Vapen: steeds populairder onder de jeugd

Nogal contradictorisch he. Het is moeilijk te interpreteren maar men kan hier wel met zekerheid zeggen wat het resultaat van het onderzoek niet is. En ik geloof toch dat een organisatie als KOTK wel op een professionele manier onderzoeken doet dus in mijn ogen heeft het toch wel enige waarde. Enkel jammer dat men geen beschrijving en uitwerking van de resultaten meegeeft.
Je kan simpelweg geen conclusies trekken uit dingen die niet gevraagd zijn. 20% zegt dat vapen hen nieuwsgierig gemaakt heeft naar roken. Maar je kan niet weten hoeveel van die 20% ook zou zijn beginnen roken zonder te vapen.
Je kan uit dat onderzoek enkel conclusies trekken uit wat er wel onderzocht is, en dat is dus dat 1,25% van de jongeren zegt dat vapen ze nieuwsgierig heeft gemaakt naar roken. Daarvoor hadden ze aan die 90% die vapet maar niet rookt of zegt dat vapen hen niet heeft aangezet, moeten vragen of vapen er voor zorgt dat ze niet roken/proberen te stoppen met roken.

Je kan simpelweg geen conclusies trekken uit dingen die niet gevraagd zijn. 20% zegt dat vapen hen nieuwsgierig gemaakt heeft naar roken. Maar je kan niet weten hoeveel van die 20% ook zou zijn beginnen roken zonder te vapen.
Je kan uit dat onderzoek enkel conclusies trekken uit wat er wel onderzocht is, en dat is dus dat 1,25% van de jongeren zegt dat vapen ze nieuwsgierig heeft gemaakt naar roken. Daarvoor hadden ze aan die 90% die vapet maar niet rookt of zegt dat vapen hen niet heeft aangezet, moeten vragen of vapen er voor zorgt dat ze niet roken/proberen te stoppen met roken.
Hoe weet jij wat er allemaal gevraagd is. Het artikel is een beknopte samenvatting van het onderzoek.
(Het volledige kan je trouwens hier vinden: https://www.komoptegenkanker.be/sit...ort Kom op tegen Kanker jongeren en vapen.pdf )

Gc7EqE8WsAAH7xq

Weer nieuwe data over nicotinegebruik bij jongeren. (Deze trend zie je in alle Westerse landen fyi). Misschien de topic titel aanpassen naar steeds minder populair? Zo zie je maar hoe buikgevoel en perceptie van sommigen niet strookt met de werkelijkheid.

Als de fabrikanten jongeren viseren zoals vaak beweerd wordt, they are doing a pretty shit job.

@Sylverscythe misschien toch maar is de topic aanpassen he aangezien de HLN observatie wetenschap weerlegd wordt door werkelijk statistisch onderbouwde wetenschap (die tevens een stevige co-relatie aantoond in de versnelde daling van tabaksgebruik bij jongeren dankzij de e-sigaret).

Typerend hoe de kritische stemmen hier verdoemd zijn naar het stilzwijgen. Maar de man met commerciële belangen kan het toch nooit aan het juiste eind hebben toch?

Gc7EqE8WsAAH7xq

Weer nieuwe data over nicotinegebruik bij jongeren. (Deze trend zie je in alle Westerse landen fyi). Misschien de topic titel aanpassen naar steeds minder populair? Zo zie je maar hoe buikgevoel en perceptie van sommigen niet strookt met de werkelijkheid.

Als de fabrikanten jongeren viseren zoals vaak beweerd wordt, they are doing a pretty shit job.
Maar je vergeet dan natuurlijk wel 1 belangrijk ding erbij: die studies gaan enkel over nicotine-gebruik, je hebt ook genoeg vapes zonder nicotine... Dus misschien de topic titel pas aanpassen eer je het effectief kan staven? Zo zie je maar hoe iemand die in de business zit, evengoed gedeeltelijke informatie verkeerdelijk kan interpoleren en er conclusies aan hangt die er niet aan te hangen zijn.

Ik vind geen recentere cijfers (maar heb eerlijk gezegd ook geen moeite gedaan) maar in 2019 was de groep jongeren die met nicottine vapete maar 1/4e van de vapers volgens deze studie. En sindsdien zijn er enkel maar meer regels op (nicotine in) vapes gekomen, zeker in België/Europa.

