Ultra Short Throw Laser Beamer

Ik heb een Epson LS500 sinds een paar maanden.
Gekocht want: aantal lumen hoog, input lag goed genoeg om te gamen (niet dat ik dat ooit doe, maar soit).
Nadeel: moet iets verder van de muur staan dan de meeste meeste UST's.
Ik gebruik geen projectiescherm op dit moment.

De grootste nadelen ten opzichte van een traditionele TV zijn dat overdag televisie kijken in een verlichte ruimte moeilijk is en dat ge hem toch wel hoort blazen, zeker als ge de helderheid op 100% zet. Persoonlijk vind ik het niet storend, wij kijken sowieso vrijwel alleen 's avonds tv. Heb daar dan speciaal een meubel voor gemaakt met een 'kuip' in zodat ge enkel het 'oog' van de beamer nog hebt uitsteken boven de kast, voor de rest is hij helemaal verzonken. Dees was de v1 van de kast, ik ga nog de 'echte' maken, daarin ga ik achterin ook nog een compartiment maken voor een scherm (dat dan op zijn beurt ook wegzinken in een sleuf achterin) en zorgen voor meer ventilatie voor de beamer.

Qua scherm zou dat dan zoiets worden: https://www.coolblue.be/nl/product/409918/elite-screens-f100nwh-16-9-240-x-232.html

Geheel komt ook nog op een stalen onderstel, moet nog een deurke en een lade op etc maar zoals ge kunt zien heb ik genoeg andere dingen die nog moeten gebeuren in huis.

Grootste voordelen: geen lelijke tv in huis, groot beeld. De enige plek in ons huis waar het echt mogelijk is om tv te zien zit ge met een kijkafstand van ~5m, ge moet al een serieuze TV ophangen om te kunnen zien dan.

Dat lijkt me geen scherm specifiek om met daglicht te kijken. Dat maakt een heel groot verschil.
Dat zijn 2 schermen met dezelfde verlichting boven gehangen en dezelfde content...
 
Het ging mij over het feit dat dat scherm van beneden naar boven gehoffen wordt met een motor, ik heb verder niet echt gekeken naar het type/afmeting. Maar terechte opmerking :)
 
Vandaag was het zover

Installatie Cinepro 120" ALR screen en LG Cinebeam HU715QW

Niet 100% tevreden, op de foto zie je links en rechts een witte rand, geprobeerd om de beamer dichter te plaatsen idem met de tv meubel, nu op dit moment is het al iets beter maar nog steeds zichtbaar. Ik heb dit ook gemeld aan Cinedream, ze gaan sowieso moeten terugkomen om dit te fixen. Ik eis perfectie voor de prijs die ik heb betaald.

Ik moet wel zeggen, het is een wauw gevoel om te gamen :scream: :biglaugh:

kpl9q5c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een witte rand ziet zou je hem eerder verder van het scherm moeten zetten .(want verder is een grotere diagonaal )
wat ook kan is dat de projector niet 100 % recht voor uw scherm staat en dat je wat moet proberen met draaien …zoals hier al eerder gezegd is het ietwat meer werk om hem 100 ù juist te zetten dan met een gewone projector . ;)
maar eens hem juist staat …nietmeer aankomen . ;)
 
Als je een witte rand ziet zou je hem eerder verder van het scherm moeten zetten .(want verder is een grotere diagonaal )
wat ook kan is dat de projector niet 100 % recht voor uw scherm staat en dat je wat moet proberen met draaien …zoals hier al eerder gezegd is het ietwat meer werk om hem 100 ù juist te zetten dan met een gewone projector . ;)
maar eens hem juist staat …nietmeer aankomen . ;)

Ik dacht dichter want dan verdwijnt het licht. Scherm wordt dan wel kleiner. Is dan meer 110" dan 120" bv . Dan zit ik met kleine zwarte balken rondom het beeld.

Nu ben ik aan het denken om te zien voor LED strips te monteren achter het scherm. Is dat aan te raden? Op Amazon.nl vind je nogal veel soorten strips, lengtes, al dan niet met afstandsbediening

Iemand daar ervaring mee?

 
Ik dacht dichter want dan verdwijnt het licht. Scherm wordt dan wel kleiner. Is dan meer 110" dan 120" bv . Dan zit ik met kleine zwarte balken rondom het beeld.

