Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Hier ook finaal in bestelling nu. Technieker gevonden die niet die 1200 ex vroeg maar voor 700 inclusief plaatsing zelfs.

Technieker gaf aan dat hij dagelijks vervangingen aan het doen is nu. Hij gaf wel aan; je moet natuurlijk wel vocht creëren (koken, douchen, ...)

Onze ook €800 geplaatst. Vraag me wel af of de marges daarop zo hoog zijn of er ergens een soort van grijs circuit bestaat, want online als particulier betaal je snel €1400.

@RB26DETT
Onze installateur zei dat ze dan elk jaar onderhoud doen om schimmel tegen te gaan. Geen idee wat ze dan exact doen.

Controleer uw filters eens. Mannen van de blowerdoor steken daar plastiek in om die ‘openingen’ af te sluiten tijdens de test. Als de aanzuig verstopt zit zal uw toestel ook optoeren om het debiet trachten te halen.
Kleine kans, maar dan kan je dat toch uitsluiten :)
Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat hij in stand 3 draait als er nog veel vocht hangt. Meet het eens na? Zet wat ramen open?
Blowdoortest is nog niet gebeurd.

Ik dacht ook eerst aan vocht, maar mijn tado thermostaat en mijn airco's meten vocht en daar zitten we nu op 39% luchtvochtigheid

Bij zo'n prijsverschil zou ik ook grijze import, of namaak van derde partij vermoeden. Bij dat laatste zou ik er niet mee kunnen lachen.

Hoe werkt zo'n enthalpiewisselaar eigenlijk. Vochtig uit afvoer komt terug in de toevoer, maar dat zijn toch gescheiden kanalen?

En vergt dat extra onderhoud?

Ons systeem wordt tegen de zomer geplaatst, Vasco dx6.
Hoe ik het begreep is dat in plaats van een metalen warmtewisselaar waar je condens op kan krijgen er een soort doek wordt gebruikt en er dus geen condens is. Warmte en vocht zouden daardoor kunnen gaan, lucht niet.

Niet elk merk heeft dit trouwens.

Die 800 geplaatst is echt wel goedkoop. Ik heb het een paar maanden geleden als professioneel aangekocht voor 900 en dat was het goedkoopste dat ik kon vinden.

247m3 in stand 2 is best veel denk ik. Bij ons draait die op 205m3. Hoe groot is het beschermd volume bij jullie?
En stand 3 is volgas op 480m3 geloof ik

247m3 in stand 2 is best veel denk ik. Bij ons draait die op 205m3. Hoe groot is het beschermd volume bij jullie?
En stand 3 is volgas op 480m3 geloof ik
Als ik snel de 4 verdiepen uitreken (zolder slaapkamer is moeilijk want volledig schuine plafonds) kom ik op 506m³ uit.
Kan dat kloppen?

Het voorontwerp van de epb firma haalt 394m³ aan in af en toevoer.

Als ik snel de 4 verdiepen uitreken (zolder slaapkamer is moeilijk want volledig schuine plafonds) kom ik op 506m³ uit.
Kan dat kloppen?

Het voorontwerp van de epb firma haalt 394m³ aan in af en toevoer.
Dan draait uw ventilatie best hoog als ik het vergelijk met ons.

Dat debiet dat van 394m3 dat je moet halen is in stand 3.
Als ik de regel van 3 toepas voor uw woning tov de onze, dan zou je op 150m3/h moet zitten in stand 2. Weet natuurlijk niet als dat zomaar op gaat, maar 270m3/h is wel heel veel als uw woning kleiner in volume is dan onze woning. Ik zou durven naar 200m3/h zakken en opvolgen met een CO2 meter. Zet die op de slaapkamer laat uw ventilatie in stand 2 zakken tot ge rond de 800-900ppm zit.

Hoe werkt zo'n enthalpiewisselaar eigenlijk. Vochtig uit afvoer komt terug in de toevoer, maar dat zijn toch gescheiden kanalen?

En vergt dat extra onderhoud?

Ons systeem wordt tegen de zomer geplaatst, Vasco dx6.
Geen idee hoe het juist werkt maar wij hebben hetzelfde toestel.
Ik kan alleen maar zeggen dat de lichtvochtigheid daar ook een drama was, natuurlijk ook door de koude buiten maar ik spreek over 25% ish in winterdagen zoals nu. Ik heb gewoon 2 luchtbevochtigers staan die wel hun werk doen.
Nadelen van die luchtvochtigheid is inderdaad gewoon niet gezond maar eveneens de parket die er niets van moeten weten. Wij hebben zelfs al planken vervangen voor onze bevochtiger stond.

