V-E-day in Europe: terug in ere herstellen als een feestdag?

Moet 8 mei opnieuw een betaalde feestdag worden?

  • Ja, als bijkomende feestdag

    Stemmen: 11 19,3%
  • Ja, ter vervanging van één bestaande feestdag

    Stemmen: 10 17,5%
  • Ja, en ook andere feestdagen herbekijken (bv. feestdag voor moslimgemeenschap)

    Stemmen: 5 8,8%
  • Nee, de bestaande feestdagen zijn goed zoals ze zijn

    Stemmen: 16 28,1%
  • Nee, feestdagen zijn een achterhaalde traditie, geef gewoon 10 vrij te kiezen dagen verlof extra

    Stemmen: 15 26,3%

  • Totaal aantal stemmers
    57

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Als iemand die de laatste jaren wat extra interesse heeft gehad in WOII zoals zovelen en o.a. de musea in Bastogne bezocht heeft en nog een tripje naar Normandië aan het plannen is, vind ik dit wel een interessante discussie. Dus bij deze een relevant artikel, een stukje uit de afspraak en een poll:



Persoonlijk ben ik eigenlijk wel pro, want WOII lijkt mij belangrijker voor onze geschiedenis/ontstaansgeschiedenis van het moderne Westen, dan WOI dat was (want uiteindelijk is het interbellum in de ogen van sommigen gewoon een intermezzo in één grote oorlog) ... en met hoe nu de laatste veteranen van D-day stilaan de 100 naderen, zal de levende herinnering aan die oorlog binnenkort letterlijk sterven...

Maar er komen natuurlijk ook praktische bekommernissen bij kijken: feestdagen kosten geld, de reden dat de feestdag in België destijds (in de oliecrisis (?)) werd afgeschaft... dus ik zou er wel sneller één vervangen dan een meerkost creëren.

Anderzijds zou niet meteen weten welke feestdag te schrappen, katholieke feestdagen zijn wat mij betreft de traditie van deze regio. Hemelvaart lijkt mij dan misschien nog de beste optie?

Van nog één extra feestdag af te geven aan niet-Europese tradities zoals Mark Elchardus voorstelde, bv. het Suikerfeest ook een feestdag maken, daar ben ik botweg gesteld géén fan van, dat is een fout signaal wat mij betreft.
 
Je bedoelt dan als wettelijke of decretale (betaalde) feestdag voor iedereen? Ik vind dat 8 mei zeker aandacht verdient (hoewel de focus ook kan liggen op de Bevrijding), maar ik denk dat voor de meeste mensen het erop neerkomt dat ze een dag minder moeten werken. Je zou dat kunnen opvrolijken met parades en historische re-enactments, maar dat kan knullig overkomen en kost heel wat geld. Dat is een collectief historisch bewustzijn forceren.

Het Suikerfeest als een wettelijke feestdag vind ik wat onnozel, aangezien de overgrote meerderheid van de Belgen geen moslim is. In de praktijk blijven véél islamitische leerlingen gewoon thuis op zo'n dag, terwijl ze strikt genomen naar school moeten gaan.

Het collectieve geheugen is wel een fascinerend iets: in Vlaanderen werden collaborateurs decennialang vergoeilijkt en hoewel dat de laatste jaren is beginnen keren liggen weinig mensen daar nog wakker van. Het Verzet is vrij snel weggemoffeld en je ziet de herinnering daaraan enkel terugkomen op enkele herdenkingsdagen in de vorm van oude mannen of zonen/dochters van in stoffige kostuums. Het Verzet ... het probleem begint al door de foutieve voorstelling van een collectieve beweging, wat het absoluut niet was. Als je het Verzet vereert, doe je dat dan ook met fascistische verzetslieden zoals Paul Hoornaert van het Belgisch Legioen. We kunnen het Verzet ook niet gaan eren als een beweging die unisono de liberale parlementaire democratie van België verdedigde, want er zaten ook strekkingen bij die het wilden afschaffen.
 
