Verhouding maandloon tot waarde wagen.

Welk veelvoud van jouw bruto maandloon is jouw auto waard bij aankoop/in bezit krijgen?

  • Minder dan 1x

    Stemmen: 16 8,7%
  • 1 tot 3x

    Stemmen: 18 9,8%
  • 3 tot 5x

    Stemmen: 36 19,6%
  • 5 tot 10x

    Stemmen: 52 28,3%
  • 10 tot 15x

    Stemmen: 42 22,8%
  • 15 tot 20x

    Stemmen: 10 5,4%
  • 20 tot 30x

    Stemmen: 8 4,3%
  • Meer dan 30x

    Stemmen: 2 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    184

MrCipo

Well-known member
Om een zicht te krijgen op hoeveel mensen bereid zijn uit te geven aan hun wagen deze opiniepeiling.

Voor bedrijfswagens: Bruto maandloon tov cataloguswaarde incl BTW

Voor wagen in eigen bezit: bruto maandloon tov cataloguswaarde incl BTW bij nieuwe aankoop of tov kostprijs tweedehands wagen

Indien ondernemer: Schatting bruto maandloon tov waarde wagen (nieuw of tweedehands cfr hierboven)
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch wel een moeilijke vraag om te beantwoorden of te vergelijken.

Als je dan toch wilt vergelijken zou ik eerder afplotten op jaarlijks netto inkomen ofzo.

Ik heb persoonlijk al niet echt een maandelijks inkomen en denk ook niet zo. Ik heb enkel maandelijkse kosten.

'Mijn' auto koop ik privé over na einde lease.
Dit beantwoorden zou rare cijfers geven :)

Afhankelijk van mijn interpretatie ga je denken dat ik:
Een wrak van een auto heb;
Een Ferrari heb.

In realiteit gewoon een (m.i.) degelijke break :)
 
Dat is toch wel een moeilijke vraag om te beantwoorden of te vergelijken.

Als je dan toch wilt vergelijken zou ik eerder afplotten op jaarlijks netto inkomen ofzo.

Ik heb persoonlijk al niet echt een maandelijks inkomen en denk ook niet zo. Ik heb enkel maandelijkse kosten.

'Mijn' auto koop ik privé over na einde lease.
Dit beantwoorden zou rare cijfers geven :)

Afhankelijk van mijn interpretatie ga je denken dat ik:
Een wrak van een auto heb;
Een Ferrari heb.

In realiteit gewoon een (m.i.) degelijke break :)

Ja ik had dit wel in mijn achterhoofd bij opstellen peiling.
Maar kan je niet min of meer inschatten hoeveel je bruto maandelijks verdient en dit dan in vergelijking zetten?
 
Dat heb ik gedaan voor de beantwoording maar dat is maar raming van dit jaar op basis van vorige jaren en de verwachte waarde van de auto die ik dit jaar dan ga overkopen.

Daarvoor liggen de klasses te dicht bij elkaar maar ik weet natuurlijk wel of het 1* of 30* gaat zijn. Dus my best guess.

't is ook de eerste keer dat ik een auto koop als daily.
 
Ja ik had dit wel in mijn achterhoofd bij opstellen peiling.
Maar kan je niet min of meer inschatten hoeveel je bruto maandelijks verdient en dit dan in vergelijking zetten?
Waarom bruto loon trouwens? Daar kan je toch niets mee kopen?
 
Waarom bruto loon trouwens? Daar kan je toch niets mee kopen?
Ja ik stelde mezelf voornamelijk de vraag: Hoeveel maanden zou ik willen werken voor de auto waarmee ik rijd/zal rijden.
Maar antwoord is dus niet zo eenvoudig in te vullen :)
 
Ja vandaar de vraagstelling "in bezit krijgen".
Je hebt een bedrijfswagen twv x aantal euro, en hoe verhoudt jouw bruto maandloon zich daartegenonver?
Dat vind ik dan weer wel een interessante vraag. Bruto loon tov waarde bedrijfswagen. Maar bij een eigen wagen lijkt het me meer logisch dat je dat afzet tov je netto loon. Maar dat zijn eigenlijk 2 aparte polls.
 
