Update grafische kaart

ik hijack ook even je thread: wat zou een upgrade zijn tov mijn 1070, zonder me blauw te betalen? Tegenwoordig kost een high end graka net zoveel als mijn complete pc 5 jaar geleden...

Zie m'n reply hierboven: 3060 TI FE of 3070 FE is jouw enige optie. Maar dat vergt wel wat inzet om er eentje vast te krijgen.
 
Het probleem zit niet bij het minen, dat is en blijft nog op hetzelfde niveau zitten. Het zit hem vooral door de hoge vraag van laptops, desktops en gaming producten. De markt produceerd al jaar en dag +/- op hetzelfde niveau en nu is er wereldwijd een hoge vraag van dat gamma. Dat je dit enkel zou wijten aan het minen is totaal uit de lucht gegrepen. Check dit op tweakers waar dit al meerdere malen aanbod is gekomen.
 
Het probleem zit niet bij het minen, dat is en blijft nog op hetzelfde niveau zitten. Het zit hem vooral door de hoge vraag van laptops, desktops en gaming producten. De markt produceerd al jaar en dag +/- op hetzelfde niveau en nu is er wereldwijd een hoge vraag van dat gamma. Dat je dit enkel zou wijten aan het minen is totaal uit de lucht gegrepen. Check dit op tweakers waar dit al meerdere malen aanbod is gekomen.

Het GPU tekort is ENKEL door het minen.
Gamers kopen geen GPU's voor 1500 die een msrp hebben van 700, miners wel.
Een gamer koopt gemiddeld 1 GPU en dan stopt zijn vraag, een miner koopt zoveel mogelijk GPU's aan eendert welke prijs, als hij er vandaag 10 koopt zal hij er morgen nog eens 10 proberen kopen. Daardoor blijft de prijs en vraag enorm hoog.
 
Het GPU tekort is ENKEL door het minen.
Gamers kopen geen GPU's voor 1500 die een msrp hebben van 700, miners wel.
Een gamer koopt gemiddeld 1 GPU en dan stopt zijn vraag, een miner koopt zoveel mogelijk GPU's aan eendert welke prijs, als hij er vandaag 10 koopt zal hij er morgen nog eens 10 proberen kopen. Daardoor blijft de prijs en vraag enorm hoog.
dat is zeker niet waar. al genoeg mensen die een rtx 3070/80/90 van mij overgekocht hebben aan huidige winkelprijs+ nog eens 100 -200 euro winst in mijn zak om mee te gamen.

iedereen doet er aan mee. ik durf wedden aaan degene die ik in ee 3090 FE verkocht heb voor 1900 dat die die zelf ondertussen al heeft doorverkocht aan 2200+ euro. zo gaat het nu eenmaal...


of denk je dat ps5, auto silicon, 's ook uitverkocht zijn door miners :')
 
Laatst bewerkt:
dat is zeker niet waar. al genoeg mensen die een rtx 3070/80/90 van mij overgekocht hebben aan huidige winkelprijs+ nog eens 100 -200 euro winst in mijn zak om mee te gamen.

iedereen doet er aan mee. ik durf wedden aaan degene die ik in ee 3090 FE verkocht heb voor 1900 dat die die zelf ondertussen al heeft doorverkocht aan 2200+ euro. zo gaat het nu eenmaal...


of denk je dat ps5, auto silicon, 's ook uitverkocht zijn door miners :')

Wat heeft het ermee te maken dat mensen van jouw al kaarten overkochten? Wat bewijst dat?
EN als 2de argument zeg je "ik wil wedden dat", wat bewijst dit?

Playstations zijn bij ELKE playstation versie al uitverkocht geweest, is letterlijk een marketingstrategie.
Dat de silicon productie op een laag pitje staat helpt niet, maar als 90% van de kaarten opgekocht wordt door miners snap ik nog altijd uw tegenargumentatie niet. Het enige wat jij eigenlijk als argument gebruikt is dat jij scalpt en dat is dan ineens een bewijs van "iets" ook... WHAT?!?

