Verhalen uit je studententijd

Uit het eerste jaar ingenieursstudies in Antwerpen.

Docent die de practica van mechanice gaf was nogal ne luie. Het lab duurde vier uur. Start van de les: ieder team kreeg een proef, hij kwam langs om die uit te leggen en daarna moest je die proef uitvoeren een verslag opstellen met je resultaten hoe je die hebt bekomen.
Na een uurtje was hij rond en ging hij gewoon op café om zo'n 3 uur later met een bierwalm terug binnen te komen om de verslagen in ontvangst te nemen.

Bij zijn examen moest je een kaartje trekken: daar stond een proef op die je moest uitvoeren.
Er zat er ook ééntje tussen waarbij je in Excel gewoon wat grafieken moest opstellen, standaardeviatie etc erbij et voila. Simpelste opdracht, minste verbeterwerk voor hem. Was dat kaartje toevallig niet gemarkeerd zeker? Geel fluo streepje in de rechterhoek.
Één van mijn proffen gaf ook les aan ingenieurs in Antwerpen. Waren ze daar allemaal zo, want met die prof heb ik iets soortgelijk met meegemaakt. Op een mondeling examen moest je twee vragen trekken. Je trok een vraag, gaf antwoord, en trok dan nog een vraag. Na mijn antwoord op de eerste vraag voegde hij enkele nuances toe aan m'n antwoord, dat wel zeker al voldoende was. Ik blij. Trok ik m'n tweede vraag en las ik dat het quasi dezelfde vraag was als de eerste, waarbij de nadruk lag op één van de nuances die hij net toegelicht had. Dat vond hij niet erg.

De enige reden waarom ik naar mijn gevoel 'slechts' een 13 op dat vak had, was omdat hij jarig was op de dag van het examen en ik zijn traktatie had geweigerd, wat hij absoluut niet begreep. Wie trakteert er nu ook met chocolade wanneer het buiten 30+ graden is? Ik had geen goesting om met plakhanden te zitten. :unsure: Ik was de eerste die examen had die dag en waarschuwde de rest dat ze zeker chocolade moesten aanvaarden en hem een gelukkige verjaardag moesten wensen. Die hadden allemaal betere punten dan ik, ook al ging hun examen naar eigen zeggen niet geweldig. Sindsdien geloof ik niet meer in karma.

Dat was wel een vage kerel. Ik heb op aanraden van een vriend mijn thesis bij hem gedaan. Letterlijk bij het eerste onderling overleg in oktober zei die al zaken zoals 'Wanneer we het (wiskundige objecten n.v.d.r.) in hogere dimensies gaan beschouwen, zullen we ons eens met LSD terugtrekken in de kelder van het gebouw, dat werkt geestverruimend. Geen stress, dat zal pas voor na Kerstmis zijn.'

In de farmacie was het precies nogal saai als ik de verhalen hier zo lees. Een handvol gasten op een klas van 35, al de rest vrouwen...klinkt spannender dan het was :D
In de laatste jaren gingen we in een groepje van 4 jongens afwisselend naar de les, met de afspraak om onze notities rond te geven. Natuurlijk...dat duurde enkele maanden en dan ging niemand nog naar de les en kwamen we op het lumineuze idee om notities te kopieren van de vrouwen, die waren immers plichtsbewust. We studeerden overdag en konden 's avonds al eens een pint gaan pakken in Antwerpen. De vrouwen vonden dat op den duur natuurlijk niet meer zo tof. Waar we ook geen rekening mee hielden: als de prof opeens moet lesgeven voor een klas van enkel vrouwen, dan valt dat nogal snel op. Let op: de meeste proffen maken daar zo geen spel van, buiten die éne van dierkunde. Die gaf me een 10 op het examen en dat stak dat nog eens door: ''meneer X, ik weet waarom jij het niet weet en jij ook....'', tijdens het stellen van een vraag die je alleen kon weten als je naar de les was geweest.

Eén keer een prof die veel te laat was op zijn eigen examen. Na het academisch kwartiertje gewacht te hebben, ging één van ons naar het studentensecretariaat om te zeggen dat die prof er niet was. Die belde hem op... bleek dat hij op dat moment ergens aan de andere kant van Gent mondelinge examens aan het afnemen was. Die was ons gewoon vergeten. Hij is dan naar ons gekomen, en had één van die studenten mee 🫣 Dat arme kind moest achterin het auditorium mondeling examen bij hem doen, terwijl wij ons schriftelijk examen aan het invullen waren. 'k Hoop dat hij haar erdoor heeft gelaten. Was ook zijn laatste jaar voor zijn pensioen.

