Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Ik heb een extra voorzetfilterhuis met koolfilter besteld. Kost dikke 500euro.
Niet leuk maar is het niet waard om ambras voor te gaan maken met de buren. En hopelijk helpt het natuurlijk, ik hou jullie op de hoogte.
Het gebeurd zeker niet elke dag, maar elke keer als de rookgeur binnenkomt is mijn humeur instant om zeep.

Hoog tijd dat ze die dingen gewoon verbieden. Voor mazoutketels is het blijkbaar eenvoudig. Gas deels ook. Maar houtstoven, oh wee. Die producenten/verkopers moeten wel heel hard lobbyen.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel huishoudens voor het overgrote deel met houtstoven verwarmen. Moeilijk in statistieken te zien want een vooral ongebruikte maar wel geïnstalleerde gas backup ofzo gaat die nuance niet zien...

Hier zet ik gewoon de ventilatie af. Wij hebben wel ventilatie Type C. Ik weet niet in welke mate je een Type D kan uitzetten en weer opstarten zonder opnieuw te moeten inregelen.

Hier in de buurt zit er iemand die zelfs in de zomer zaken in zijn stoof ramt... Ik verdenk die er ook van zijn papier/karton en andere zaken te verbranden in zijne haard. Meurt met momenten zo hard.

Je moet eens een luchtkwaliteitsmeter in uw slaapkamer zetten en dan uw ventilatie afzetten in een luchtdichte nieuwbouw...

Toen we verhuisd zijn, was de ventilatie nog niet opgestart tijdens onze eerste nacht. Om middernacht begon mijn zoontje te constant en stevig te hoesten. Ik heb mijn luchtkwaliteitmeter gezocht en dat in zijn kamer gezet. CO2 en VOC waarden zaten zwaar door het plafond (2500ppm+). En dat was een klein manneke van 18 maanden. Ventilatie opgestart en 2h later was het gedaan met hoesten.

Hoog tijd dat ze die dingen gewoon verbieden. Voor mazoutketels is het blijkbaar eenvoudig. Gas deels ook. Maar houtstoven, oh wee. Die producenten/verkopers moeten wel heel hard lobbyen.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel huishoudens voor het overgrote deel met houtstoven verwarmen. Moeilijk in statistieken te zien want een vooral ongebruikte maar wel geïnstalleerde gas backup ofzo gaat die nuance niet zien...
Inderdaad, jonge mensen moet alle regeltjes volgen voor bouw / verbouw die veel kosten en die ouwe mensen maar liggen stoken. Wij wonen hier nog maar 2 maanden. Voorlopig hier nog geen last van de 2 overburen die wel hout stoken, als het te erg wordt zal ik ze wel aanspreken. Tijdens de bouw vorig jaar in de winter wel een paar windstille dagen gehad dat het ook serieus stonk.

Op dat vlak ben ik blij dat we in een nieuwbouwwijk wonen zonder recente huizen in de buurt. Niemand heeft een open haard :)

Op dat vlak ben ik blij dat we in een nieuwbouwwijk wonen zonder recente huizen in de buurt. Niemand heeft een open haard :)
giphy.gif

Oei ik trek altijd gwn de filters eruit en steek er nieuwe in.

Ik wist niet dat dat moest?
Als je de filters wisselt en de motoren draaien, dan zuigen ze mogelijks vuil uit de filters op tijdens de wissel. Op zehnder is er menu voor het wisselen waarbij de motoren even stoppen tot je klaar bent.

Inderdaad, jonge mensen moet alle regeltjes volgen voor bouw / verbouw die veel kosten en die ouwe mensen maar liggen stoken. Wij wonen hier nog maar 2 maanden. Voorlopig hier nog geen last van de 2 overburen die wel hout stoken, als het te erg wordt zal ik ze wel aanspreken. Tijdens de bouw vorig jaar in de winter wel een paar windstille dagen gehad dat het ook serieus stonk.
Er is niemand die u verbied om zelf een houtstoof of pelletstoof te zetten .
Denk dat het voor veel mensen moeilijker is om vloerverwarming te steken of dergelijke …en die mensen mogen zich toch ook verwarmen denk ik .

