Van wat in je leven heb jij spijt?

Ik heb van weinig mislukkingen of fouten spijt. Zo lang ik eruit leer is het goed voor mij.
Er is zoiets als het lot. Zonder voorkennis is de kans dat je de dingen exact hetzelfde zou doen als je de kans had bijzonder groot.
En de dingen die ik écht anders zou willen zien, heb ik toch nooit zelf onder controle gehad.

4. Mezelf te lang niet geaccepteerd en mezelf ook teveel willen veranderen naar wat verwacht wordt van de omgeving (gelukkig begin ik daar iets beter in te worden).

Hier herken ik mezelf in. Voor de buitenwereld was ik nog altijd wel iemand die 'zijn eigen ding deed', maar voor mezelf vind ik ook dat ik niet geweest ben wie ik echt was. En zelfs vandaag vind ik van mezelf dat ik niet goed weet wie ik ben.
Ik draag precies een masker in het dagelijks (werk)leven en voel me nergens op mijn plaats

achja, een eeuwenoud probleem die existentiële vragen 🫠

als ik nu de euromillions win dan ben ik een stap dichter bij mijn persoonlijke oplossing :unsure:

De keuze om liefde te volgen van wvl naar ovl en kind hebben, zou het niet meer opnieuw doen.
Ben hier niet thuis en weinig netwerk.

Mis de thuis streek ook wel veel als ik niet maandelijks kan gaan. Op werkgebied zit ik ook wat vast icm job van madam, scheiden zou dat ook niet oplossen, maar zit wel in het hoofd.

Zijn elkaar precies ontgroeid na 14j en al paar jaar een moeilijke periode.

Enige spijt, dat ik toen ik nog thuis woonde begin 20'er jaren geen sabbatjaar heb genomen om te backpacken tussen de vele jobs door. Zat er toen niet echt mee, maar jaren later door vele mensen te zijn tegengekomen op reis wel aan het denken gebracht.

Momenteel m'n schade wel ingehaald en doe het gewoon in stukjes van een maand/6weken. Langs de andere kant, financieel nooit iets te kort gehad door te blijven werken. Maar wie weet toch net dat meer avontuur meegemaakt.

Al bij al heel tevreden over m'n leven tot nu en Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest.

Ik heb spijt dat ik lang heel boos ben geweest op mijn papa omwille van zijn drankprobleem - of iets waar ik van uitging dat het louter een drankverslaving was. Vorig jaar heeft hij een fietser aangereden met de auto en vluchtmisdrijf gepleegd (fietser bleek later ok), mijn ma heeft toen de hulpdiensten gebeld.

Mijn eerste reactie was dat hij wel te veel zou hebben gedronken. Dat was niet zo, hij kreeg wel een medisch onderzoek waarbij Alzheimer werd vastgesteld.

Mijn ma is jarenlang bij dokters te rade gegaan over mijn vader, hij was vergeetachtig en kon heel grote plotse uitbarstingen hebben, maar er werd nooit een diagnose gesteld. Ik wijdde dat dan aan zijn alcoholverslaving (want die had hij), nu ben ik niet meer zeker of het wel zo allemaal volledig zijn schuld was.

Intussen is mijn papa - van wat ik verneem - nog een schim van zichzelf. Mijn pa heeft een dik pensioen, maar leeft alsof hij een pauper is. Mijn ouders zijn gescheiden, leven gescheiden, maar komen goed overeen en zien mekaar wekelijks. Mijn broer ziet mijn pa ook een paar keer per maand. Ik heb hem daarentegen sinds december 2019 niet meer gezien (wel sporadisch gemaild).

Ik voel me een gigantisch watje dat ik het niet aandurf hem te bezoeken. Vroeger voelde ik me meer in mijn recht, maar tegen de achtergrond van zijn diagnose ben ik egoïstisch dat ik nu niet door die pijn wil bijten. Hij reageert meestal niet of heel sec op berichten van mij, maar op afgelopen vaderdag sloot hij ineens zijn mail af met een "x". Op zoiets klein knakte ik al.

Ik ben denk ik wel waar ik moet zijn, ik bedoel ik zou noch Mr S noch de kinderen óóit kunnen missen. Maar als in louter naar mijn éigen parcours/tijdslijn dan is het een complete mislukking. Total failure. Ik had een paar kaarten in handen, voldoende om ‘iets’ te kunnen betekenen als mens, maar volledig verspeeld. Mocht het een fabrieksmodel zijn, het mocht in verbrandingsoven.

Ik ben denk ik wel waar ik moet zijn, ik bedoel ik zou noch Mr S noch de kinderen óóit kunnen missen. Maar als in louter naar mijn éigen parcours/tijdslijn dan is het een complete mislukking. Total failure. Ik had een paar kaarten in handen, voldoende om ‘iets’ te kunnen betekenen als mens, maar volledig verspeeld. Mocht het een fabrieksmodel zijn, het mocht in verbrandingsoven.
Ik lees uw berichten graag en kan je soort van humor zeker smaken.