In mijn tweede jaar had ik het keuzevak culturele antropologie. Dat klinkt interessant, maar ik ben naar de eerste les geweest en het enige wat ik nog weet is dat hij het heel lang over het belang van water had. Goed, dan deed ik dat vak maar in zelfstudie, zoals ik zo vaak deed. Alleen kwamen we al snel te weten dat die prof niet euh geloofde in examens? Wat deed hij? Dat vak werd aan verschillende opleidingen gegeven, in verschillende groepen, maar hij gaf altijd hetzelfde examen. Dus doorheen het semester waren er 3-4-5 examens van dat vak, telkens voor verschillende opleidingen, met telkens dezelfde examenvragen. Het was dus enkel een kwestie van de examenvragen van die zittijd bemachtigen.
Maar het allerbeste was dat het examen open boek was, en je mocht álles meenemen. Ook eigen notities, geprinte samenvattingen,... OK ja, iedereen zat daar gewoon met de examenvragen van dat semester en hun geprinte antwoorden dat over te schrijven. Ik heb toen een 12 gehad, anderen 14 of 11 of 16. Geen idee hoe hij dat deed, vogelpik of zo.

In het derde jaar had ik mijn laatste verplicht statistisch vak, een jaarvak met vier opdrachten doorheen het jaar (3 groepspapers, één individuele paper) en een examen op het einde. Statistiek was niet mijn beste vak, maar op de groepspapers hadden we nog ça va punten omdat er ééntje was die heel goed was in statistiek. De rest van de groep deed dan de literatuurstudie, het codeboek, referenties,... Voor mijn individuele paper had ik veel schrik maar ik heb een simpele anova gebruikt en zelfs nog hulp gehad van een member hier. Voor de individuele paper was het ook niet zo belangrijk dat je zotte toeren uithaalde, maar wel dat je de juiste techniek gebruikte bij de juiste onderzoeksvraag. Je kreeg enkel een grote dataset en voor de rest mocht je doen wat je wou. Ik ben wel goed in schrijven dus uiteindelijk had ik daar een 16 op gehaald (terwjil ik echt in het eerste jaar 3/20 had in eerste zit statistiek, 10/20 in tweede zit en voor mijn tweedejaarsvak 11/20 in eerste zit).
Maar dat examen... Daar ging ik sowieso door de mand vallen hé. Van het meeste snapte ik echt niks. Nu, tijdens de examenperiode was iemand van onze klasgroep erop uitgekomen dat het examen nergens vermeld stond in de studiefiche. Dus... eigenlijk was dat examen niet geldig. Dat waren heel spannende tijden op onze Facebookgroep, haha. Uiteindelijk zijn ze daarmee naar de ombudsman geweest en na een dag of twee gepalaver kwam de volgende beslissing: het examen ging door en het examen zou meetellen voor je cijfer voor het jaarvak... tenzij het je tot nu toe behaalde punten naar beneden haalde. Tja, dat was een examen waarop ik mijn naam en studentennummer heb ingediend, twee woorden (het begin van een zin) heb geschreven en toen heb afgegeven. En ik had netjes een 15 voor het jaarvak.

Ik heb ooit examen moeten doen en we waren met een student of 5 die dat vak deden. Iedereen kreeg een individueel slotje om examen te doen.

Ik sta daar te wachten aan de bureau "ik kom, ik kom, nog even wachten". Na een uur komt hij buiten "ik moet echt door. Morgen same place, same time ?".

"euh, OK".

Dag nadien sta ik daar weer. Zelfde verhaal. Na een uur zegt hij "euh ja, is een 18 goed ?" Cege had een 18. :laugh:

Was de prof waar ik mijn thesis ging bij doen het jaar nadien nota bene.

Eén keer een prof die veel te laat was op zijn eigen examen. Na het academisch kwartiertje gewacht te hebben, ging één van ons naar het studentensecretariaat om te zeggen dat die prof er niet was. Die belde hem op... bleek dat hij op dat moment ergens aan de andere kant van Gent mondelinge examens aan het afnemen was. Die was ons gewoon vergeten. Hij is dan naar ons gekomen, en had één van die studenten mee 🫣 Dat arme kind moest achterin het auditorium mondeling examen bij hem doen, terwijl wij ons schriftelijk examen aan het invullen waren. 'k Hoop dat hij haar erdoor heeft gelaten. Was ook zijn laatste jaar voor zijn pensioen.
Zo ook nog eens om 8u aan een lokaal gestaan in volle zittijd. Geen prof. te zien dus eens op de deur van zijn bureau gaan kloppen in dezelfde gang, niets. Na 15 minuten ging er iemand naar het secretariaat, die hem gingen opbellen...waarna de telefoon ging in datzelfde bureau. Terug naar het secretariaat dat uiteindelijk dan toch kon gemotiveerd worden om op zijn gsm-nummer te bellen. Eerste reactie: "uh, welk examen?" Uiteindelijk kwam die daar dan toe na 9u met de boodschap dat hij geen examen had voorbereid en het dus niet kon doorgaan, en we dit wel eens buiten de zittijd gingen regelen of in de volgende (het was januari). Uiteindelijk in juni dat examen afgelegd.

