Velux of airco voor zolderruimte

lora

Member
Hey allen,

Ik heb afgelopen winter mijn zolderruimte ingericht als gaming room en zoals je al kan raden wordt het daar behoorlijk warm tijdens warmere dagen.

Het (tip) dak is geïsoleerd, ruimte is ongeveer een 3 op 6 meter groot.

Om er toch een beetje gebruik van te kunnen maken zonder ontzettend te zweten zou ik er dus verluchting of airco in willen.

Ik heb zo'n koelerfan geprobeerd maar daar ben je niks mee.

Gaat een velux hierin bijdragen of eerder voor extra opwarming zorgen?
Ik hoef er namelijk geen licht binnen te krijgen.
Is dan een compact airco systeem misschien interessanter?

Ik heb echter geen zonnepanelen en trek natuurlijk het verbruik van zo'n ding in vraag.

Tips, info of ervaring is altijd welkom.
 
Velux gaat weinig maken op warme dagen.

Ik heb zelf mijn bureau (bijna dagelijks thuiswerk) / gameroom onder het dak. Split unit airco/verwarming geplaatst en dat is echt een zalige oplossing. Koelt snel af als het warm is, warmt snel op in de winter.

Verbruik valt goed mee. Ik zou eens moeten kijken naar mijn meerverbruik sinds ik hem heb maar zo enorm veel hoger ligt het echt niet.

En we hebben ook in de grote leefruimte beneden een unit geplaatst... Dus de meerkost komt daar ook deels van.
 
  • Leuk
Waarderingen: lora
Een velux lijkt me wel geen overbodige luxe voor wat zonlicht en frisse lucht?
 
  • Leuk
Waarderingen: lora
Of de velux gaat bijdragen of niet hangt af of die veel zon pakt en of je er een gordijntje op zet.
Ik heb 10 jaar op een zolder geslapen met Velux. Dat is geen magische oplossing, vooral fijn op avonden waar het goed afkoet zodat je die goed ver kan open zetten, op zwoele avonden ben je daar natuurlijk niet veel mee.
 
Goede isolatie betekent natuurlijk ook dat de warmte binnen blijft eens ze binnenzit, en dan zit je natuulijk met warmtebronnen :p

Hier is bureau (waar ook gamepc staat) ook onde het dak. Vandaag thuis gewerkt, ruimte is niet boven de 23° gegaan met enkel werklaptop. Deze avond paar uur zitten gamen, gestegen tot 26° ^^

Of de velux gaat bijdragen of niet hangt af of die veel zon pakt en of je er een gordijntje op zet.
Gordijntje doet niet zoveel, ik had in't begin enkel een verduisterend rolgordijn langs binnen, hield niet veel warmte tegen. Dan zonnewering langs buiten geplaatsd en dat helpt wel ;)

Ik heb 10 jaar op een zolder geslapen met Velux. Dat is geen magische oplossing, vooral fijn op avonden waar het goed afkoet zodat je die goed ver kan open zetten, op zwoele avonden ben je daar natuurlijk niet veel mee.
Dan nog, je hebt circulatie nodig om de warmte buiten te krijgen. Dus 1 velux is niets, tenzij je trok kan genereren met een ander raam. En op een windstille dag/nacht gaat dat ook niet veel uitmaken.

Ik zal morgenvroeg posten hoe het afgekoeld is, momenteel is het 26.2°. Deze nacht velux open, deur open en een ander raam open. Maar het gaat deze nacht waarschijnlijk al te warm zijn buiten om deftig de ruimte af te koelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: lora
...
Ik zal morgenvroeg posten hoe het afgekoeld is, momenteel is het 26.2°. Deze nacht velux open, deur open en een ander raam open. Maar het gaat deze nacht waarschijnlijk al te warm zijn buiten om deftig de ruimte af te koelen...
Ik ben hier om 21uur begonnen met een racesessie tot 23:00u.
Begonnen aan 25°C en gestopt op 28.9°C.
Warmtebronnen zijn uiteraard de 3 schermen en de GPU die nu toch wel +70°C aantikt.

Beneden in de living was het een koele 22.3°C toen ik begon.
Als ik een Velux zou nemen zou het een hele kleine zijn met rol erop en aan de noordkant geplaatst.
Trek moet ik creëren door die velux open te zetten en de ramen (ook velux) in de slaapkamers er onder te openen.

Ik heb geen idee wat dat kost om te plaatsen maar ik geloof nooit dat dat voor minder dan 1500 euro geplaatst is.
Hedendaagse prijzen zijn van de pot gerukt, als ik het zo mag stellen. En ikzelf ken niets van bouwen of verbouwen.
'k Ben wel altijd bereid om te helpen, zo leer ik nog iets.

Velux heeft ook zijn problemen zoals na een (lange) tijd beginnen te lekken.
Daarom de eventuele denkpiste van een compacte airco.
In de winter is het er warm genoeg en na een uurtje gamen zit ik toch snel tussen 18 en 20°C.
 
Het kantelpunt zal er ver zijn, zal niet meer veel afkoelen. Is deze nacht nog iets frisser geworden dan gedacht, is tot 17° afgekoeld buiten.
Ganse nacht velux + deur + ander raam open: zolderruimte van 26.2° "afgekoeld" tot 23.3°.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dachten onze zolderkamer ook koel te kunnen houden dankzij goede isolatie en 2 veluxen met zonnewering. Na enkele hete zomerdagen en nachten die niet onder de 20° gingen toch maar gekozen voor een split unit airco.
 
Een velux gaat minstens even veel kosten als een split airco dus tsja... als je geen zonlicht nodig hebt is de keuze snel gemaakt.

Een split airco kan je ook op ventilatie zetten voor frisse lucht zonder verwarming/koeling.
 
Het kantelpunt zal er ver zijn, zal niet meer veel afkoelen. Is deze nacht nog iets frisser geworden dan gedacht, is tot 17° afgekoeld buiten.
Ganse nacht velux + deur + ander raam open: zolderruimte van 26.2° "afgekoeld" tot 23.3°.
Probleem is dat de warmte in ook in materialen zit en de kamer vrij snel opnieuw zal opwarmen
 
  • Leuk
Waarderingen: lora
Bij m'n ouders had ik m'n slaapkamer/bureau op een verbouwde zolder. Dak niet geïsoleerd maar de muren/plafond dat erbij gekomen is wel.
Werd toch snel 35 graden en meer op warme dagen.
Uiteindelijk een airco/verwarming geplaatst met buiten unit. Werkt razendsnel. Ik zou zeker overwegen om die kost te maken, je gaat er geniet van hebben. Een velux gaat het niet frisser maken.
 
Bij m'n ouders had ik m'n slaapkamer/bureau op een verbouwde zolder. Dak niet geïsoleerd maar de muren/plafond dat erbij gekomen is wel.
Werd toch snel 35 graden en meer op warme dagen.
Uiteindelijk een airco/verwarming geplaatst met buiten unit. Werkt razendsnel. Ik zou zeker overwegen om die kost te maken, je gaat er geniet van hebben. Een velux gaat het niet frisser maken.
Tegen welke prijs?
 
Terug
Bovenaan