Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129
Er wordt veel geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Is gewoon proces van lange adem. Dat duurt jaren vooraleer we daar resultaat van zien, een helm heeft direct een positieve impact op het aantal verkeersdoden en toch wordt hier gemekkerd. Begrijpen wie begrijpen kan.
Fietshelm zoveel mogelijk stimuleren en “stigmatiseren” wie er geen draagt.
Idem met roken en drinken.

Maar verbieden en boetes uitschrijven wie eraan zondigt, is quasi onmogelijk te handhaven.

Een gordel is standaard ingebouwd in een auto; een fietshelm is niet standaard ingebouwd in een fiets.

Ik gebruik de fiets voor heel wat kleine verplaatsingen (naar het station, naar de supermarkt, ...). Het is echt wel een gedoe om telkens maar die fietshelm mee te zeulen. Sommigen zullen beweren dat dit een klein ongemak is, maar voor mij zou het betekenen dat ik minder de fiets neem en meer het openbaar vervoer, met alle negatieve gezondheidsaspecten vandien.

En dan heb je nog de problematiek van de deelfietsen. Het handige aan deelfietsen is dat je die kan huren wanneer je onverwachts een fiets nodig hebt. Ik weet niet altijd of ik later op de dag zal fietsen. Moet ik dan standaard een fietshelm meenemen als ik het huis verlaat?
Ik rij met de motor. Die helm moet ik ook altijd sleuren etc. Nu, ik denk dat we akkoord kunnen gaan dat al de motoruitrusting nog vervelender is dan een fietshelm. En ik moet zeggen, je went er wel aan.

Tja, wat moet je hierop zeggen? Het is wel heel gemakkelijk om argumenten tegen een helmplicht af te doen als gekronkel...

Een fiets met een kart of een motor vergelijken is voor mij appels met peren vergelijken. Ja, inderdaad, bij het rijden met een motor dien je beschermende kledij te dragen, maar er zijn dan ook weinig mensen die een motor gebruiken voor kleine verplaatsingen.

Bovendien zou ik ritten met deelfietsen toch niet onderschatten. Vorig jaar alleen al waren er in Vlaanderen meer dan 9 miljoen ritten met een deelfiets.
Motoren misschien niet, maar scooters wel? Die dragen ook gewoon een helm. En ja je kan je helm vaak op de scooter weg steken, je kan zeker wel iets gelijkaardigs voor je fiets vinden.
De helmplicht helpt enkel voor het beperken van hoofdletsels bij ongevallen, maar niet voor minder ongevallen.
Exact hetzelfde met de gordel van een wagen toch? Puur persoonlijk, verhelpt geen ongevallen, ...

____

Sommige doen hier echt alsof een helm elke 3 seconden een naald in je schedel steekt ofzo 🤣. Gaat die helm wat wennen zijn in het begin? Zeker. Maar je raakt dat wel gewoon, net gelijk een gordel in de auto, net gelijk een motorhelm, ...

Waarom zijt ge zo gekant tegen het dragen van een helm bij woon-werkverkeer en niet bij recreatieve ritten? Ben je elke morgen een half uur bezig om uw haar goed te leggen ofzo?
Vooral omdat je dan met die helm zit.
Als je hem aan uw fiets laat hangen pikken ze hem mee.
Als ge hem overal mee naartoe moet sleuren, ...

Gewoon te veel gedoe.
Ik wil gewoon op mijne fiets stappen en vertrekken.
Mijn laptop bijvoorbeeld sleur ik ook nooit mee. Laat die gewoon op het werk.
Als ik eens een dag thuiswerk doe om god weet wat voor reden, dan ga ik de dag ervoor ook met de auto, dat ik die laptop niet op de fiets moet meesleuren.

Gewoon een helm opzetten, meteen resultaat. Fietsinfrastructuur volgt wel, zijn ze volop mee bezig.

Toch niet overal,

In mijn gemeente hadden ze een stukje fietsstraat (400m) afgeschaft
(de fietsstraat , is ook een school straat, waar kinderen vaak oversteken ook tijdens de schooluren (want de school zit langs beide kanten van de weg).

De reden van afschaffing : dat auto's moeten te traag rijden 😅

Er is geen plaats voor een fietspad en het is een redelijke drukke doorgangsbaan.
Waardoor auto's vaak rakelings langs fietsers passeren.

Ze hadden de investering gemaakt van een bord te plaatsen en hebben het na nog geen jaar meteen weer afgeschaft.

