Verisure alarm in woning.

Volgens mij helpt dat geen hol. Toen ik nog studeerde (en op kot zat) was mijn moeder eens alleen thuis op een random zomerdag overdag. Ze was met garage poort open wat in de garage aan het rommelen en oprit aan het vegen en zo.

Kwam daar een random kerel gewoon de oprit opgewandeld langs mijn ma en langs de garage naar binnen. En mijn ma "ei kerel" en dien ging gewoon naar binnen. Mijn moeder was helemaal van haar melk en gewoon perplex van 'wtf is dit'. Na 1 min shellshocked te zijn, naar binnen gelopen en dien zat al in de kasten van de living. Mijn moeder heeft die kerel dan effectief met een borstel buiten geklopt/geduwd.

Klacht gaan indienen bij wijkagent en bleek een gekende nutter met drugsproblemen te zijn. Altijd zelfde modus operandus.

Denk niet dat zo'n kerels plots gaan terugkeren als er een sirene *wiewiewie* doet.
Die kerel inderdaad niet. Maar hier zijn het meestal buitenlandse bendes die niet gepakt willen worden. En de politie heeft voor deze wijk een 'fast response' team. Als er melding word gedaan (bv sms'jes van iemand dat er een verdachte rondloopt) is de politie op 5-10 min ter plaatse.

Vriend heeft hier ook een huis gekocht en ze hebben de politie op hem gebeld toen hij s avonds is naar zijn huis kwam kijken (voordat hij erin trok). Buur had direct de politie gebeld. En die kwam dus ook ter plaatse terwijl hij er nog was.

Of iemand die zijn sleutels kwijt was en op straat aan het zoeken was. Ze vonden het verdacht en politie is afgekomen.

Dus ze nemen het gelukkig zeker serieus, maar de bendes zijn goed en zijn direct binnen en buiten en mijden zoveel mogelijk detectie.

Je mag raden van welke partij onze burgemeester is :)

ik ben meestal geen al te grote optimist als het op de mensheid aankomt. Maar het lijkt me echt dat van je huis een fort maken enkel maar een aantrekkelijke prooi maakt. Als je een poort hebt en een camera en en en, dan lijkt het wel een lekkere prooi te zijn. Hier kun je gewoon via de veldbaan de tuin inwandelen via het houten poortje dat nooit toe is. Als je 50m verder wandelt kun je via een gat van 10m in de haag door de weide gewoon de tuin inwandelen/binnenrijden. Smijt een baksteen door het raam achteraan en je kunt alles leegroven. Maar het is zo gemakkelijk dat de doorsnee dief waarschijnlijk denkt 'dit is wel heel gemakkelijk, hier valt niks te roven'. Wat waarschijnlijk wel waar is. Geen cash, geen goud, geen dure juwelen, geen dure elektronica. En als ik niet thuis ben, 99% ook geen laptop of gsm.

Als je wat soberheid uitstraalt en geen flashy flashy stuff voor je raam hangt dat inkijkbaar is van op straat, dan vermoed ik dat je al veel kunt vermijden.

Er was hier ingebroken voordat we alarm en cameras hadden, dus ze niet hebben hielp toch niet echt.

Er zijn hier echt veel inbraken. 200 huizen en sommige jaren tot 40 inbraak pogingen. Dan heb je het dus gemiddeld elke paar jaar vlaggen..

Probleem is dat het een geïsoleerde wijk is met bijna enkel vrij dure vrijstaande huizen wat verder uiteen (american suburb style) en je zit snel binnen en buiten de wijk op een expresweg. Dus een leuke target voor die bendes ..

Laatst bewerkt:
Ik vind het juist raar als je niet op z'n minst enkele 100den euro's cash hebt liggen. Ik kan echt niet begrijpen dat er mensen zijn die hun kar moeten laten staan in de winkel bij een panne van het betaalsysteem. En toch zijn er altijd zo'n mensen. Dan denk ik bij mezelf: "Doe je jezelf toch aan hoor".