Het geluid is ook wel best hard van de Vasco, ik zet hem op de middelste stand zoals aanbevolen en snachts laagste omdzt je er gewoon niet van kan slapen.
Ik heb het al in andere topics gezegd maar zo een ventilatiesysteem, ik zou het nooit overwegen in renovatie. De nadelen tov luchten met een raam wegen gewoon niet op in mijn ogen. Een type C vind ik wel interessant met afzuiging en eventueel passief via ramen. Enfin soit ieder zen ding en gedacht, wil weer geen polemiek starten maar ik ben er niet rouwig om dat ik er binnenkort vanaf ben.

Dan draait uw ventilatie best hoog als ik het vergelijk met ons.

Dat debiet dat van 394m3 dat je moet halen is in stand 3.
Als ik de regel van 3 toepas voor uw woning tov de onze, dan zou je op 150m3/h moet zitten in stand 2. Weet natuurlijk niet als dat zomaar op gaat, maar 270m3/h is wel heel veel als uw woning kleiner in volume is dan onze woning. Ik zou durven naar 200m3/h zakken en opvolgen met een CO2 meter. Zet die op de slaapkamer laat uw ventilatie in stand 2 zakken tot ge rond de 800-900ppm zit.
Ik ga straks is naar de plaatser mailen (als die reageert, want dat kost me meestal 5 mails en 3 telefoontjes...)

Mijn tado thermostaten geven ondertussen ook aan dat de lucht te droog is...
Luchtvochtigheid van 35% in huis

Ik ga straks is naar de plaatser mailen (als die reageert, want dat kost me meestal 5 mails en 3 telefoontjes...)

Je kunt dat zelf aanpassen op de unit als je wilt. (hoeveel debiet je hebt bij welke stand.)

Als uw woning 506m3 (vind je terug op de EPC/EPB) en je ventileert tegen 247m3/h. Dan wilt dat zeggen dat je elk 2 uur gans uw woning ververst.
Is hetzelfde dat je op een dag 12 keer alles open zet en een goed trek creëert.
Lijkt mij ook wel teveel, dat debiet kan dan gerust nog wel een heel stuk naar beneden.

Ik kan alleen maar zeggen dat de lichtvochtigheid daar ook een drama was, natuurlijk ook door de koude buiten maar ik spreek over 25% ish in winterdagen zoals nu. Ik heb gewoon 2 luchtbevochtigers staan die wel hun werk doen.
Nadelen van die luchtvochtigheid is inderdaad gewoon niet gezond maar eveneens de parket die er niets van moeten weten. Wij hebben zelfs al planken vervangen voor onze bevochtiger stond.

Het geluid is ook wel best hard van de Vasco, ik zet hem op de middelste stand zoals aanbevolen en snachts laagste omdzt je er gewoon niet van kan slapen.
Ik heb het al in andere topics gezegd maar zo een ventilatiesysteem, ik zou het nooit overwegen in renovatie. De nadelen tov luchten met een raam wegen gewoon niet op in mijn ogen. Een type C vind ik wel interessant met afzuiging en eventueel passief via ramen. Enfin soit ieder zen ding en gedacht, wil weer geen polemiek starten maar ik ben er niet rouwig om dat ik er binnenkort vanaf ben.
Je moet rekening houden dat de nadelen hetzelfde gaan blijven en in mijn ogen zelf hoger gaan liggen, als je dan correct zou verluchten. Ik zou het nu toch niet tof vinden om bij -2°C de ramen open te zetten om de leefruimte te verluchten.

Als je tevreden bent met "onvoldoende verluchting" (Zoals; is een keer uw ramen open zetten. Kans zonder trek, want dat zal niet aangenaam zijn bij deze temperaturen.), stel dan uw ventilatie systeem ook zo in? Dan zal je er zeker geen last van hebben, want dan is uw debiet vrij laag. Voordeel met een ventilatie systeem is net dat je er controle over hebt, niet zoals een open raam.

Laatst bewerkt:

Das helaas normaal bij -3°C. Zeker zonder enthalpiewisselaar.

