Verhuizen en Telenet zelf installeren: extra wifi boosters toevoegen?

LaCucaracha

Well-known member
Wij gaan dit weekend verhuizen en ga voor de eerste keer internet zelf installeren:p

Heb voor Self starter installatie gekozen , wat erop neerkomt dat ze je een nieuwe modem opsturen waaraan je dan je digicorder hangt.

In onze huidige installatie (appartement) hebben wij ook 2 (gratis) Telenet wifi boosters die je moet meenemen. Vermits wij naar een huis verhuizen met 2 verdiepen, vrees ik dat die twee wifi boosters niet zullen volstaan.

Mijn vraag: kan je gemakkelijk een extra wifi booster bestellen (moet dat dan ene van Telenet zijn?) en die gewoon in een stopcontact steken (met automatische connectie maakt met de andere wifi boosters) waarna het signaal in de buurt van dat stopcontact wordt versterkt ? Of is het niet zo simpel?

Bedankt!
 
Dat zou zo simpel moeten zijn als uittrekken en insteken op strategische plaatsen. Als je bij die van Telenet wil blijven, zou je er ook bij moeten kunnen bestellen (denk wel dat je daarvoor moet bijbetalen vanaf een bepaald aantal?).

De andere optie is eigen WiFi voorzien, dat is meestal een stuk performanter dan die van Telenet.

Je kan in theorie eigen boosters mixen met die van Telenet, waardoor je wel met meerdere SSID's zal zitten (= WiFi namen / netwerken) en die toestellen concurreren met elkaar omdat ze op dezelfde principes werken. Aan te raden is die aanpak dus niet.

Als je UTP hebt liggen naar verschillende verdiepen is veruit de beste methode om op elk verdiep een eigen access point te hangen dat via de UTP een "backhaul" heeft naar de router van Telenet (of een eigen router). Als je dat wat goed kiest, heb je over heel je huis 1 WiFi netwerk, waarop je toestellen "roamen" van Access Point naar Access point zonder dat je daar iets van merkt terwijl je je door het huis begeeft...
 
Dat zou zo simpel moeten zijn als uittrekken en insteken op strategische plaatsen. Als je bij die van Telenet wil blijven, zou je er ook bij moeten kunnen bestellen (denk wel dat je daarvoor moet bijbetalen vanaf een bepaald aantal?).

De andere optie is eigen WiFi voorzien, dat is meestal een stuk performanter dan die van Telenet.

Je kan in theorie eigen boosters mixen met die van Telenet, waardoor je wel met meerdere SSID's zal zitten (= WiFi namen / netwerken) en die toestellen concurreren met elkaar omdat ze op dezelfde principes werken. Aan te raden is die aanpak dus niet.

Als je UTP hebt liggen naar verschillende verdiepen is veruit de beste methode om op elk verdiep een eigen access point te hangen dat via de UTP een "backhaul" heeft naar de router van Telenet (of een eigen router). Als je dat wat goed kiest, heb je over heel je huis 1 WiFi netwerk, waarop je toestellen "roamen" van Access Point naar Access point zonder dat je daar iets van merkt terwijl je je door het huis begeeft...
Merci voor de uitleg! Hoe weet ik of ik UTP heb liggen? Is een huis van 1994...
En wat moet je dan kopen als access points?

Greetz
 
UTP is "internet kabel" = dezelfde die je in je pc, smart-tv of digicorder moet steken. De connector is een "RJ45" als je dat in Google eens opzoekt zie je direct welke dat is. Meestal zijn kabels mannelijk / mannelijk en contactdozen in de muur enkel vrouwelijke stekkers.

Ben je iets of wat technisch aangelegd of helemaal niet?
 
Bedankt!

Niet echt technisch aangelegd nee... Al zijn die wifi boosters van Telenet ( powerline adapters dus) wel gelukt...
Ik ben eens op Cooblue gaan kijken en daar hebben ze in een voor een leek begrijpbare taal uitgelegd wat de verschillende mogelijkheden zijn om het wifi signaal te versterken (https://www.coolblue.be/nl/wifi-versterkers?redirect=wifi+versterker)

Multiroom wifi (https://www.coolblue.be/nl/routers/multiroom-wifi?pagina=3) lijkt mij het meest interessant en nog het gemakkelijkst om te installeren... Al is dat niet goedkoop en zijn er zo veel opties. Mijn oog was gevallen op deze:

Ik denk dat 3 units wel moeten volstaan?

