Veranda

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Wij zijn aan het kijken om onze veranda volledig te herbouwen en onderdeel te maken van de leefruimte. Vandaag is er iemand langsgeweest van Veranco. Zij werken met aluminium profielen en composiet materiaal voor het dak indien je een koepel wenst.

Ik was overtuigd, mijn vrouw niet (zoals altijd). Ze had weer iets op Pinterest iets gezien dat eigenlijk meer richting een volledig nieuw gebouw gaat ipv een veranda. Dit was een hout skelet, afgewerkt met gyproc en een glazen koepel. Volgens de adviseur extreem duur, minder duurzaam en minder onderhoudsgemak.

Zijn er mensen hier met ervaringen in het plaatsen van aanbouw/veranda? Eventueel gewerkt met Veranco? Alle raad is welkom
 
Zit ge dan niet gewoon met een aluminium frame waarin ipv glazen dakpanelen een aantal panelen vervangen zijn door een composiet? Ge gaat dus nog altijd uw aluminium dakframe aan de binnenkant zien met daarin twee verschillende panelen. Dus ge gaat altijd een duidelijke overgang hebben van leefruimte naar leefveranda want uw plafond is ineens anders? En waar bouwt ge uw verlichting in? Hoe hangt ge eventuele gordijnen op of een airco?

Om de rest van uw vraag te beantwoorden. We hebben zelf een leefveranda laten aanbouwen en integreren met de leefruimte, maar dan meer op de andere manier. Alumium frame, daarop dak in CLT en een grote lichtstraat in 3-dubbel glas. Dak is voor de rest langs buiten afgewerkt zoals elk ander plat dak. Een berg isolatie erin en langs onder een dubbele gyproc afwerking met voldoende tussenruimte voor inbouwspots. Kwam qua kostprijs inderdaad een 15% duurder uit dan een 'standaard' veranda. Maar ik vind de integratie veel mooier en zeer tevreden naar isolatie toe.

Zal eens wat fotos in PM sturen.
 
Zit ge dan niet gewoon met een aluminium frame waarin ipv glazen dakpanelen een aantal panelen vervangen zijn door een composiet? Ge gaat dus nog altijd uw aluminium dakframe aan de binnenkant zien met daarin twee verschillende panelen. Dus ge gaat altijd een duidelijke overgang hebben van leefruimte naar leefveranda want uw plafond is ineens anders? En waar bouwt ge uw verlichting in? Hoe hangt ge eventuele gordijnen op of een airco?

Om de rest van uw vraag te beantwoorden. We hebben zelf een leefveranda laten aanbouwen en integreren met de leefruimte, maar dan meer op de andere manier. Alumium frame, daarop dak in CLT en een grote lichtstraat in 3-dubbel glas. Dak is voor de rest langs buiten afgewerkt zoals elk ander plat dak. Een berg isolatie erin en langs onder een dubbele gyproc afwerking met voldoende tussenruimte voor inbouwspots. Kwam qua kostprijs inderdaad een 15% duurder uit dan een 'standaard' veranda. Maar ik vind de integratie veel mooier en zeer tevreden naar isolatie toe.

Zal eens wat fotos in PM sturen.
Je ziet inderdaad de overgang van 2 verschillende materialen:

 
Zijn er mensen hier met ervaringen in het plaatsen van aanbouw/veranda? Eventueel gewerkt met Veranco? Alle raad is welkom
Wij hebben destijds ook getwijfeld over vernieuwing veranda in iets soortgelijk wat jij wil.
Ook met veranco gesproken. Onze ervaring met hun adviseur/verkoper was niet zo positief, volgens hem:
- producten wat zij aanbieden is het beste, wat concurrenten aanbieden is rommel
- concurrenten zijn cowboys, alleen zij zijn betrouwbaar.
- vrij opdringerig om offerte te laten tekenen

Dan zag ik ook bij een referentieproject dat ze een heel glazen dak hadden bevestigd aan de houten dakgoot ipv de muur. Als ik die adviseur hiermee confronteerde, wist hij niet wat zeggen en sloeg hij rood uit.
Dus ik had een afkeer van die firma gekregen😅

Ik zou ook eerder zoiets nemen als wat KaZhAn voorstelt, misschien iets duurder, maar mooier en ga je meer comfort hebben
 
Zit ge dan niet gewoon met een aluminium frame waarin ipv glazen dakpanelen een aantal panelen vervangen zijn door een composiet? Ge gaat dus nog altijd uw aluminium dakframe aan de binnenkant zien met daarin twee verschillende panelen. Dus ge gaat altijd een duidelijke overgang hebben van leefruimte naar leefveranda want uw plafond is ineens anders? En waar bouwt ge uw verlichting in? Hoe hangt ge eventuele gordijnen op of een airco?

Om de rest van uw vraag te beantwoorden. We hebben zelf een leefveranda laten aanbouwen en integreren met de leefruimte, maar dan meer op de andere manier. Alumium frame, daarop dak in CLT en een grote lichtstraat in 3-dubbel glas. Dak is voor de rest langs buiten afgewerkt zoals elk ander plat dak. Een berg isolatie erin en langs onder een dubbele gyproc afwerking met voldoende tussenruimte voor inbouwspots. Kwam qua kostprijs inderdaad een 15% duurder uit dan een 'standaard' veranda. Maar ik vind de integratie veel mooier en zeer tevreden naar isolatie toe.

Zal eens wat fotos in PM sturen.

Met een ruime hoeveelheid isolatie in je veranda dak, heb je daar denk ik ook een groter deel van het jaar genot van, dus dat lijkt me zeker een aanrader, niet alleen naar integratie toe.