Edit: ik zie nog dat je zegt dat de auto silicons 'uitverkocht' zijn. ik denk niet dat je helemaal snapt hoe dat exact werkt. Misschien toch positief dat de scholen open blijven. Dat er geen silicon wordt geleverd aan de autoindustrie heeft niets met mijn argumentatie te maken over miners.
 
Laatst bewerkt:
Het is een combinatie. Zowel aan aanbodzijde zit het niet goed (niet genoeg grondstoffen) als aan de vraagzijde.

Maar aan de vraagzijde is het minen echt wel de hoofdreden hoor. Natuurlijk is er ook particuliere vraag en speelt dat mee. Maar heel veel kaarten raken gewoon China al niet uit omdat ze daar rechtstreeks mining farms ingaan. Het feit dat Gigabyte hier nog enigszins wat kan leveren (veel meer dan andere merken) valt ook vanuit die hoek te verklaren: Gigabytes worden door miners scheef bekeken omdat ze hun RAM zo belachelijk slecht koelen. De grotere miners laten die dus massaal links liggen en zo komen ze hier nog met mondjesmaat aan.
 
Wat heeft het ermee te maken dat mensen van jouw al kaarten overkochten? Wat bewijst dat?
EN als 2de argument zeg je "ik wil wedden dat", wat bewijst dit?

Playstations zijn bij ELKE playstation versie al uitverkocht geweest, is letterlijk een marketingstrategie.
Dat de silicon productie op een laag pitje staat helpt niet, maar als 90% van de kaarten opgekocht wordt door miners snap ik nog altijd uw tegenargumentatie niet. Het enige wat jij eigenlijk als argument gebruikt is dat jij scalpt en dat is dan ineens een bewijs van "iets" ook... WHAT?!?

Edit: ik zie nog dat je zegt dat de auto silicons 'uitverkocht' zijn. ik denk niet dat je helemaal snapt hoe dat exact werkt. Misschien toch positief dat de scholen open blijven. Dat er geen silicon wordt geleverd aan de autoindustrie heeft niets met mijn argumentatie te maken over miners.
Denk eerder dat jij het niet snapt. Ik kan u anders wel een cursus geven hoe computer onderdelen geproduceerd worden. +1 voor effort tho.


90% gaat echt niet naar miners. hoogtens de helft. niemand mined bvb met amd navi 2 kaarten want die minen heel mediocre. heel van die verhalen zijn gewoon hoaxes. Hier komt bijvoorbeeld bijna geen asus binnen maar iemand die in singapore een random winkel binnenstapt ziet ze per 30 gestapeld liggen in de rekken. Logistiek is het ook gewoon een hell om materiaal naar eu/usa te shippen als elk vrachtschip en vliegtuig gebruikt wordt om corona medicijnen te vervoeren. Waarom zou Asus dure containers naar hier sturen als ze de kaarten in azië ook zonder problemen wegkrijgen. Er is genoeg productie om ze daar te verkopen maar niet genoeg productie om met overschotten te zitten en die naar hier te shippen.

Dus moesten miners alles opkopen voor het de winkelketens bereikt, dan kon je daar niet gewoon een winkel binnengaan en buitenwandelen met een 3080.

weet je hoeveel productie naar consumer gpu's gaat? bij amd 8%. bij nvidia nog geen 20%.

grootste fab tsmsc:

Er is gewoon GEEN productie capaciteit bij TSMC voor meer videokaarten. Heeft zeer weinig met miners te maken. Elke nieuwe generatie gpu's vliegen de miners er toch op. Apple betaald gewoon meer dan nvidia en amd per wafer en daar zijn nooit supply issues. elke iphone kan je gewoon op launch kopen in de winkel. Waarom ? omdat ze 1/3 van de wafers bij TSMC in handen hebben.

