Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Thanks voor de uitleg.
Maar het systeem is 2 weken geleden geplaatst, lijkt me toch iets dat ze moeten goed zetten?

Ahzo.
Nu opzich, ik woon aan een rivier, buiten is er wel altijd een "hogere" luchtvochtigheid dan tegenover een dorp meer "landinwaarts".

Als ik bv (winter of zomer maakt niet uit) mijn autokuis, dan blijft zr minstens 24-48u lang een "kring" staan rond waar de auto stond omdat het daar niet droogt.
(Of dat heeft totaal niets met luchtvochtigheid te maken 😛)
En de luchtvochtigheid in mijn tuinhuis heb ik nog nooit onder de 60% gekregen (dus daarom genoeg ventilatie in het tuinhuis dat er geen schimmel komt)

Het debiet hangt ook wel wat af van gezin tot gezin. Kans is groot dat die niks heeft aangepast aan de standen.
Maar als het nog maar 2 weken geleden is kun je zeker eens polsen.
Ik gaf het ook maar mee moest de firma niet goed communiceren dat je het eenvoudig zelf kunt aanpassen. 😉

Qua luchtvochtigheid valt het me toch vaak op dat de meesten mensen niet goed weten wat relatieve luchtvochtigheid is. Geen verwijt naar u he. 😉 Maar zoek anders even op wat het precies is.
-wat is relatieve vochtigheid
-wat is dauwpunt
-mollier diagram

Dat het in u tuinhuis niet onder de 60% komt is logisch, want je zult die niet verwarmen. Verwarm u tuinhuis naar 21°C en het zal daar ook stevig dalen.
Zelfde verhaal met kelders in de zomer, maar dan omgekeerd.

Als het -3°C is, kan er niet veel vocht in de lucht zitten. Als die -3°C dan nog eens gaat opwarmen naar 21°C, heb je gewoon heel droge lucht.
Zodra het wat warmer is en de buitenlucht meer vocht kan opnemen, kan het wel eens snel vochtiger worden bij jou door die rivier.

Het debiet hangt ook wel wat af van gezin tot gezin. Kans is groot dat die niks heeft aangepast aan de standen.
Maar als het nog maar 2 weken geleden is kun je zeker eens polsen.
Ik gaf het ook maar mee moest de firma niet goed communiceren dat je het eenvoudig zelf kunt aanpassen. 😉

Qua luchtvochtigheid valt het me toch vaak op dat de meesten mensen niet goed weten wat relatieve luchtvochtigheid is. Geen verwijt naar u he. 😉 Maar zoek anders even op wat het precies is.
-wat is relatieve vochtigheid
-wat is dauwpunt
-mollier diagram

Dat het in u tuinhuis niet onder de 60% komt is logisch, want je zult die niet verwarmen. Verwarm u tuinhuis naar 21°C en het zal daar ook stevig dalen.
Zelfde verhaal met kelders in de zomer, maar dan omgekeerd.

Kijk is aan, we leren bij 😂
Enige dat ik wist is dat 40-60% aangeraden is voor in je huis

Hebben hier mensen die Zehnder comfolan C kit?
Dan zou je alles met je smartphone kunnen opvolgen.

Is hier vandaag toegekomen, maar zitten blijkbaar geen kabels bij om te verbinden met de unit?

Hebben hier mensen die Zehnder comfolan C kit?
Dan zou je alles met je smartphone kunnen opvolgen.

Is hier vandaag toegekomen, maar zitten blijkbaar geen kabels bij om te verbinden met de unit?
Ik heb die niet, maar wel al eens zitten naar kijken.
Kabel zit daar inderdaad niet bij zoals de handleiding aangeeft. Ge kunt een ethernet kabel gebruiken en zo aansluiten met 4 aders als ik het me goed herinner.

Ik heb die niet, maar wel al eens zitten naar kijken.
Kabel zit daar inderdaad niet bij zoals de handleiding aangeeft. Ge kunt een ethernet kabel gebruiken en zo aansluiten met 4 aders als ik het me goed herinner.
Ethernet was me duidelijk.