Ik denk nu ook wel dat net zoals mensen nu niet noodzakelijk weten waarom ze vrij hebben op 1 mei, Pinksteren, Hemelvaart, ... dit voor een hypothetische 8 mei ook zo zou zijn. Dus gewoon een vrije dag geven gaat zeker geen herinnering levendig houden.

Op zich heb ik er niets op tegen dit te vieren, met dan een of andere jaarlijkse ceremonie, ingetogen en zonder al te veel bombast. Hiervoor een andere feestdag afschaffen lijkt me de enige praktische manier, en dan kom je natuurlijk al snel terug in mei uit.
 
8 mei is helemaal geen feestdag in NL. Dat artikel klopt niet.

Er is wel bevrijdingsdag op 5 mei. Maar dat is geen feestdag zoals ze die hier kennen. Elke bedrijf bepaalt zelf als die een vrije dag is of niet (of via CAO). In de pratijk is het in veel bedrijven (net zoals in dat waar ik werk) zo dat we 5 mei vrij hebben 1 keer om de 5 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds zou niet meteen weten welke feestdag te schrappen, katholieke feestdagen zijn wat mij betreft de traditie van deze regio. Hemelvaart lijkt mij dan misschien nog de beste optie?
Nee... Net één van mijn favoriete feestdagen omdat dat altijd op een donderdag valt en dus gepaard gaat met de traditionele brugdag. Afblijven! :tongue:
 
Het Suikerfeest als een wettelijke feestdag vind ik wat onnozel, aangezien de overgrote meerderheid van de Belgen geen moslim is. In de praktijk blijven véél islamitische leerlingen gewoon thuis op zo'n dag, terwijl ze strikt genomen naar school moeten gaan.
Het merendeel van de Belgen is ook gen christen/katholiek zoals jij "moslim" bedoelt; nochtans zijn Pasen, Paasmaandag, Pinkstermaandag, Kerstmis, Allerzielen en Allerheiligen allemaal feestdagen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat er meer praktiserende moslims zijn dan praktiserende katholieken in België, hoe je dat dan ook zou moeten kwalificeren.
Ik herinner me toch de paar moslims die in mijn jezuïetencollege gesukkeld waren, wel degelijk deelnamen aan de Ramadan, en dus ook het Suikerfeest vierden voor wat het symboliseerde. Ik kan niet hetzelfde zeggen over de niet-moslim klasgenoten wat betreft Pasen noch Kerstmis, laat staan andere katholieke/christelijke hoofddagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Het merendeel van de Belgen is ook gen christen/katholiek zoals jij "moslim" bedoelt; nochtans zijn Pasen, Paasmaandag, Pinkstermaandag, Kerstmis, Allerzielen en Allerheiligen allemaal feestdagen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat er meer praktiserende moslims zijn dan praktiserende katholieken in België, hoe je dat dan ook zou moeten kwalificeren.
Klopt, maar de vraag daar is dan toch of je moet (of gewoon kan) wegen met een soort van factor die uitdrukt hoe "praktiserend" men is, of we die zaken niet eerder zien als een gevolg van onze geschiedenis. En die geschiedenis is toch een 1500 jaar (?) in een of andere vorm katholiek geweest, terwijl de islam in dit deel van Europa relatief nieuw is.
 
Klopt, maar de vraag daar is dan toch of je moet (of gewoon kan) wegen met een soort van factor die uitdrukt hoe "praktiserend" men is, of we die zaken niet eerder zien als een gevolg van onze geschiedenis. En die geschiedenis is toch een 1500 jaar (?) in een of andere vorm katholiek geweest, terwijl de islam in dit deel van Europa relatief nieuw is.
Traditie of geschiedenis is zeker een reden om de ene boven de andere feestdag te verkiezen (voor zover er verdedigbare redenen te verzinnen zijn), maar het argument "de meerderheid van de Belgen is geen moslim" is een slecht argument, want dat werkt evenwel in twee richtingen en gaat helemaal niet op zoals degene die het maakt, zou denken.
 
