Verisure alarm in woning.

Hangt er natuurlijk vanaf wat je als inbraak beschouwt, maar diefstal van materiaal door over een muur te klimmen, door een sleutel te gebruiken waarvoor je het recht niet hebt etc (door stelen van de sleutel, door gebruiken nadat je de woning niet meer mag betreden, ...) , wordt door het strafwetboek allemaal onder dezelfde noemer bestraft:

Als er bij mij iemand via de velux zou binnendringend als ik in de woning ben of hij doet dat via het kapotmaken van de voordeur zou dat voor mij beide onder inbraak vallen, ook al is dat voor verzekeringen vaak een ander feit
Voor de verzekering is dat geen inbraak.

De kost van een meldkamer lijkt me geheel overbodig te zijn. Bij mijn ouders in hun nieuwbouw nog een bedraad systeem laten zetten, zonder meldkamer. Dat kost dan iets van 30 euro per jaar voor het gebruik van een app + een minimale onderhoudskost.

Een alarmsysteem is gewoon een mogelijk afschrikmiddel voor inbrekers. Je bent daarom niet 100% veilig, maar de kans is groot dat men gewoon bij de buren inbreekt die géén alarm hebben hangen. Dat is hetzelfde met het hebben van honden. Onze 2 honden waken goed, wil dat zeggen dat er niet ingebroken kan worden terwijl zij thuis zijn? Natuurlijk niet. Maar de gemiddelde inbreker zal weinig interesse hebben om hier ook nog mee te dealen.

Hier enkel raam en deurcontacten die bedraad aangesloten zijn op het domotica systeem. Als ik de woning in "weg van huis" zet en er gaat een deur of raam open krijg ik een melding. Indien we thuis zijn gaat alle verlichting aan op volle sterkte (buiten de kinderkamers) en springt de sonos aan met de soundtrack van Urbanus "ge moogt naar huis gaan". Hopelijk schrikt dat voldoende af.

Geen onderhouds of abonnement kost.

Als je die honderden euro's cash liggen hebt in je woning, ben je er weinig mee als je in de winkel bent hoor.

En hoeveel keer ligt het betaalsysteem in België plat én ben je op dat moment net aan het winkelen? Ik heb het alvast nog niet meegemaakt voor zover ik me herinner. En ik vind online terug dat bvb Delhaize en Colruyt op dat moment een noodoplossing hadden, zie hier: https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/vandaag-grote-storing-bij-bancontact/
Aangezien de bankautomaten aan snel tempo verdwijnen, neem je meestal wel een voorraad mee zodat je thuis een deel hebt liggen en een deel in je portefeuille hebt zitten.

Een inbraak heb ik alleszins nog nooit meegemaakt, betaalstoringen al meerdere keren in m'n leven (toegegeven dat de laatste keer al jaren geleden is). En als er al cash gestolen wordt bij een inbraak, is het toch verzekerd.

Aangezien de bankautomaten aan snel tempo verdwijnen, neem je meestal wel een voorraad mee zodat je thuis een deel hebt liggen en een deel in je portefeuille hebt zitten.

Een inbraak heb ik alleszins nog nooit meegemaakt, betaalstoringen al meerdere keren in m'n leven (toegegeven dat de laatste keer al jaren geleden is). En als er al cash gestolen wordt bij een inbraak, is het toch verzekerd.

Er komen er toch bij in komende jaren?

De reden dat ik cash geld heb liggen is juist om iets aan een crimineel te kunnen geven :p. Een drugsverslaafde met een mes gaat rap gefrustreerd worden als je niets kan/wil geven :p.

Een briefje van 50euro als verzekering :p. Anders zou ik nooit cash meer meepakken.

Hoe kan men inbreken zonder inbraaksporen? (Tenzij met geweld/bedreiging)
Hetgeen nog al eens een probleem is, wanneer mensen hun voordeur dichtdoen maar niet op slot doen (onder het mom "de deur is toch dicht") en ze vervolgens inbreken wanneer de bewoners niet thuis zijn. O.a. Baloise => Geen dekking want deur niet op slot. Of raam op kip laten staan en dan wel geforceerd, geen dekking (indien niemand thuis).

Zelf hebben we een Verisure alarmsysteem, wel op de vennootschap, moest dit op de privé komen te staan dan zouden we niet geneigd zijn om het aan te houden.