Maar de andere kabel had ik wel verwacht dat deze er bij ging zijn.

Daarnet eens de tijd genomen om alles aan te sluiten.

kabel naar daar getrokken voor ethernet en een 4 aderige stroomkabel van 1,5mm gebruikt om de unit aan te sluiten op de poorten.
Heel prutswerk. Snap niet dat ze daar niets deftigs plug&play voor voorzien.

Alles lijkt correct aangesloten te zijn, maar toch werkt het niet. Ding krijgt geen stroom (alhoewel dus wel aangesloten).
Handleiding vermeld niets en op internet ook weinig deftige info te vinden.

Zal zehnder eens moeten contacteren :sop:

Volgens google moet je richting op <800 co2 ppm in elke ruimte.
800-1000 is aanvaardbaar.
1000-1200 is matig
>1200 is slecht.

Wat mag je verwachten in je huis bij een nieuwbouw of een totaalrenovatie?

Ik haal in de living momenteel (we zijn hier nu 3u aanwezig) tussen de 800 en 840 co2 ppm.

Deze ochtend had onze slaapkamer 1214 co2 ppm.

De badkamer gaat ook naar de 1100co2 ppm (als we met ons 3 ons klaarmaken 's avonds/ochtends.

Vannacht ga ik de dochter van 3 haar slaapkamer meten.

Zijn dit waardes waarbij ik de plaatser even terug moet aanspreken?

@strijkkeiZer? uw unit draait te traag dan. De zoon zijn kamer zit op 700ppm tijdens slapen, de onze op 800ppm en de living met 3 aanwezigen op 600ppm.

Wij draaien in stand 2 (auto) op 215m3/h. Badkamer nog niet gemeten, maar die toert vanzelf op naar 450m3/h als er vocht gedetecteerd wordt, dus dat zal wel onder de 800ppm zijn.

@strijkkeiZer? uw unit draait te traag dan. De zoon zijn kamer zit op 700ppm tijdens slapen, de onze op 800ppm en de living met 3 aanwezigen op 600ppm.

Wij draaien in stand 2 (auto) op 215m3/h. Badkamer nog niet gemeten, maar die toert vanzelf op naar 450m3/h als er vocht gedetecteerd wordt, dus dat zal wel onder de 800ppm zijn.
Dat zal een gemiddelde zijn van 700-800ppm want je trekt die lucht smorgens in de badkamer :)
@strijkkeiZer? Meter nog ok? Kan die kalibreren? Kan je buiten eens testen?
Allez er zijn veel variabelen. Woon je naast een drukke steenweg waar het geregeld hoger dan de ±400ppm is dan kan je binnen ook wat hoger uitkomen.

Dat zal een gemiddelde zijn van 700-800ppm want je trekt die lucht smorgens in de badkamer :)
Allez er zijn veel variabelen. Woon je naast een drukke steenweg waar het geregeld hoger dan de ±400ppm is dan kan je binnen ook wat hoger uitkomen.
Dat zal lager zijn gezien er ook lucht uit de bureau en kinderkamer 2 komt die snachts niet gebruikt is.

Morgen is kijken.
Hij staat op stand auto en draait dan op 2 van de 3

Meter komt uit het rusthuis van men vrouw.
In een lege living staat die op 450 ongeveer.

We wonen aan een rivier met doodlopende woonwijk, dus daar zou het ni aan mogen liggen

ik ben is gaan kijken, de comfo q450 staat op stand 2 van de 3 (en op automatisch).
Kan je hier dan nog iets van snelheid op aanpassen?

Ik had ook is gemailed naar de installateur.
Die zei: hogere stand zetten.

maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dat toestel continu op stand 3 van de 3 draait?

In het menu kan je meestal nog debiet per stand instellen. Bij zehnder is het paswoord om daarin te geraken doorgaans 2468.

ik ben is gaan kijken, de comfo q450 staat op stand 2 van de 3 (en op automatisch).
Kan je hier dan nog iets van snelheid op aanpassen?

