Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
De discussie over huren en beleggen vs kopen is al enkele keren gevoerd.

m.i. een puur theoretische discussie.

- wie huurt betaalt vaak niet zoveel minder als het aflossen van een hypothecaire lening
- er zijn meer verliezers op de beurs dan winnaars
- ik weet uit ervaring dat bij het openvallen van erfenissen, de erfenis van eigenaars in 99% van de gevallen groter is dan die van huurders. Niet alleen is er de component vastgoed in de nalatenschap (die de huurder niet heedt), anderzijds zijn eigenaars ook betere spaarders.
Soit, ik moet de eerste rijke huurder nog tegenkomen eerlijk gezegd.
- kopen is mentaal ook gemoedsrust. Niemand wil op zijn 60e of ouder (of jonger) geconfronteerd worden met een huurbaas die zegt dat ge het pand moet verlaten en dat ge iets anders moet zoeken.
- ik herinner me vanop 9lives dat de aanhangers van de theorie “huren en de rest beleggen is superieur aan kopen”, zelf ook eigenaars bleken te zijn. Dus ja?

- ik lees hierboven:

“Waarom zou je een huis kopen van €300.000 als je het ook kan huren aan €750? Steek het geld dat je zou gebruiken voor eigen inbreng in aandelen en dat komt ook wel goed”

=> een afbetaling van 300k op 25 jaar zal rond de 1100 eur zitten. Maw 350 eur verschil met 750 eur huur.
Dus 4200 eur op jaarbasis.
waarom zou je niet kopen?

Laatst bewerkt:
Zo groot woon jij toch niet, afgaande op foto's die je ooit postte?

En een aanbouw zetten want krap door corona :laugh: . Rare vrienden hoor.
Toch ruim genoeg om 3 aparte bureaus te hebben :p
En dat is de ruimte waar het bij de meesten nu wringt he. "Je kan aan de keukentafel werken" lukt tijdelijk of af en toe. Maar consistent meerdere dagen per week, is dat vreselijk irritant om te doen.
Hoeveel mensen die ik ken die een nieuwbouw gezet/gekocht hebben zonder aparte bureauruimte, ik denk zeker 80% die dat niet voorziet.

Toch ruim genoeg om 3 aparte bureaus te hebben :p
Dat zegt toch niks? Grootte van die bureaus, van de leefruimtes, aantal slaapkamers en hun grootte, badkamers, keuken, ... Iedereen kan 3 bureau's hebben.

En dat is de ruimte waar het bij de meesten nu wringt he. "Je kan aan de keukentafel werken" lukt tijdelijk of af en toe. Maar consistent meerdere dagen per week, is dat vreselijk irritant om te doen.
Hoeveel mensen die ik ken die een nieuwbouw gezet/gekocht hebben zonder aparte bureauruimte, ik denk zeker 80% die dat niet voorziet.
Maar jij kent dus verschillende mensen die een uitbouw gaan zetten daarvoor?

hebben zonder aparte bureauruimte, ik denk zeker 80% die dat niet voorziet.

En dan wel een echte bureauruimte en niet zo anderhalve vierkante meter uitsparing in uw woonruimte (die ik zie op veel plannen van SOD’s.

Ik heb mijn bureau gemaakt op de kleinste slaapkamer.
En mijn zolder (ziedaar oa het voordeel van een zolder met vaste trap!) is de master bedroom (plus nog een stuk aparte zolder).

Klopt idd toen mijn beide zonen nog basket speelden mocht ik 4x per week 20 minuten heen rijden. Dan hebben ze een uur training. Dus ook te kort om naar huis te gaan. Je kan 1x boodschappen doen maar de andere 3x zit je daar te schimmelen.
Ik vind dat gek, ik ben in een boerengat opgegroeid en daar kon je gewoon in de lokale sporthall bij de basketclub jezelf aansluiten. In de dorpen erlangs knal hetzelfde. En ik begrijp dat dat tijdsconsumerend is, maar dat doe je dan toch maar maximaal een paar jaar (als ze al zolang bij dezelfde sport blijven)?

Ik vind dat gek, ik ben in een boerengat opgegroeid en daar kon je gewoon in de lokale sporthall bij de basketclub jezelf aansluiten. In de dorpen erlangs knal hetzelfde. En ik begrijp dat dat tijdsconsumerend is, maar dat doe je dan toch maar maximaal een paar jaar (als ze al zolang bij dezelfde sport blijven)?
In ons boerengat is de dichtste voetbalclub op een kwartier. Basket 25min. Zo gek is dat niet.