Bij mij was er al een bestaande veranda, wel hoogrendementsglas maar geen dakisolatie en in de winter & zomer zit je toch met serieuze lage resp. hoge temperaturen om te overbruggen met verwarming / airco wat ik toch wel zonde vind.
 
Met een ruime hoeveelheid isolatie in je veranda dak, heb je daar denk ik ook een groter deel van het jaar genot van, dus dat lijkt me zeker een aanrader, niet alleen naar integratie toe.

Bij mij was er al een bestaande veranda, wel hoogrendementsglas maar geen dakisolatie en in de winter & zomer zit je toch met serieuze lage resp. hoge temperaturen om te overbruggen met verwarming / airco wat ik toch wel zonde vind.
Was een beetje rare zinsbouw, maar inderdaad naar energie-efficiëntie toe. De bestaande buitenmuur is volledig opengebroken, dus de living loopt gewoon door in de veranda. Als ge dan met een beperkte isolatie zit, is het puffen of bevriezen. Zonder de screens zou het nu ook al fameus zweten zijn in de zomer...
 
Dit was een hout skelet, afgewerkt met gyproc en een glazen koepel. Volgens de adviseur extreem duur, minder duurzaam en minder onderhoudsgemak.

Lijkt mij een gevalletje van: "Wij van WC-eend, adviseren Wc-eend"

Ik zou in alle gevallen voor een 'echte' uitbouw gaan, daar heb je veel meer genot van.
Een veranda is:
1. mottig
2. niet onderhouds vriendelijk (hoe kuis je het dak makkelijk?)
3. bok heet in de zomer
4. koud in de winter (tenzij je kei hard gaat stoken)
5. ongezellig

Zelfs als je 25% meer moet betalen, gaat een 'echte' uitbouw meer plezier / waar voor zijn geld geven.
 
Ik denk niet dat een houtskelet uitbouw minder duurzaam of onderhoudsvriendelijk is. Integendeel. Dat het duurder is dan een gewone veranda, dat zeker.
Met een uitbouw in houtskelet en triple glas, ga je daar ook heel de winter kunnen vertoeven. En in de zomer zal het niet onaangenaam warm zijn als je iets voorziet om de zon vanaf het raam te houden.
 
Zijn veranda's niet wat passé ?

Ik weet nog vroeger toen ik kind was dat dit een enorme rage was, (jaren '80 - '90)
(Beetje het status symbool zeg maar)

Maar de hedendaagse huizen die nu gezet worden, hebben vaak zo veel ramen in de living/keuken/leef ruimte, dat je quasi al constant in de zon zit. Bovendien worden meeste leef ruimte's nu achteraan de woning gemaakt, itt vroeger die altijd vooraan "aan de straatkant waren" (mensen waren toen veel nieuwsgieriger, moesten alles zien wat er op straat gebeurde).


Persoonlijk vind ik een veranda enkel nog te verantwoorden bij oudere, of gerenoveerde huizen. Meestal neemt de veranda toch een (aanzienlijk) stuk van je tuin/terras af, en is het bovendien nog een een extra te kuisen en onderhouden ruimte. (Waar wij overigens als kind ook al niet veel in zaten, en bovendien : in de winter was het ijskoud, en nam het warmte van het huis af. En in de zomer was het te warm, en moest je alles open zetten of je kon er niet in zitten).
Ik weet wel dat de glas normen nu veel beter zijn als vroeger, maar toch... Ik vind het een beter idee om je huis met wat extra raamwerk of schuiframen te voorzien, dan een veranda te plaatsen.

Blij dat ik bij mijn bouw hier rekening mee heb gehouden, en extra breed schuifraam achteraan heb geplaatst, en ook aan de zijkant nog een extra glasraam die open kan als deur.

(En met het geld dat je uitspaart aan een veranda, kan je een goed zonneweringssysteem/airco plaatsen in je leef ruimte, waardoor het nooit te warm of koud hoeft te zijn) Dus waar vroeger een veranda een status symbool was,
vind ik dit nu eerder een "lapmiddel" voor oudere, koudere huizen, om toch maar wat zon binnen te trekken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft er iemand recent een leefveranda laten aanbouwen?
Wat is zowat de prijs per vierkante meter anno 2023?
Betreft dan een echte leefveranda, bruikbaar in winter en zomer. Een "echt" dak met lichtstraat. Kwalitatieve afwerking.
 
2021, aanbouw tuinkamer van 26 m2 op bestaande fundering: 35k.
Zelf gedaan: aantal muurtjes gemetst, blauwe steen, gyproc binnenmuren, verlichting, radiator, verven.
Vloerisolatie, chappe en parket zat ook nog niet in deze prijs.
 
Laatst bewerkt:
Leefveranda aanbouw van 13,5 m2. Offerte 2023

Inclusief:
Afbraak huidige veranda
Fundering, metselwerk, doorbraak met poutrel
Aluminum constructie, triple glas, lichtstraat 1 op 3 meter
Binnenafwerking, lichtspots, elektricteit, vloer, gyproc
Loodgieterij (radiator niet inbegrepen)

51k excl btw
 
Leefveranda aanbouw van 13,5 m2. Offerte 2023

Inclusief:
Afbraak huidige veranda
Fundering, metselwerk, doorbraak met poutrel
Aluminum constructie, triple glas, lichtstraat 1 op 3 meter
Binnenafwerking, lichtspots, elektricteit, vloer, gyproc
Loodgieterij (radiator niet inbegrepen)

51k excl btw
The fuck. Zo duur voor die kleine oppervlakte. Bijna 4k per vierkante meter.
 
Terug
Bovenaan