vdab cursus Programmatielogica - Java developer

Klopt. Ik heb 2 jaar geleden een assessment moeten doen via een consulent van Randstad Interim toen ik nog bij de VDAB een cursus heftruck moest doen, maar ben daaruit gevallen omdat ik hoogtevrees heb en er bestaan heftrucks waar je op 9 meter hoogte zit. Tijdens de assessment heb ik daar de meeste bolletjes gekleurd zodat je profiel uit zag dat je met computers graag wou werken. Dan heb ik nog een extra proef moeten doen om jouw logica en begrijpend Frans en Engels te doorgronden door de VDAB vooraleer ik aan mijn graduaat programmeren mocht beginnen.
 
Een volledige VDAB cursus voor enkel SQL? Ben je daar veel mee dan?
Dat is gewoon een online cursusje.. Heb dat ook gevolgd. Als je dat cursusje volgt ben je vlot weg met querries maken.
Uiteraard vind je met dat alleen geen job. Dacht dat het ging of het nuttige kennis is of niet.
 
Tegenwoordig voor IT heb je veel mogelijkheden. Veel hogescholen bieden graduaat/bachelor IT opleiding zelfs in afstand aan tegenwoordig. Dus moet de VDAB lastig doen voor x reden kan je nog altijd op eigen initiatief een opleiding aanvatten. Oké het kost u dus wel centen maar het mooie is wel dat in sommige IT bedrijven je al kan beginnen voor je volledig afgestudeerd ben. Oké dat is miss niet je droomjob dan maar je krijgt wel ervaring.


Ps voor de mensen die interesse hebben coursera.org en edx.org bieden zeer goede cursussen aan voor te leren programmeren, de meeste curssusen zijn gepost door universiteiten voornamelijk amerikaanse universiteiten. De KULeuven heeft ook een paar curssusen online geplaats.
Een ietwat praktischer platform is udacity.com, deze cursussen zijn zeer goed voor beginners en is ook weer gratis. Toen ik nog studeerde gebruikte ik regelmatig deze websites omdat die de leerstof soms beter uitlegde dan op de hogeschool/universiteit.
 
Tegenwoordig voor IT heb je veel mogelijkheden. Veel hogescholen bieden graduaat/bachelor IT opleiding zelfs in afstand aan tegenwoordig. Dus moet de VDAB lastig doen voor x reden kan je nog altijd op eigen initiatief een opleiding aanvatten. Oké het kost u dus wel centen maar het mooie is wel dat in sommige IT bedrijven je al kan beginnen voor je volledig afgestudeerd ben. Oké dat is miss niet je droomjob dan maar je krijgt wel ervaring.
Als je nog jaren verder moet studeren, bestaat de kans zelfs dat je werkgever deze wilt sponsoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.

Iemand die de opdracht eens zou kunnen doorsturen zodat ik mezelf al eens kan testen.
Alvast bedankt
 
Ik heb jaren geleden deze opleiding gevolgd in dendermonde.
De toegangstest is vrij simpel.
Basic engels kunnen, wat kunnen rekenen,weten wat bijv een switch is.

De opleiding zelf stelt niet veel voor.
Zelfstudie. Je krijgt een pc in een lokaal. Je medestudenten zijn niet op t zelde moment begonnen dus de persoon naast jou kan er al een paar maanden zitten.

Heb je vragen, kun je deze stellen aan de cursusgever. K herinner me dat de persoon die de cursus begeleidt ondertussen zelf aan het programmeren was (k denk dat ze haar werk (bijberoep) tijdens de lesuren deed.

Op het einde moet je zelf een site maken. Bij mij was het een site zoals centerparcs, met meerdere vakantiedomein, huisjes voor 2, 4, etc.. personen. Checken of dat huisje in dat domein , voor deze datum vrij was. Je bent er wel efkes mee bezig.

K denk dat van alle cursisten die deze opleiding volgden, toen ik deze volgde, dat er met moeite mssn maar 1 in deze sector werk heeft gevonden.

Ik leerde wel hoe je moet programmeren, elke stap hoe je moet denken maar of je echt werk zult vinden in dit knelpuntberoep is een grote vraag.. k betwijfel het maar je weet nooit.
Succes!

(K herinner me dat, volgens de cursusgever, die opleiding meer dan 10k kost)
 
Laatst bewerkt:
Iemand die de opdracht eens zou kunnen doorsturen zodat ik mezelf al eens kan testen.
Alvast bedankt
Goed
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
Goedemiddag, ik heb binnenkort de test. Zou iemand de opgave eens kunnen doorsturen, zodat ik deze al eens kan bekijken? :)
 
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
kan je mij ook de opgaven doorsturen van die test ? want ik ben echt de kluts even kwijt en je zou me er heel veel bij helpen
[email protected]
 
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
Kan je die ook naar mij sturen aub? ik zit zwaar vast met die oefeningen :cry2:
 
Als je die niet zelf kan oplossen verspil dan geen jaar tijd aan de opleiding. Je zal een papiertje krijgen waar op staat dat je de cursus gevolgd hebt op het einde van de rit. Een vaste job als programmeur zal je er achteraf dan niet in vinden geloof me..
Je bedriegt er alleen jezelf mee. Maar ok, ik begrijp dat het niet dat is wat jullie willen lezen. :)
 
Als je die niet zelf kan oplossen verspil dan geen jaar tijd aan de opleiding. Je zal een papiertje krijgen waar op staat dat je de cursus gevolgd hebt op het einde van de rit. Een vaste job als programmeur zal je er achteraf dan niet in vinden geloof me..
Je bedriegt er alleen jezelf mee. Maar ok, ik begrijp dat het niet dat is wat jullie willen lezen. :)
Waarom zou dat niet lukken? De drempel was de laatste jaren erg laag, is dat nu veranderd misschien?
En als je nog steeds niet zou kunnen programmeren na een paar maand ergens te werken, ja dan ga je wellicht wel ontslagen worden. Maar volgens mij blijft de kans wel erg groot dat je in de eerste plaats aangenomen wordt als je die opleiding gevolgd hebt.