Traditie of geschiedenis is zeker een reden om de ene boven de andere feestdag te verkiezen (voor zover er verdedigbare redenen te verzinnen zijn), maar het argument "de meerderheid van de Belgen is geen moslim" is een slecht argument, want dat werkt evenwel in twee richtingen en gaat helemaal niet op zoals degene die het maakt, zou denken.
Goh, hangt er vanaf in hoeverre je kritisch wil zijn over die cijfers natuurlijk. Ik denk dat als je kijkt naar de beschikbare cijfers, waar er geen "intensiteit" wordt gebruikt, dat ook klopt.
 
Het merendeel van de Belgen is ook gen christen/katholiek zoals jij "moslim" bedoelt; nochtans zijn Pasen, Paasmaandag, Pinkstermaandag, Kerstmis, Allerzielen en Allerheiligen allemaal feestdagen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat er meer praktiserende moslims zijn dan praktiserende katholieken in België, hoe je dat dan ook zou moeten kwalificeren.
Ik herinner me toch de paar moslims die in mijn jezuïetencollege gesukkeld waren, wel degelijk deelnamen aan de Ramadan, en dus ook het Suikerfeest vierden voor wat het symboliseerde. Ik kan niet hetzelfde zeggen over de niet-moslim klasgenoten wat betreft Pasen noch Kerstmis, laat staan andere katholieke/christelijke hoofddagen.
Ik weet niet of daar cijfers van zijn, maar belangrijker is dat de katholieke cultuur hier al wel 1500 jaar aanwezig is. Strikt genomen zullen "échte gelovigen" een minderheid zijn, maar dat neemt niet weg dat de impact van het katholieke geloof op onze cultuur nog altijd aanwezig is en dat we als niet-gelovigen deelnemen aan katholieke gebruiken die uiteraard een religieuze oorsprong hebben. Veel mensen geven daar gewoon een andere invulling aan.
 
Van mij mogen ze gerust alle feestdagen behalve kerstmis en nieuwjaar afschaffen en die 8 andere dagen gewoon als extra verlof geven. Niets zo onnozel als op een random dinsdag een feestdag te hebben. Je kan niets doen want bijna alles is gesloten en als je de brug niet maakt is het ook maar triestig.

Dan liever gewoon 8 extra verlofdagen die ik zelf kan inplannen hoe ik het wil. En eerlijk gezegd, ik ben er zo eentje die toch geen flauw benul heeft van wat er die dag te vieren valt.
 
Ik zou niet direct het aantal feestdagen verminderen of vermeerderen, wel de data (en wat je "herdenkt") herzien. Nu heb je van die feestdagen à la pinkstermaandag waar zelfs de grootste boomer niet meer weet wat dat nu eigenlijk is.
- Pinkstermaandag vervangen door zo'n soort "Victory Day"
- Eén van die twee (of beide) Hemelvaartdinges vervangen door bv. het Suikerfeest (waar een groot deel vd bevolking nu toch al vrijaf voor pakt, feestdag of niet) en/of iets anders dat wel nog actueel is.

Van mij mogen ze gerust alle feestdagen behalve kerstmis en nieuwjaar afschaffen en die 8 andere dagen gewoon als extra verlof geven. Niets zo onnozel als op een random dinsdag een feestdag te hebben. Je kan niets doen want bijna alles is gesloten en als je de brug niet maakt is het ook maar triestig.

Dan liever gewoon 8 extra verlofdagen die ik zelf kan inplannen hoe ik het wil. En eerlijk gezegd, ik ben er zo eentje die toch geen flauw benul heeft van wat er die dag te vieren valt.