Nvidia zag dit aankomen en liet hun chips bij die shitty samsung fab bakken, maar de yields waren daar enorm slecht in het begin.

dan zijn er nog global foundries en intel hun fabs:
GF zit 5 jaar achter met alles en heeft geen enkel deftig 7nm process, GF is de reden dat amd bijna kopje onder ging. Niemand wil daar high end hardware laten maken.
intel zit ook al 5 jaar te sukkelen op 10Nm en hun fab is privé

dus je hebt de keuze :
goeie yields en TSMC maar die is uitverkocht
slechtere yields en samsung maar dan zit je met andere problemen. (o.a. slechte yields, shitty overclocks van ampere en 0 ipc verbetering per cuda core zijn hier ook de reden voor. er is zelf negatiefe scaling per core tov turing.)



ondertussen zijn er tekorten aan alles :
MOSFETS,
WATER ( TSMC)
ZAND
GDDR6(x)


allemaal door corona.


welke retard denkt er nu in godsnaam dat het marketingstrategie is om consoles onbeschikbaar te maken. dan kopen ze gewoon een xbox want die is wel los te verkrijgen. (ps3 was moeilijk te verkrijgen omwille van dure-toen- current gen gpu en cell cpu) , ps4 niet omdat die op launch al outdated midrange hardware had die makkelijk te produceren was en NIET tegelijk launchte met een nieuwe generatie videokaarten).

de reden dat je geen PS5 kan kopen is omdat die nu wel current gen hardware bevat en die dezelfe resource pool delen als amd hun radeon 6000 paperlaunch reeks.
 
Laatst bewerkt:
Het is een combinatie. Zowel aan aanbodzijde zit het niet goed (niet genoeg grondstoffen) als aan de vraagzijde.

Maar aan de vraagzijde is het minen echt wel de hoofdreden hoor. Natuurlijk is er ook particuliere vraag en speelt dat mee. Maar heel veel kaarten raken gewoon China al niet uit omdat ze daar rechtstreeks mining farms ingaan. Het feit dat Gigabyte hier nog enigszins wat kan leveren (veel meer dan andere merken) valt ook vanuit die hoek te verklaren: Gigabytes worden door miners scheef bekeken omdat ze hun RAM zo belachelijk slecht koelen. De grotere miners laten die dus massaal links liggen en zo komen ze hier nog met mondjesmaat aan.

dat is enkel bij 3080/3090's. geen enkele 3060ti of 3070 heeft problemen met memory koeling. en dat zijn nu net de beste kaarten voor mining.

mijn asus tuf 3080 word ook 105 graden op memory... dat is gewoon typisch aan gddr6X en heeft niks met gigabyte te maken. thermal pads kosten ook 2 euro. daarvoor gaan ze echt niet laten hoor.

gigabyte is hier ook altijd al makkelijker beschikbaar geweest tijdens vorige launches.
 
Is er eigenlijk een bepaalde reden waarom de prijzen van de nieuwe kaarten zo absurd hoog zijn? Is het enkel en alleen de architectuur die er achter steekt, of is inderdaad een tekort eraan een mede-oorzaak? Ben stilletjes aan aan het rondneuzen voor een andere gaming pc, maar als je ziet wat ik 4jaar geleden kon kopen voor 1600 euro... daar heb ik nu amper een processor en een videokaart voor :'(
 
Is er eigenlijk een bepaalde reden waarom de prijzen van de nieuwe kaarten zo absurd hoog zijn? Is het enkel en alleen de architectuur die er achter steekt, of is inderdaad een tekort eraan een mede-oorzaak? Ben stilletjes aan aan het rondneuzen voor een andere gaming pc, maar als je ziet wat ik 4jaar geleden kon kopen voor 1600 euro... daar heb ik nu amper een processor en een videokaart voor :'(
Simpel. Vraag en aanbod.
 