Rolluiken zijn idd een goed afweermiddel voor 's avonds/'s nachts. Volledig omheind wonen dan weer niet, want eens ze over de omheining zijn hebben ze vrij spel. Zoveel mogelijk zicht vanop straat is beter, zodat er sociale controle is. En een licht dat aanspringt met bewegingssensor helpt ook zag ik op onze camera, want het licht bij de buren sprong aan (was te zien door de haag) en toen zijn de inbrekers meteen gaan lopen daar en bij ons komen proberen.

Ge zou versteld staan hoe weinig mensen
nog cash geld in huis hebben liggen.

Ik betaal zelden met cash, heb ook zo goed als nooit nog een portefeuille bij.

Betaalkaarten via de gsm toevoegen en klaar, in de Carrefour/delhaize, op cafe en restaurant, altijd met de gsm.

Dieven willen het ook gemakkelijk hebben, over een omheining klimmen wordt zelden gedaan, net zoals in rijhuizen inbreken of een appartement in een blok, gebeurt amper.

Half open of open bebouwingen, vrije toegang, tuinen die grenzen aan een bos of weide, oudere huizen, gemakkelijk slot, enkel glas,….

Hier en daar krijgen we wel is een inbraak in miljoenen huizen maar dat is eerder de uitzondering.

Bij mijn broer hebben ze een 2 tal jaar geleden geprobeerd binnen te geraken.
Tuin volledig omheind. Hebben dit opengeknipt.

Volgens mij helpt dat geen hol. Toen ik nog studeerde (en op kot zat) was mijn moeder eens alleen thuis op een random zomerdag overdag. Ze was met garage poort open wat in de garage aan het rommelen en oprit aan het vegen en zo.

Kwam daar een random kerel gewoon de oprit opgewandeld langs mijn ma en langs de garage naar binnen. En mijn ma "ei kerel" en dien ging gewoon naar binnen. Mijn moeder was helemaal van haar melk en gewoon perplex van 'wtf is dit'. Na 1 min shellshocked te zijn, naar binnen gelopen en dien zat al in de kasten van de living. Mijn moeder heeft die kerel dan effectief met een borstel buiten geklopt/geduwd.

Klacht gaan indienen bij wijkagent en bleek een gekende nutter met drugsproblemen te zijn. Altijd zelfde modus operandus.

Denk niet dat zo'n kerels plots gaan terugkeren als er een sirene *wiewiewie* doet.

Mijn pa nadien toch alarm en cameras laten installeren. Mijn ma en pa waren recent eens op reis en er was een grote elektriciteitspanne geweest. Blijkbaar schiet dat alarm dan aan als beveiliging (never know dat de dief de elektriciteit uitzet...). Mijn ma en pa waren niet te bereiken. Alle kinderen (we zaten nog historisch in de centrale hun lijstje) ook niet te bereiken. Centrale kon/durfde politie niet bellen omdat ze vermoedden dat het de elektriciteitspanne geweest was. Dat alarm heeft daar 4h staan loeien tot mijn broer uiteindelijk oppakte en is gaan kijken. Tot zover sociale controle en de relevantie van een alarm.

Mijn pa heeft naast zijn alarm ook camera's met melding op zijn telefoon en tablet. Elke keer als hij bij je is hoor je 'pwiet', 'pwiet'. En hij kijkt nooit meer op zijn telefoon want vals alarm. Een blaadje, een vogel, een ontsnapt konijn, pakketje leveren, de zon die binnenschijnt en een rare schaduw creert die iets triggert, ... En zelfs als je een dief ziet, wat ga je doen ? De flikken bellen? Tegen die er zijn is die vogel al lang gevlogen.

Heeft niks met alarm te maken. Hoeveel mensen hebben nog een inpandige garage ? En hoeveeel hebben een sleutel binnen liggen die snel te vinden is ? Ik vind mijn sleutel zelf niet de helft van de keren, laat staan dat een random iemand hem vindt.

En de meeste auto's zijn gps trackable/brickable van op afstand.

