Verslaafd aan smartwatch: prestatiedrang

ugar

Well-known member
Er staat vandaag een interessant artikel in de standaard over mensen die verslaafd zijn aan hun fitbit en op een dwangmatige wijze de instructies van hun smartwatch volgen.

Artikel staat achter paywall, maar het gaat dus over mensen die echt wel overdreven gefocust zijn op hun 'prestaties' volgens hun smartwatch.

Ik moet zeggen dat toen ik startte met mijn Garmin watch, ik ook even mee ging in het steeds sneller en verder verhaal. Iedere dag dat je je stappendoel had bereikt, werd het doel voor de dag erna opgedreven. Na enkele weken heb ik me toen afgevraagd "Waarom?" en heb ik dat gewoon afgezet, en mijn doel gefixeerd op 10 000 stappen per dag.
In 't begin van 't jaar had ik me bij Garmin ook ingeschreven voor de stappenchallenge, waarbij je stappenaantal vergeleken wordt met dat van andere watchdragers. Week na week wordt je geklasseerd met mensen die ook meer stappen zetten. Na 4 weken moest ik meer dan 160 000 stappen op een week zetten om te winnen (ik moet toegeven, ik ben zo competitief dat ik daar dan ook in mee ga, en gewoon drie dagen na mekaar 20 km ga wandelen). Ik heb dat dus ook maar afgezet.

Dus de vraag is: herken je dit fenomeen, en indien ja, blijft het nog allemaal gezond?
 
Nope. Mijn Garmin anderhalf jaar geleden gekocht en ik gebruik dat enkel als een persoonlijke tool om beter in vorm te raken. Die stappendoelen zullen mij worst wezen. Vergelijkingen met anderen idem.

Loopschema's worden natuurlijk wel gevolgd, maar dat is in functie van persoonlijke doelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Toch even aangeven dat het over veel meer dan stappen tellen gaat, ze interviewen iemand die iedere dag 10 km wilt gelopen hebben voor 09h00 's morgens, en op basis van de smartwatch een bepaalde active calorieburn per dag wilt realiseren (wat ook gestaag verder stijgt)...
 
Ik heb een smartwatch op wearOS gebaseerd. De Google Fit werkt op basis van hartpunten, gerelateerd aan hartslag tijdens workouts. Men raadt daar 150 ptn per week aan om volgens de WHO gezond te zijn. Ik zorg er wel voor dat dat wekelijks minstens gehaald wordt. Nu ja, een stevige krachttraining in fitness alleen is vaak al voldoende voor 80ptn. Met stappen ben ik zo niet bezig omdat dat imo niet voldoet als maatstaf voor gezonde beweging. In het begin was ik er wel meer mee bezig (andere opties in 't oog houden, zoals slaapritme, calorieverbruik,...), maar is na verloop van tijd afgezwakt (je leert uzelf ook wel sneller inschatten op den duur).
 
Lichtjes off-topic maar al dat gekwantificeer en vergelijken is gewoon puur vergif. Het doel - niet enkel van smartwatches maar ook van alle andere technologische brol die uw leven zogezegd verbetert - zou moeten zijn om u goed te voelen, liefst voor langer dan de vijf minuten die het duurt voordat de dopamine is uitgewerkt.

Simpel gezegd: alles dat mij geen duurzaam goed gevoel geeft komt er hier niet in of vliegt zonder pardon weer buiten. Idem social media, domotica, vijfendertig verschillende soorten parfum en shampoo etc... er is een reden dat 'primitieve' culturen, leefgemeenschappen etc... een veel hoger geluksniveau rapporteren dan wij 'rijke' westerlingen. We zouden er beter een voorbeeld aan nemen.
 
Veel elektronica is vrol inderdaad, veel mensen kopen dat ook maar om te hebben. Dat is nog het ergste. Het eerste wat een aankoop moet doen is uw leven toffer maken en dat zie ik echt niet gebeuren met iphone n+1, maar bijvoorbeeld wel met een zelf samengestelde PC waar je uren mee gaat spelen, een TV die jaren gaat bekeken worden of , ja hoor, een zelf samengesteld speakerset die alles kan doen wat je wil en wasr wat aan gepruld kan worden.

Persoonlijk gebruik ik mijn fitbit enkel om routine te houden (qua slaap vooral) en als geluidsloze wekker. Niets zo vervelend als met vogelgeluiden, muziek of generische alarmgeluiden wakker te worden. De rest afgezet, niks notificaties behalve sms, call en whatsapp. Oh en als timer om te weten wanneer de pasta gaar is.
 