Dan is uw setup niet goed uitgevoerd of ingeregeld vrees ik.
Je slaapt net minder goed in een kamer met een hoge CO2 concentratie, dus 's nachts die ventilatie lager zetten, is niet goed. Je kan je ze beter lager zetten als er niemand thuis is.

Wij ventileren met 220m3/h en dat komt er op neer dat iedere 3.5h de lucht in huis ververst is. In de slaapkamer van m'n zoontje stijgt het tot 700ppm en in onze slaapkamer tot 800-850ppm. Wij slapen nu beter dan in onze vorige woning waar geen ventilatie was en we hebben geen last van geluid.

Dan is uw setup niet goed uitgevoerd of ingeregeld vrees ik.
Je slaapt net minder goed in een kamer met een hoge CO2 concentratie, dus 's nachts die ventilatie lager zetten, is niet goed. Je kan je ze beter lager zetten als er niemand thuis is.

Wij ventileren met 220m3/h en dat komt er op neer dat iedere 3.5h de lucht in huis ververst is. In de slaapkamer van m'n zoontje stijgt het tot 700ppm en in onze slaapkamer tot 800-850ppm. Wij slapen nu beter dan in onze vorige woning waar geen ventilatie was en we hebben geen last van geluid.
Geluid is voornamelijk de reden omdat het ventilatiesysteem zelf in de berging naast ons kamer hangt. Het toestel zelf maakt dus veel lawaai en niet de uitgangen van de verse lucht.

Geluid is voornamelijk de reden omdat het ventilatiesysteem zelf in de berging naast ons kamer hangt. Het toestel zelf maakt dus veel lawaai en niet de uitgangen van de verse lucht.
Die Vasco DX6 zijn blijkbaar niet echt stil, ze produceren 59dB bij 70% van max debiet. Een Zehnder Q600 die vergelijkbaar is produceert bvb. 51dB.

Je kunt dat zelf aanpassen op de unit als je wilt. (hoeveel debiet je hebt bij welke stand.)

Als uw woning 506m3 (vind je terug op de EPC/EPB) en je ventileert tegen 247m3/h. Dan wilt dat zeggen dat je elk 2 uur gans uw woning ververst.
Is hetzelfde dat je op een dag 12 keer alles open zet en een goed trek creëert.
Lijkt mij ook wel teveel, dat debiet kan dan gerust nog wel een heel stuk naar beneden.

Thanks voor de uitleg.
Maar het systeem is 2 weken geleden geplaatst, lijkt me toch iets dat ze moeten goed zetten?

Das helaas normaal bij -3°C. Zeker zonder enthalpiewisselaar.
Ahzo.
Nu opzich, ik woon aan een rivier, buiten is er wel altijd een "hogere" luchtvochtigheid dan tegenover een dorp meer "landinwaarts".

Als ik bv (winter of zomer maakt niet uit) mijn autokuis, dan blijft zr minstens 24-48u lang een "kring" staan rond waar de auto stond omdat het daar niet droogt.
(Of dat heeft totaal niets met luchtvochtigheid te maken 😛)
En de luchtvochtigheid in mijn tuinhuis heb ik nog nooit onder de 60% gekregen (dus daarom genoeg ventilatie in het tuinhuis dat er geen schimmel komt)

Thanks voor de uitleg.
Maar het systeem is 2 weken geleden geplaatst, lijkt me toch iets dat ze moeten goed zetten?

Ahzo.
Nu opzich, ik woon aan een rivier, buiten is er wel altijd een "hogere" luchtvochtigheid dan tegenover een dorp meer "landinwaarts".

Als ik bv (winter of zomer maakt niet uit) mijn autokuis, dan blijft zr minstens 24-48u lang een "kring" staan rond waar de auto stond omdat het daar niet droogt.
(Of dat heeft totaal niets met luchtvochtigheid te maken 😛)
En de luchtvochtigheid in mijn tuinhuis heb ik nog nooit onder de 60% gekregen (dus daarom genoeg ventilatie in het tuinhuis dat er geen schimmel komt)
Als het -3°C is, kan er niet veel vocht in de lucht zitten. Als die -3°C dan nog eens gaat opwarmen naar 21°C, heb je gewoon heel droge lucht.
Zodra het wat warmer is en de buitenlucht meer vocht kan opnemen, kan het wel eens snel vochtiger worden bij jou door die rivier.

Terug
Bovenaan