Typerend hoe de kritische stemmen hier verdoemd zijn naar het stilzwijgen. Maar de man met commerciële belangen kan het toch nooit aan het juiste eind hebben toch?
Ik vind het vooral typerend hoe de man met commerciële belangen enkele maanden later opduikt om te zeggen dat er geen probleem is met zijn product, met een studie die niet helemaal zegt wat hij claimt. Als je een oprechte discussie wil over een product, is het standpunt van de uitbater van de bollenwinkel meestal niet zo relevant.

Ik vind het vooral typerend hoe de man met commerciële belangen enkele maanden later opduikt om te zeggen dat er geen probleem is met zijn product, met een studie die niet helemaal zegt wat hij claimt. Als je een oprechte discussie wil over een product, is het standpunt van de uitbater van de bollenwinkel meestal niet zo relevant.
Echt ongezien dit. Dus je komt hier met groot lawaai verkondigen hoe vapen aan populariteit bij jongeren, de man van de bollenwinkel toont met onafhankelijke data dat dit net het tegenovergestelde is EN TOCH wordt er hier kritisch op gereageerd. Pure blindness by bias.
Commercieel belang doesn't make me wrong.

Moest je mij trouwens wat beter kennen en professioneel volgen zou je weten dat ik altijd heel vocaal en anti ben geweest met betrekking op het hele jongeren debacle. Wij waren trouwens de partij die nog voor er sprake was van een wettelijk kader ook spraken over het optrekken van de leeftijdsgrens en deze op 18 te zetten ipv 16.

Maar goed, speel maar de moraalridder over kwesties waar je duidelijk niet geinformeerd over bent, geen toegang hebt tot verkoopsdata en doe maar verder met je HLN onderzoek en persoonlijke observaties te verkondigen als waarheden.

Maar je vergeet dan natuurlijk wel 1 belangrijk ding erbij: die studies gaan enkel over nicotine-gebruik, je hebt ook genoeg vapes zonder nicotine... Dus misschien de topic titel pas aanpassen eer je het effectief kan staven? Zo zie je maar hoe iemand die in de business zit, evengoed gedeeltelijke informatie verkeerdelijk kan interpoleren en er conclusies aan hangt die er niet aan te hangen zijn.

Ik vind geen recentere cijfers (maar heb eerlijk gezegd ook geen moeite gedaan) maar in 2019 was de groep jongeren die met nicottine vapete maar 1/4e van de vapers volgens deze studie. En sindsdien zijn er enkel maar meer regels op (nicotine in) vapes gekomen, zeker in België/Europa.

Wat betreft gereguleerde verkoop (daarmee doel ik op producten die goedgekeurd zijn en geregistreerd bij de Belgische overheid) zou je je best nog verbazen. Minder dan 3% van de producten die onze kanalen passeren, waarover het hier in kwestie gaat, zijn zonder nicotine.

Het hele jongeren debacle gaat ook intrinsiek over nicotinegebruik. Dat is het schadelijke component dat de hersenontwikkeling kan beïnvloeden. Over e-sigaretten zonder nicotine, is er geen enkele studie die dit nog maar zou aantonen. Desondanks moet er nog steeds streng opgetreden worden. Het zijn ook de kanalen die nu de producten bij jongeren laten terechtkomen (dagbladhandels en nachtwinkels) die ook niet-gereguleerde producten in de handen van jongeren laten terechtkomen. Echter pleiten wij ook voor strenge controles (die ze nu trouwens aan het opvoeren zijn). Dit soort cowboy gedrag zorgt voor een negatieve perceptie van de sector waarbij iedereen denkt alsof er altijd de slechtste bedoelingen naar boven moeten komen bij elke fabrikant of speler.

Als het enige tegenargument hier altijd is 'wij van wc-eend', kan ik hier eindeloos data blijven tonen en ik zal toch altijd in het ongelijk gesteld worden. Iets van kaars en bril.

Het nul-nicotine percentage van de markt is zo klein, dat dit ook weer een type voorbeeld is van: ik zie een probleem dat eigenlijk niet echt een probleem is. Beetje de insteek van het openen van het topic: er is een probleem bij jongeren en schrik dat ze gaan overstappen naar sigaretten, terwijl dit product net een gigantische winst geweest in het terugdringen van tabak en nicotinegebruik. Maar goed, de commerciële man kan onmogelijk met goede bedoelingen zijn, terwijl die net erin gestapt is door persoonlijke overtuiging na jaren 2 pakjes sigaretten gerookt te hebben toch?

Oprechte vraag:
Zien we jongeren die alcoholvrij bier drinken als een probleem?