Nu ben ik aan het denken om te zien voor LED strips te monteren achter het scherm. Is dat aan te raden? Op Amazon.nl vind je nogal veel soorten strips, lengtes, al dan niet met afstandsbediening

Iemand daar ervaring mee?

Ik ben daar geen fan van, omdat het simpelweg extra verstoring van uw beeld geeft. Je zet ook geen stalamp vlak naast een tv...
 
Heb dat ook zitten achter mijn scherm maar eerlijk gezegd staat dat gewoon niet aan . ;)
In het begin is dat prachtig om eens te laten zien maar nadien …. het draagt niets bij en ge mist infeite niets .

als je uwe projector dichter zet ga je inderdaad een kleinere diagonaal hebben (dus eerder 110” )…raar dat het dan verdwijnt maar nog raarder dat je dan zwarte banden krijgt…denk dat het dan eerder iets met een instelling in de projector te maken heeft want de mijne toont gewoon een beeld en geen witte of zwarte balken (iets dat er niet is kan hem niet laten zien héé . ;) )
Heb je soms zo geen instelling in uwe menu waar je uw beeld mee kunt kaderen (bv een rond cirkel in het midden van een rechthoek of bij mij een wit vlak met een gele rand ) ,zo kan je kijken of uw beeld wel goed is uitgelijnd .
 
Best dan een scherm nemen die speciaal ontwikkeld is voor ust gebruik .(een normaal scherm projecteerde het licht terug dat er recht vandoor opvalt maar een ust projector projecteerde zijn beeld vanuit een bepaalde hoek op het doek en zodoende gebruik je best een scherm dat daarvoor gemaakt is . )

Dan als je veel in daglicht gaat kijken ook beter een zogenaamd daglicht scherm te gebruiken zodat je zelfs met invallend licht nog een goed beeld blijft behouden .

kijk eens op www.cinedream.be (niet de goedkoopste maar je kan wel gaan kijken naar de projector als ze hem staan hebben en ze geven u goede uitleg zonder verkoop praatjes . ;) )
Zijn er naast die winkel nog andere die de moeite zijn? Het is nogal een afstand voor mij, dus andere opties zijn welkom.
 
Zijn er naast die winkel nog andere die de moeite zijn? Het is nogal een afstand voor mij, dus andere opties zijn welkom.
Er zijn nog wel kleinere winkels in België die hetzelfde leveren, maar cinedream is wel de grootste. Als je naar Nederland gaat kijken, heb je wel meer winkels (lijkt me toch altijd zo).
Wat zoek je, misschien kan iemand u hier al hard op weg helpen ;)
 
Er zijn nog wel kleinere winkels in België die hetzelfde leveren, maar cinedream is wel de grootste. Als je naar Nederland gaat kijken, heb je wel meer winkels (lijkt me toch altijd zo).
Wat zoek je, misschien kan iemand u hier al hard op weg helpen ;)
Nederland is ook wel een optie voor mij vanuit Limburg.
Ik ben vooral op zoek naar het juiste advies voor onze situatie/leefruimte. Wat ik bv. wil vermijden is dat meer ga uitgeven dan nodig, omdat de ruimte er eigenlijk niet helemaal geschikt voor is. Of misschien moet ik dan net wel meer uitgeven voor het gewenste resultaat. Het is een open ruimte, best wat ramen (vooral westen, dus lang zon ook 's avonds), binnenkort komen er gordijnen en kan ik zien hoe donker het wordt (maar volledig donker zal het dus overdag nooit zijn), kijkafstand kan wel mee gespeeld worden,... Dus dan sowieso een ALR scherm als ik het goed heb, maar ja, welke en in combo met welke beamer. Gebruik zal voornamelijk streaming zijn + eigen collectie via Plex, maar ik ben bv. niet van plan om aan UHD Blu-Ray te beginnen. Dus dan hoeft het ook weer niet het zotste toestel te zijn denk ik dan.
Liefst ook een winkel die het komt installeren :unsure: Vooral voor het scherm.

Ik wil er mij vooral zelf niet te veel mee bezighouden met uitzoeken.
 