Ik ben meestal geen al te grote optimist als het op de mensheid aankomt. Maar het lijkt me echt dat van je huis een fort maken enkel maar een aantrekkelijke prooi maakt. Als je een poort hebt en een camera en en en, dan lijkt het wel een lekkere prooi te zijn. Hier kun je gewoon via de veldbaan de tuin inwandelen via het houten poortje dat nooit toe is. Als je 50m verder wandelt kun je via een gat van 10m in de haag door de weide gewoon de tuin inwandelen/binnenrijden. Smijt een baksteen door het raam achteraan en je kunt alles leegroven. Maar het is zo gemakkelijk dat de doorsnee dief waarschijnlijk denkt 'dit is wel heel gemakkelijk, hier valt niks te roven'. Wat waarschijnlijk wel waar is. Geen cash, geen goud, geen dure juwelen, geen dure elektronica. En als ik niet thuis ben, 99% ook geen laptop of gsm.

Als je wat soberheid uitstraalt en geen flashy flashy stuff voor je raam hangt dat inkijkbaar is van op straat, dan vermoed ik dat je al veel kunt vermijden.
  1. Meeste deftige alarmsystemen hebben een UPS, en dan gaat dat niet af bij een electriciteitspanne
  2. Deftige alarm/camerasystemen kan je regelen op 'minimaal gewicht / object' waarbij die af moeten gaan
Hier bij ons wordt er alleszins zeer snel gereageerd door de fast response teams. 't alarm is eens afgegaan bij onze vorige buren, tegen dat ik in den hof stond om te gaan kijken had ik al een pistool op mij gericht van die mannen.

In onze vorige woning hadden we een Jablotron systeem. 2 keer afgegaan en twee maal vals alarm. Hadden dat geïnstalleerd na een trauma van inbraak in mijn auto (vrouw had die midden in de nacht betrapt, kwam thuis van het uitgaan). Vaak kan zo een systeem dus wel een gerust gevoel geven na een of ander trauma.

In huidig huis hebben we (nog) geen systeem.

Vroeger nog gewerkt met Risco en daarna Vanderbilt. De bedrade sensoren waren betrouwbaar, maar draadloos leek dat op niet veel imo (van de Risco toch, VDbilt was alles bedraad).

Nu hebben we het alarm eigenlijk volledig uitgeschakeld en de gemoedsrust is er niet minder om. Het huidige alarm is sterk behaard met lange hoektanden en dat merk precies meer op dan wat detectoren. :unsure:

Ik zit in de verzekeringswereld en kan u vertellen dat tv’s, laptops en gsm’s zeer weinig worden gestolen.

Tv, veel te groot en laptop/tablet/gsm tegenwoordig traceerbaar maar het gebeurt wel is ne keer dat ze dat meepakken

Meeste inbraken gebeuren ook overdag als er niemand thuis is, ‘s nachts inbreken is passé.

Juwelen en (dure merk) kledij zijn de favorieten momenteel.

En cash geld, want als ze aangifte komen doen blijkt iedereen plots honderde euro’s of zelfs paar duizend in huis hebben liggen :rolleyes:

Wat nog beter is als een alarm zijn rolluiken of volledig omheind wonen.
Er zijn rolluikken en de woning is omheind, weliswaar met een haag aan de straatkant, maarja gaat iemand over/door de haag kruipen? Ik wil wel eens zien hoe de inboedelverzekering reageert als er effectief iets gestolen wordt. Dan begint de discussie. Inboedel is voor 50K verzekerd. Het is natuurlijk Oostduinkerke, hier wordt wel wat meer ingebroken.

In mijn oude woning hangt er een Eufy bel, al vaak gemerkt dat die achter loopt, gewoon te traag reageert, zeker als je ergens zit met weinig bereik (wat vaak is in Zuid-Frankrijk). Je krijgt dan een melding van beweging een half u later. 1 keer gehad dat er een soort Romazigeunerkind belletje trek kwam doen, zeer vreemd bellen en snel weg lopen. Nog nooit gezien in de buurt en net op het moment dat we op reis waren...

