Upgrade GPU?

Mixhell

Well-known member
Een paar jaar geleden heb ik mijn PC samengesteld met volgende onderdelen.

Gezien o.a. Starfield er aan komt, vraag ik me af of ik mijn PC, en in eerste instantie mijn videokaart kan upgraden? Welke valt aan te raden qua bang for buck?

Noob vraag: als ik gpu upgrade, wil dat ook zeggen dat ik meteen een nieuwe cpu nodig heb?

EDIT: speel trouwens op een LG 27GL83A-B UltraGear monitor

Laatst bewerkt:
Gezien je op 1440p speelt zal je meer baat hebben aan een nieuwe GPU dan een CPU. Een GPU upgrade wilt niet zeggen dat een CPU upgrade absoluut nodig is, echter zal je wel een bottleneck hebben met de 1600X icm nieuwere GPU's. Dit zal zich waarschijnlijk tonen in meer onstabielere fps dat lager uitvalt. Een CPU upgrade zou er dan voor zorgen dat je 1% low-fps bijvoorbeeld een pak hoger zal liggen = stabielere ervaring.

Wacht eerst de reviews en de benchmarks af en bekijk dan wat mogelijk is naargelang uw budget en de prestaties van bepaalde hardware.

Een 1600X is toch al vrij oud. Ik zou dan toch beide vervangen eerlijk gezegd. Volgens mij gaat het verschil met een recente GPU gigantisch zijn. Als ge niet heel uw PC wilt vervangen is een 5800x3D misschien een goede optie (wel kijken dat uw moederbord het ondersteunt en best uw bios updaten!)

Gezien je op 1440p speelt zal je meer baat hebben aan een nieuwe GPU dan een CPU. Een GPU upgrade wilt niet zeggen dat een CPU upgrade absoluut nodig is, echter zal je wel een bottleneck hebben met de 1600X icm nieuwere GPU's. Dit zal zich waarschijnlijk tonen in meer onstabielere fps dat lager uitvalt. Een CPU upgrade zou er dan voor zorgen dat je 1% low-fps bijvoorbeeld een pak hoger zal liggen = stabielere ervaring.

Wacht eerst de reviews en de benchmarks af en bekijk dan wat mogelijk is naargelang uw budget en de prestaties van bepaalde hardware.
Wat benchmarks afwachten, gaat inderdaad misschien nog het slimste zijn. Blijkbaar komen er ook nog nieuwe AMD GPU’s aan volgende week.
Een 1600X is toch al vrij oud. Ik zou dan toch beide vervangen eerlijk gezegd. Volgens mij gaat het verschil met een recente GPU gigantisch zijn. Als ge niet heel uw PC wilt vervangen is een 5800x3D misschien een goede optie (wel kijken dat uw moederbord het ondersteunt en best uw bios updaten!)
Een 5800x3D lijkt me nog redelijk prijzig, maar is langs de andere kant dan ook weer meer future proof.

Hoe dan ook zou ik in eerste instantie willen vermijden om ook nog eens mobo en PSU te moeten vervangen…

Prijzig maar minder prijzig dan heel uw PC te moeten upgraden :) Er zijn nog goedkopere opties zoals een 5800X
De 5800X3D is wel beter voor gaming.

Prijzig maar minder prijzig dan heel uw PC te moeten upgraden :) Er zijn nog goedkopere opties zoals een 5800X
De 5800X3D is wel beter voor gaming.
Ok, merci!
Ook qua GPU ben ik er totaal nog niet uit. Lees wel goeds over de 6700XT bijvoorbeeld. Maar dus nog even afwachten op de 7-reeks van AMD en benchmarks.

Een CPU is niet absoluut nodig maar goed nieuws: je moederbord is compatibel met de hele Ryzen AM4 lijn. Waarschijnlijk moet je wel eerst een BIOS upgrade doen, maar het kan dus. Ik zie bv dat de 5800X3D perfect moet werken op je moederbord. Een GPU zal uiteraard het meeste voordeel geven, maar het zou me niet verbazen mocht ee nnieuwe CPU daar nog eens 20-20% FPS bij doen.

