Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Akkoord en onze nieuwbouw zal ook screens hebben maar wat ik bedoelde was: ondanks screens en ventilatie, die blijkbaar weinig invloed heeft, zal het huis wel langzaam opwarmen in de zomer; koelen jullie dan actief of is het nog altijd een kwestie van de ramen open zetten als het buiten koeler is?
Voor we een airco hadden merkten we dat binnentemperaturen in de zomer tijdens zeer warmte periodes na verloop van tijd richting de 27-28° gingen. En dat was dan al met gordijnen zoveel mogelijk dicht houden, ramen te proberen open zetten, etc. Zoals MorGo7h al aanhaalde, de warmte kruipt geleidelijk aan binnen en eens die binnen zit krijg je die moeilijk weer weg omdat die in de goed geïsoleerde massa van het huis zit.

Ventileren met ramen dan moet het temperatuurverschil al groot genoeg zijn en moet er voldoende luchtstroom zijn. Ik vind het hier niet zo veel effect hebben om 's morgens eens de ramen open te zetten voor een uur of twee. Dat is eens even aangenaam om die koele luchtstroom te voelen maar dan doe je de ramen dicht omdat het buiten terug aan het opwarmen is en dan stijgt de temperatuur in huis al snel weer omdat de massa van het huis amper heeft kunnen afkoelen. Naar inbraakrisico toe is het niet zo praktisch om veel ramen een hele nacht te laten open staan, zeker voor ramen op het gelijkvloers.

Akkoord en onze nieuwbouw zal ook screens hebben maar wat ik bedoelde was: ondanks screens en ventilatie, die blijkbaar weinig invloed heeft, zal het huis wel langzaam opwarmen in de zomer; koelen jullie dan actief of is het nog altijd een kwestie van de ramen open zetten als het buiten koeler is?
Grotendeels koelen wij met de ramen.
Dan zetten we op 1ste verdiep ramen over mekaar open, de koele lucht komt dan ook tot de leefruimte beneden. Als we nog op de gelijkvloers zitten, dan zetten we daar ook onze schuifraam open.
Met de screens en ventilatie systeem is de opwarming binnen redelijk beperkt.

Als het onvoldoende afkoelt in de avond/nacht (zoals de komende dagen zal zijn), dan is dat niet mogelijk. Tegen de tijd dat het buiten koeler is, dan liggen wij al te slapen. Dan zet ik de vloerkoeling op overdag.
In onze vorig woonst hadden wij geen koeling en dan zaten we na een hitte golf van 10 dagen wel aan 25,5°C binnen in de leefruimte. Terwijl nu kunnen we het op een gewenste temperatuur behouden.

Laatst bewerkt:
Hey jij! Ga de filters van uw ventilatiesysteem checken.
Nee echt, doen...

aJqz9es.jpeg
:puke:

Van een +- 9 maanden.

Laatst bewerkt:
Heb zo ne collega die al 2.5 jaar in een nieuwbouw woont met D ventilatie en nog nooit de filters gewisseld heeft. Die wist niet dat dat moest tot een maand geleden.
Alle als hij ze dan effectief vervangen heeft weet ik niet, maar hij weet het nu wel.

Ik vraag mij echt hoeveel mensen dat doen. Ik ken zelf een paar die de unit uit de stekker hebben getrokken en de ramen openzetten in de plaats. Ik ben de discussie zelf niet gestart.

Ik doe dit zo goed als mogelijk, maar koop wel filters van een wit merk. Die van Zehnder zijn belachelijk duur, dat lijkt precies hun verdienmodel.

Ik vraag mij echt hoeveel mensen dat doen. Ik ken zelf een paar die de unit uit de stekker hebben getrokken en de ramen openzetten in de plaats. Ik ben de discussie zelf niet gestart.
Ik. Zit in een huurhuis momenteel dus ik wil achteraf geen gezeik met de eigenaar. Netjes om de 6 maanden nieuwe filters erin proppen en elke maand eens uitzuigen. Kost totaal geen moeite en neem je gewoon mee tijdens je normale stofzuigsessie. Unit hangt hier ook wel in de nachthal boven, in een ingemaakte kast dus dat scheelt. Als die ergens op een kruipzolder hangt is het al een grotere drempel om snel eens mee te nemen.

Ik wilde dit enkele weken geleden hier ook al posten. Wij hebben een Dyson en die detecteert vanalle verontreinigingen (PM2,5, PM10, VOS, HCHO, No2) en op een bepaald moment begon die extreem hoge PM2,5 en PM10 waardes te tonen (meer dan 400 μg/m3, 'goed' is 50μg) terwijl er verder niets van verontreiniging was. We kregen ook hoofdpijn zonder reden.
Dan toch maar eens de filters vervangen (originele Zehnder filters) en sindsdien is het nooit meer boven 20μg gekomen.

