Project Velux vs Skylux

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
All ,

Begin maart 2024 wordt het nieuwe dak gemaakt.
We hadden op aanraden van de dakwerker geopteerd voor skylux ipv velux.
Vooral vanwege de uitwendige muggenhor en de speciale constructie die toelaat om het raam volledig te 'kippen'.

Nu kom ik echter te weten dat deze firma gestopt is met deze ramen en enkel nog dakkoepels en lichtstraten gaat maken.

Nu was onze dakwerker afgelopen zaterdag nog hier en wist te melden dat de ramen reeds besteld en geleverd waren.
Ik ben echter nu wat op m'n hoede sinds ik het verhaal vd stopzetting heb gehoord en houd hier een wrang gevoel aan over.
Wat met garantie , en dergelijke ?

Iemand ervaring met deze ramen ?
Volgens de dakman is er geen probleem en zou de ramenafdeling wel overgenomen gaan worden door een andere firma.
Mss onder een andere naam maar met dezelfde constructie en onderdelen.
 
Het verbaast me niet dat Skylux daarmee stopt. De ramen waren toch een stuk duurder dan die van Velux, en de kwaliteit van de afwerking vond ik niet zo goed als Velux. Ik heb zelf goed 3 jaar in de bouw gewerkt en geen enkel Skylux dakvlakraam verkocht.
Skylux maakt(e) die ramen trouwens niet zelf. Die ramen zijn van Nordag (zie bv hier)

Bij Velux kan je trouwens perfect een muggenhor kopen en die in de dagkanten van uw dakvlakraam monteren, zoals hier: https://www.dakraampje.nl/velux-hor-dakraam-mk08-m08-308-2
Let er bij bestelling bij Velux trouwens op dat zij de brute alu afwerking hebben en de white line, met witte profielen.

De dakkoepels van Skylux zijn overigens wel goed gerief en een pak goedkoper dan Velux. En afhankelijk van wat je koopt nog eens performanter ook.

Ik volg wat je dakwerker zegt trouwens, Skylux heeft begin dit jaar zijn afdeling lichtstraten en RWA koepels afgestoten in een nieuw (onafhankelijk) bedrijf dat Cintralux noemt, wat ook de merknaam van de lichtstraten was (persbericht).
 
Laatst bewerkt:
Velux zat inderdaad een goei 500€ goedkoper per raam.
Ik heb vooral schrik moest er iets aan dat mechanisme komen binnen x aantal jaren (of vroeger).
En of dat nog te repareren valt met wisselstukken. Niet dat ik bij een eventueel defect een heel nieuw raam moet laten steken.

Maar als ik het zo lees gaan er altijd wel onderdelen te bestellen zijn.
Moet wel met de dakwerker afspreken om de garantietermijn op papier te zetten.
Of zijn dat standaard termijnen ?
 
Velux zat inderdaad een goei 500€ goedkoper per raam.
Ik heb vooral schrik moest er iets aan dat mechanisme komen binnen x aantal jaren (of vroeger).
En of dat nog te repareren valt met wisselstukken. Niet dat ik bij een eventueel defect een heel nieuw raam moet laten steken.

Maar als ik het zo lees gaan er altijd wel onderdelen te bestellen zijn.
Moet wel met de dakwerker afspreken om de garantietermijn op papier te zetten.
Of zijn dat standaard termijnen ?
Standaard 2 jaar op materiaal en 10 jaar op werk. Ik ben nog eens gaan kijken trouwens en Nordag zat/zit als maatschappelijke zetel op hetzelfde adres als Skylux. Ik dacht dat het een apart bedrijf was maar dat is dus niet helemaal zo.
 
Terug
Bovenaan