Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129
Staat deze discussie niet gewoon parallel met het dragen van een gordel?
Kan iemand die pro-gordel en anti-helm is me even het verschil uitleggen?
Mijn gordel moet ik niet meesleuren wanneer ik mijn auto geparkeerd heb. Of als ik hem niet wil meenemen, hangt hij veilig binnen in mijn auto en wordt niet gestolen. Als ik bij goed weer mijn ruit open zet en wind in mijn haren wil voelen, stoort die gordel mij daar niet bij. In geval van een zeer goedkoop tweedehands vervoersmiddel is mijn gordel niet duurder dan datzelfde vervoersmiddel.

(En mijn fiets begint niet irritant te piepen wanneer ik geen helm opzet)

Als dit de algemen mening is, dan zou ik ook graag verzoeken om de verplichting van beschermende motorkleding afschaffen alsook de gordel in de auto. Dank bij voorbaat.
Die verplichting voor 'beschermende kleding' voor motorfietsen valt anders ook dik tegen. Enkel een helm. Voor de rest moet je gewoon 'bedekt' zijn. Aka: zijden handschoenen, pyjama, en eenderwelke schoen die je enkel bedekt zijn technisch al legaal.

Mijn gordel moet ik niet meesleuren wanneer ik mijn auto geparkeerd heb. Of als ik hem niet wil meenemen, hangt hij veilig binnen in mijn auto en wordt niet gestolen. Als ik bij goed weer mijn ruit open zet en wind in mijn haren wil voelen, stoort die gordel mij daar niet bij. In geval van een zeer goedkoop tweedehands vervoersmiddel is mijn gordel niet duurder dan datzelfde vervoersmiddel.

1) een helm moet je ook niet meesleuren. Je kan die gewoon aan uw fiets hangen
2) wacht, zeg je nu dat van fietsen zonder helm uw haar niet goed meer ligt? Want dat was net hét argument tegen een helm hier!
3) ik snap echt niet de de extra kost van een helm een argument is. Decathlon heeft een helm voor 15€, ik hoop dat je met de zeer goedkope fiets nooit lek rijdt, want een nieuwe band gaat u meer kosten.

Procedure:
1) maak je helm los en laat hem op je hoofd
2) open je fietsslot en hou het met één hand vast
3) haal met je andere hand je helm van je hoofd, en steek het slot door de riempjes van de helm (het gedeelte waar je oren zitten)
4) maak je slot vast zoals altijd.
Hopelijk kunnen we daarmee de nondiscussie over het stelen van fietshelmen doen ophouden.

Procedure:
1) maak je helm los en laat hem op je hoofd
2) open je fietsslot en hou het met één hand vast
3) haal met je andere hand je helm van je hoofd, en steek het slot door de riempjes van de helm (het gedeelte waar je oren zitten)
4) maak je slot vast zoals altijd.
Hopelijk kunnen we daarmee de nondiscussie over het stelen van fietshelmen doen ophouden.

Tuurlijk, ik zal mijn helm wa in de gietende regen laten hangen en dan op mijn hoofd zetten.
Het is niet alsof uw fiets altijd overdekt kan staan.

Laten we de nondiscusske over fietshelmen doen ophouden.
Om een duur zou je nog zonder fietshelm gaan rondrijden in de hoop da ze u omver rijden zodat je niemeer moet luisteren over de fietshelm discussie....

Of hier gewoon wegblijven zou ik ook kunnen.

Als dit de algemen mening is, dan zou ik ook graag verzoeken om de verplichting van beschermende motorkleding afschaffen alsook de gordel in de auto. Dank bij voorbaat.
Toch even verduidelijken. De wet verplicht de motorijder helm, handschoenen, enkelbeschermend schoeisel, jas lange mouwen, lange broek te dragen.

Dus wettelijk kan je perfect rond rijden in je levi's, zomerjasje en caoutchouc botten. Gelukkig rijden de meesten van ons wel met meer beschermende lichaamskleding, al is dat wettelijk niet verplicht momenteel.

Uw zadel is toch ook nat?
Totaal niet invested in deze discussie aangezien ik zelf nooit fiets en ik geen uitgesproken voor- of tegenstander ben van helmplicht op de fiets, maar man toch, wat voor argumenten je hier soms leest... Enfin, ik denk dat je zelf wel beseft wat voor manke vergelijking dit is.

Die helm meesleuren valt heus wel mee. Snap echt niet dat mensen dit zo opblazen. Dat het minder "makkelijk" is dan een gordel kan ik nog begrijpen, maar dat het daarom meteen een slecht idee zou zijn snap ik niet.

Die verplichting voor 'beschermende kleding' voor motorfietsen valt anders ook dik tegen. Enkel een helm. Voor de rest moet je gewoon 'bedekt' zijn. Aka: zijden handschoenen, pyjama, en eenderwelke schoen die je enkel bedekt zijn technisch al legaal.
Ik ben toch al aan de kant gezet omdat ze dachten dat ik een gewone trui aan had. Had er wel een motorjas onder, dus geen probleem.
Maar inderdaad, de wet is heel mild. Echter moet je wel een helm hebben met juiste keurmerken.