Denk dat hier een "cash of geen cash" topic is ergens, hier werd dat reeds in reilen en zeilen besproken... Ikzelf heb nooit of te ooit cash, tenzij dan van de spaarpot van de kinderen dat we dan "moeten" gebruiken (en overschrijven naar hun spaarrekening uiteraard). Ik heb nog nooit een crash van het bancair systeem/bancontact systeem meegemaakt en de enige keren dat ik cash echt "nodig" had was als iemand anders vroeg of ik cash kon geven en ze konden Payconiqqen/overschrijven.

Er komen er toch bij in komende jaren?
Er komen er enkele bij, omdat er velen verdwijnen. De bank-eigen automaten verdwijnen bij de grootbanken om algemene cashpunten te voorzien op centrale locaties (die dan nog vaak slecht bereikbaar zijn met de wagen aangezien ze in het centrum van een stad liggen).

Denk dat hier een "cash of geen cash" topic is ergens, hier werd dat reeds in reilen en zeilen besproken... Ikzelf heb nooit of te ooit cash, tenzij dan van de spaarpot van de kinderen dat we dan "moeten" gebruiken (en overschrijven naar hun spaarrekening uiteraard). Ik heb nog nooit een crash van het bancair systeem/bancontact systeem meegemaakt en de enige keren dat ik cash echt "nodig" had was als iemand anders vroeg of ik cash kon geven en ze konden Payconiqqen/overschrijven.
Idd, weet ik. Ik volg dat topic ook. Ik heb nog andere reden om cash te gebruiken ook uiteraard (vooral privacy) welke niet thuishoren in dit topic. Wat ik in de eerste plaats maar wou aangeven is dat 100den euro's cash thuis hebben liggen echt niet vreemd is.

Ons huis heeft een alarminstallatie maar de vorige eigenaars gebruikten dat niet meer en wij hebben het ook niet meer gebruikt. Na een storing (en een paar uur een oorverdovende sirene door de straat) is dat nu allemaal afgekoppeld door de installateur. We hebben wel nog het bakske aan de gevel hangen en de sensoren overal in huis (vintage 90's/00's spul) maar eerlijk gezegd heb ik mij in mijn leven exact 0 seconden zorgen gemaakt over inbraak.

Als luxekleren is wat ze tegenwoordig zoeken dan gaan ze bij hun prospectie mijn huis al direct afschrijven. Of ze denken dat ik de klusjesman ben, met mijn afgesleten schoenen en shirts met gaten in.

Bij een vriend van mij zijn de dieven op heterdaad gepakt doordat zijn alarm hem verwittigd had en hij de politie gebeld heeft. Dus het kan wel degelijk.

Het duurste in ons huis is allemaal niet steelbaar. Dampkap/lamp, frigo, inductievuur, stoomoven.
bij mijn ouders hebben ze, enkele jaren terug, enkel het (zeer dure) inductievuur gestolen in hun tweede verblijf dat nog maar net opgeleverd was. De meeste apparaten had mijn pa van thuis naar ginder gebracht om thuis dan alles nieuw te steken. Thuis koken ze echter op gas, dus dat ging niet mee. Met een koevoet kookplaat eruit getrokken en stekker doorgesneden want het moest kennelijk vooruit gaan. Aanrecht grondig beschadigd. Vrijwel alles is steelbaar.

Wij hebben tijdens de bouw magneetcontacten gevraagd op ramen en deuren. Onze super goede elektricien waar we op zoveel vlakken zeer tevreden van zijn :sarcastic: is vergeten de contacten te voorzien aan de deuren. Momenteel hebben we dus enkel een alarm op de ramen (incl schuiframen).
We hebben nu toch een draadloze oplossing gevraagd voor de 2 deuren. Dit moet nog geplaatst worden.

Wij hebben geen meldkamer, enkel een sirene. Alsook een app om het alarm te bedienen. Maar toch blijft die +- €120 jaarlijks wat veel aanvoelen voor dit.
Wij hebben Niko Home Control als domotica-systeem en het zou ook mogelijk moeten zijn om de bedrade magneetcontacten daarmee te connecteren en het alarm op die manier te regelen. Sirene laten afgaan of bv licht laten aangaan. Nog te bekijken.
Maar heeft iemand een idee of die draadloze contacten ook aangesloten kunnen worden op de domotica? Het is er nog niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Is dat een zender aan het magneetcontact en ontvanger rechtstreeks in de alarm-kast van het bedrijf? (hangt in de technische ruimte in de kelder). Of zit die ontvanger in de elektriciteitskast en gaat dat dan zo naar de elektriciteitskast? Dat zou wel interessanter zijn voor aansluiting NHC, vermoed ik. Maar ik heb dus geen idee.
Maar dit zou wel een optie zijn voor in de toekomst om die jaarlijkse kost uit te sparen.