Is er eigenlijk een bepaalde reden waarom de prijzen van de nieuwe kaarten zo absurd hoog zijn? Is het enkel en alleen de architectuur die er achter steekt, of is inderdaad een tekort eraan een mede-oorzaak? Ben stilletjes aan aan het rondneuzen voor een andere gaming pc, maar als je ziet wat ik 4jaar geleden kon kopen voor 1600 euro... daar heb ik nu amper een processor en een videokaart voor :'(
zoals hierboven gezegd is :

slechte yields
corona
meerdere console die gelijk launchen en dezelfde chips gebruiken (amd teminste)
mensen met geld/tijd teveel doordat ze niet op reis kunnen en maar tech blijven kopen
vrachtschepen en vliegers gehijackt voor vaccins
vrachtschepen zijn soms maanden onderweg met nieuwe batches
chinees nieuwjaar
tekorten aan zand, water, mosfets, memory
auto's met 500 sensoren en camera's gebruiken tegenwoordig ook nvidia gpu's, stelen ook resources uit de pool die naar videokaarten gaan.


het is echt niet enkel videokaarten hoor.

Printers, monitors, laptops, headsets, microfoons,gsms, auto's,... allemaal dezelfde misserie. mijn schoonmoeder moest vorige week een printer hebben en er waren 2 modellen kleuren laserprinters in stock bij coolblue. Maar volgens @replix zijn dat verkoopstechnieken en miners die ze allemaal opkopen :')

RAM prijzen zijn sinds december ook met 70% gestegen. ook door de miners zeker :D



interessant om te lezen.
 
Laatst bewerkt:
dat is enkel bij 3080/3090's. geen enkele 3060ti of 3070 heeft problemen met memory koeling. en dat zijn nu net de beste kaarten voor mining.

Mja misschien straalt dat imago ook af op de andere kaartjes, who knows...

BTW, efficiëntie ligt hoger van de 3060TI of 3070, maar een 3080 krijg je qua efficiëntie ook eenvoudig >430 en dan brengen die onder aan de streep nog meer op dan eerstgenoemde, zelfs wanneer je de energiekost in rekening neemt.

mijn asus tuf 3080 word ook 105 graden op memory... dat is gewoon typisch aan gddr6X en heeft niks met gigabyte te maken. thermal pads kosten ook 2 euro. daarvoor gaan ze echt niet laten hoor.

Tuurlijk heeft dat met Gigabyte te maken, steek nieuwe thermal pads en je zit ineens 20 graden lager en uit de gevarenzone :)
Merken als MSI en ASUS hebben dat veel beter op orde.

gigabyte is hier ook altijd al makkelijker beschikbaar geweest tijdens vorige launches.

Mja OK, en dat wil wat zeggen? De andere merken produceren ook veel kaarten, ze raken hier niet... En dat heeft echt redenen he. Misschien ziet Gigabyte het minder zitten om hun kaarten in mining farms te dumpen. Wat sympathiek zou zijn. Maar dan nog zit de mining er voor een groot deel tussen.


edit:
Since late November the value of Ethereum (ETH) has tripled. This cryptocurrency is the most popular one among GPU miners. We have heard many stories where miners in China are queuing up to NVIDIA board partner factories in hopes to buy graphics cards in bulk. Some AIBs agree to sell cards directly to them because those clients pay more (usually 1/3 more than any distributor) and they get limited or no warranty at all.
 
Laatst bewerkt:
Het GPU tekort is ENKEL door het minen.
Gamers kopen geen GPU's voor 1500 die een msrp hebben van 700, miners wel.
Een gamer koopt gemiddeld 1 GPU en dan stopt zijn vraag, een miner koopt zoveel mogelijk GPU's aan eendert welke prijs, als hij er vandaag 10 koopt zal hij er morgen nog eens 10 proberen kopen. Daardoor blijft de prijs en vraag enorm hoog.
Denk jij nu echt dat er plots massaal wordt gemined? De vraag van de miner naar kaarten blijft quasi stabiel/onveranderd.
 

Hier wordt het haarfijn uitgelegd. Kerel spreekt erover dat er in china volledige loodsen staan met mining hardware

Vandaag als nieuwsitem verscbenen op Hardware.info

 
LTT heeft een dag of 2 geleden ook pas een video omtrent dit onderwerp uitgebracht. Daar werd gesproken over 3-4 kwartalen vooraleer er een beetje normalisatie zit aan te komen. En aangezien die bij zowat alle grote merken vrij hoge connecties heeft zal die schatting er niet ver vanaf zitten.
 
Terug
Bovenaan