Toch even verduidelijken. De wet verplicht de motorijder helm, handschoenen, enkelbeschermend schoeisel, jas lange mouwen, lange broek te dragen.

Dus wettelijk kan je perfect rond rijden in je levi's, zomerjasje en caoutchouc botten. Gelukkig rijden de meesten van ons wel met meer beschermende lichaamskleding, al is dat wettelijk niet verplicht momenteel.
Akkoord, maar de helm moet dus wel kwalitatief zijn. Gelukkig ook maar.

Totaal niet invested in deze discussie aangezien ik zelf nooit fiets en ik geen uitgesproken voor- of tegenstander ben van helmplicht op de fiets, maar man toch, wat voor argumenten je hier soms leest... Enfin, ik denk dat je zelf wel beseft wat voor manke vergelijking dit is.
Ik denk dat de meerderheid het minder erg vindt dat hun haar even nat is op een regendag, dan dat er een natte vlek op hun kruis hangt hoor.

Als je geen helm draagt om door de regen te fietsen wordt je hoofd toch ook nat? :unsure:

Ik schuil voor de regen om niet nat te worden, om dan diene natten helm op te zetten?

Een nat zadel, da kuiste mss ff af mee iets voor je erop gaat zitten?

En diene helm afkuisten, die hebben vaak van die absorberende stofjes,
+ da is vuil, aan een zadel is da minder erg dan aan mijn hoofd.
+ het gedacht da mensen daar aan kunnen zitten alleen al vind ik degoutant, moet maar ies ne flauwe plezant en spukken of tegen plassen, idem als voor een zadel, minder erg op die plaats

Ik schuil voor de regen om niet nat te worden, om dan diene natten helm op te zetten?

Een nat zadel, da kuiste mss ff af mee iets voor je erop gaat zitten?

En diene helm afkuisten, die hebben vaak van die absorberende stofjes,
+ da is vuil, aan een zadel is da minder erg dan aan mijn hoofd.
+ het gedacht da mensen daar aan kunnen zitten alleen al vind ik degoutant, moet maar ies ne flauwe plezant en spukken of tegen plassen, idem als voor een zadel, minder erg op die plaats
Als je dan je helm rechtop op je zadel kunt zetten, dan zijn beide droog. Win win.

Maar dan kan de hoes natuurlijk weer gestolen worden. :p

De excuses worden hier echt absurder met de minuut.
Als ge uw jas in een vestiaire hangt, hebt ge dan ook schrik dat er iemand tegen pist?

De excuses worden hier echt absurder met de minuut.
Als ge uw jas in een vestiaire hangt, hebt ge dan ook schrik dat er iemand tegen pist?

Als die vestaire een onbewaakt rek ergens ten velde is wel ja...
Slechte vergelijking

En die vergelijking met de moto ook, daarom zie je ook weinig mensen ergens heen gaan met de moto, omwille van de helm en beschermkledij.

Maar dat is ok, want de moto is niet handig op allerlei vlakken tov een fiets.

Het heeft niet zoveel nut een helm te verplichten tov al de nadelen, sommige vinden het geen nadelen, goed.
Bescherm uzelf en laat anderen die het wel vinden gewoon doen.
Het gaat geen invloed op u hebben dus waarom zo doordrammen
Das gewoon ni willen begrijpen.

Ik heb neen gestemd want ik vind dat we al genoeg betutteld worden, je moet zelf maar slim genoeg zijn om er eentje te dragen.

Zelf draag ik hem altijd(koersfiets, mtb, SP, gewone fiets), ik verplicht mijn kinderen van er altijd 1 te dragen en dan moet je zelf het goede voorbeeld geven.

Ik zou zelfs niet meer zonder willen want ik heb cat-ears op mijn helmen en eens je dat gewoon bent, is zonder rijden heel storend.

Ik heb ook neen gestemd.
Zou aan iedereen zelf de keuze laten.
Voor de prijs moet je het idd niet laten.

Idem op dezelfde reden als ☝️

Als je iets van regels wil opleggen aan fietsen vind ik een verbod op laagprofielbanden (banden van een koersfiets) en klikpedalen vele malen gevaarlijker!
Bij een beetje nat op de baan hebben die banden een pak minder grip, vaak ook zeer smal zodat het loopvlak zo klein mogelijk is (= minder grip) en klikpedalen zijn enkel goed om zo snel mogelijk te rijden en nutteloos als je op de openbare weg rijdt.

Ik draag mijn helm dagelijks, samen met de dochter tijdens de fietsrit naar school.

Als man is het allemaal simpel en makkelijk. Als vrouw valt het toch tegen hoor. Heel veel haarstijlen zijn niet mogelijk. Denk maar aan dotjes, opgestoken haar, dikke vlechten of iets met van die haarspelden...

Paar jaar geleden mee begonnen na het zien van ziekenhuis reality show waar het ging over fietsongelukken. Bij bijna allemaal had een helm gezorgd voor een betere afloop. Als je ziet wat voor miserie je kan krijgen is een helm opzetten echt maar een kleintje.

Terug
Bovenaan