Alternatief is toch een nieuwe set powerline adapters, zoals deze: https://www.coolblue.be/nl/product/388261/tp-link-tl-wpa4220tkit-wifi-300-mbps-3-adapters.html

Maar dan heb je blijkbaar snelheidsverlies...

Wat zou jij adviseren?

Naast thuiswerken en 4k streaming, zal wifi ook gebruikt worden voor draadloze ip-camera's vanvoor en vanachter ( in de tuin) en mogelijks ook een draadloos alarmsystem. Een snel, stabiel wifi-signaal is dus vrij noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Wel

Kijk eerst eens of het goed genoeg is zoals het nu is. Als je tevreden bent, moet je niets ondernemen en het kost niets.

Multiroom Wifi systemen zijn ok (sommige toch), als je geen interesse hebt om te leren hoe je dat zelf beter doet. Het nadeel is dat elke extra "station" doorgaans aan de dure kant is, dat je in verhouding nogal beperkte configuratie en troubleshooting kan doen en dat dit systeem vooral op WiFi gefocust is, waar je in een ideaal scenario zo veel mogelijk met UTP doet, tenzij het echt niet anders kan en dan pas WiFi inzet. Je hebt ook altijd wat snelheidsverlies met die multiroom setups als je niet in de mogelijkheid bent om de basisstations met UTP te verbinden, maar dat is natuurlijk nog altijd beter dan geen ontvangst. In een "opzetten en vergeten" scenario, waarin je nooit gaat verdiepen en verbeteren kan je dat nemen en dat gaat normaal wel een stuk beter zijn dan wat Telenet je geeft.

WiFi powerlines zijn zowel op WiFi als op "bedrade" trafiek beperkt en zijn voor mij meer een noodoplossing dan een permanente keuze. Ik gebruik er ook ergens 1 (enkel LAN, geen Wifi) op een plek waar UTP leggen te ingrijpend zou zijn, maar ik ben er zeker geen fan van.

Technisch de betere optie is een schaalbaar netwerksysteem nemen, modulair voor routing, access points voor WiFi en switches voor kabel, dat is vanaf een bepaald punt ook goedkoper dan multi-room Wifi kits omdat individuele componenten wat goedkoper zijn eens je een basis hebt gelegd.

Als je veel IoT gaat gebruiken (zoals IP camera's) is het vandaag wel aan te raden dat je een aantal componenten op je netwerk logisch van elkaar scheidt via wat met VLAN's noemt: netwerken die dezelfde hardware gebruiken, maar virtueel van elkaar gescheiden zijn om ervoor te zorgen dat je minder risico loopt als sommige van die toestellen "naar huis bellen" of gehackt worden en zo data stelen... Dat is veel makkelijker via een modulair systeem.

Ik gebruik zelf privé en zakelijk bij klanten materiaal van Ubiquiti. Dat is professioneel materiaal, maar aan een prijs die ook voor een consument vaak haalbaar is en waaraan geen abonnementskosten verbonden zijn zoals dat in de meeste professionele ranges wel is. Bij Coolblue staan er een aantal componenten onder "access points." Die foto van die witte schijf met een blauwe ring is een WiFi antenne, of "access point."

Ik heb vorige week nog 2 zo'n Ubiquiti systemen opgezet.

Heb je al camera's gekozen en/of gekocht? Welk merk ga je daarin nemen? Ubiquiti heeft zelf ook een geïntegreerd systeem van IP-camera's (wel voornamelijk met PoE i.p.v. WiFi) die ik op een aantal plaatsen gebruik en die ik spijtig genoeg al een paar keer heb moeten gebruiken bij ongenode gasten.

Ubiquiti is niet de enige optie hé, er zijn nog fabrikanten die in dezelfde stijl en voor dezelfde doelgroep componenten aanbieden, maar meestal hebben die wat minder keuze.
 
Terug
Bovenaan