Maar als je de bedrijfswagens die doorgaans veel duurder zijn dan de privewagen die diezelfde persoon zou kopen, gaat mixen met de privewagens ga je toch nooit tot een zinnig opinie resultaat komen? Vooral ook omdat, in het geval van bedrijfswagen (werknemer), het veelal een zaak is van wat kan ik krijgen voor mijn budget, niet of ik het dit waard vind / bereid ben om uit te geven tegenover mijn brutoloon. 2 verschillende vraagstukken dus.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je de bedrijfswagens die doorgaans veel duurder zijn dan de privewagen die diezelfde persoon zou kopen, gaat mixen met de privewagens ga je toch nooit tot een zinnig opinie resultaat komen?
Inderdaad, mijn bedrijfs wagen is 20x mijn brutoloon. Iemand die een beetje met geld kan omgaan zou nooit z'n bedrag uitgeven aan een wagen in een privé situatie.
 
In zo'n situatie misschien beter om uit te zetten tov maandelijkse omzet?
Tgoh ik ben een autoliefhebber dus ik apprecieer de wagen wel en ik cross er gans België mee rond naar klanten, plus werk ik in de automobile sector dus het is natuurlijk een ongeschreven regel dat we met mooie wagens rijden.
 
Bij mij (bedrijfswagens tijdens heel mijn carrière) valt het precies nog mee: gestart aan x11, daarna gezakt richting x7 - x8, nu rond x9

Al moet ik zeggen, zelf zou ik eerder x5 à x6 uitgeven. Vooral de hogere restwaarde bij de duurdere Duitse merken zorgt de laatste 10 jaar voor een duurdere auto, bij privé aankoop zou dat voor mij nauwelijks impact hebben.
 
ha das simpel van mij.

ik heb een auto ongeval gehad, auto per total verklaard.
al meer dan een jaar geleden.


ik rijd nu rond met een ouwe firma wagen van mn baas, nothing fancy, maar wel gratis (incl diesel).
ook privé. is bovendien een pickup , dus we kunnen daar fietsen in zwieren, en met het vrouwke int weekend op stap gaan, en fietsweekendjes doen all over the country

zou echt nie weten waarom ik een auto zou kopen, om dan weer voor alles en nog wat te moeten dokken.
ik spaar er echt veel centen mee uit zo, die ik aan leukere dingen besteed.


nooit een auto fan geweest trouwens.
 
Inderdaad, mijn bedrijfs wagen is 20x mijn brutoloon. Iemand die een beetje met geld kan omgaan zou nooit z'n bedrag uitgeven aan een wagen in een privé situatie.
20x brutoloon is veel natuurlijk.
Maar pakweg 10 tot 15x is toch niet zo gek?
Neem nu een brutoloon van 3500€, en een wagen 40k. Dat is nu toch niet dat je niet met geld kan omgaan? Vooral omdat je voor 40k nu niet zo spectaculair zot kan gaan shoppen.
 
Mijn huidige wagen was ~ half mijn bruto jaarloon toen ik die kocht. Dat zal met de volgende waarschijnlijk ook het geval zijn. Ongeveer 8 maal mijn netto maandloon denk ik.
 
20x brutoloon is veel natuurlijk.
Maar pakweg 10 tot 15x is toch niet zo gek?
Neem nu een brutoloon van 3500€, en een wagen 40k. Dat is nu toch niet dat je niet met geld kan omgaan? Vooral omdat je voor 40k nu niet zo spectaculair zot kan gaan shoppen.
Ik hou toch altijd "1 netto jaarloon" aan als max. Bij de volgende waarschijnlijk zelfs minder. Het hoeft niet per se nieuw te zijn.
 
Terug
Bovenaan