Nederland is ook wel een optie voor mij vanuit Limburg.
Ik ben vooral op zoek naar het juiste advies voor onze situatie/leefruimte. Wat ik bv. wil vermijden is dat meer ga uitgeven dan nodig, omdat de ruimte er eigenlijk niet helemaal geschikt voor is. Of misschien moet ik dan net wel meer uitgeven voor het gewenste resultaat. Het is een open ruimte, best wat ramen (vooral westen, dus lang zon ook 's avonds), binnenkort komen er gordijnen en kan ik zien hoe donker het wordt (maar volledig donker zal het dus overdag nooit zijn), kijkafstand kan wel mee gespeeld worden,... Dus dan sowieso een ALR scherm als ik het goed heb, maar ja, welke en in combo met welke beamer. Gebruik zal voornamelijk streaming zijn + eigen collectie via Plex, maar ik ben bv. niet van plan om aan UHD Blu-Ray te beginnen. Dus dan hoeft het ook weer niet het zotste toestel te zijn denk ik dan.
Liefst ook een winkel die het komt installeren :unsure: Vooral voor het scherm.

Ik wil er mij vooral zelf niet te veel mee bezighouden met uitzoeken.
Je moet eerst al kijken naar uw gebruik. Ramen zijn natuurlijk nooit super, maar bekijk ook hoe vaak je effectief overdag kijkt nu... In praktijk valt dat bij de meeste mensen wel mee.

En moet het UST zijn, of is een beamer aan de andere kant van de kamer ook oké?
En moet het dan 4K zijn, of is full HD ook nog oké? (denk ook na over de toekomst he, veel streaming platformen bieden 4K aan).
 
Je moet eerst al kijken naar uw gebruik. Ramen zijn natuurlijk nooit super, maar bekijk ook hoe vaak je effectief overdag kijkt nu... In praktijk valt dat bij de meeste mensen wel mee.

En moet het UST zijn, of is een beamer aan de andere kant van de kamer ook oké?
En moet het dan 4K zijn, of is full HD ook nog oké? (denk ook na over de toekomst he, veel streaming platformen bieden 4K aan).
Zowel overdag als avond eigenlijk, naar de toekomst allicht nog meer (kinderen).
UST is wel een must, wil niets ophangen of op een tafel achter de zetel zetten oid.
Ik zou inderdaad meteen voor 4K gaan.

Qua budget heb ik nu 5k EUR voorzien en als ik wat eyeball op de Cinedream website moet dat wel te doen zijn... Maar opnieuw, stel nu dat het voor ons gebruik/ruimte/situatie toch nodig is van hoger te gaan kan daar wel over nagedacht worden.
 
Zowel overdag als avond eigenlijk, naar de toekomst allicht nog meer (kinderen).
UST is wel een must, wil niets ophangen of op een tafel achter de zetel zetten oid.
Ik zou inderdaad meteen voor 4K gaan.

Qua budget heb ik nu 5k EUR voorzien en als ik wat eyeball op de Cinedream website moet dat wel te doen zijn... Maar opnieuw, stel nu dat het voor ons gebruik/ruimte/situatie toch nodig is van hoger te gaan kan daar wel over nagedacht worden.
Naar beeld moet dat te doen zijn. Maar geluid wordt lastiger. Cinedream heeft elk jaar een event in November waar ze alles voorstellen (en korting geven). Ik zou dan vooral eens gaan kijken, kan je alles naast elkaar zien.
 
Naar beeld moet dat te doen zijn. Maar geluid wordt lastiger. Cinedream heeft elk jaar een event in November waar ze alles voorstellen (en korting geven). Ik zou dan vooral eens gaan kijken, kan je alles naast elkaar zien.
Geluid is inderdaad ook nog een ding. Ik gebruik al heel lang een 2.1 setje van Altec Lansing en zou daar liefst gewoon mee verder doen voorlopig. Niet veel zin om mooie surround te zetten om dan door kruipend kind omver te zien worden getrokken :D Soundbar is natuurlijk ook een optie, maar daar ook al vaak over gelezen dat het vaak op niet veel trekt. En onze (open) ruimte is daar allicht ook niet super geschikt voor. Dusja, ook hier weer goed advies nodig.
 