Ik had ook is gemailed naar de installateur.
Die zei: hogere stand zetten.

maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dat toestel continu op stand 3 van de 3 draait?
Nee stand 3 is echt om vocht af te voeren tijdens douchen, koken, …

Je kan wel stand 2 een hoger debiet geven. Als je op shift drukt, kan je zien hoeveel m3/h hij nu doet. Post anders eens een foto van dat schermpje.

In hoeverre is zo'n ventilatiesysteem nadelig bij dit warm weer? Ik kan me voorstellen dat dat nu warme lucht naar binnen trekt en waarschijnlijk aan een hoger debiet dan vroeger wanneer die langs kieren en spleten naar binnen kwam. En hoe houden jullie het dan koel binnen?

In hoeverre is zo'n ventilatiesysteem nadelig bij dit warm weer? Ik kan me voorstellen dat dat nu warme lucht naar binnen trekt en waarschijnlijk aan een hoger debiet dan vroeger wanneer die langs kieren en spleten naar binnen kwam. En hoe houden jullie het dan koel binnen?
Ik beschouw het eerder als een voordeel.

Bij warm weer kan ik de woning constant ventileren. Zonder dat de woning veel opwarmt. Mijn vriendin werkt van thuis, dus de woning is vaak bewoond.

De inkomende lucht wordt gekoeld met de lucht binnen.
Het is dus niet dat het buiten 30°C is, dat de inkomende lucht ook 30°C is.

Ik heb dan ook nog volledige controle over hoeveel lucht er in de woning wordt geventileerd.

Met kieren en spleten zou er meer warme lucht binnen komen en wordt de woning niet correct geventileerd.

Foto van de temperaturen luchtstroom.
Zoals je ziet is de lucht dat ik binnen trek 26,4°C. Deze wordt gekoeld met de lucht dat ik uit de woning trek (21,2°C), vervolgens is de lucht dat ik in de woning blaas 21,8°C.
Ik vervang dus lucht van 21,2°C, met 21,8°C. Terwijl het buiten 26,4°C is.
Vorig jaar had ik eens berekend hoeveel kWh er extra in de woning kwam door ventilatie en dat is dus zeer beperkt. Zoals je ziet, zit je maar met een verschil van 0,6°C.
Kan me nog herinneren dat als ik 1m2 glas onbedekt laat voor een half uur, het meer energie (warmte) in de woning komt dan 24 uur te ventileren bij 30°C buiten.
ventilatie.jpg

Laatst bewerkt:
Staat grotendeels los van het gekozen ventilatie systeem. Veel mensen gaan na een paar jaar eens informeren voor screens. Dan vallen ze achterover van de prijs en gaan ze voor een airco.
Akkoord en onze nieuwbouw zal ook screens hebben maar wat ik bedoelde was: ondanks screens en ventilatie, die blijkbaar weinig invloed heeft, zal het huis wel langzaam opwarmen in de zomer; koelen jullie dan actief of is het nog altijd een kwestie van de ramen open zetten als het buiten koeler is?

Volgens mij niet. Want de verse lucht die binnenkomt, wordt gekoeld.
In een oudere woning krijg je dus warme lucht binnen en indien er niet veel lucht binnen komt door die kieren en slepen, is er niet voldoende ventilatie en loopt de CO2 concentratie op in huis.
Dus als je genoeg wil ventileren, zal het altijd nadelig zijn zonder balansventilatie.
Akkoord en onze nieuwbouw zal ook screens hebben maar wat ik bedoelde was: ondanks screens en ventilatie, die blijkbaar weinig invloed heeft, zal het huis wel langzaam opwarmen in de zomer; koelen jullie dan actief of is het nog altijd een kwestie van de ramen open zetten als het buiten koeler is?
Als het lang warm is, kruipt de warmte geleidelijk aan binnen. Dan kun je best actief gaan koelen overdag en 's nachts ventileren met de ramen open, maar dat moet het wel afkoelen. In een hittegolf draait de koeling hier gewoon 24/7.

Terug
Bovenaan