Belangrijkste ben ik wel vergeten te vermelden, grootste reden van geruststelling hier is dat als wij s'nachts liggen te maffen en er is beneden beweging dat dat alarm afgaat en ons wakker maakt.

Puur omdat vrouwlief maar schrik heeft dat ze "s'nachts naast ons bed staan" (remember car/homejackers, en zij steekt haar autosleutels zo goed weg dat ze ze zelf amper terugvind)

Ik word s'nachts ook niet meer uit bed gestuurd als ze een geluid hoort.

En t'is hier wel BG he, ik heb kunst hangen :coolbrows:
Ik ben daar precies tegenovergesteld in. Mijn autosleutels liggen zelfs in de buurt van de deur. Ik heb precies liever dat ze die gewoon meenemen dan dat ze naast mijn bed staan. Of dat ik wakker zou worden van zo'n alarm. Ik denk niet dat'k naar beneden durf gaan in dat geval 🤣.

Ge zou versteld staan hoe weinig mensen
nog cash geld in huis hebben liggen.

Ik betaal zelden met cash, heb ook zo goed als nooit nog een portefeuille bij.

Betaalkaarten via de gsm toevoegen en klaar, in de Carrefour/delhaize, op cafe en restaurant, altijd met de gsm.

Dieven willen het ook gemakkelijk hebben, over een omheining klimmen wordt zelden gedaan, net zoals in rijhuizen inbreken of een appartement in een blok, gebeurt amper.

Half open of open bebouwingen, vrije toegang, tuinen die grenzen aan een bos of weide, oudere huizen, gemakkelijk slot, enkel glas,….

Hier en daar krijgen we wel is een inbraak in miljoenen huizen maar dat is eerder de uitzondering.
Laatste nog een dossier gehad van een klant waar ze ingebroken hadden om 2u 's nachts en ze aan zijn bed stonden. Wat slaag gegeven en de code van de kluis ontfutsels, ondertussen 2 andere gasten die de verstiaire leegroofden van alle dure handtassen van zijn vrouw...

Klant had een alarm maar vergeten op te zetten...

Laatste nog een dossier gehad van een klant waar ze ingebroken hadden om 2u 's nachts en ze aan zijn bed stonden. Wat slaag gegeven en de code van de kluis ontfutsels, ondertussen 2 andere gasten die de verstiaire leegroofden van alle dure handtassen van zijn vrouw...

En wat heeft de verzekering uiteindelijk terugbetaald?

Wie heeft er nu een kluis thuis en een hele resem dure handtassen ? Geen standaard huishouden.

Hier valt er niks te roven uit de niet bestaande kluis en sjakossen van de Torfs.

Bedraad risco systeem zonder meldkamer.
Gedeeltelijk zelf geplaatst dus grote korting gehad.

190€ per jaar voor onderhoud + als er iets aan is staan ze hier zonder kost.

Verisure dat moet zo ongeveer de grootste afzetterij zijn dat er op de markt te vinden is.

En wat heeft de verzekering uiteindelijk terugbetaald?
We zijn nog maar enkele weken verder, de expertise moet nog gebeuren.
Wie heeft er nu een kluis thuis en een hele resem dure handtassen ? Geen standaard huishouden.

Hier valt er niks te roven uit de niet bestaande kluis en sjakossen van de Torfs.
Mensen met geld uiteraard. Niet iedereen heeft uw huishouden, weet niet waarom je alles weer naar uw eigen situatie moet extrapoleren.

Ik ben toch blij met mijn binnendeuren waar nog een slot op staat.
De enige plaats waar geen rolluik hangt en je via het raam binnen kan moeten ze nog 2 deuren open breken voor ze effectief in de living staan.
En ja ik doe elke avond een ronde om die toe te doen, zonder fout :)

Desondanks dat ik in een boerengat eersteklas woon zijn er hier typisch 2 inbraakgolven per jaar- December en Februari meestal, bij 2 van onze buren is al ingebroken, bij meerdere kennissen - telkens zelfde patroon: in de vroege avond, langs de tuin en de vele wandelpaden - zoals velen aangeven laten ze Iphone's, laptops, TV's netjes staan en nemen ze enkel geld en juwelen mee - heel den boel overhoop. Vooraf worden eventuele afsluitingen doorgeknipt of gezaagd.

