Upgrade voor huidige pc

DeadVision

New member
Dag allemaal

Ik zou eventueel mijn pc een upgrade willen geven, met eventueel tweedehands of nieuwe onderdelen. Ik ben maar een casual gamer, ik speel voornamelijk DayZ en PUBG, dus niet overdreven zware games. Ik wil graag boven die 60fps uit geraken, en niet meer in situaties komen waarin veel "actie" zorgt voor framedrops. Indien mogelijk zou ik dus graag vlotjes boven de 100fps uitkomen. Wat kan ik dan best vervangen en wat stellen jullie dan voor? Dit is de huidige setup:

Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz
NVIDIA GTX 970
16gb RAM
MSI Z97 Gaming 5 (MS-7917) moederbord

Ik heb geen specifiek budget vastgelegd. Maar het idee is om nu even te upgraden, en volgend jaar of over twee jaar een nieuwe setup te kopen. Dus ik wil nu zeker niet te gek doen.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Elke 6core cpu met hyperthreading en DDR4 3200+ is een serieuze verbetering nu.

Ik zou vanaf een 8700k (eerste 6 core) of een Ryzen R5 3600 met 16GB 3200mHz of beter voor een faire prijs durven wisselen. De huidige 12000 reeks van intel en 5000 reeks van AMD heeft nieuw ook heel capabele chips die je kan overwegen vandaag. Bovendien heb je dan toegang tot NVME SSD's die gevoelig sneller zijn. CPU prices zijn nog wat inflated, maar niet zo erg als GPU's. DDR4 RAM is relatief goedkoop nu.

Een 980 is al behoorlijk wat sneller dan de 970, een 1060(Ti) en verder ook. Op 1080p moet je niet zo gek veel upgraden om 100+ FPS te halen.
Op 1440p moet je toch al kijken naar bare minimum een 1070Ti of beter voor gevoelig meer dan 60FPS, onder voorwaarde dat je een wat deftige CPU hebt.

Je kan in jouw geval zowel mobo+cpu+ram (+ eventeel boot SSD) afhankelijk van de GPU wisselen zonder te gekke verschillen, of andersom.

In regel verhoogt een betere CPU je minimum FPS en een GPU je maximum FPS onder voorwaarde dat ze generationeel niet te ver uit elkaar liggen... Voor hogere resoluties heb je in verhouding een minder krachtige cpu nodig, maar dus meer GPU power...

Voor die 970 krijg je trouwens nog behoorlijk wat vandaag, dus een wissel kan je in je budget calculeren...
 
Gpu's kosten momenteel heel wat inderdaad, maar ik betwijfel dat je met enkel een upgrade van cpu + mobo + ram ver zal komen. Die GTX970 doet het niet slecht op 1080p voor de minder veeleisende games, maar schiet toch te kort als je wat zwaardere games gaat spelen en dan moeten sowieso de instellingen serieus omlaag om het gewoon speelbaar te maken ...
 
Terug
Bovenaan