Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Wa ne stank nochtans. Als wij hier op ne winteravond nog eens een wandeling maken is dat soms echt degoutant.
Maar ik snap ergens wel wat ge zegt. Mijn schoonouders hebben nog nen haard, dat ruikt naar 'gezelligheid', maar die stoken wel met "proper hout". Als ge moest weten wat mensen allemaal opstoken... ge moet voor de eigenaardigheid eens een zoekertje op 2dehands zetten dat ge paletten op overschot hebt, ze lopen u deur plat. Geïmpregneerd hout, lijm, verf: het maakt niet uit... opstoken die handel gvd!
Ja er zit een verschil tussen ‘ah dat ruikt hier naar een gezellige Ardennen-vibe’ en ‘gvd ze zijn weer vochtige paletten aan het stoken’ :lol:

Steken jullie een recirculatie dampkap of eentje met buitenafvoer? Dit met ventilatie d.
Ventilatie D hier, nieuwbouw en gewoon buitenafvoer.

Wel met een elektrische terugslagklep die pas opengaat zodra het kookvuur spanning heeft.

Werkt perfect, geen klachten over dichtklappende deuren ofzo.

Iemand een idee of de shelly 0-10V gen3 dimmer kan gebruikt worden om een Vasco DX5 traploos aan te sturen?

De oude versies konden dat niet zonder extra driver, maar deze kunnen een stuurspanning uitsturen aan 35mA. Volgens mij moet het dan kunnen om de ventilatie in HA te steken.
Hierin ben ik ook wel geïnteresseerd. Ik ben aan het uitzoeken welk model ventilatieunit ik ga plaatsen, en dat zou nogal een pluspunt zijn!

Hierin ben ik ook wel geïnteresseerd. Ik ben aan het uitzoeken welk model ventilatieunit ik ga plaatsen, en dat zou nogal een pluspunt zijn!

Ik lees hier dat het werkt op een Zehnder nadat de gebruiker de shelly goed heeft aangesloten. Dus denk wel dat het gaat werken.

De Vasco heeft ook gewoon 1 connector met een GND en 10V ingang.
Ik ga dat dit weekend testen. Ik laat het je weten.

Laatst bewerkt:
Ik ga misschien ook eens zo'n Shelly kopen. Die sturing van onze ventilo's werkt maar half en half vind ik. Je kan die printplaat ook switchen naar een 0-10V signaal dus icm zo'n shelly is dat misschien wel de oplossing.

Ja er zit een verschil tussen ‘ah dat ruikt hier naar een gezellige Ardennen-vibe’ en ‘gvd ze zijn weer vochtige paletten aan het stoken’ :laugh:

Paletten branden nochtans hard en dus ook proper omwille van het feit dat dit vaak vurenhout is. Is ideaal om de kachel aan te steken om op hoge temperatuur te krijgen voor een schone verbranding.

Uiteraard moeten dit paletten zijn die niet geïmpregneerd of geverfd zijn. Dan woon je liever langs iemand die dit soort paletten stookt dan langs iemand die andere houtsoorten stookt die niet voldoende gedroogd zijn.

Paletten branden nochtans hard en dus ook proper omwille van het feit dat dit vaak vurenhout is. Is ideaal om de kachel aan te steken om op hoge temperatuur te krijgen voor een schone verbranding.

Uiteraard moeten dit paletten zijn die niet geïmpregneerd of geverfd zijn. Dan woon je liever langs iemand die dit soort paletten stookt dan langs iemand die andere houtsoorten stookt die niet voldoende gedroogd zijn.
Er stond ‘vochtige’ voor :p

Ik lees hier dat het werkt op een Zehnder nadat de gebruiker de shelly goed heeft aangesloten. Dus denk wel dat het gaat werken.

Vind ik ook interessant. Ik heb me al hard gestoord aan het grote verschil tussen stand 2 en 3 bij onze DX6, zou ook graag één of meerdere 'tussenstappen'' hebben.

Steken jullie een recirculatie dampkap of eentje met buitenafvoer? Dit met ventilatie d.
Wij hebben ventilatie D met recirculatie (Bora). Ik was in het begin nogal sceptisch maar na twee jaren kan ik zeggen dat dit zeer goed werk. Met buitenafvoer blaas je wel wat warmte weg, ik kan me niet exact herinneren of hier rekening mee gehouden werd in ons e-peil (-3). Een extra voordeel is dat we in de winter snel last hebben van droge lucht, met de recirculatie houd je de relatieve vochtigheid in huis mee op peil.

Laatst bewerkt:

Vind ik ook interessant. Ik heb me al hard gestoord aan het grote verschil tussen stand 2 en 3 bij onze DX6, zou ook graag één of meerdere 'tussenstappen'' hebben.

Ik heb een Vasco DX5 aangestuurd op een MDT 1-10V unit binnen KNX -> Home Assistant.
Het "werkt", maar moest ik het opnieuw doen dan zou ik direct voor slimme sturing met Zehnder in plaats van Vasco gaan. Geeft ook meer info en mogelijkheden zoals temperaturen en regeling van de bypass. Al zou er voor Vasco ook iets van slimme sturing component bestaan maar was toen ik zocht alleszins slecht / niet leverbaar.