Het hele jongeren debacle gaat ook intrinsiek over nicotinegebruik. Dat is het schadelijke component dat de hersenontwikkeling kan beïnvloeden.
En hier ben ik gestopt met lezen. Want dat is uiteindelijk de discussie terugbrengen naar 1 punt, waar het ondertussen al veel breder is. Al van post 3 in deze thread gaat het over al dan niet nicotine in een vape.

En FYI, er beginnen meer en meer studies te komen die aantonen dat ook nicotine-vrije vapes niet zo onschadelijk zijn. Zowel korte-termijn als lange-termijn. Zoals deze: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026286224000025

En hier ben ik gestopt met lezen. Want dat is uiteindelijk de discussie terugbrengen naar 1 punt, waar het ondertussen al veel breder is. Al van post 3 in deze thread gaat het over al dan niet nicotine in een vape.

En FYI, er beginnen meer en meer studies te komen die aantonen dat ook nicotine-vrije vapes niet zo onschadelijk zijn. Zowel korte-termijn als lange-termijn. Zoals deze: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026286224000025
Maar... dat was een post van mij (zonder cijfers), die enkel zegt dat er ook vapes zonder nicotine zijn. De reactie daarop was "maar het merendeel heeft wél nicotine".

Nu komt diezelfde persoon van bovenstaande quote hier zeggen "jamaar, uw cijfers zijn niet juist, want er zijn ook vapes zonder nicotine".

Maar de verkoop van vapes met Nicotine is blijkbaar marginaal. Dus als 1/4 van de jongeren vapes met nicotine consumeert dan is het vapen onder jongeren marginaal. Want 1/4 van niks is bijna niks nietwaar... ?

@the_fox

't Is niet omdat het op ScienceDirect staat dat het per definitie een goede studie is. In tegendeel zefls want ScienceDirect valideert NIKS. Het is gewoon een platform dat louter publicaties hord zonder context en/of validatie.

Gelieve naar de bron van de publicatie te gaan en geen platform te gebruiken dat leeft van louter clicks.

Maar de verkoop van vapes met Nicotine is blijkbaar marginaal. Dus als 1/4 van de jongeren vapes met nicotine consumeert dan is het vapen onder jongeren marginaal. Want 1/4 van niks is bijna niks nietwaar... ?
Volgens iemand in de sector, volgens het "trust me bro" principe want hij staaft de cijfers niet.

En dat is de verkoop bij officiële kanalen. Sinds zijn cijfers over middelbare school scholieren gaan en die officiële kanalen aan het overgrote merendeel van hun niet mag verkopen, zijn die cijfers vrij nutteloos in deze discussie.

@the_fox

't Is niet omdat het op ScienceDirect staat dat het per definitie een goede studie is. In tegendeel zefls want ScienceDirect valideert NIKS. Het is gewoon een platform dat louter publicaties hord zonder context en/of validatie.

Gelieve naar de bron van de publicatie te gaan en geen platform te gebruiken dat leeft van louter clicks.
Ik zie niet echt in hoe de link ook maar enige invloed op de studie heeft, maar kom, bij deze.

Nogmaals, dit is duidelijk een perceptie probleem en ongefundeerde mening.
Het aantal rokende en vapende jongeren is in jaren nog nooit zo snel gedaald.

Niemand ontkent ook dat niet-rokers niet moet beginnen vapen. Dat is pure common sense.
Het is altijd gezonder om niet te vapen dan het wel te doen. Het moet echter bekeken worden uit het perspectief waarin de tabaksigaret het alternatief is. Er gaan altijd jongeren zijn die door maatschappelijke, sociale of economische factoren experimenteergedrag gaan vertonen. In een wereld zonder e-sigaretten, experimenteren die dus met tabak. DAT is je maatstaf. De data toont ook aan dat het terugdringen van tabak bij jongeren een GIGA succes is en dus mega winst op gezondheidsvlak. Dat is waarom Zweden ook met het snus verhaal dit ziet als de term preventive harm-reduction, wat zich ook vertaald in de laagste aantallen van rokers per capita.

De sector huivert van jongeren. De e-sigaret wordt ten onrechte gestigmatiseerd op basis van deze misperceptie terwijl de oplossing zit in regulering van het retail kanaal, niet op vlak van het product. Je gaat een groot aantal van de rokers afstraffen die naar een minder schadelijk alternatief kunnen gaan, op basis van een zeer klein percentage jongeren die enabled zijn door retailers die de wetgeving niet respecteert (ook omdat de FOD deze niet correct handhaaft - ook een discussie die wij al jaren voeren met de overheid). Je gaat BMW ook niet lastigvallen dat er BMWs op de snelweg bumperkleven. De verkeerspolitie handhaaft dit, niet door beperkingen op te leggen aan BMW en hun te bestraffen.

