Verloren bagage van vlucht, wat nu?!

D

Deleted member 572

Guest
Hey iedereen,

Mijn valies is helaas ergens verloren gegaan op de luchthaven bij het uitladen van de bagages.
Ik heb dit meteen aangegeven bij aankomst en heb dus administratief alles voorlopig in orde.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het verkrijgen van een correcte vergoeding voor de inhoud van de bagage.
Online lees ik dat je maximaal recht hebt op +-1.2k euro?

Mijn valies bevatte kledij, laptop, ... In totaal voor een volgens mij ingeschatte aankoopwaarde van 4k.
Uiteraard zullen zij de huidige waarde minder dan 4k inschatten. Maar aan 1.2k euro zal ik toch nog hopelijk komen vermoed ik?
Voorlopig heb ik een excel file aangemaakt met de inhoud en de aankoopwaarde. Gaan ze effectief facturen opvragen? Want die ga ik niet voor alles meer terugvinden..

Iemand advies?
Thxs!
 
In 99% van de gevallen komt die baggage uiteindelijk weer terecht hoor. Heb nog als student bij de bagagedienst gewerkt in Zaventem, daar lagen tientallen valiezen die hun vlucht de laatste dagen gemist hadden. Dat komt allemaal weer terecht.
 
Mijn valies is eens 4 weken vermist geweest. Uit het niets stond hier op een avond een camionette voor de deur die de valies kwam leveren. Alles intact.

Je gaat alles moeten bewijzen adhv facturen als het over de inhoud gaat.
 
Mijn valies is eens 4 weken vermist geweest. Uit het niets stond hier op een avond een camionette voor de deur die de valies kwam leveren. Alles intact.

Je gaat alles moeten bewijzen adhv facturen als het over de inhoud gaat.
ok dan is er nog hoop, op de valies zelf kleefde ook een sticker met mijn naam en gsm-nr op.
Dus ze kunnen mij gemakkelijk contacteren opzich..
 
Die komt inderdaad nog wel toe, ik heb ooit in New York gestaan zonder bagage.

Uiteindelijk bleek mijne koffer in India te zitten (was een vlucht van Brussel naar New Ark naar New Delhi), 5 dagen later werd ze netjes afgezet aan de voordeur van waar ik verbleef.
 
Die komt inderdaad nog wel toe, ik heb ooit in New York gestaan zonder bagage.

Uiteindelijk bleek mijne koffer in India te zitten (was een vlucht van Brussel naar New Ark naar New Delhi), 5 dagen later werd ze netjes afgezet aan de voordeur van waar ik verbleef.
In mijn geval is mijn koffer gescand in België na de landing en zou deze zogezegd op de bagageband (waar je je koffer oppikt) moeten gelegen hebben. Hopelijk is er gwn iets misgelopen en komt ze nog terecht en heeft niet een of andere asshole mijn koffer meegenomen terwijl er duidelijk mijn naam & gsm nr. op vermeld staat.
 
Ik heb de afgelopen 20 jaar vrij intensief gevlogen voor het werk, en ja, je koffer niet zien opduiken gebeurt. Meestal binnen de 1-2 tot een max een 10tal dagen later duikt die ongeschonden op (of met een deuk omdat die van de bagagekar gevallen is op weg van/naar het vliegtuig). Ik ben nooit mijn koffer volledig kwijtgeraakt.

Wat mij een klein beetje zorgen baart, is dat jouw koffer zou gescand zijn als "op de bagageband gelegd". Wss 2 mogelijkheden: of iemand nam per ongeluk de verkeerde koffer mee (gebeurt regelmatig, vooral met standaard zwarte koffers).... of, iemand nam die moedwillig mee. Ik hoop dat die nog opduikt.

Ik heb nooit gesnapt waarom er daar totaal geen controle op is.... alleen in een afgelegen luchthaven in binnenland Rusland heb ik eens moeten "bewijzen" aan de hand van die klevertjes dat het mijn koffer was voor ik die mocht meenemen. Op een grote luchthaven is het wss onmogelijk om dat te doen.
 
In 99% van de gevallen komt die baggage uiteindelijk weer terecht hoor. Heb nog als student bij de bagagedienst gewerkt in Zaventem, daar lagen tientallen valiezen die hun vlucht de laatste dagen gemist hadden. Dat komt allemaal weer terecht.
Als iemand uw koffer moedwillig heeft meegepakt vanop de bagageband dan zie je die niet meer terug hoor.

Ik begrijp dat het moeilijk is om zoiets effectief te bewaken om het tegen te gaan, daarom ga ik dus altijd staan zodat ik zicht heb vanaf het moment dat de koffers op de band komen zodat zeker niemand die 'per ongeluk' meeneemt. Heb het al eens voorgehad dat iemand anders de koffer van een kameraad had gepakt, waar ik toen nog moest zeggen: "seg, is da ni uw koffer daar?". Kan goed zijn dat ze die effectief per ongeluk nemen en terug op de band zwieren, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn met zoiets.
 
Die komt inderdaad nog wel toe, ik heb ooit in New York gestaan zonder bagage.

Uiteindelijk bleek mijne koffer in India te zitten (was een vlucht van Brussel naar New Ark naar New Delhi), 5 dagen later werd ze netjes afgezet aan de voordeur van waar ik verbleef.
Ja dit, 99% is je valies gewoon op een verkeerde bestemming terechtgekomen. Die fout gebeurt gemakkelijk en méér dan je zou denken.
Als je bij die andere 1% zit - mmm ja dat kut dan.
 