Dat zegt toch niks? Grootte van die bureaus, van de leefruimtes, aantal slaapkamers en hun grootte, badkamers, keuken, ... Iedereen kan 3 bureau's hebben.

Maar jij kent dus verschillende mensen die een uitbouw gaan zetten daarvoor?
Ja, deftige bureaus he :p. Ons grondplan is 150m2 en zo 2 verdiepingen boven elkaar en een volledige kelder. Dat is dan wel incl garage en vide, dus niet 100% "bewoonbare oppervlakte".

Maar daar gaat het hier niet om...

Maar ik ken inderdaad meerdere mensen die al na een paar jaar aan het verbouwen zijn om een extra bureauruimte te maken.
Ik ken er ondertussen ook die een caravan in de tuin hebben gezet als bureau trouwens :p.

Maar ik ken inderdaad meerdere mensen die al na een paar jaar aan het verbouwen zijn om een extra bureauruimte te maken.
Ik ken er ondertussen ook die een caravan in de tuin hebben gezet als bureau trouwens :p.
Ik ken er ook die die plannen hebben.
Of mensen waar nu ne container in den hof staat als bureau ^^

Vastgoed steeds meer onbetaalbaar <-> thuiswerk is een jaar de norm, kom we zetten een aanbouw bij.
:unsure:
Uiteindelijk is dat bijzetten (soms) nog doenbaar he :p. Het is de bouwgrond die duur is...
En in praktijk denk ik dat veel mensen, eens ze een huis hebben, redelijk snel terug wat budget hebben.

Hier:

20 minuten verder = 40 minuten langer onderweg, per hobby/sociaal evenement/kinderen bij ouders afgooien/werk... Je rijdt over het algemeen ook altijd terug.

en hier:
erwijl dat allemaal geen issue zou zijn moest men centraler wonen.
Mensen kiezen naast het economische nog altijd het best een locatie die past bij hun interesses. Hou je van natuurwandelingen, tuinieren of dieren, dan moet je niet centraal gaan wonen.
Omgekeerd heb je dan weer niet veel aan de buiten als je graag iedere vrijdag op stap gaat, restaurantjes doet of je hebt een of andere exotische hobby a la kendo of capoera.

Veel kinderen pakken hun hobbies toch ook vaak in hetzelfde als hun ouders of de lokale vriendjes en de meeste populaire sporten zoals voetbal, ballet, judo, karate, yoga of muziekschool kan je overal natuurlijk wel beoefenen.

Het is natuurlijk ook een verschil wanneer het gaat om een hobby die je 2 x per maand of 3 x per week uitoefent.

Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteindelijk is dat bijzetten (soms) nog doenbaar he :p. Het is de bouwgrond die duur is...
En in praktijk denk ik dat veel mensen, eens ze een huis hebben, redelijk snel terug wat budget hebben.
Ik denk dat de mensen die het moeilijk hebben met vastgoed te verwerven met andere dingen bezig zijn dan in die discussie aan bod kwam, o.a. groot genoeg bouwen zodat er extra bureauruimte wordt voorzien of door corona snel extra ruimte zetten want ze wonen "benepen". Luxeproblemen voor de hogere middenklasse. Dat geeft mij gewoon een nogal wereldvreemde indruk eerlijk gezegd.

Het probleem lijkt me eerder koppels die met moeite een klein arbeidershuisje vol asbest en met een koertje kunnen permitteren, of alleenstaanden die geen appartement kunnen kopen.

Ik denk dat de mensen die het moeilijk hebben met vastgoed te verwerven met andere dingen bezig zijn dan in die discussie aan bod kwam, o.a. groot genoeg bouwen zodat er extra bureauruimte wordt voorzien of door corona snel extra ruimte zetten want ze wonen "benepen". Luxeproblemen voor de hogere middenklasse. Dat geeft mij gewoon een nogal wereldvreemde indruk eerlijk gezegd.