Misschien domme vraag ofzo, maar ik vraag het me wel af.
Zeker nu ik weer dik €800 moet betalen voor die 2 draadloze magneetcontacten...

Normaal kunt ge die contacten inderdaad rechtstreeks in uw NHC inlezen ja maar dan passeren die natuurlijk niet in uw alarmcentrale.
Input op de alarmcentrale en dan doorkoppeling naar NHC is ook mogelijk natuurlijk. Hangt er allemaal wat vanaf wat uw opzet/wens is.
Input op NHC en dan doorkoppeling naar alarm gaat mogelijks wel niet zomaar mogen ivm regelgeving naar incert-keuring toe... daar ben ik niet zo heel in thuis.

bij mijn ouders hebben ze, enkele jaren terug, enkel het (zeer dure) inductievuur gestolen in hun tweede verblijf dat nog maar net opgeleverd was. De meeste apparaten had mijn pa van thuis naar ginder gebracht om thuis dan alles nieuw te steken. Thuis koken ze echter op gas, dus dat ging niet mee. Met een koevoet kookplaat eruit getrokken en stekker doorgesneden want het moest kennelijk vooruit gaan. Aanrecht grondig beschadigd. Vrijwel alles is steelbaar.
Ik denk dat ons inductievuur op 3 fasig is aangesloten.
Ik zou toch nie zomaar aan die kabel beginnen snijden 😂

Normaal kunt ge die contacten inderdaad rechtstreeks in uw NHC inlezen ja maar dan passeren die natuurlijk niet in uw alarmcentrale.
Die draadloze in vele gevallen niet.
Dat is geen open protocol.

Dus die moeten ingelezen worden door uw alarm centrale die dan een output moet sturen naar NHC om bv uw lichten te bedienen (allemaal aan, of knipperen, ...)

Een bedraad alarm contact kan je wel inlezen want dit zijn gewoon 1 of 2 weerstanden in serie. Afhankelijk van het alarm zijn er enkele typische waardes zoals 2.2K en 4.7K ohm.

Hier een alarm van Varel icm 3 buiten camera´s met meldkamer (24euro/maand 😱) De vrouw wou perse een alarm en het heeft welgeteld 1 keer opgestaan in 2 jaar tijd. Op zich werkt het allemaal goed, jammer voor de 2 aparte apps (alarm en camera apart).
Enige nadeel is dat je de camera's kan bekijken maar ik krijg geen melding binnen van zodra er iemand gefilmd wordt.

Ook wel interesse in het koppelen met NHC maar daarin ben ik geen held.
Is dit makkelijk als beginner te doen?

Die draadloze in vele gevallen niet.
Dat is geen open protocol.

Dus die moeten ingelezen worden door uw alarm centrale die dan een output moet sturen naar NHC om bv uw lichten te bedienen (allemaal aan, of knipperen, ...)

Een bedraad alarm contact kan je wel inlezen want dit zijn gewoon 1 of 2 weerstanden in serie. Afhankelijk van het alarm zijn er enkele typische waardes zoals 2.2K en 4.7K ohm.
Een goed punt, omdat hij over later geplaatste draadloze magneetcontacten sprak ging ik er van uit dat dat random aftermarket stand alone sets gingen zijn maar als er dat specifieke voor dat type alarmcentrale zijn gaat dat inderdaad niet zo vanzelfsprekend zijn

Ajax systeem hier. Wel tevreden van, maar dat wordt hevig gepushed om via beveiligingfirma te doen en die pushen dan weer voor "onderhoud" 🙄 Dat Eufy systeem ziet er een pak interessanter uit.
Even pushen - nog steeds tevreden van?
En hoezo wordt er 'gepushed'? Wat ik zie van Ajax is dat je dat gewoon volledig zelf online kan kopen en installeren zonder enige vorm van abonnement, dus wie pusht er dan?

Ik zit momenteel in de ruwbouwfase en de elektricien had voorzien om bedrading te voorzien. Dat alleen kost al een goeie 1kEUR, en dan heb je nog niets... Dan ziet een draadloos systeem zoals Ajax er wel best interessant uit.

Terug
Bovenaan