Ik heb nooit gesnapt waarom er daar totaal geen controle op is.... alleen in een afgelegen luchthaven in binnenland Rusland heb ik eens moeten "bewijzen" aan de hand van die klevertjes dat het mijn koffer was voor ik die mocht meenemen. Op een grote luchthaven is het wss onmogelijk om dat te doen.
Dit heb ik ook nooit begrepen, in Vietnam en China bijv. moest je telkens bij het verlaten van de luchthaven (per steekproef) bewijzen dat het jouw koffer was a.d.h.v. de barcode die je meekreeg toen je incheckte. Hier op Zaventem nog nooit zo'n controle gezien.
 
ik heb in de zomer AirTags in mijn koffers gestoken 🤭 dat werkt ook best wel goed om te weten waar ze zijn…
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als iemand uw koffer moedwillig heeft meegepakt vanop de bagageband dan zie je die niet meer terug hoor.

Ik begrijp dat het moeilijk is om zoiets effectief te bewaken om het tegen te gaan, daarom ga ik dus altijd staan zodat ik zicht heb vanaf het moment dat de koffers op de band komen zodat zeker niemand die 'per ongeluk' meeneemt. Heb het al eens voorgehad dat iemand anders de koffer van een kameraad had gepakt, waar ik toen nog moest zeggen: "seg, is da ni uw koffer daar?". Kan goed zijn dat ze die effectief per ongeluk nemen en terug op de band zwieren, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn met zoiets.
Heb je helaas niet altijd zelf in de hand, als je van een vette terminal komt of lang moet wachten aan de paspoortcontrole bijvoorbeeld kan het goed zijn dat de bagageband al bezig is tegen dat je daar bent.
 
Wat niemand hier tot nu toe heeft opgemerkt: waardevolle voorwerpen als laptops steek je nooit in je ruimbagage.
Klopt.... maar dat is voor mij eigenlijk een evidentie.
Meer nog, ik was er na een tijdje op ingesteld om enkel op handbagage te reizen (voor het werk, bijna altijd binnen de werkweek). Dus geen wachten op bagage meer, checkin altijd digitaal en direct naar de lounge, geen koffers de 1-2-3 dagen later toekomen. 'T is serieus afkicken om nu al anderhalf jaar geen vliegtuig of luchthaven meer gezien te hebben van binnen. Maar vind het wel prima, zo.
 
In mijn geval is mijn koffer gescand in België na de landing en zou deze zogezegd op de bagageband (waar je je koffer oppikt) moeten gelegen hebben. Hopelijk is er gwn iets misgelopen en komt ze nog terecht en heeft niet een of andere asshole mijn koffer meegenomen terwijl er duidelijk mijn naam & gsm nr. op vermeld staat.
gebeurt wel vaker hoor. dat ze een gelijkende bagage mee pakken.
ze gaan dat stickerke niet lezen hoor, de meeste passagiers vinden nog niet eens de exit, terwijl het op gigantische borden staat in de reclaim hal.

als die bagage op de luchthaven gescand wordt, is dat op het moment dat die van het vliegtuig komt, en op een karreke gelegd wordt. aan de bagageband zelf gebeurt dat niet meer. bij aankomst zijn dat ook rechtstreekse banden, dus dat is niet nodig.

Wat niemand hier tot nu toe heeft opgemerkt: waardevolle voorwerpen als laptops steek je nooit in je ruimbagage.
en dan heb je er nog die zelf hun handbagage vergeten op hun vliegtuig, en bij ons komen vragen of ze terug mogen gaan, want het is toch "levensbelangrijk" wat er in zit.
 
en dan heb je er nog die zelf hun handbagage vergeten op hun vliegtuig, en bij ons komen vragen of ze terug mogen gaan, want het is toch "levensbelangrijk" wat er in zit.
Het ergste van al is dat dit 'soms' (meestal niet) ook gewoon klopt. En dat begrijp ik dan niet goed.
Hoe kan je iets dat levensbelangrijk is (voorbeeld medicijnen voor je hart), vergeten op het vliegtuig?
 
Het ergste van al is dat dit 'soms' (meestal niet) ook gewoon klopt. En dat begrijp ik dan niet goed.
Hoe kan je iets dat levensbelangrijk is (voorbeeld medicijnen voor je hart), vergeten op het vliegtuig?
tjah, ik had vorige week nog iemand, die stond al buiten, vroeg of ze terug binnen mocht, want ze was "compleet vergeten dat ze bagage bij had".

ik stel mij daar geen vragen meer bij, tbh.
 
Het ergste van al is dat dit 'soms' (meestal niet) ook gewoon klopt. En dat begrijp ik dan niet goed.
Hoe kan je iets dat levensbelangrijk is (voorbeeld medicijnen voor je hart), vergeten op het vliegtuig?
Door stress en net omdat het niet "standaard" is om die bepaalde tas wel bij je te hebben. 🤷🏼
 
Idd... we mogen niet vergeten hoe stressvol de ganse procedure niet is bij vertrek en aankomst niet is voor mensen die occasioneel reizen met het vliegtuig. Wat voor regelmatige reizigers een automatisme is, kan voor anderen behoorlijk stressen zijn. En ja, alles wordt op borden aangeduid, maar het blijft wss overweldigend.
 
ja, dat is uiteindelijk wel zo he. 95% van de reizigers vindt de uitgang wel zonder issue, met alles wat ze bij hadden.
(maar die komen bij ons niet klagen ;) )
 
Terug
Bovenaan