Vaak vernieuwen ze de asfalt van de autoweg, maar het fietspad blijft vaak slechter liggen dan de stenen van Roubaix.

Gewoon te veel gedoe.
Hij kan niet in uw rugzak ofzo?

Vind ik wel straf om een helm te stelen waar iemand anders mee op zijn hoofd gezeten heeft. Voor een kort winkelbezoek oid laat ik hem hangen op mijn fiets (fiets die leg ik uiteraard vast).

Zet hem dan ook maar ineens op als je te voet bent.

2023 : 41 voetgangers overleden in het verkeer vs 88 fietsers.

Dus zo extreem groot (in absolute aantallen) is dat ook niet.

Again: ge moet ook kijken naar de cijfers van de gewonden en dan meerbepaald hoofletsels. En dat ligt echt wel hoog imo:

Weliswaar geen cijfers bij voetgangers om mee te vergelijken.

Gewoon te veel gedoe.
Ik wil gewoon op mijne fiets stappen en vertrekken.
Mijn laptop bijvoorbeeld sleur ik ook nooit mee. Laat die gewoon op het werk.
Als ik eens een dag thuiswerk doe om god weet wat voor reden, dan ga ik de dag ervoor ook met de auto, dat ik die laptop niet op de fiets moet meesleuren.
Als je reacreatief fietst en je stopt ergens dan zit je toch met hetzelfde probleem?
Ik hang die altijd aan m'n stuur als ik em ni mee naar binnen neem en op die 4 jaar dat ik doe is die nog altijd niet gestolen.
Qua gedoe: van stuur halen, opzetten, klikken en ik ben weg.

Ik moet toegeven vroeger dacht ik er ook zo over maar nu ik die zo goed als altijd op zet is dat totaal weggevallen en zien dat verwaarloosbare problemen.

Ge kunt uw helm ook aan het fietsslot hangen natuurlijk (door de straps of eventueel zelfs door een ventilatieopening).

Ge kunt uw helm ook aan het fietsslot hangen natuurlijk (door de straps of eventueel zelfs door een ventilatieopening).

Ik gebruik een stadsfiets voor de korte verplaatsingen. Met een velgslot kan je dat al niet doen. En als het regent wil je hem ook niet gewoon in de regen laten hangen natuurlijk.

Zelf dagelijks fietsend, kan ik zeggen dat ik alvast niet meer dagelijks zou fietsen als de helm verplicht wordt. Commentaar maar los, maar een verplichting zal het aantal fietskilometers doen dalen.

Maar van mij moet dat niet verplicht worden.. Darwin lost het wel op :)
Dat is oprecht ook iets dat in mijn gedachten opkwam. Net door evolutie en natuurlijke selectie is de mens geëvolueerd naar het "superras" van onze planeet. Maar tegenwoordig moet alles en iedereen gered worden. Dat kan op lange termijn wel eens nefast blijken.

Ze kunnen ook uw wielen stelen.
Dat is nu toch niet vergelijkbaar.
Een helm die aan een fiets hangt grappelt één of andere onnozele tiener om stoer te doen gewoon in 1 seconde mee.

Om nu uw wielen te gaan losdraaien....

Hij kan niet in uw rugzak ofzo?

Vind ik wel straf om een helm te stelen waar iemand anders mee op zijn hoofd gezeten heeft. Voor een kort winkelbezoek oid laat ik hem hangen op mijn fiets (fiets die leg ik uiteraard vast).
Zoals hierboven.
Volgens mij ook niet om te gebruiken maar gewoon kwaaijongen / vandalisme /

Ben er behoorlijk zeker van als ge in Hasselt uw fiets ergens een uur laat staan, met daar een helm aan dat die helm weg is? Ofwel schat ik dat fout in.

Again: ge moet ook kijken naar de cijfers van de gewonden en dan meerbepaald hoofletsels. En dat ligt echt wel hoog imo:

Weliswaar geen cijfers bij voetgangers om mee te vergelijken.

Fair point.
Maar het blijft. Met een helm aan waren er mogelijks ook de helft minder voetgangersdoden...

Als je reacreatief fietst en je stopt ergens dan zit je toch met hetzelfde probleem?
Ik hang die altijd aan m'n stuur als ik em ni mee naar binnen neem en op die 4 jaar dat ik doe is die nog altijd niet gestolen.
Qua gedoe: van stuur halen, opzetten, klikken en ik ben weg.

