Vanaf welke leeftijd een eerste smartphone voor kinderen?

Een 8-jarige heeft geen gsm nodig. Dat kan alleen maar leiden tot cognitief verval. Moest ik kinderen hebben moesten ze wachten tot minstens 14 jaar en zelfs dan nog trek ik het nut ervan in twijfel.
Wil er nu ook niet het kneusje van de klas van maken door het helemaal niet te geven. Maar de eerste van de klas zullen ze ook niet zijn. Zie gewoon geen usecase om het neusje van de zalm te geven.

Al denk ik nog altijd dat het geven niet het probleem is, maar wel het ongebreidelde gebruik of er niet van kunnen afblijven. Zoals dat voor mij geld voor BG :p.

Een 8-jarige heeft geen gsm nodig. Dat kan alleen maar leiden tot cognitief verval. Moest ik kinderen hebben moesten ze wachten tot minstens 14 jaar en zelfs dan nog trek ik het nut ervan in twijfel.
Lol wachten tot 14.
Ge kunt echt 20 dingen aanpassen zodat dat gewoon veilig is en ge ze beter in de gaten kunt houden. Niet zo ouderwets zijn

zonder SIM kaart is dat gewoon de gameboy van deze generatie hoor...
Een gameboy is nergens voor nodig en leidt vooral tot concentratiestoornissen en cognitief verval. Misschien maar goed dat ik geen kinderen heb want ik zou alles doen om die kinderen zoveel mogelijk weg te houden van (recreatief) schermgebruik wat in deze huidige maatschappij toch niet zou lukken.

Een gameboy is nergens voor nodig en leidt vooral tot concentratiestoornissen en cognitief verval. Misschien maar goed dat ik geen kinderen heb want ik zou alles doen om die kinderen zoveel mogelijk weg te houden van (recreatief) schermgebruik wat in deze huidige maatschappij toch niet zou lukken.
Probleem is dat die enkelingen zonder smartphone in de klas volledig worden uitgelachen en uitgestoten door de andere kinderen.
Kinderen kunnen hard zijn voor elkaar en het niet-hebben van een smartphone is algauw het perfecte excuus om te gaan pesten.
Dus ook al ben je als ouder principieel tegen gsm-gebruik op jonge leeftijd, soms dien je toe te geven aan groepsdruk, om trauma's door pestgedrag bij je kinderen te vermijden.

'nergens voor nodig' kan je over heel veel dingen zeggen natuurlijk. Playmobil is ook nergens voor nodig, een vaatwasser ook niet,...

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zo'n aversie is voor 'schermen' bij kinderen. Als dat gecontroleerd gebeurd, en niet hele dagen lang, is dat toch maar speelgoed zoals een ander? Hier mogen de gasten van mijn vriendin een uurtje voor het slapen gaan op die telefoon om te gamen. Zo zijn ze kalmer dan wanneer ze tot de laatste minuut buiten liggen spelen want dan krijg je ze toch hun bed niet in.

Vanaf het middelbaar begint de school zelf met een app (smartschool) waar oa je agenda, lessen, contact met de leraars, rapporten enz in staan. Dus vanaf dan ben je zelfs van school uit bijna verplicht om een gsm te hebben.

Mijn oudste heeft zijn gsm gekregen toen hij in het 6e leerjaar begon en was de laatste van de klas die een gsm kreeg. Bij de jongste heb ik eerder een gsm voorzien (mijn oude gsm om te "leren") : vanaf het 4e leerjaar en toen had ook de meerderheid een gsm.

Beginnen met het goeie voorbeeld te geven aan de jeugd. BG is recreatief schermgebruik. Hup, weg gij, lees een boek over fysica 🤪

Beginnen met het goeie voorbeeld te geven aan de jeugd. BG is recreatief schermgebruik. Hup, weg gij, lees een boek over fysica 🤪

Dat doet me spontaan aan deze meme denken :)

BRCATII.png

Laatst bewerkt:
Heb gelukkig toch een schermvrije jeugd gehad.
Ik heb ook een Schermvrije jeugd gehad, maar dat kwam omdat er toen nog geen smartphones bestonden.

Toen de TV uitkwam was het ook des duivels en ging het van ons zombies maken enz...

Weghouden van schermen heeft volgens mij een averechts effect, hen ermee leren omgaan zeker wel

Sociale media gebruik is een groter gevaar dan smartphones. Een chat applicatie is OK maar daar stop het.
Een chat is nochtans ook niet zo ongevaarlijk.

Ik heb hier echt een degout van schermtijd voor kinderen. Mijn zoon krijgt een half u per dag een tekenfilm en voor de rest zit die te spelen met zijn auto's, kranen, camions, ... Maar je moet er mee bezig zijn natuurlijk. Als ik dan zie wat voor onwaarschijnlijke bagger er op tv of streaming aangeboden wordt voor kinderen, heb ik niet het idee dat hij iets mist.
Ik heb het hier waarschijnlijk al gezegd, maar schermtijd blijft voor mij een gemakkelijkheidsoplossing voor de ouders. De kleine een hersendodend filmpje laten zien en we zijn op ons gemak.

Een gsm in het lager als normaal bestempelen en wie het niet doet als vreemd aanzien, of normaliseren dat je kind dan gepest wordt, vind ik al helemaal van de pot gerukt. Zo'n kind heeft dat helemaal niet nodig, integendeel. Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig? Echt man, steek eens wat tijd in je kind en stuur ze desnoods naar een sportclub als je niet weet wat te doen.