Als ik alles uit je berichten alles een beetje samenpuzzel, lijkt het vooral alsof je veel pech hebt. Ik zou dus eerder zeggen dat je een maandagsmodel bent waar enkele nieuwe stukken in moeten.

3 dingen:
-te lang bij mijn ex gebleven (was een aan/uit relatie) terwijl ik had moeten beseffen om er geen moeite meer voor te moeten doen. Een aan/uit relatie is gedoemd om te mislukken.tja.. liefde maakt blind. Was stapelverliefd op haar.
-auto ongeval dat mijn leven toch redelijk goed veranderde
-heb gewerkt in de horeca en ben 6 j bij m'n eerste werk gebleven. Ik had max 2 jaar moeten blijven bij m'n eerste werk en andere keukens moeten doen. Maar had mooie uren en een mooi loon

Vroeger 8 jaar een sport gedaan dat quasi heel de familie deed, maar ik was rebels en wou niet verder doen omdat het "moest", dus gestopt. Vijf jaar geleden opnieuw begonnen op mijn 27ste en een enorme vriendenkring opgebouwd, maar soms knaagt het dat ik niet gewoon verder had gedaan. Dan had ik een nog grotere sociale kring en had ik mijn tijden in de hoge school niet in mijn kamer geleefd..

Daarbij komt nog eens dat gezien mijn leeftijd ik mijn plek stilletjesaan aan de jeugd moet afstaan in de competitiewedstrijden..

In't algemeen heb ik spijt dat ik zo verlegen was en geen zelfvertrouwen had, behalve in bijzijn van vrienden. Dat is midden mijn 20 compleet omgeslagen en maak nu vrienden alsof het niets is.
Om te beginnen wel spijt van mijn studies eigenlijk. Multimedia was niks waard (Actionscript en Flash zijn de toekomst! :woohoo:)

Ik heb ook NMCT gedaan 👀 Was ook nog deels actionsscript.
Op zich niet echt spijt van de studiekeuze, maar spijt dat ik niet gewoon in Gent gestudeerd heb en van studentenleven heb genoten.

Ik heb ook NMCT gedaan 👀 Was ook nog deels actionsscript.
Op zich niet echt spijt van de studiekeuze, maar spijt dat ik niet gewoon in Gent gestudeerd heb en van studentenleven heb genoten.

Over NMCT gesproken, ik heb zelf spijt dat ik niet meer moeite heb gedaan om MCT Community (de 'studentenvereniging' naast Centaura) in leven te houden. Dat bracht zoveel moois onder de iets timidere studenten.

Ik was een zeer slechte student en heb destijds mijn voeten gevaagd aan alles, no stress, jaartje overdoen? Meermaals zonder dat ik me dat aantrok, secundair zelfs niet afgemaakt. Toch snel op de werkvloer beland (net geen 17 jaar oud) en via IBO, avondcursussen, middenjury en dergelijke toch uiteindelijk alles behaald wat ik wilde en doe nog steeds een job die ik graag doe, maar het had allemaal veel eerder kunnen zijn.
Als puber dacht ik daar allemaal niet over na, en mijn interesses waren ook vrij beperkt in die tijd. Als ik toen interesse had gehad in fysica en chemie, had ik daar zeker in verder gedaan, en nu ik er wel interesse in heb is die boot gepasseerd.
Voor de rest herinner ik me nog een paar momenten met dames van het andere geslacht waar ik de hints pas jaren nadien doorhad. :unsure:

Dat ik niet meer gehaald heb uit mijn schoolcarrière. Ik heb wel mijn diploma opvoeder maar er zat veel meer in. Vooral als ik nu merk dat ik 90% haal in 1 van de moeilijkere opleidingen binnen mijn job en er eigenlijk niet zot veel moeite voor moet doen. Is echt zot hoe vlug ik nog steeds leerstof kan verwerken. Maar vroeger gebruikte ik dat niet om een moeilijker studie aan te gaan, maar om op mijn gemak te zijn in een studie onder mijn niveau.

Nu, ik draag mijn ervaring hiervan over op mijn kinderen. Vooral mijn oudste zoon heeft op vlak van studeren mijn DNA merk ik en hij gaat er wel helemaal voor (dat streven heeft hij dan van zijn moeder). Is ook wel dubbel, ik ben er trots op maar zie nu ook wel wat ik eigenlijk aan ging kunnen van studies.