Met het "werkt" bedoel ik dat er soms rare situaties zijn waarbij die na een tijd aan hoge snelheid (e.g. 7V) niet terugvalt op lage snelheid wanneer die e.g. nog 2V krijgt. Blijft nog een ganse tijd doorgaan op hoge snelheid.
Even uit het stopcontact halen voor herstart, of een tijdje op 1V (niet op 0V) om "uit" te staan en dan aanpassen naar 2V en dan gaat het wel. 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:
Wij hebben ventilatie D met recirculatie (Bora). Ik was in het begin nogal sceptisch maar na twee jaren kan ik zeggen dat dit zeer goed werk. Met buitenafvoer blaas je wel wat warmte weg, ik kan me niet exact herinneren of hier rekening mee gehouden werd in ons e-peil (-3). Een extra voordeel is dat we in de winter snel last hebben van droge lucht, met de recirculatie houd je de relatieve vochtigheid in huis mee op peil.

Je kan de tussenstanden zelf programmeren eh... Staat in de handleiding.

Ik heb een Vasco DX5 aangestuurd op een MDT 1-10V unit binnen KNX -> Home Assistant.
Het "werkt", maar moest ik het opnieuw doen dan zou ik direct voor slimme sturing met Zehnder in plaats van Vasco gaan. Geeft ook meer info en mogelijkheden zoals temperaturen en regeling van de bypass. Al zou er voor Vasco ook iets van slimme sturing component bestaan maar was toen ik zocht alleszins slecht / niet leverbaar.

Met het "werkt" bedoel ik dat er soms rare situaties zijn waarbij die na een tijd aan hoge snelheid (e.g. 7V) niet terugvalt op lage snelheid wanneer die e.g. nog 2V krijgt. Blijft nog een ganse tijd doorgaan op hoge snelheid.
Even uit het stopcontact halen voor herstart, of een tijdje op 1V (niet op 0V) om "uit" te staan en dan aanpassen naar 2V en dan gaat het wel. 🤷‍♂️

De unit staat er natuurlijk en dat zijn zaken dat home assistant wel kan afvangen aangezien ik het stroomverbruik van de unit constant meet en dus weet ik welke stand die staat.

Laatst bewerkt:
Zijn er hier eigenlijk klachten over de ventilatieunit?

Ik heb de typische Zehnder/Duco/Vasco bekeken, met dan een voorkeur voor de Belgische (of toch in België gevestigde) twee, maar qua specificaties en mogelijkheden ligt alles dicht bij mekaar.

Bedoeling is om ze zelf te plaatsen.

Het schikt me af dat er toch een pak meer onderhoud is? Meerdere filters, sommige afbakken in de oven, etc.

Onze architect zei ook dat we voor recirculatie moesten gaan. Op zich werkt dat ok, maar als ik een steak begin te grillen mis ik toch met afvoer. Moest ik het opnieuw doen zou ik toch voor afvoer pushen. Er zijn tegenwoordig veel afvoer dampkappen met een raam sensor optie, dus dan moet je een raam in de keuken openzetten voor je u dampkap hard kan aanzetten, dat lost meteen het probleem van sifons leegtrrekken etc op.

Het schikt me af dat er toch een pak meer onderhoud is? Meerdere filters, sommige afbakken in de oven, etc.

Als je een recirculatiedampkap neemt moet je zien dat je er goed aankan en ze niet te hoog hangen...
Onze hangt op 2,6m hoogte (laagste punt) en is zeer krachtig (veel lawaai) + ik moet telkens de trapladder nemen om de filters eruit te halen. Volgend jaar ga ik een verlaagde bak laten maken en een andere dampkap steken waar ik veel makkelijker bijkan...

Onze architect zei ook dat we voor recirculatie moesten gaan. Op zich werkt dat ok, maar als ik een steak begin te grillen mis ik toch met afvoer. Moest ik het opnieuw doen zou ik toch voor afvoer pushen. Er zijn tegenwoordig veel afvoer dampkappen met een raam sensor optie, dus dan moet je een raam in de keuken openzetten voor je u dampkap hard kan aanzetten, dat lost meteen het probleem van sifons leegtrrekken etc op.

Ik kan enkel voor mezelf spreken natuurlijk maar ik heb de filter in onze Bora in twee jaar nog maar 1x vervangen, weet niet hoe die met andere merken zou zijn (Novy, AEG etc.). Qua geurhinder: ik heb in ons oud huis 10 jaar lang met een 'gewone dampkap' gekookt en wanneer je vlees bakt ofzo ga je met een afzuiging ook nog steeds geurhinder ondervinden. Wij zetten nu af en toe onze ventilatie tijdelijk wat harder (30 min) om dat tegen te gaan, maar vaak gebeurt dat niet.

Wij hebben een recirculatie. Werkt goed, maar onze dampkap in het vorige huis was wel een hele oude, dus geen idee als er zoveel verschil is.

De onze hangt op 2.3m en de keukenbouwer zei dat we een zware moesten hebben. Maakt zoals bij Huske veel lawaai, ook op stand 1. Maar dat ligt eerder aan de dampkap i.p.v. dat het reciculatie is denk ik.

De filter zit op 2.4m hoogte en ik heb ook een trapje of stoel nodig om bij de filter te komen. Maar das 1x per 3-6 maand, dus geen issue.

Tbf, mijn hangt wel boven een keukeneiland en ik kan heel slecht aan 1 koolstoffilter daardoor. Ik moet mijn trapladderke dus nog aan de andere kant zetten.
Ook voor de gewone vetfilters (die we elke maand proper maken) heb ik een trapladder nodig, al krijg ik die wel eruit vanop 1 positie.

Hier gewoon buis naar buiten, ik ben enorm gevoelig aan geurtjes dus ik blaas alles naar buiten, dat er dan wat tocht wordt binnengetrokken boeit mij niet eigenlijk.

De sifons leegtrekken daardoor.. zo potdicht is ons huis nu ook weer niet geïsoleerd en dat hoeft voor mij ook niet :D

En dat snap ik zelfs niet echt want dat maakt toch geen overdruk eerder onderdruk?

Terug
Bovenaan