Een chat is nochtans ook niet zo ongevaarlijk.

Ik heb hier echt een degout van schermtijd voor kinderen. Mijn zoon krijgt een half u per dag een tekenfilm en voor de rest zit die te spelen met zijn auto's, kranen, camions, ... Maar je moet er mee bezig zijn natuurlijk. Als ik dan zie wat voor onwaarschijnlijke bagger er op tv of streaming aangeboden wordt voor kinderen, heb ik niet het idee dat hij iets mist.
Ik heb het hier waarschijnlijk al gezegd, maar schermtijd blijft voor mij een gemakkelijkheidsoplossing voor de ouders. De kleine een hersendodend filmpje laten zien en we zijn op ons gemak.

Een gsm in het lager als normaal bestempelen en wie het niet doet als vreemd aanzien, of normaliseren dat je kind dan gepest wordt, vind ik al helemaal van de pot gerukt. Zo'n kind heeft dat helemaal niet nodig, integendeel. Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig? Echt man, steek eens wat tijd in je kind en stuur ze desnoods naar een sportclub als je niet weet wat te doen.

Er is natuurlijk een verschil tussen, als ouder, een kind achter een sherm te zetten en wat naar filmpjes laten kijken vs. de groepsdruk uit een klas tussen kinderen onderling.
Bij de vijfdes en zesdes wordt die gsm ook gebruikt als communicatiemiddel.
Uiteraard, wat ze delen is onnozel en slaat nergens op, maar het is wel een vorm van communicatie die wij nooit gekend hebben als kind en dat deel uitmaakt van hun leefwereld.

En het zal misschien afhangen van school tot school, maar als zoon- of dochterlief op dat moment niet dat communicatiemiddel heeft, dan vallen ze uit de boot.
En dat buitengesloten worden en/of gepest worden, daar kan je als ouder niks aan veranderen, ook al tracht je een correcte opvoeding te geven, met zo weinig mogelijk schermpjes.

Dat is natuurlijk je reinste onzin. Cognitief verval door videospelletjes? Wetenschap toont net het exact tegenovergestelde aan.
Het is echter gewoon een balans vinden om niet te zorgen dat die schermtijd alles overheerst.

https://www.nih.gov/news-events/new...ociated-better-cognitive-performance-children

Er zijn tal van studies die dit ondersteunen. Specifieke game genres hebben ook verschillende impact op het brein.
Zo herinner ik me uit zo een studie dat mensen die bijvoorbeeld snelle shooters spelen veel betere reflexen hebben en meer situational awareness.
Resulteert dat ze in principe ook beter en veiligere chauffeurs zijn omdat ze veel meer bewegende objecten met een snelle blik kunnen identificeren en hun trajectory kunnen volgen.

Iedereen daarom exclusief aan de gameboy? Natuurlijk niet maar met mate is dit zeker geen issue.

Kleine edit: een gsm vind ik moeilijk. Ik had ook men eerste GSM vroeger van Coca Cola, zo een Bosch 608 als ik ergens 12-13 jaar was denk ik maar het verschil daar is dat het een dumb phone was in die tijd. Een GSM an sich vind ik geen probleem en logisch om je kind te bereiken, het is social media waar ik meer gemengde gevoelens bij heb. De jeugd tegenwoordig wordt gebrainwasht door al dat doomscrollen op tiktok, stories, etc... Ik verbaas mezelf erover hoe vaak ik soms in die stories zelf is zit te swipen. Social media is toch wel iets dat maatschappelijk veel schade doet lijkt me. Beste voorbeeld: toen ik kind was en er reed nog maar een Porsche voorbij, was dat vol verwondering kijken, excited zijn etc. Als ik dan zelf met bv mijn Lotus voorbij rij, toch best een opvallende wagen, komt daar zelfs geen interactie op buiten een zeldzame enkeling. Gewoon in groepje samen staan, niet praten en blijven staren naar het GSM scherm. Toch echt een giga shift op vlak van mentaliteit bij de jeugd en social media speelt daar een gigantische rol in. Ik zie die generatiekloof bv met mijn vrouw haar jongere broer. Is een laatkomertje en die is 19 momenteel. Die spendeert soms meer dan 13 uur op zijn gsm op een dag. Ik vind dat echt hallucinant. Hele dagen gewoon op social scrollen naar idiote filmpjes te kijken.

Laatst bewerkt:
Hier geven ze op school een sessie voor het 3e t.e.m. 6e leerjaar over gevaren van social media enzoverder. Hoewel ik het snap, maar mijn zoon uit het 3e leerjaar weet nog niet eens wat social media is :unsure: (en dat zal nog een lange tijd zo blijven)

Hier geven ze op school een sessie voor het 3e t.e.m. 6e leerjaar over gevaren van social media enzoverder. Hoewel ik het snap, maar mijn zoon uit het 3e leerjaar weet nog niet eens wat social media is :unsure: (en dat zal nog een lange tijd zo blijven)
Kijken ze geen Ketnet dan? Want dat komt daar toch ook regelmatig aan bod.

Volgens mij weet zowat elk kind in het 6de en misschien 5de dat wel al, dus ze willen misschien er gewoon op tijd bij zijn.

Terug
Bovenaan