Nuja, dezelfde prof. ben ik eens tegengekomen toen ik 1 minuut voor zijn les op zijn verdiep uit de lift stapte, en hij die lift naar beneden wou nemen. Waarna iemand toch opmerkte dat we nu les van hem hadden. Antwoordde die: "maar dat is toch op donderdag?". "Ja mijnheer, maar het is donderdag vandaag". Na een ongemakkelijke stilte bevestigde het poetspersoneel, ook in de lift aanwezig, dat het weldegelijk donderdag was, en ging de les door :unsure:

Nog wel wat andere verhalen, zoals de prof. die zo intelligent was, maar zo sociaal incapabel, dat hij alcoholieker is geworden. Was zo iemand die zeer enthousiast werd als iemand hem hulp kwam vragen om ingewikkelde differentiaalvergelijkingen op te lossen. Waarna die het begon uit te roepen van contentement terwijl hij dat oploste. Tijdens de les was dat ook altijd een geroep van jewelste, op het bord kloppen, stem die brak...om dan tijdens de pauze een Duvel of twee te gaan binnenkappen en iets rustiger verder te doen.

Over het algemeen kon ik toch zeggen: mondelinge examens waren 'makkelijker'. De prof heeft vrij snel door dat je gestudeerd heb en als je al eens een mindere vraag kreeg, kon het gesprek toch wat gestuurd worden. Ik haalde mijn beste punten op mondelinge examens, maar meestal zijn dat de examens waren je ook het meeste stress voor had.
Zo herinner ik me de cursus plantkunde van 1ste proef...de beruchte 1000 bladzijden van Arnold Vlietinck in het januari-examen. Er waren studenten die na 2de kan speciaal daarvoor van universiteit wisselden. Daarvoor reserveerde ik 3 weken in de blok overdag. Op het examen volgde dan een handvol vragen...Geluk was er dus sowieso mee gemoeid want geen hond kent 1000 bladzijden uit zijn hoofd, naast de andere examens die stonden te wachten. Ik moet zeggen dat de prof daar wel slim mee omsprong: kon je 2-3 vragen goed beantwoorden, dan vroeg hij vooral daarop door. Op een schriftelijk ben je daar altijd gezien.

Ooit nog om 8h s morgens telefoon gekregen van mijn promotor. Je moet weten dat die misschien 1 of 2d op de faculteit was, voor de rest was het een mysterie waar die uithing. Kon Belgie zijn, kon Duitsland zijn of kon ergens random in Verwegistan zijn. Soms maandag morgen in Belgie, s avonds in Duitsland, dinsdag in San Francisco en 2d later terug om op donderdag de les te geven.

"cege, het is straks examen, maar ik zal later zijn. Kun je het examen uitdelen ?"
- "Waar is het examen?"
"Pak dat van vorig jaar en verander de datum"
-"OK..."

1h later telefoon. "Alles gelukt?"
-"Jazeker"
"Ik zit in Chicago nu, haal de examens maar op om 12h en leg ze maar op mijn bureau. Ik ben morgen terug"

Een boek met verhalen kan ik schrijven. (zelfde sjarel overigens van de 'euh hier is een 18 voor je examen')

Examen statistiek:

totale black-out en van de 20 punten er maar 6 (geprobeerd) in te vullen. Er was 1 vraag waarin een vraagstuk was dat over # gram suiker ging.
Deze was goed en ik had als conclusie geschreven van die vraag: "Persoon X haalt zijn gram ;-)".

Slecht woordmopje, uiteindelijk nog een 10/20 gekregen. Ik heb nog getwijfeld om het examen in te gaan kijken, want dit kon niet, maar uiteindelijk niet gedaan en stilzwijgend met de punten gaan lopen.

Ohja, nog een leuke was het examen wiskundige logica.
Er was een lokaalverandering, en de prof had er niks beter op gevonden dan dat met een formule vol wiskundige logica op de deur te hangen.
Ik vermoed dat er volk was dat het lokaal niet gevonden heeft, maar ik vraag me oprecht af wat er zou gebeurd zijn als die klacht hadden ingediend.

Terug
Bovenaan