Ultralopen / Trailrunning

Ultra's winnen duidelijk aan populariteit -> Grizzly 100k van volgend weekend -> vorig jaar 300 deelnemers, nu 460 ... +50% dus.

wel eens benieuwd hoe fel dat voor opstoppingen gaat zorgen op die smalle trail paadjes -> wordt dus een dilemma, want ik start graag vanachter kwestie mij kalm te houden de eerste 20 km, maar wil nu ook weer geen 10 minuten stilstaan in het begin, en na zo'n 3km is er een heel smalle passage, dus vrees er wat voor met zo'n bende, zeker in het donker op moeilijk terrein.

Eerlijk gezegd, zou ik u bij de start wat egoïstischer gedragen. Ik zeg niet dat je helemaal vooraan moet starten, maar toch zeker in de eerste helft. Laat anderen u indien nodig maar inhalen.

Zoals je zelf zegt wint het trail lopen aan populariteit, wil dus ook zeggen dat er meer beginners aan de start staan, waar uiteraard helemaal niets mis mee is. Maar dan zijn er dus mss nog meer mensen die trager lopen dan u.

Eerlijk gezegd, zou ik u bij de start wat egoïstischer gedragen. Ik zeg niet dat je helemaal vooraan moet starten, maar toch zeker in de eerste helft. Laat anderen u indien nodig maar inhalen.

Zoals je zelf zegt wint het trail lopen aan populariteit, wil dus ook zeggen dat er meer beginners aan de start staan, waar uiteraard helemaal niets mis mee is. Maar dan zijn er dus mss nog meer mensen die trager lopen dan u.
Ik zou toch hopen niet al te veel beginners op een 100k als er ook 16-25-38-58 is

Maar idd, kan best wat meer naar voren staan, 460 is echt zot voor een wedstrijd met single track paadjes

Ik zou toch hopen niet al te veel beginners op een 100k als er ook 16-25-38-58 is

Maar idd, kan best wat meer naar voren staan, 460 is echt zot voor een wedstrijd met single track paadjes

Ik bedoel daarom niet beginners in het lopen e, maar beginners in de ultra trails.

Respect voor die ultralopers. Ik heb gisteren een marathon gelopen en ik vind dat toch al genoeg :)
Ik ken zelfs iemand die gaat meedoen aan de Marathon des Sables, 250km in 6 dagen. Deels al lopend en deels stappen (want je bent niet verplicht om die volledig te lopen)

Respect voor die ultralopers. Ik heb gisteren een marathon gelopen en ik vind dat toch al genoeg :)
Ik ken zelfs iemand die gaat meedoen aan de Marathon des Sables, 250km in 6 dagen. Deels al lopend en deels stappen (want je bent niet verplicht om die volledig te lopen)
is eigenlijk iets gans anders -> marathon loop je echt tegen je limiet qua hartslag, terwijl je een ganse ultra in zone 1-2 doet, allé, ik toch, ik ambieer geen toptijd in ultra's ;)

is eigenlijk iets gans anders -> marathon loop je echt tegen je limiet qua hartslag, terwijl je een ganse ultra in zone 1-2 doet, allé, ik toch, ik ambieer geen toptijd in ultra's ;)

Hela, niet veralgemenen e! Mijn gemiddelde hartslag was gisteren 141, dus alles behalve tegen de limiet aan 😁.

Moet wel zeggen dat ik echt het gevoel heb dat het vele fietsen dit jaar (8000km sinds maart of zoiets) mij een veel beter loper heeft gemaakt.

Hela, niet veralgemenen e! Mijn gemiddelde hartslag was gisteren 141, dus alles behalve tegen de limiet aan 😁.

Moet wel zeggen dat ik echt het gevoel heb dat het vele fietsen dit jaar (8000km sinds maart of zoiets) mij een veel beter loper heeft gemaakt.
Ik ben heel benieuwd naar wat zaterdag gaat geven -> heb totaal anders getraind dan voor alle vorige wedstrijden:
  • niks van snelheid/tempo training
  • heel veel volume
  • altijd zone 1/2
voorbije week "slechts" 55 km, en nu deze week vermoedelijk max 30 km of zo, voel echt wel dat mijn lichaam aan het recupereren is -> veel verkoudheidsymtomen, maar wel heel veel geslapen de voorbije 7 dagen, ondertussen ook alle 3 mijn gezinsleden ziek geweest maar bibi voorlopig dus niet echt.