En dan zou ik meteen ook upgraden naar 32GB RAM
Dan kan je weer een aantal jaar voort
Akkoord. RAM en SSD upgrades zijn nog betaalbaar. Rond de €60 voor 2x16GB G.skill ripjaws.
CPU en GPU gaan nog een ander verhaal zijn.
Een 5800X3D ziet er zeker nice uit. Maar m.i. gaat een 5600 of 5800 ook al een hele verbetering zijn tov mijn 1600’tje.
Zelfde voor GPU (6700XT vs 6800XT).
Als ik all in zou gaan, zou mij dat 1150€ kosten 🤯

Moet in verhouding zijn natuurlijk, een 5800X3D is mss overkill/niet nodig voor een 6700XT, naargelang je dan een duurdere gpu hebt haal je meer profijt uit een duurdere CPU ook, maar als ze niet aan mekaar gewaagd zijn dan gaat het ene het andere bottlenecken.

Ik vermeldde de 5800X3D als topper maar dat is idd absoluut niet nodig. Je hebt natuurlijk de pech dat de 2 duurste stukken in je PC aan vervanging toe zijn.
je kan natuurlijk ook eerst voor de GPU gaan en over een paar maanden of zo een 5600 nemen bv.

Een 5600X kost 160 euro, een RX 7600 rond de 280. Je maakt het zo duur als je wilt natuurlijk.

Akkoord. RAM en SSD upgrades zijn nog betaalbaar. Rond de €60 voor 2x16GB G.skill ripjaws.
CPU en GPU gaan nog een ander verhaal zijn.
Een 5800X3D ziet er zeker nice uit. Maar m.i. gaat een 5600 of 5800 ook al een hele verbetering zijn tov mijn 1600’tje.
Zelfde voor GPU (6700XT vs 6800XT).
Als ik all in zou gaan, zou mij dat 1150€ kosten 🤯
Als je het budget laag wilt houden kan je 2e hands overwegen.
5600X voor €110, of een 5800X voor €160

GPU zou ik sneller nieuw, of nog met garantie, kopen.
Bv. een nieuwe 6800 met starfield bij voor €465.
Dit kan je makkelijk op of afschalen naar u budget.

Systeem ram zou ik pas upgraden als je ziet dat je constant 16gb gebruikt (starfield recommended is bv. maar 16gb)
Zo heb je voor €575 een 5600X + 6800 wat dag en nacht verschil gaat zijn met u huidige setup.

Ik vermeldde de 5800X3D als topper maar dat is idd absoluut niet nodig. Je hebt natuurlijk de pech dat de 2 duurste stukken in je PC aan vervanging toe zijn.
je kan natuurlijk ook eerst voor de GPU gaan en over een paar maanden of zo een 5600 nemen bv.

Een 5600X kost 160 euro, een RX 7600 rond de 280. Je maakt het zo duur als je wilt natuurlijk.
Laat nu ook net mijn CPU onder de minimum system requirement van Starfield te zitten 😅. Dus upgraden is wel een must.

Als je het budget laag wilt houden kan je 2e hands overwegen.
5600X voor €110, of een 5800X voor €160

GPU zou ik sneller nieuw, of nog met garantie, kopen.
Bv. een nieuwe 6800 met starfield bij voor €465.
Dit kan je makkelijk op of afschalen naar u budget.

Systeem ram zou ik pas upgraden als je ziet dat je constant 16gb gebruikt (starfield recommended is bv. maar 16gb)
Zo heb je voor €575 een 5600X + 6800 wat dag en nacht verschil gaat zijn met u huidige setup.
Foutje op megekko, die kaart van €465 komt van €1940 😅

Ik zou toch serieus overwegen om die 1600X te upgraden hoor..

Dat zit zeker in mijn hoofd. Alleen ben ik er nog niet uit welke AM4 CPU.
De 5600 lijkt me schappelijk qua prijs. Maar geen idee of die problemen geeft in combinatie met de nieuwe AMD GPU’s.

Als ‘budget’ optie had ik alvast de Ryzen 5 5600 + Radeon RX6700XT in mijn hoofd. Al neig ik eerder naar één van de nieuwe kaarten die morgen uitkomt.

Terug
Bovenaan