Het probleem lijkt me eerder koppels die met moeite een klein arbeidershuisje vol asbest en met een koertje kunnen permitteren, of alleenstaanden die geen appartement kunnen kopen.
Als ik in mijn omgeving kijk, is dat laatste nu ook wat overdreven voor de "middenklasse". En ja, ik weet dat mijn omgeving niet de mensen bevatten die je hier bedoelt, maar het is wel een grote groep van de bevolking.
Quasi iedereen die bij mij in het lager of middelbaar zat, heeft ondertussen een eigen appartement of huis. Ze kunnen dat niet zomaar meer kopen op hun 25, maar tegen 30 is er best een grote groep die wél een eigen woning hebben.

volkswijsheden als "huren is geld weggooien"

Ik heb toch veel collega's horen zeggen dat ze liever niet gehuurd hadden en onmiddellijk een woning hadden gekocht, en dat het idd weggegooid geld was. Om nog maar met de problemen van de verhuurder zelf te zwijgen.

Een gepensioneerd koppel huurde heel hun leven een goedkope woning, een paar maanden geleden kregen ze een aangetekende brief dat het huurcontract word opgezegd. Nu hebben ze spijt dat nooit geen woning hebben gekocht.

Een gepensioneerd koppel huurde heel hun leven een goedkope woning, een paar maanden geleden kregen ze een aangetekende brief dat het huurcontract word opgezegd. Nu hebben ze spijt dat nooit geen woning hebben gekocht.

Maar ze hebben, doordat ze goedkoop hebben gehuurd en nooit hebben gekocht, maar het geld op de beurs hebben belegd, nu toch wel 600/700k of meer mag ik veronderstellen?

Laatst bewerkt:
Dat beurs/belegverhaal daar geloof ik zo niet in. Dat werkt waarschijnlijk wel voor degenen die er echt veel met bezig zijn, maar voor de gemiddelde Vlaming is dat allemaal te ingewikkeld, risicovol en tijdrovend.

Het vastgoedverhaal is voor velen toegankelijker. In mijn eigen familie heb ik al zeker 4 nonkels met een tweede of zelf meer eigendommen. Wij zijn zeker geen rijke familie van de grootouders uit (leerkrachten,huismoeder, belastingsambtenaar), op ene nonkel die het financieel gemaakt heeft door internationale consultancy en zo wel wat eigendommen vergaard heeft, zijn die andere 3 gewone mensen (wijkinspecteur, leerkracht, fabrieksarbeider), uiteraard allen getrouwd en nooit gescheiden.

Huren en beleggen lijkt me sowieso niet slim. Huren= echt wel geld wegsmijten en een ander zijn hypotheek afbetalen.

Dat beurs/belegverhaal daar geloof ik zo niet in. Dat werkt waarschijnlijk wel voor degenen die er echt veel met bezig zijn, maar voor de gemiddelde Vlaming is dat allemaal te ingewikkeld, risicovol en tijdrovend.

Het vastgoedverhaal is voor velen toegankelijker. In mijn eigen familie heb ik al zeker 4 nonkels met een tweede of zelf meer eigendommen. Wij zijn zeker geen rijke familie van de grootouders uit (leerkrachten,huismoeder, belastingsambtenaar), op ene nonkel die het financieel gemaakt heeft door internationale consultancy en zo wel wat eigendommen vergaard heeft, zijn die andere 3 gewone mensen (wijkinspecteur, leerkracht, fabrieksarbeider), uiteraard allen getrouwd en nooit gescheiden.

Huren en beleggen lijkt me sowieso niet slim. Huren= echt wel geld wegsmijten en een ander zijn hypotheek afbetalen.
De beurs is (een pak) toegankelijker en makkelijker dan de vastgoedmarkt hoor :p.
Ik heb in elk geval momenteel veel meer winst op de beleggingen dan op vastgoed. En ja, daar zitten een paar risicovolle tussen maar het merendeel is quasi risicoloos op lange termijn.

Huren is goed voor een jaar of 2 max als startend koppel. lange termijn huren is gewoon geld weggooien.

Enige uitzondering die ik hierop ken is mijn ouders hun 2de verblijf.

Die huren als 2de verblijf appartement op de zeedijk in oostende/mariakerke voor 1000€/maand(8m breed frontaal zeezicht) en dat app heeft een waarde van 500K-600K. (huren dat nu een jaar of 3-4 daarvoor in westende zelfde concept.)
Ben je het zeezicht beu, komen er kosten aan, krijg je slechte buren, huur opzeggen en inpakken, de huurprijs vs aankoopprijs is ook aantrekkelijk.

@Anders, je weet toch goed genoeg dat jan modaal niet zomaar het spaarkarakter heeft om echt iets op te bouwen terwijl ze huren. (neem de modale nederlander als voorbeeld met hun aflossingsvrije hypotheek.) een nieuwe caravan ja, maar sparen nope!

Terug
Bovenaan