Hoop het verval dat ik in Bouillon had tussen km 60 en 100 nu wat te kunnen beperken, de beklimmingen zijn minder steil maar totaal aantal hoogtemeters nochtans niet zo'n groot verschil (3300 vs 3000 hm). In Bouillon was het wel 30°, dat zou nu dus een pak beter loopweer moeten zijn met voorspelde 10° ongeveer.

Als ik naar de tijden van de toppers kijk geld dat niet voor hen denk ik :p. Hier gaat het toch ook vooral over finishen maar de hoogtemeters zorgen toch vaak dat de hartslag de hoogte in gaat.

Ondertussen hebben we nog twee Belgen die toertjes draaien in de Backyard Ultra, één van de favorieten Merijn Geerts heeft wel moeten opgeven.

Ik ben eigenlijk meer een fietser die eens een marathon gelopen heeft om dat af te vinken (dit jaar 12000km gefietst en maar 450km gelopen voor de marathon - waarvan dan een goeie 400km vanaf eind juni). Gemiddelde hartslag in Antwerpen was 165 (tijd was 3u31). Op de halve in Stockholm had ik 171 maar daar heb ik toen een blessure gelopen (gefinisht in 1u41).
Dat is dus het risico als je veel fietst en dan gaat lopen, conditioneel is het geen probleem om 10-een halve of zelfs een volledige marathon te lopen maar die spieren zijn er dan niet op getraind :)

Ik zou nu willen mijn lopen beter onderhouden in de winter.

Als ik naar de tijden van de toppers kijk geld dat niet voor hen denk ik :p. Hier gaat het toch ook vooral over finishen maar de hoogtemeters zorgen toch vaak dat de hartslag de hoogte in gaat.

Ondertussen hebben we nog twee Belgen die toertjes draaien in de Backyard Ultra, één van de favorieten Merijn Geerts heeft wel moeten opgeven.
weet ik eigenlijk nog zo niet -> ben wel eens benieuwd voor zo'n Karel Sabbe bijvoorbeeld bij een UTMB -> ik kan me voorstellen dat die niet in het rood gaat ... hij zag er bij de finish toch uit alsof hij nog een rondje kon doen.

Bij mijn vorige 2 ervaringen met de Bear-trail (58 km) ben ik telkens wel in het rood gegaan in de eerste helft van de wedstrijd, wat me nadien héél veel tijd heeft gekost omdat ik met krampen zat. Ga nu zaterdag toch echt wel proberen om niet boven de 140 HS uit te komen, maar dan wel eens benieuwd of ik op pakweg km90 nog steeds vlot ga kunnen lopen daardoor.

weet ik eigenlijk nog zo niet -> ben wel eens benieuwd voor zo'n Karel Sabbe bijvoorbeeld bij een UTMB -> ik kan me voorstellen dat die niet in het rood gaat ... hij zag er bij de finish toch uit alsof hij nog een rondje kon doen.

Het klinkt nu wat oneerbiedig en zou bedoel ik het uiteraard niet maar Sabbe kwam wel pas 6u na de top drie binnen. Die heeft de wedstrijd op een andere manier benaderd dan zij die gaan voor de overwinning.

Tis wel wat koffiedik kijken want we hebben niet alle gegevens maar Tom Evans had een gemiddelde hartslag van 141 tijdens UTMB, wat me toch niet super laag lijkt voor een sportman van zijn caliber.

Wat ook prima is, het moet niet altijd op de limiet zijn.
En als er dan toch geen toptijd/topplaats inzit, waarom dan niet gewoon rustig uitlopen.

Wat ook prima is, het moet niet altijd op de limiet zijn.
En als er dan toch geen toptijd/topplaats inzit, waarom dan niet gewoon rustig uitlopen.
Inderdaad, als je niet kan winnen of podium kan halen, wat maakt het op zo'n ultra dan eigenlijk uit voor Karel of hij 50e of 100e wordt?

Dan probeer je toch eerder te gaan om te genieten van de wedstrijd zonder jezelf dood te doen?

Bij een wegmarathon snap ik de obsessie met een bepaalde tijd, maar bij een ultratrail zijn er zodanig veel factoren dat je 2 ultra's zelf met dezelfde afstand en hoogtemeters toch niet kan vergelijken. Allé, zo zie ik het toch, weet natuurlijk niet wat Karel zijn verdienmodel is, en wat hij moet doen voor zijn sponsors etc?

