Wij hebben onze huwelijksreis met RV gedaan (de iets zuidelijker parken).
Voordelen:
1) je hebt altijd een keuken, bed en badkamer bij. FF stoppen voor een extra dutje is dus geen probleem.
2) je moet uw valiezen niet altijd uitladen (vrij groot voordeel)
3) de charme, het heeft wel iets om te kamperen en je hebt meer een "thuis"-gevoel dan bij hotel
4) flexibiliteit, het is makkelijker om uw planning aan te passen
Nadelen:
1) de prijs, het is niet goedkoper dan huurwagen+hotels, die dingen verbruiken echt veel
2) de onze was 9m lang (dat is +- een lijnbus), je moet dus wel wat kunnen rijden om daar mee te manoeuvreren. Ook niet alles is bereikbaar, dus dat moet je op voorhand checken
3) die dingen zijn niet gemaakt om snel te rijden he, bijgevolg loopt uw rijtijd wel wat op.
Zou ik het opnieuw doen? Enkel met een kleiner/zuiniger model misschien, anders zou ik eerder een leuke wagen huren en hotels regelen.
Wij hebben destijds (2 volwassenen) ook beide overwogen en kwamen +- tot dezelfde conclusie. Uiteindelijk wagen+hotels geworden en geen spijt van. Afweging(en):
-Voor de prijs moet je het inderdaad niet doen. Mogelijks ondertussen gewijzigd maar RV was inderdaad niet goedkoper
-Bereikbaarheid: Hoewel alles er "groot" is, is zo'n RV toch niet echt handig in bepaalde delen/parken/steden. Ook zal je voor bezoek van stadscentra dan vaak ander vervoer moeten zoeken. Bij grote visiter centers en malls heb je wel voldoend ruimte om een RV te parkeren, maar bij een "leuk" restaurantje,... is dit niet altijd het geval.
-Na een dag hiken houden wij wel van een "comfortabele"/lange douche. In een RV kan dat ook, maar zit je toch met waterverbruik (te tanken) of met een RV campground wat het "vrije" gevoel beperkt.
-Het "voordeel" van de valiezen niet te moeten uitladen valt (in praktijk) toch wat tegen. Zelfs al slaap je elke nacht ergens anders, in de praktijk sleur je nooit met alles. Wij staken toiletgerief + kleren voor één/enkele dagen+opladers in de kleinste valies die we bij hadden. Een valiesje me naar hotel en elke 2-3-4 dagen vuile kleren in een andere valies, aanvullen met propere en klaar.
-Wij gingen in het hoogseizoen naar o.a. Death Valley, Las Vegas,... Airco/Verwarming in zo'n RV zal wel cava zijn, maar is nooit zo comfortabel als gewoon een hotel.
-In elk hotel heb je wel een ijsblokjesmachine. Met coolbox en zip-zakjes heb je ook in de wagen fris eten/drinken. Op zo'n reis zijn er mooiere/leukere dingen te doen/zien dan de keuken van een RV, dus wij zouden s'avonds toch altijd ergens iets eten i.p.v. koken. En meeste middagen was het een picknick uit de koelbox. Slechts één avond een keuken gemist, toen we (te) laat aankwamen en er nergens geen restaurant was. Maar niets wat een 7-eleven niet kon oplossen.
Concept is leuk, maar praktisch zou ik ook gewoon terug met de wagen gaan (met volwassenen). Enkel met kleine kinderen zou ik het overwegen (maar dan is zo'n reis wat ons betreft te duur omdat deze er nog niets aan hebben)