Vergeet ook niet dat je alleen maar java doet in deze cursus, met een klein beetje CV en sollicitatietraining.
Je niveau van java zal mogelijks zelfs hoger zijn dan van iemand die een bachelor TI gedaan heeft.
 
Vergeet ook niet dat je alleen maar java doet in deze cursus, met een klein beetje CV en sollicitatietraining.
Je niveau van java zal mogelijks zelfs hoger zijn dan van iemand die een bachelor TI gedaan heeft.

Yeah... No. Not always.

Ge gaat in pure man-uren waarschijnlijk meer Java zien, maar vergeet ni hoeveel andere aspecten van den IT aan bod komen in volwaardige IT opleidingen (Toegepaste inf, Informatie opt unief, ....). Ge gaat altijd ruwe diamanten vinden die uit die cursussen komen en gewoonweg een aangeboren talent hebben, maar overt algemeen is het niveau van iemand uit zo een bootcamp echt NIET te vergelijken met iemand met een volwaardige opleiding achter de rug die veel meer aspecten van IT beheerst en dit over een aantal jaar heeft verworven.

Uitzonderingen bestaan in beide richtingen, maar als ik uit 2 profielen zou moeten kiezen wanneer wij zoeken naar nieuwe devs dan is het voor mij een enorm simpele keuze wie er eerst ne keer mag komen babbelen.
 
Yeah... No. Not always.

Ge gaat in pure man-uren waarschijnlijk meer Java zien, maar vergeet ni hoeveel andere aspecten van den IT aan bod komen in volwaardige IT opleidingen (Toegepaste inf, Informatie opt unief, ....). Ge gaat altijd ruwe diamanten vinden die uit die cursussen komen en gewoonweg een aangeboren talent hebben, maar overt algemeen is het niveau van iemand uit zo een bootcamp echt NIET te vergelijken met iemand met een volwaardige opleiding achter de rug die veel meer aspecten van IT beheerst en dit over een aantal jaar heeft verworven.

Uitzonderingen bestaan in beide richtingen, maar als ik uit 2 profielen zou moeten kiezen wanneer wij zoeken naar nieuwe devs dan is het voor mij een enorm simpele keuze wie er eerst ne keer mag komen babbelen.
Ik kom af en toe mensen tegen die een VDAB opleiding gedaan hebben en als ze het zelf niet zeggen of je zag het niet op hun linkedin, zou je er echt niet achter komen. Ze komen vaker voor dan je zou denken.
Vergeet ook niet dat dit soms mensen zijn die al een master hebben in een andere richting.
En dit zijn meestal ook mensen die een pak meer gemotiveerd zijn. Dat helpt enorm.
 
grappig om te zien dat m'n topic nog steeds naar boven komt. Voor mij was de java opleiding in elk geval geen succes. De docent was uitermate slecht, wij hebben als groep echt meerdere keren aan de alarmbel moeten trekken omdat niemand kon volgen. Uiteindelijk zijn er meerdere mensen uit de opleiding gestapt, en van de volhouders zijn er misschien 4 aan een job als java dev geraakt. Voor de mensen die de opleiding gaan of willen doen: ik hoop voor jullie dat RealDolmen de docent niet meer levert dit jaar.

Los van de lachwekkende kwaliteit van de lessen, bleek java (back end coding over het algemeen) niet mijn ding. Ik ben al tijdens de opleiding richting front end dev jobs beginnen kijken, en heb toen een IBO contract gekregen bij een Cronos bedrijf.
Ik denk vaak nog dat ik met een goede docent, die zaken deftig kan uitleggen, wél de materie had kunnen vatten. Nu ging het zo van de hak op de tak dat hij de meeste in de groep continu kwijt was.

Het komische is dat ik echt totaal niet mee was met java, maar op het einde dan toch mijn certificaat kreeg wegens "90% van de lessen aanwezig" ofzoiets :D . En nu staat dat op mijn linkedin met enkele onderschrijvingen van medestudenten, en krijg ik nog wekelijks aanbiedingen (soms met astronomische loonvoorstellen :cry:).

Maar goed, ik ben intussen ook weer geheroriënteerd richting meer design related jobs, dus het (programmeren over het algmeeen) bleek gewoon mijn cup of tea niet te zijn. Wel blij dat ik het geprobeerd heb. Indien de kwaliteit van de docenten intussen omhoog is gegaan, zou ik de opleiding wel nog steeds aanbevelen. Recruiters en bedrijven maken in mijn ervaring echt weinig onderscheid, zolang je jezelf wat kan verkopen en kennis kan aantonen. Ze hebben mij bij geen énkele sollicitatie naar mijn (niet bestaande) bachelor gevraagd... Altijd gewoon straight to business, en meteen richting technische proeven etc.
 
Toen ik dat volgde was het vergelijken van arrays en (simpele) bewerkingen op arrays het voornaamste van die test. Als je dat kon was je geslaagd.
Dat kon ik nog wel en cursus met succes afgerond. Maar ik was niet goed genoeg in programmeren om er mijn job van te maken. De cursus was wel goed om als hobbyprogrammeur me er mee te amuseren. Dus niet echt spijt van gehad. Doe nu een job, waarin code begrijpen en simpele scriptjes schrijven van pas komt. Dus helemaal verspilde tijd was het niet. Maar die job had ik ook zonder dat te kunnen kunnen doen.
 
Terug
Bovenaan