Verrassend lekkere voedingscombinaties

Voor de meest gewaagde maar toch lekkere combinaties moet je in de Afrikaanse keuken zijn. Ik heb een Afrikaans restaurant ontdekt met een fantastische kok waar ik de laatste tijd een paar keer geweest ben en het volgende gegeten heb:

- gefermenteerde maniok met soort van pikante gembersaus als aperitief. Heel gewaagd maar vreselijk lekker
- Kip Moambe: stoofpot van kip in palmnotensaus. Heerlijke klassieker
- Kip Yuzu: stoofpot van kip in soort van citroensaus en ajuin -> wil ik volgende keer testen
- geitenvlees in soort van tomaten- en mergpijpjessaus. Voor de durvers maar echt zo goddelijk
- Ze hebben krokodillenwangen met kruidensaus op hun menu staan maar was al uitverkocht
- groenten in pindasaus
- friet van Yams geserveerd met pikante tomatendipsaus
- fufu: soort puree van cassave. Lekker in combinatie met vlees of vis
- gebakken bananen als zijgerecht. Verslavend lekker en ze combineren het met alles.
- Egusisoep: soep met mals vlees, spinazie en okra. Het meest gewaagde op de kaart. Heb ooit eens de versie gegeten met vis maar daar moet je echt voor zijn. Ik was er zelf niet zot van maar ben er zeker van dat een goede kok er veel aan doet.
- afrotiramisu: tiramisu met mango
- cocktails op z'n Afrikaans: meestal met kokosmelk, ananassap of andere tropische vruchten.

Ik heb als kind 2 jaar in Burkina Faso gewoond en dat land en de Afrikaanse cultuur fascineren mij nog steeds. Als je daar ooit gewoond hebt, laat dat je nooit meer los denk ik.
Welk resto is dat? Ben geïntrigeerd.
 
Voor de meest gewaagde maar toch lekkere combinaties moet je in de Afrikaanse keuken zijn. Ik heb een Afrikaans restaurant ontdekt met een fantastische kok waar ik de laatste tijd een paar keer geweest ben en het volgende gegeten heb:

...
- Kip Yuzu: stoofpot van kip in soort van citroensaus en ajuin -> wil ik volgende keer testen
- ...

Mijn oog viel hier op: ik vermoed dat het yuzusaus zal zijn? :p

Dat doet er mij aan denken dat er tegenwoordig in vanalles yuzu gebruikt wordt, maar die vrucht zelf wordt precies niet frequent verkocht, of toch nog nergens tegen gekomen.
 
Welk resto is dat? Ben geïntrigeerd.
Bar Afrique in de Tiensestraat in Leuven. Hun keuken is Congolees en Nigeriaans. Je hebt ook nog d'AfroFlavours in de Naamsestraat, dat is Kameroense keuken. Beide restaurants verkopen ook gegrilde halve kip (op de barbecue) gekruid op Afrikaanse wijze, de eenvoud zelve maar een culinair orgasme op zichzelf :drool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Mijn oog viel hier op: ik vermoed dat het yuzusaus zal zijn? :p

Dat doet er mij aan denken dat er tegenwoordig in vanalles yuzu gebruikt wordt, maar die vrucht zelf wordt precies niet frequent verkocht, of toch nog nergens tegen gekomen.
Yuzu is inderdaad een soort citroen en wordt ook vaak gebruikt in de Aziatische keuken.
 
Terug
Bovenaan