Toch wel scary eigenlijk. En ja de filters van Zehnder zelf zijn duur maar als je een abo neemt krijg je al 15% korting en op zo een dingen bespaar ik niet. Al teveel miserie gehad met filters van andere toestellen.
Stofzuigen maakte trouwens maar weinig verschil.

Inderdaad. Als de filters verstopt raken, is er ook minder ventilatie. Dat zie ik duidelijk op mijn luchtkwaliteitsmeters. Ik vervang gewoon elke 5 maand mijn F7 buiten filter. De binnen filter kan iets langer blijven zitten.

Die filter van @Slayerbe is wel nasty, ik stofzuig die elke 3 maanden en die zien er eigenlijk nog proper uit. Vervangen elke 6 maanden, in de herfst 3 gewone en in de lente 2 gewone en 1 pollenfilter voor de allergie van de vrouw.

Geen idee of dit al gevraagd is wnati k vind het niet. Maar heeft er nog iemand last van geurhinder van houtstoven in de buurt?
Het is weer het seizoen dat iemand in de buurt elke avond een houtkachel aansteekt waardoor wij een verbrande hout geur binnen trekken.
Momenteel is mijn oplossing de toevoer uit te zetten op Zhender, maar dit doe ik pas als ik her ruik, en het in de kinderkamers dus al redelijk fel aan het stinken is.
Er zit een actieve kool filter in, maar dit doet niets... Is er nog iets wat ik zou kunnen doen hier aan?

Geen idee of dit al gevraagd is wnati k vind het niet. Maar heeft er nog iemand last van geurhinder van houtstoven in de buurt?
Het is weer het seizoen dat iemand in de buurt elke avond een houtkachel aansteekt waardoor wij een verbrande hout geur binnen trekken.
Momenteel is mijn oplossing de toevoer uit te zetten op Zhender, maar dit doe ik pas als ik her ruik, en het in de kinderkamers dus al redelijk fel aan het stinken is.
Er zit een actieve kool filter in, maar dit doet niets... Is er nog iets wat ik zou kunnen doen hier aan?
Ik heb een periode gehad dat ik ingesteld heb dat tussen 18u en 22u enkel afvoer was.

Ja; het wordt dan binnengezogen via de open spleten, maar niet meer via de daktoevoer.

Dat bleek wel een oplossing te zijn, in mijn geval (geen directe buren, de rook kwam van 3-4 huizen verder)

Zijn wij buren? (Nee, wij zijn het alleszins niet met de houtstoof)

Zit zoals al aangegeven weinig anders op dan de boel te automatiseren om op bepaalde uren uit te schakelen, of met het nodige gepruts misschien gekoppeld te krijgen met een luchtkwaliteitsmeter die buiten hangt bij de invoer.

Als je weet van waar het komt kan je die mensen er op aan te spreken in de ijdele hoop dat het daarmee betert.
"Maar dat haardvuur is toch zo gezellig en lekker warm (en goedkoop en schadelijk voor de gezondheid, afgaand op de stank)." :sop:
of "Moeit u nekeer ni! Ik doe in mijn eigen kot wat ik zelf wil. :angry:"

Wij wonen tussen de velden en als er net gebeerd is, is het altijd gezellig in huis :-)
Dan kom je 's avonds thuis en stinkt het in huis even hard als buiten.

Vorig jaar idd ook last van, nu de eerste keer die met fresh scent filters (is dat die actieve kool?)en nog niks geroken. Toen ik deze ochtend buiten kwam rook ik wel een kachel, dus zal wel iets doen. Overlaatst ging het in een ander topic erover:

Post in thread 'Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?' https://www.beyondgaming.be/threads/wanneer-zetten-jullie-de-verwarming-weer-op.40568/post-1630636

Vorig jaar zetten ik ook gewoon de ventilatie even uit.

Ik zit hier met hoog bejaarde buren in een jaren 50 huis en een jong gezin in een jaren 90 huis met een kachel. Als die van dat jaren 50 huis sterven wordt dat wel een totaal renovatie, of zelf afbraak. Dus dat lost zijn eigen op. Dat jaren 90 huis is een ander paar mouwen (en dan ook nog ne vieze mens), maar voorlopig dus tevreden van de fresh scent filters.

Hier idd ook weer in de buurt een paar houtstoven die in gang worden gestoken 's avonds. Voorlopig nog niet veel hinder, maar vorig jaar was het bij moment wel ambetant.
Was toen nog aan't twijfelen om zelf een goedkope filterbox aan de intake van mijn zehnder te steken, en daar dan een actieve kool zak in te steken. Maar 't is er nog niet van gekomen. //Of ik check ook eens die zehnder fresh scent filters zoals boven aangehaald.

Terug
Bovenaan