Zou ook ons bbp ten goede komen, denk ik. Nu ligt op een feestdag echt alles stil, maar wanneer je mensen verlofdagen geeft i.p.v. feestdagen blijft de economie doordraaien.
Maar bon, het principe van een feestdag is ook iets typisch religieus eh: op die dag mag je niks doen want je moet iets 'herdenken' dat is gebeurt volgens het grote sprookjesboek. Dat mensen zondag automatisch associëren met "rust" is ook nog zo'n typisch religieus artefact.
 
Veel eerder cruciale jobs werken met een systeem waarbij een feestdag extra wordt betaald. Het is niet onoverkomelijk dat gewoon uit te rekenen en zonder feestdagen het standaardloon wat op te trekken, maar gevoelsmatig zal men waarschijnlijk niet zo enthousiast zijn hierover.
 
Ik vind die vaste feestdagen wel iets hebben. De betekenis van de meeste van die dagen gaat aan mij voorbij, dus op zich sta ik wel open om een aantal ervan te wijzigen naar dagen die meer betekenisvol zijn voor onze hedendaagse samenleving. Maar het concept van gemeenschappelijk een dag te "vieren" vind ik waardevol, ze gewoon schrappen naar een aantal vrij te kiezen verlofdagen is nog maar eens een stapje verder naar de nu al veel te hyperindividualistische maatschappij.
 
Ik denk ook niet dat er veel/enige landen zijn zonder feestdagen? Zelfs in landen met zeer weinig vrije dagen zijn er toch enkele (nationale feestdag, bepaalde herdenking)?
 
Ik denk ook niet dat er veel/enige landen zijn zonder feestdagen? Zelfs in landen met zeer weinig vrije dagen zijn er toch enkele (nationale feestdag, bepaalde herdenking)?
De onafhankelijkheid is iets dat denk ik overal ter wereld wel gevierd wordt met een feestdag.
 
Op dit moment is er vooral traktie voor die 8 mei als beweging tegen wat men ziet als sterker wordend (Christo)fascisme. Voor veel mensen was die dag al jaren weer teruggezakt naar een gewone dag, waar ze dan misschien op het nieuws iets over zeiden.
Voor mijn werk is er altijd al een hele opbouw rond die officiële feestdagen, zowel als ik in het onderwijs sta als toen ik in hotels werkte. Dat waren ankerpunten voor agenda of voor financiële inspanningen en opkikkers. Ik ben dus zelf geen voorstander van het effectief schrappen.
Is het ook zo fout om ‘oude’ tradities te hebben? Moeten we echt alles gaan aanpassen aan moderne sensibiliteiten?
Het zou natuurlijk erg vooruitstrevend zijn mochten we voor andersgelovigen ook die officiële vrije dagen gaan geven, maar de organisatie daarvan is ook weer zo een heleboel. Hoe ga je dat gaan controleren? Moet je met een kif kif gaan werken op bepaalde plaatsen waar men niet automatisch helemaal gesloten is op feestdagen? Wat met feestdagen die meerdere dagen innemen? Dat zal werk van lange adem worden als ze dat ooit willen implementeren.
 
Ik zie toch ook liever geen feestdagen verdwijnen, al was het maar om toch nog enige zekerheid te hebben op dagen waar het relatief rustig is/ waar we collectief eens een vrij moment hebben. Je mag zeggen wat je wil maar die feestdagen zorgen toch voor een bepaald sentiment bij de mensen waarop het allemaal eens wat minder gehaast mag zijn.
 
Ik ben toch ook eerder voor het zelf kiezen van verlofdagen. Zoals hier al gezegd omdat de meeste toch betekenisloos zijn voor de overgrote meerderheid. Ik heb helemaal niks met paas - of pinkstermaandag of 1 mei.

Het is een heel andere kwestie maar ik vind het behoorlijk lachwekkend dat er op 1 mei amper een auto op de baan is en op 2 mei staat er 45' file richting Brussel :unsure:. Allemaal samen thuis, allemaal samen stilstaan. Op zo'n momenten heb je inderdaad dat gemeenschapsgevoel ...
 
Terug
Bovenaan