Brutaal momentje, Brecht Vandamme strand op 98 rondjes. Live in beeld en Lazarus Lake die hem in gekende stijl een hart onder de riem kwam steken :laugh:.Ivo is nu de last man standing voor België

Na 113 rondjes zit het er op voor Belgie, verdienstelijke tweede plek!

De aankomst van Ivo, veel emoties in zo'n aankomst maar waanzinnig hoe (relatief) scherp/lucide die gasten zijn na dagen zonder deftige slaap.

Laatst bewerkt:
Zijn er nog last minute tips & tricks voor de Grizzly? Bepaalde passages die extra aandacht vragen?
Ik heb 2x de 58km gedaan in het verleden, nu pas voor de eerste keer 100km dus met pakweg de helft van het parcours heb ik geen ervaring.

• sowieso een goede lamp -> om 6u gaat het nog heel donker zijn en na zo'n 3km duiken we al het bos in op een moeilijk pad door de vele stenen, dus licht is een must daar
  • met al de wind van vandaag zullen er zeer veel bladeren op de weg liggen, dus dat gaat het wel tricky maken aangezien de heuvels daar zelf bezaaid liggen met keien, dus met die blaadjes ga je die niet altijd zien -> ik ga dus alvast voorzichtig afdalen
  • voor de rest is het eigenlijk een makkelijk beloopbaar parcours als je de trails in de Ardennen gewoon bent, ik zoek bijvoorbeeld toch minstens 2u sneller te lopen dan ik in Bouillon deed deze zomer ;)

succes!

Zijn er nog last minute tips & tricks voor de Grizzly? Bepaalde passages die extra aandacht vragen?

Ik heb maar 1 tip, heb ik het verleden zowel de 83k als de 100k gedaan. Mispak u in het begin niet aan de “korte hellingen”, zoals gezegd is dat een heel vlot beloopbaar parcours zonder lange klimmen. Maar net daardoor is het heel gemakkelijk om in het begin veel te hard te lopen, aangezien er geen klimmen zijn die u echt afremmen.

Op Ardennen ultra’s heb je langere klimmen waar je wat kan wandelen/powerhiken, die heb je hier niet, dus super gemakkelijk om u na 50km op te blazen.

Inderdaad, als je niet kan winnen of podium kan halen, wat maakt het op zo'n ultra dan eigenlijk uit voor Karel of hij 50e of 100e wordt?

Uw klassering speelt toch altijd een rol?
Dat je niet kan winnen sluit nog niet uit dat een top 20 of top 50 plaats ook zijn waarde heeft en en ook uw kunnen laat zien.
Uiteindelijk loopt iedereen daar in dezelfde omstandigheden, de absolute tijd speelt inderdaad minder een rol. Maar de onderlinge verhoudingen en tijdsverschillen geven wel aan hoe de kaarten juist geschud zijn, en wat elke atleet zijn niveau is.
Als je niet presteert en elke wedstrijd die je niet kan winnen rustig aan gaat doen dan zal je niet veel partners meer hebben. En Karel heeft die partners nodig om te kunnen doen wat hij doet.

Jornet heeft ooit eens z’n gegevens van Sierre Zinal vs UTMB gedeeld. Dan zag je dat het toch twee compleet andere inspanningen waren.

Sierre was gewoon constant op de limiet. UTMB was hoge hartslag in het begin om daarna gestaag te zakken, met enkele pieken. Dus overgeschakeld op vetverbranding, en dan zoals de wielrenners enkele 'cartouches' om de forcing te voeren.

Als je niet presteert en elke wedstrijd die je niet kan winnen rustig aan gaat doen dan zal je niet veel partners meer hebben. En Karel heeft die partners nodig om te kunnen doen wat hij doet.

Sabbe die UTMB loopt is gewoon marketing. Voor UTMB én voor Sabbe. Zijn specialiteit is die ultralange FKT's, nobody cares of hij nu 50e of 100e wordt op de UTMB, het geeft gewoon wat mooie kiekjes voor in het persdossier en wat artikels in de media.
Zelfde met Ingebretsen die de halve marathon loopt, Duplantis die een 100 meter loopt,...die halen mooie resultaten maar no chance dat ze daar met de grote jongens kunnen meelopen. Maar ze komen er wel mee in het nieuws.

Terug
Bovenaan