Als het je echt gaat om results bij jongeren, kan ik je adviseren je fixatie te verleggen naar alcohol. In de Verenigde Staten bv sterven jaarlijks meer dan 4000 jongeren door alcoholmisbruik terwijl er nog steeds geen enkele vape-gerelateerd overlijden aan een e-sigaret werd gelinkt. Maakt dit het een heilig product? Neen, echter staaft dit wel weer hoe perceptie vaak dingen uitvergroot en problemen maakt die in realiteit zeer beperkte problemen zijn.

Wij konden perfect voorspellen dat deze heksenjacht eraan kwam. Wij hebben de overheid al in 2017 gewaarschuwd om wegwerp e-sigaretten aan banden te leggen alvorens deze op de markt verschenen. Lage kost, laagdrempelige instap en geen uitleg nodig waardoor dit een prime product voor dagblad en nachtwinkels ging worden. Het was maar wachten op de eerste krantenartikels van een 14-jarige op de speelplaats die bij de lokale Pakistaanse nachtwinkel een vape heeft gekocht.

Er passeert zo een aanzienlijk percentage van de Belgische markt door onze kanalen dat onze data ook zeer representatieve samplesize biedt om hier weldegelijk zeer accurate stellingen te kunnen aannemen.

Het jongeren gedeelte gaat zich in principe komend jaar ook enigszins moeten oplossen: eindelijk restrictie en een verbod op verkoop van de wegwerp e-sigaret. Een product dat wat ons betreft ook nooit het daglicht had moeten zien. Dit in combinatie waar FOD controles aanscherpt (maar wel aan ons vraagt om overtreders te melden - wij worden dus verwacht hun job te gaan invullen) Short term profits voor de kleine man zorgen voor long-term miserie op vlak van e-sigaret perceptie en dat is iets wat je niet wil als je een sector wil professionaliseren. Ik blijf geloven in wat een e-sigaret aan voordelen biedt als wapen in de strijd tegen tabaksgebruik, iets waar veel wetenschappers die een pak slimmer zijn dan ikzelf, er dezelfde mening op nahouden.

Volgens iemand in de sector, volgens het "trust me bro" principe want hij staaft de cijfers niet.

En dat is de verkoop bij officiële kanalen. Sinds zijn cijfers over middelbare school scholieren gaan en die officiële kanalen aan het overgrote merendeel van hun niet mag verkopen, zijn die cijfers vrij nutteloos in deze discussie.

Zwarte kanalen aanpakken is niet onze job. Dat is aan de overheid en die heeft jaren gefaald. Waarom zou je de gereguleerde producten dan gaan kapotreguleren terwijl het dan de zwarte kanalen zijn? Je ziet waar je logica faalt hier toch?
(Wij doen distributie via preferred partners en rechtstreeks B2B eveneens aan dagblad en nachtwinkels, wij hebben dus weldegelijk enorm veel data als grootste distributeur in België, dus niet enkel data van onze eigen retail locaties)

Laatst bewerkt:
Zwarte kanalen aanpakken is niet onze job. Dat is aan de overheid en die heeft jaren gefaald. Waarom zou je de gereguleerde producten dan gaan kapotreguleren terwijl het dan de zwarte kanalen zijn? Je ziet waar je logica faalt hier toch?
Waar zeg ik dat jullie zwarte kanalen moeten aanpakken?
Ik zeg gewoon dat de 2 cijfers die jij aanhaalt niks met elkaar te maken hebben. Zie je niet waar jouw logica daar faalde?

Waar zeg ik dat jullie zwarte kanalen moeten aanpakken?
Ik zeg gewoon dat de 2 cijfers die jij aanhaalt niks met elkaar te maken hebben. Zie je niet waar jouw logica daar faalde?

Zero-nic disposables zijn een verwaarloosbaar percentage van de markt. Dus neen, ik zie niet waar ik faal.

Zero-nic disposables zijn een verwaarloosbaar percentage van de markt. Dus neen, ik zie niet waar ik faal.
En nu gaat het opeens enkel over disposables? Ga je in elke post opeens de goal-post verleggen zodat het in uw voordeel speelt?