Ik moet toegeven vroeger dacht ik er ook zo over maar nu ik die zo goed als altijd op zet is dat totaal weggevallen en zien dat verwaarloosbare problemen.

Dan legt ge die gewoon op tafel in de café / cafetaria.
't Is niet dat ik dan een uur ga rondlopen van winkel naar winkel ofzo.

Ik vind die dingen ook niet echt vergelijkbaar.
Als ik met de crossmoto ga rondrijden doe ik ook een harnas aan. Als ik gewoon vlug ergens naartoe moet ga ik dat toch allemaal niet aan doen.

Fietsslot gaat niet door die ventilatie openingen

Dat is nu toch niet vergelijkbaar.
Een helm die aan een fiets hangt grappelt één of andere onnozele tiener om stoer te doen gewoon in 1 seconde mee.

Om nu uw wielen te gaan losdraaien....

Een vriend van mij zijn achterwiel is vorige week gestolen op klaarlichte dag , hij was een half uurtje weg (stadscentrum van Antwerpen).
Het fiets stond in een fietsenrek met andere fietsen ook.

Een vriend van mij zijn achterwiel is vorige week gestolen op klaarlichte dag , hij was een half uurtje weg (stadscentrum van Antwerpen).
Dan gaat ne helm alleen nog maar sneller weg zijn zou ik denken?

Nu er zijn er veel die effectief gewoon hun voorwiel sluiten... Dat ik denk van...

Steden zijn vaker wel plaatsen waar je een fiets kan kwijtspelen. In Amsterdam is dat zelfs een plaag.

Mijn fiets staat in een fietsenstalling aan het werk zelf, dus ik heb gelukkig niet dat probleem hier dat mijn helm zou gestolen worden.

Maar een helm wordt niet gestolen. Anders moet die dief daar mee rondzeulen als ie nog naar de winkel moet of op café gaat. En die gasten hebben doorgaans ook een schoon coiffure en een drang naar vrijheid.

Ik heb niet alles gelezen hier, maar de meerderheid lijkt voor een verplichting van de fietshelm te zijn, en dat verbaast me toch wel wat.
Het is natuurlijk een afweging van voordelen versus nadelen, en die zijn hier wel al beide genoemd denk ik.
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel dat het het fietsen weer een extra drempel zou bezorgen. Het valt niet te betwisten dat dat een invloed zal hebben. Ja, er zullen mensen zijn die zich niet laten belemmeren door de verplichting een helm te dragen, maar er zullen er ook zijn die in de plaats voor de auto zullen kiezen. Voor mij hoeft de verplichting dus niet.

Overigens is dit onderwerp al wel wetenschappelijk bekeken, en daar leek het resultaat toch ook eerder tegen een verplichting te pleiten:
tldr: helmplicht voor fietsers blijkt geen effect te hebben op de veiligheid.

Ik heb niet alles gelezen hier, maar de meerderheid lijkt voor een verplichting van de fietshelm te zijn, en dat verbaast me toch wel wat.
Het is natuurlijk een afweging van voordelen versus nadelen, en die zijn hier wel al beide genoemd denk ik.
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel dat het het fietsen weer een extra drempel zou bezorgen. Het valt niet te betwisten dat dat een invloed zal hebben. Ja, er zullen mensen zijn die zich niet laten belemmeren door de verplichting een helm te dragen, maar er zullen er ook zijn die in de plaats voor de auto zullen kiezen. Voor mij hoeft de verplichting dus niet.

Overigens is dit onderwerp al wel wetenschappelijk bekeken, en daar leek het resultaat toch ook eerder tegen een verplichting te pleiten:
tldr: helmplicht voor fietsers blijkt geen effect te hebben op de veiligheid.

Waar haal je de meerderheid voor? De poll geeft een meerderheid tegen.

En in de maatschappij heb ik er zeker nog niet veel gezien die een helm dragen (ik neem aan dat als je geen helm draagt je niet voor een verplichting bent).

Het argument dat je doden voorkomt van mensen die er specifiek voor kiezen om geen helm te dragen vind ik ook maar raar. Je hebt toch de keuze om het te dragen ? Wat maakt het je dan uit wat iemand anders doet ? Heb ik niet het recht om mijn eigen risico's te nemen ? Als het je te doen is over de gigantische gezondheidszorg kost dan moeten we die eerst is kwantificeren.

Als dit de algemen mening is, dan zou ik ook graag verzoeken om de verplichting van beschermende motorkleding afschaffen alsook de gordel in de auto. Dank bij voorbaat.

Terug
Bovenaan