Heb ook een Garmin, maar puur om mijn afstanden te weten ( lopen ) en wat gegevens.
Die badges en al dien brol kijk ik niet naar. Ook al eens een loop programma zitten volgen, is nog wel ok.
Is ook geen top off the line maar een basic one. Zelfde met mijn gsm, kan daar niet meer dan 300 aan uitgeven.
 
IK heb een garmin sinds 1 maand en heel content van, maar wel enkel voor mijn afstanden & hartslag te meten (en de slaapstatistieken te volgen). Al die badges negeer ik.
 
Veel elektronica is vrol inderdaad, veel mensen kopen dat ook maar om te hebben. Dat is nog het ergste. Het eerste wat een aankoop moet doen is uw leven toffer maken en dat zie ik echt niet gebeuren met iphone n+1, maar bijvoorbeeld wel met een zelf samengestelde PC waar je uren mee gaat spelen, een TV die jaren gaat bekeken worden of , ja hoor, een zelf samengesteld speakerset die alles kan doen wat je wil en wasr wat aan gepruld kan worden.

Persoonlijk gebruik ik mijn fitbit enkel om routine te houden (qua slaap vooral) en als geluidsloze wekker. Niets zo vervelend als met vogelgeluiden, muziek of generische alarmgeluiden wakker te worden. De rest afgezet, niks notificaties behalve sms, call en whatsapp. Oh en als timer om te weten wanneer de pasta gaar is.
waarom zie je dat niet gebeuren met een iphone n+1? Ik ben verre van een apple fan, maar ik kan me inbeelden dat iemand die dat wel is, toch telkens een goed gevoel heeftt als hij zijn nieuwste phone bovenhaalt.
Anyway, zelf ook ooit zo'n mi band gehad, maar dat heeft me toch nooit echt aangemoedigd om meer te bewegen. Maar ik denk dat er ook niets is dat me daartoe kan motiveren. Ik gebruikte dat dan vooral voor slaap te tracken, maar dat klopte toch niet helemaal, dus op een bepaald moment is dat gewoon in de schuif beland.
 
Past perfect in het plaatje van orthorexia (een ongezonde obsessie met dwangmatig gezond willen zijn). Ik weet van mezelf dat ik heel vatbaar ben voor dergelijke 'gamification' van doelstellingen, dus ik mijd dat soort smart toestellen zoveel mogelijk. Zelfs een weegschaal zal hier nooit nog in huis komen.

Weten hoeveel stappen je dagelijks zet is in het begin handig om een idee te krijgen van hoeveel je moet bewegen, maar na een tijd zou je toch intuïtief moeten weten of je aan voldoende beweging komt of niet. Hetzelfde met kcal tellen bij het eten: goed in het begin om jezelf meer inzicht te geven in hoe groot je porties moeten zijn, maar te lang alles blijven afwegen en uittellen kan nefast worden voor je mentale gezondheid en voor panische reacties zorgen als je eens moet afwijken van je eetpatroon.

Het is jammer genoeg moeilijk om voor orthorexia aangepaste professionele hulp te vinden, omdat veel artsen het probleem nog onderschatten en het als iets positief zien dat je fysiek gezond wilt zijn. Zeker als het niet gekoppeld is aan ondergewicht of vitamine tekorten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Niet met een smartwatch, maar wel door strava bij mij. Ik wil altijd in onze club altijd in de top zitten van meest afgelegde kms iedere week.

Vroeger had ik dat ook met gemiddelde snelheid maar sinds dit jaar heb ik dat naast me neer gelegd en geniet ik meer eens van een ritje bij mooi weer ipv constant te knallen.
 
waarom zie je dat niet gebeuren met een iphone n+1? Ik ben verre van een apple fan, maar ik kan me inbeelden dat iemand die dat wel is, toch telkens een goed gevoel heeftt als hij zijn nieuwste phone bovenhaalt.
niet specifiek op apple (heb zelf een mac mini), eerder op het iteratief aankopen van spulleboel die dan niets tot zeer weinig beter is. om de 5 jaren, sure geen probleem. mijn moeder laatst kunnen overtuigen van de nieuwere iphone niet te kopen door simpelweg de vraag te stellen : waarom? geen antwoord, dus ze heeft t nier gedaan.
Anyway, zelf ook ooit zo'n mi band gehad, maar dat heeft me toch nooit echt aangemoedigd om meer te bewegen. Maar ik denk dat er ook niets is dat me daartoe kan motiveren. Ik gebruikte dat dan vooral voor slaap te tracken, maar dat klopte toch niet helemaal, dus op een bepaald moment is dat gewoon in de schuif beland.
de motivatie komt helaas niet van zo een smartwatch of mi band (?). Die fout heb ik ook gemaakt, maar de sleep tracker van fitbit is best goed en zo nu en dan motiveert het mij wel eens sneller om te gaan wandelen. Het helpt de motivatie wat concreter te maken.
 
Is durf toch zeggen dat ik dankzij mijn Garmin en nu Apple Watch toch flink ben afgevallen, was een soort motivatie om terug te sporten.
Nu hou ik het gewoon bij qua hartslag en trainingsschema.
 
Ik ben wel maar redelijk recreatief bezig, op't gemakske een wandeling van een uurke of een uurke gaan fietsen. Deze zomer fietste ik wel heel regelmatig exact dezelfde route.
Op een bepaalde weg van die route, was ik volgens Strava plots de 'local legend'. Niet de snelste, maar wel met het meeste aantal passages in een bepaalde periode.
Dan op't einde van de zomer plots een melding; 'je bent niet langer de local legend op weg x' of zoiets. Ben na 't werk direct op mijn fiets gesprongen om opnieuw die route te rijden :p
 
Lichtjes off-topic maar al dat gekwantificeer en vergelijken is gewoon puur vergif. Het doel - niet enkel van smartwatches maar ook van alle andere technologische brol die uw leven zogezegd verbetert - zou moeten zijn om u goed te voelen, liefst voor langer dan de vijf minuten die het duurt voordat de dopamine is uitgewerkt.

Simpel gezegd: alles dat mij geen duurzaam goed gevoel geeft komt er hier niet in of vliegt zonder pardon weer buiten. Idem social media, domotica, vijfendertig verschillende soorten parfum en shampoo etc... er is een reden dat 'primitieve' culturen, leefgemeenschappen etc... een veel hoger geluksniveau rapporteren dan wij 'rijke' westerlingen. We zouden er beter een voorbeeld aan nemen.
Dit echt :love: .

Onlangs ene tijdens een punt van een tennistraining oh wacht k heb ne match op tinder :laugh: . Echt gebeurd. Meneer zag het op zen smartwatch, die uiteraard niet afging tijdens het sporten.

Hoe ver door je dan door bent daar kan ik geen exacte woorden voor vinden maar behoorlijk ver lijkt me ietwat in de buurt te komen.
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Ik heb een Apple Watch die ik veel gebruik:
- tijdens het zwemmen telt die het aantal banen
- tijdens het lopen volgt die mij en zie ik mijn parcours achteraf
- tijdens of eerder na het fietsen is dat parcours dat je hebt afgelegd nog veel leuker om zien
- tijdens squash zie je het aantal calorieën die je verbrand hebt
- je hartslag teller is ook altijd eens leuk om te onderzoeken

Ik zie niets dan positieve zaken (bij mij persoonlijk) - doe er de wireless air pods bij en je hebt altijd je favoriete muziek tijdens het sporten!
 
Hier ook een Garmin en Strava, best leuk om te zien waar de sportievelingen mee bezig zijn maar dat zorgt niet echt voor een soort prestatiedrang, louter een inspiratiebron. In mijn tak, het lopen, is het toch jezelf dat je moet overtreffen.
 
Ik heb nu 2 jaar een Polar Vantage M en draag die eigenlijk enkel bij het sporten of thuis. Van zodra ik het huis verlaat (werk of andere) draag ik gewoon een klassiek horloge.

Toen ik dat horloge kocht dacht ik ook van jeuj we gaan eens alles meten enzo, uiteindelijk ben ik ook echt een mens van de cijfers en statistieken.
Maar dat viel serieus tegen. Het boeit mij werkelijk niets hoeveel stappen ik op een dag zet of wat mijn hartslag is op elk gegeven moment. En al zeker niet hoe zich dat verhoudt tot Jan, Piet en Marieke. Ik luister gewoon naar mijn lichaam.
Hetzelfde met slaapstatistieken: als ik goed of slecht geslapen heb zal ik dat in de ochtend wel gewoon voelen toch :unsure:

Voor specifieke sportprestaties vind ik het interessant voor mezelf maar ik deel niets met anderen. Thuis draag ik het enkel om het uur te weten en omdat ik met die Polar zonder zorgen fysieke arbeid kan verrichten.

Ik heb dus absoluut geen last van dit fenomeen, gelukkig maar.
Oja en zo’n sporthorloge/smartwatch is lelijk 😛
 
Terug
Bovenaan