Dat ik niet meer gehaald heb uit mijn schoolcarrière. Ik heb wel mijn diploma opvoeder maar er zat veel meer in. Vooral als ik nu merk dat ik 90% haal in 1 van de moeilijkere opleidingen binnen mijn job en er eigenlijk niet zot veel moeite voor moet doen. Is echt zot hoe vlug ik nog steeds leerstof kan verwerken. Maar vroeger gebruikte ik dat niet om een moeilijker studie aan te gaan, maar om op mijn gemak te zijn in een studie onder mijn niveau.

Nu, ik draag mijn ervaring hiervan over op mijn kinderen. Vooral mijn oudste zoon heeft op vlak van studeren mijn DNA merk ik en hij gaat er wel helemaal voor (dat streven heeft hij dan van zijn moeder). Is ook wel dubbel, ik ben er trots op maar zie nu ook wel wat ik eigenlijk aan ging kunnen van studies.
Ik heb Handel gedaan en was een lakse scholier, maar heb achteraf wel universiteit gedaan en twee masters behaald. Misschien had ik Grieks-Latijn wel moeten doen omdat die oude teksten me wel fascineren, maar met de 12-jarige ik die ik toen was ging dat niet lukken.

Ik had eerder vastgoed moeten kopen en me daarbij quasi 100% in de schulden moeten steken en dan verhuren en met de huur de lening afbetalen.
Al waren het maar studio’s of 1-slaapkamer appartementen.
Met te verkopen heb je gedaan.

Ook had ik avontuurlijker moeten zijn. Een jaar in buitenland studeren? Niet gedaan.

Maar ja, veel hangt ook af van het gezin waar je uitkomt. Ik kom uit een eerder behoudsgezind nest, met niet zoveel stimulaties op dat vlak toen.

Gemiste kansen? Jazeker.

Ik heb Handel gedaan en was een lakse scholier, maar heb achteraf wel universiteit gedaan en twee masters behaald. Misschien had ik Grieks-Latijn wel moeten doen omdat die oude teksten me wel fascineren, maar met de 12-jarige ik die ik toen was ging dat niet lukken.
Ik 'kijk' ook al uit naar de dag dat een leraar tegen mij of mijn gasten zal zeggen dat hoge punten halen in het middelbaar een must is om universiteit aan te kunnen.
Ik had op mijn eindproeven in het zesde leerjaar amper 60 procent en mijn middelbaar was ook niets om over te stoefen. Dikwijls met de hakken over de sloot in de moderne-talen. Dan nog met 4 uur wiskunde. Op het einde van het zesde middelbaar uiteindelijk de laagste punten van heel het ASO. Ik wist toen niet wat studeren was, studeerde steevast mijn examens de dag voordien en enkel de dag voordien, maakte mijn huiswerk dikwijls 's morgens rond 7u of erger: tijdens de speeltijd rap-rap.

Dat is niets om trots over te zijn natuurlijk. De sprong nadien naar verder studies is dikwijls ook zeer groot en je aanpassen doet iedereen op zijn manier. Bij mij duurde dat meer dan een jaar...De motivatie moet er zijn, de impuls... en soms zijn die er niet. Sommigen vinden die pas jaren nadien en dan ga je niet zomaar even terug. Alles moet wat meezitten. Het is zoveel meer dan enkel 'goede punten halen of een goed student zijn'. Ik ken er wel wat die heel wat slimmer waren dan mij, of heel goede punten haalden in het middelbaar, en toch faalden nadien tijdens de hogere studies.

Het is zoveel meer dan enkel 'goede punten halen of een goed student zijn'. Ik ken er wel wat die heel wat slimmer waren dan mij, of heel goede punten haalden in het middelbaar, en toch faalden nadien tijdens de hogere studies.
Mijn ervaring is gewoon dat die "of" een "en" moet zijn voor de makkelijkste overgang. Een zekere werkethiek en wat intrinsieke intelligentie. Indien minder van het ene meer van het andere. Zelf nooit problemen gehad met die overgang, het was meer stof dus ik studeerde meer, en ik ging naar de les want dat leek me maar normaal.

Eigenlijk was het voor mij gewoon middelbaar 2.0, tijdens de week naar de les en in het weekend uitgaan. Achteraf gezien had ik zoals gezegd daar een Erasmus of iets dergelijks moeten tussengooien, dat wel, maar ik vind niet dat er van hoger onderwijs meer moet gemaakt worden dan het is.

Wat ik me wel vaak afvraag is wat er zou gebeurd zijn moest ik iets anders gestudeerd hebben. Uiteindelijk geeft dat een zekere richting aan je leven, al heb ik er nu ook geen spijt van.

Wij zijn aan het bouwen en over maand gaan we verhuizen, van oost Vlaanderen naar Limburg. Maar sinds een paar maanden krijg ik er almaar meer spijt van.

Ander werk voor mijn vrouw, nieuwe school voor de kinderen. En de zaken die me overtuigden om te verhuizen, vallen me meer en meer tegen.

Terug
Bovenaan