Ook opmerkelijk: bij meerdere gezinnen is gewoon ingebroken terwijl ze thuis waren - schrikken voor allebei en vervolgens lopen, zoals in de films. Ook al dikwijls gefilmd etc.

Bij werkgever is al 3 keer ingebroken, hebben alarm, met camera's - we hadden beelden van de daders, nummerplaten - maar hoeveel pech kun je hebben - de nummerplaat was wit en zwart - hierdoor was de zoektocht hopeloos voor de politie - we hebben dan ook het advies gekregen om een kopie van de ID kaart te vragen aan de daders.

Ik meen dat het nuttig kan zijn voor bepaalde mensen, echter zijn er heel veel waar het, buiten het emotionele deel, functioneel niet zo heel nuttig is. Maar ik begrijp perfect dat het ontvangen van ongewenste gasten geen leuke ervaring is.

Er zijn rolluikken en de woning is omheind, weliswaar met een haag aan de straatkant, maarja gaat iemand over/door de haag kruipen? Ik wil wel eens zien hoe de inboedelverzekering reageert als er effectief iets gestolen wordt. Dan begint de discussie. Inboedel is voor 50K verzekerd. Het is natuurlijk Oostduinkerke, hier wordt wel wat meer ingebroken.

En waarom zouden ze moeilijk doen?

Ze breken uiteraard nog 's nachts in, maar is meer de uitzondering lijkt mij.

Vorige week ook aangifte binnen gekregen, het gezin was op reis en hebben alles leeggehaald, claim van bijna 40k (inclusief de vernielingen)

Ik vind het juist raar als je niet op z'n minst enkele 100den euro's cash hebt liggen. Ik kan echt niet begrijpen dat er mensen zijn die hun kar moeten laten staan in de winkel bij een panne van het betaalsysteem. En toch zijn er altijd zo'n mensen. Dan denk ik bij mezelf: "Doe je jezelf toch aan hoor".
Als je die honderden euro's cash liggen hebt in je woning, ben je er weinig mee als je in de winkel bent hoor.

En hoeveel keer ligt het betaalsysteem in België plat én ben je op dat moment net aan het winkelen? Ik heb het alvast nog niet meegemaakt voor zover ik me herinner. En ik vind online terug dat bvb Delhaize en Colruyt op dat moment een noodoplossing hadden, zie hier: https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/vandaag-grote-storing-bij-bancontact/

En waarom zouden ze moeilijk doen?
Geen inbraaksporen is de meest klassieke zeker?

Hier geen inbraakbeveiligingssysteem, dat heeft enkel nut om inhoud te beveiligen, doet niks aan het gevoel van onveiligheid (integendeel denk ik zelfs).

Geen inbraaksporen is de meest klassieke zeker?

Hier geen inbraakbeveiligingssysteem, dat heeft enkel nut om inhoud te beveiligen, doet niks aan het gevoel van onveiligheid (integendeel denk ik zelfs).
Hoe kan men inbreken zonder inbraaksporen? (Tenzij met geweld/bedreiging)

Hoe kan men inbreken zonder inbraaksporen?
Hangt er natuurlijk vanaf wat je als inbraak beschouwt, maar diefstal van materiaal door over een muur te klimmen, door een sleutel te gebruiken waarvoor je het recht niet hebt etc (door stelen van de sleutel, door gebruiken nadat je de woning niet meer mag betreden, ...) , wordt door het strafwetboek allemaal onder dezelfde noemer bestraft:

Als er bij mij iemand via de velux zou binnendringend als ik in de woning ben of hij doet dat via het kapotmaken van de voordeur zou dat voor mij beide onder inbraak vallen, ook al is dat voor verzekeringen vaak een ander feit

Terug
Bovenaan