Hier is de pelletstoof de enige verwarming in mijn huis dus ja …als het koud word zet ik die op (maar tot nu toe heeft ze nog niet gebrand . ;) )

Enjambement als de ind verkeerd zit riek ik hier soms ook een houtgeur maar ik riek evengoed in de zomer dat ze een BBQ aansteken ….(en sommigen maken daar dan hunne vis op , kan je ook goed rieken of fritten bakken inhuren frietkot buiten onder de veranda …enz )

Er is niemand die u verbied om zelf een houtstoof of pelletstoof te zetten .
Denk dat het voor veel mensen moeilijker is om vloerverwarming te steken of dergelijke …en die mensen mogen zich toch ook verwarmen denk ik .

Hier is de pelletstoof de enige verwarming in mijn huis dus ja …als het koud word zet ik die op (maar tot nu toe heeft ze nog niet gebrand . ;) )

Enjambement als de ind verkeerd zit riek ik hier soms ook een houtgeur maar ik riek evengoed in de zomer dat ze een BBQ aansteken ….(en sommigen maken daar dan hunne vis op , kan je ook goed rieken of fritten bakken inhuren frietkot buiten onder de veranda …enz )
Een pelletkachel gaat meestal weinig geur geven omdat je een volledige verbranding krijgt (vandaar dat die ook al ecologisch ok worden bestempeld + de manier
waarop de pellets gemaakt worden)

Een houtstoof/openhaard/cassette in de muur or whatever gaat vaak gepaard met een onvolledige verbranding en God weet wat sommigen in hun stoof rammen (nat dennehout, bedrukt papier, enz)

Iemand die weet hoe het zit bij zhender comfoair q450's en wanneer die koude lucht binnenzuigt en wanneer die warmte terugwinning doet?

Vindt verschillende dingen terug op google

Bewust ook niet meer voor een houtkachel gekozen in onze nieuwe woning omdat in de buurt niemand dat heeft dus ga daar ook niet mee beginnen :)

Echter, ik ruik dat wel graag:)

Een pelletkachel gaat meestal weinig geur geven omdat je een volledige verbranding krijgt (vandaar dat die ook al ecologisch ok worden bestempeld + de manier

Een houtstoof/openhaard/cassette in de muur or whatever gaat vaak gepaard met een onvolledige verbranding en God weet wat sommigen in hun stoof rammen (nat dennehout, bedrukt papier, enz)
Als men brol verbrandt heb je recht op klagen ja, dat geeft echt een vuile dikke stinkende rook. Zo zie je er af en toe wel.
Maar als men gewoon bv zuivere droge eik brandt zie ik het probleem niet goed. Mijn buurvrouw bv, je ruikt wel eens dat die kachel brandt maar storend is dat allesbehalve.

Akkoord dat je een pellet kachel bijna niet gaat ruiken eens ze goed in gang is . ;)
Als je ze aansteekt ruik je het (alléé ikke toch ) en geeft ze ook rook maar dat kan je ook zeggen van een houtstoof …eens die goed in gang is ruik je amper nog iets en geeft ze ook geen rook ontwikkeling . ;) (mits zoals hier al aangehaald zuiver hout te gebruiken .)

Iemand een idee of de shelly 0-10V gen3 dimmer kan gebruikt worden om een Vasco DX5 traploos aan te sturen?

De oude versies konden dat niet zonder extra driver, maar deze kunnen een stuurspanning uitsturen aan 35mA. Volgens mij moet het dan kunnen om de ventilatie in HA te steken.

Bewust ook niet meer voor een houtkachel gekozen in onze nieuwe woning omdat in de buurt niemand dat heeft dus ga daar ook niet mee beginnen :)

Echter, ik ruik dat wel graag:)
Wa ne stank nochtans. Als wij hier op ne winteravond nog eens een wandeling maken is dat soms echt degoutant.
Maar ik snap ergens wel wat ge zegt. Mijn schoonouders hebben nog nen haard, dat ruikt naar 'gezelligheid', maar die stoken wel met "proper hout". Als ge moest weten wat mensen allemaal opstoken... ge moet voor de eigenaardigheid eens een zoekertje op 2dehands zetten dat ge paletten op overschot hebt, ze lopen u deur plat. Geïmpregneerd hout, lijm, verf: het maakt niet uit... opstoken die handel gvd!

Steken jullie een recirculatie dampkap of eentje met buitenafvoer? Dit met ventilatie d.
Wij hebben recirculatie gestoken, maar eerlijk gezegd weet ik niet of je teveel bezig moet zijn met het balans verhaal van een D systeem. Het raam van onze slaapkamer staat in de meeste gevallen bv gewoon vierkant open dus het is niet dat ons huis voor de rest altijd dicht is :tongue:

Terug
Bovenaan