Naar beeld moet dat te doen zijn. Maar geluid wordt lastiger. Cinedream heeft elk jaar een event in November waar ze alles voorstellen (en korting geven). Ik zou dan vooral eens gaan kijken, kan je alles naast elkaar zien.
Dat event doen ze nietmeer . ;)
Dus best effe mailen en afspraak maken om alles eens rustig te bekijken . ;)
 
Geluid is inderdaad ook nog een ding. Ik gebruik al heel lang een 2.1 setje van Altec Lansing en zou daar liefst gewoon mee verder doen voorlopig. Niet veel zin om mooie surround te zetten om dan door kruipend kind omver te zien worden getrokken :D Soundbar is natuurlijk ook een optie, maar daar ook al vaak over gelezen dat het vaak op niet veel trekt. En onze (open) ruimte is daar allicht ook niet super geschikt voor. Dusja, ook hier weer goed advies nodig.
Ik heb een Denon S716 soundbar + sub, dat klinkt best goed hoor. Gestart met enkel de soundbar, dan vorige kerst mezelf een 2de keus sub cadeau gedaan. Nu nog 2x satellieten en de setup is compleet.
Enigste kabels die ik dan nodig heb, zijn de elektriciteitskabels ;)

Oorspronkelijk idee was een reciever met een Jamo S807 HCS setup (of eventueel een 809) maar ik heb de ruimte niet om die tower speakers te plaatsen. Ook kun je hier nog extra speakers bij plaatsen voor Dolby surround zodat je ook geluid van bovenaf hoort. En het is best goedkoop voor zo'n volledige set (800€ voor de 809HCS bij Alternate)
Dus dan maar voor die soundbar geweest aangezien die ook 4 HDMI's in heeft, ook een aux-in, bluetooth, ... . Jammerlijk genoeg maken ze die zo te zien niet meer

 
Ik heb een Denon S716 soundbar + sub, dat klinkt best goed hoor. Gestart met enkel de soundbar, dan vorige kerst mezelf een 2de keus sub cadeau gedaan. Nu nog 2x satellieten en de setup is compleet.
Enigste kabels die ik dan nodig heb, zijn de elektriciteitskabels ;)

Oorspronkelijk idee was een reciever met een Jamo S807 HCS setup (of eventueel een 809) maar ik heb de ruimte niet om die tower speakers te plaatsen. Ook kun je hier nog extra speakers bij plaatsen voor Dolby surround zodat je ook geluid van bovenaf hoort. En het is best goedkoop voor zo'n volledige set (800€ voor de 809HCS bij Alternate)
Dus dan maar voor die soundbar geweest aangezien die ook 4 HDMI's in heeft, ook een aux-in, bluetooth, ... . Jammerlijk genoeg maken ze die zo te zien niet meer

Ik vind dat soundbars vaak underrated zijn. Ja, ze zijn niet het meest ideale, maar dat zijn van die Bose Lifestyle dingen ook zeker niet en dat vinden veel mensen geweldig... Als je een deftige soundbar koopt, kan je daar imo best goed geluid uit krijgen.
 
sound bars , net als alle type speakers, zijn sterk afhankelijk van plaatsing binnen de kamer.
je kan er zeker degelijk geluid uit krijgen.
90% van de gevallen gebeurt dat niet omdat men bijvoorbeeld de sound bar op een aparte stand zou moeten zetten,
in direct zicht van de luisterposities, maar toch dicht genoeg bij de scherm, onder of boven het scherm.
achter het scherm als je een akoestisch transparant scherm hebt, maar je hebt een sound bar dus onwaarschijnlijk.

beide mijn vader en moeder hebben een sound bar, die klinken beide niet goed.
de vader nog kunnen overtuigen om het ding wat anders te plaatsen.
wereld van verschil.
 
sound bars , net als alle type speakers, zijn sterk afhankelijk van plaatsing binnen de kamer.
je kan er zeker degelijk geluid uit krijgen.
90% van de gevallen gebeurt dat niet omdat men bijvoorbeeld de sound bar op een aparte stand zou moeten zetten,
in direct zicht van de luisterposities, maar toch dicht genoeg bij de scherm, onder of boven het scherm.
achter het scherm als je een akoestisch transparant scherm hebt, maar je hebt een sound bar dus onwaarschijnlijk.

beide mijn vader en moeder hebben een sound bar, die klinken beide niet goed.
de vader nog kunnen overtuigen om het ding wat anders te plaatsen.
wereld van verschil.
ZIjn hier wat richtlijnen rond om wat af te schatten wat wel of niet degelijk zou zijn?
 
Terug
Bovenaan