Ik heb al cijfers gegeven van 2019 waar maar 1/4e van de jongeren met nicotine vapet. Dusja, daar klopt zeker iets niet in jouw redenering als je enkel nicotine-houdend en enkel disposable bekijkt... Als je de cijfers van CDC bekijkt (je weet wel, waar je schone grafiekje op gebaseerd is), zeggen die dat maar 55.6% disposable zijn.

Echt ongezien dit. Dus je komt hier met groot lawaai verkondigen hoe vapen aan populariteit bij jongeren, de man van de bollenwinkel toont met onafhankelijke data dat dit net het tegenovergestelde is EN TOCH wordt er hier kritisch op gereageerd. Pure blindness by bias.
Commercieel belang doesn't make me wrong.

Moest je mij trouwens wat beter kennen en professioneel volgen zou je weten dat ik altijd heel vocaal en anti ben geweest met betrekking op het hele jongeren debacle. Wij waren trouwens de partij die nog voor er sprake was van een wettelijk kader ook spraken over het optrekken van de leeftijdsgrens en deze op 18 te zetten ipv 16.

Maar goed, speel maar de moraalridder over kwesties waar je duidelijk niet geinformeerd over bent, geen toegang hebt tot verkoopsdata en doe maar verder met je HLN onderzoek en persoonlijke observaties te verkondigen als waarheden.
Waar heb ik dat met groot lawaai verkondigd? Deze thread is afgesplitst door de mods waardoor mijn post de beginpost was, en ik heb een discussie gevoerd met @anders maanden terug.

Waarna jij al briesend binnenkwam en zeggen hoe fout alles was, me wat aanviel, en hoe je als verkoper toch zo'n kenner was. En ja, daar heb ik sterk op gereageerd, omdat je (1) betrokken partij bent, en (2) duidelijk geen grondige kennis hebt over de zaken die je loopt te verkondigen. Het ging toen dus over o.a. toxiciteit van nicotine, niet over je verkoopsdata. Nu zijn we maanden later, en wil je je gelijk nog eens halen met een studie waar je sterkere conclusies uit trekt dan je mag, waarna je mij er nog eens in wil betrekken alsof ik hier de grote vijand ben.

Dus opnieuw: ik heb deze thread niet gestart, ik heb in een andere thread een post geplaatst met een artikel waarin werd gezegd dat vapen aan populariteit wint, en dat is de beginpost geworden. In dat artikel stond "vapen wint aan populariteit bij jongeren". Is dat daarom mijn standpunt, dat ik met hand en tand wil verdedigen? Neen. Waar het me om ging, heb ik destijds al geschreven:
En neen, het is niet omdat je je wat inleest dat je jezelf expert mag noemen. Ik ben compleet niet thuis in deze producten, nooit anders beweerd trouwens, maar met de achtergrond van een doctor in de scheikunde leest dit alles weinig wetenschappelijk of gewoon fout. Dus, bedankt om deftige posts te maken, ook al is deze specifieke reactie gewoon wat provactie, maar blijf gewoon je spul verkopen en geef mensen alstublieft geen advies over hun gezondheid.
En dat is nu al de 2de keer dat jij wat aanvallend komt doen terwijl je kennelijk niet eens de discussie grondig hebt gelezen. Ik ken je inderdaad niet, maar mooie indruk hoor.

Oprechte vraag:
Zien we jongeren die alcoholvrij bier drinken als een probleem?
Ik vind dat te complex om ja of nee op te antwoorden. Ga je uit van de stepping stone theorie, die denk ik niet echt aanvaard wordt, ja. Het meeste "alcoholvrij" bier bevat ook nog altijd een beetje alcohol. Je zou dus "ja" kunnen zeggen. Anderzijds is de hoeveelheid alcohol laag, en passeert dat wel grotendeels eerst langs de lever voor het doorheen je hele bloedbaan gaat. Dus het fysiek risico lijkt me zeer laag.

Dat is ook voor mij het verschil met vapen als concept, ook zonder nicotine. Je hebt daar een hele hoop verschillende mengsels die worden verdampt. Zelfs in het geval dat het een sterk gecontroleerd mengsel is van een goede fabrikant, zou ik er mijn hand niet voor in het vuur steken dat het mengsel ergens plaatselijk een temperatuur bereikt die schadelijke degradatieproducten oplevert. En die gaan dan via de longblaasjes rechtstreeks het bloed in. Zelfs onze kenner hierboven zegt "niet vapen is altijd gezonder dan wel vapen".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan