Verrassend lekkere voedingscombinaties

Hoeveel hagelslag doe je er dan op, een dikke laag? Toch wel één van de vreemdere combinaties die ik hier heb gelezen. :D
Is pas sinds van 't weekend dat ik dit geproefd/geprobeerd heb.
Ik doe er niet echt heel veel hagelslag op om de prepare nog te proeven en omdat de chocolade anders te overheersend is.
 
M'n pa eet graag een boterham met boter en kaas, siroop, salami en mosterd op de salami.
Ik vroeg me af hoe die dat op kreeg.
 
M'n pa eet graag een boterham met boter en kaas, siroop, salami en mosterd op de salami.
Ik vroeg me af hoe die dat op kreeg.
Zonder die siroop lijkt me dat perfect normaal, en met de siroop is dat uiteindelijk ook gewoon een zoet ingrediënt tussen hartige zaken, genre brie of geitenkaas met honing.
 
Voor de meest gewaagde maar toch lekkere combinaties moet je in de Afrikaanse keuken zijn. Ik heb een Afrikaans restaurant ontdekt met een fantastische kok waar ik de laatste tijd een paar keer geweest ben en het volgende gegeten heb:

- gefermenteerde maniok met soort van pikante gembersaus als aperitief. Heel gewaagd maar vreselijk lekker
- Kip Moambe: stoofpot van kip in palmnotensaus. Heerlijke klassieker
- Kip Yuzu: stoofpot van kip in soort van citroensaus en ajuin -> wil ik volgende keer testen
- geitenvlees in soort van tomaten- en mergpijpjessaus. Voor de durvers maar echt zo goddelijk
- Ze hebben krokodillenwangen met kruidensaus op hun menu staan maar was al uitverkocht
- groenten in pindasaus
- friet van Yams geserveerd met pikante tomatendipsaus
- fufu: soort puree van cassave. Lekker in combinatie met vlees of vis
- gebakken bananen als zijgerecht. Verslavend lekker en ze combineren het met alles.
- Egusisoep: soep met mals vlees, spinazie en okra. Het meest gewaagde op de kaart. Heb ooit eens de versie gegeten met vis maar daar moet je echt voor zijn. Ik was er zelf niet zot van maar ben er zeker van dat een goede kok er veel aan doet.
- afrotiramisu: tiramisu met mango
- cocktails op z'n Afrikaans: meestal met kokosmelk, ananassap of andere tropische vruchten.

Ik heb als kind 2 jaar in Burkina Faso gewoond en dat land en de Afrikaanse cultuur fascineren mij nog steeds. Als je daar ooit gewoond hebt, laat dat je nooit meer los denk ik.
 
Moambe, 😋

Met of zonder sakka sakka?

En zalig met gebakken banaantjes (frituren) en fruit om te blussen, kan heel pikant zijn soms...
 
Veel van die dingen zijn ook alleen vreemd in onze hoek van Europa, zoals je zelf aanhaalt. Het idee dat alles buiten brood en eieren te "zwaar" is als ontbijt bijvoorbeeld. Ik zit nu in Mexico en als je 's morgens geen taco's, bonen, vlees, chilipepers/chilisaus, room, ... binnenhebt dan heb je gewoon niet ontbeten.

Ook chili met alles natuurlijk. Vlees? Chili. Vis? Chili. Soep? Chili. Snoep voor de kindjes? Chili. Stukje fruit? Chili. Bier? Chili. Chips? Chili.

Intenser wordt die koffie wel maar persoonlijk geniet ik er minder van als mijn mond in brand staat. Je mist wat subtiele smaken ofzoiets.
De combinatie kip met chocoladesaus komt ook regelmatig voor in de Mexicaanse keuken. Dat lijkt me wel wat zwaar maar misschien eens tof om eens te proberen.
 
Terug
Bovenaan