Ultra Short Throw Laser Beamer

Gr3c0

Active member
Hallo

Ik twijfel om mijn LG CX 65 inch te vervangen door een Ultra Short Beamer.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung LSP7T of de LG HU715Q

Natuurlijk zal ik inboeten in beeldkwaliteit & geen HDMI 2.1, hoewel ik dat met mijn PS5 & XBX niet echt gebruik van maak.

Voordeel is natuurlijk de grootte van het beeld, op 30 cm creëer je 100" en op 42 cm 120".

Dan is nog de vraag welk projectiescherm ik erbij moet nemen, daar ken ik niks van , op wat moet ik letten?

Alvast bedankt voor de hulp

Grtz
 
Laatst bewerkt:
Best dan een scherm nemen die speciaal ontwikkeld is voor ust gebruik .(een normaal scherm projecteerde het licht terug dat er recht vandoor opvalt maar een ust projector projecteerde zijn beeld vanuit een bepaalde hoek op het doek en zodoende gebruik je best een scherm dat daarvoor gemaakt is . )

Dan als je veel in daglicht gaat kijken ook beter een zogenaamd daglicht scherm te gebruiken zodat je zelfs met invallend licht nog een goed beeld blijft behouden .

kijk eens op www.cinedream.be (niet de goedkoopste maar je kan wel gaan kijken naar de projector als ze hem staan hebben en ze geven u goede uitleg zonder verkoop praatjes . ;) )
 
Ik heb al een afspraak gemaakt bij hun voor 11 Juni. Moet er wel 2u voor rijden maar mss is het wel de moeite waard. We zien wel. 😃
 

ziet er ook goed uit . ;)


Kwestie van de opgegeven afstanden …soms met een korreltje zout te nemen omdat ze soms de afstand tussen de muur en het front van de projector opgeven . ;)
Eigenlijk zouden ze de afstand van de lens tot de muur moeten geven .
(Bv bij mijne optoma is de afstand front muur een dikke 20 cm maar gemeten tot hartlijn lens is dit 62 cm )
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik twijfel om mijn LG CX 65 inch te vervangen door een Ultra Short Beamer.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung LSP7T of de LG HU715Q

Natuurlijk zal ik inboeten in beeldkwaliteit & geen HDMI 2.1, hoewel ik dat met mijn PS5 & XBX niet echt gebruik van maak.

Voordeel is natuurlijk de grootte van het beeld, op 30 cm creëer je 100" en op 42 cm 120".

Dan is nog de vraag welk projectiescherm ik erbij moet nemen, daar ken ik niks van , op wat moet ik letten?

Alvast bedankt voor de hulp

Grtz
Beeldkwaliteit van UST-projectoren is de voorbije jaren enorm verbeterd.

Qua projectiescherm, ik vermoed dat hij in een kamer komt de staan waar ook wel daglicht binnen komt? Want dan gaat de prijs van het scherm wel hoog zijn (en het is écht een belangrijke component). Bij het "referentiemerk" spreek je dan over 6000€ (https://www.cinedream.be/shop/screen-innovation/screen-innovation-zero-edge-short-throw-5tz80st zou ik zelf niet kopen trouwens). Maar ze zullen u ook wel een scherm van CinePro voorstellen en dan ga je rond 1300€-2000€ zitten (https://www.cinedream.be/shop/cinepro/cinepro-screen-ultra-short-throw-120)
Hou dat gewoon in gedachte bij de aankoop, want de meesten vergeten die kostprijs er bij te tellen.

Je kan ook eens hier kijken: https://elitescreens.com/product-category/ultra-short-throw-projector-screens/
 
Die zou komen te staan in de living, de schuifraam naar de terras toe is 4 meter lang en we hebben de hele dag zon. Er zijn verduisterde gordijnen aanwezig.

Ik heb al eens rondgekeken naar wat schermen, 6000€ voor een scherm ga ik niet betalen :scream:, maar deze zou ik eventueel overwegen

Cinepro spanscherm 270 cm breed

Die ene dat jij zegt van Cinepro kost 2000€ maar is met een dunne rand. Maakt dat iets uit qua beeld? Het scherm ziet er wel strakker uit.

Ik heb ook eens gekeken naar VAVA : va-lts005-alr-screen (is maar 100inch) maar dan heb je die nog van Elitescreen :oink: keuze genoeg dus.

Is dat simpel om zo een doek te monteren als je dat nog nooit gedaan hebt?
Op wat moet je letten als je het doek dan monteert aan de muur i.v.m. de hoogte van het scherm?

Ik ga sowieso toch eens langs om het verschil eens te bekijken van dichtbij.
 
Laatst bewerkt:
Ge moet eens vragen achter een combo prijs moest je de projector en scherm bij hen kopen . ;)

Denk niet dat dat cinepro spanscherm voor ust gebruik geschikt is , het gaat wel maar je gaat veel verliezen omdat dit ook en alr scherm is (oftewel licht dat er in een hoek opvalt wordt niet of heel weinig terug gekaatst …en een ust schijnt dus zijn licht onder een hoek op het doek (vanonder of vanboven als plafond montage mogelijk is )
Denk dat dit scherm voor gewone projectie bedoelt is (dus licht er recht vandoor op )

Kwestie van dat ophangen …bij uwe projector zal een infoblad zitten die u verteld dat als je de projector op zoveel afstand staat dat dan de onderkant van uw beel op zoveel hoger gaat staan en dan is het kwestie van opmeten , lijntjes trekken en de beugeltjes monteren en gewoon ophangen . (Eventueel de lijntjes zetten op schilderstape zodat ge ze nadien gewoon kunt weghalen zonder dat uwe muur schade heeft . ;) )
 
Ge moet eens vragen achter een combo prijs moest je de projector en scherm bij hen kopen . ;)

Kent ge daar mss iemand die daar werk? ;) Ik zal dit zeker vragen of combo mogelijk is maar prijs moet redelijk blijven, ik had toch gedacht aan max. 4000 € , dit voor uts & scherm, eventueel met montage ingebrepen.
 
Kent ge daar mss iemand die daar werk? ;) Ik zal dit zeker vragen of combo mogelijk is maar prijs moet redelijk blijven, ik had toch gedacht aan max. 4000 € , dit voor uts & scherm, eventueel met montage ingebrepen.
Het is zowat de bekendste home theater winkel in België, ik denk dat iedereen uit het wereldje de 3 eigenaars wel kent :p

Zo'n scherm monteren is normaal niet zo moeilijk (als je een vast scherm neemt). Bij een UST iets lastiger gezien de mindere instelmogelijkheden, maar dat is gewoon goed uitmeten dan.
Dunne rand is enkel voor het esthetische.
 
Vandaag eens langsgeweest bij Cinedream

Locatie is wat vreemd. Ergens op een industrieterrein naast een fabriek met silo's maar is dan ook geen winkel. Demo's die je kan bekijken na afspraak.

Groot gebouw waar je naar binnen gaat. Er zitten daar nog meerdere firma's allemaal ik hetzelfde gebouw.

We hebben 4 ruimtes gezien waarvan 1 zonder projectie (wel met het grootste scherm), de ruimte met een 110 inch scherm was ook wel de moeite. Volledig in het donker met zetels die trillen en ene die meebeweegt met de film. De ruimte waar de UST projectoren staan is niet groot. Ik dacht dat het groter ging zijn.

Zeer professionele hulp gekregen van Luc. Je ziet wel dat hij dit doet vol passie. Hij heeft veel uitleg gegeven en we mochten een paar demo filmpjes bekijken.

Nu is de vraag nog hoe groot het scherm moet. 100 inch is groot op een afstand van 3,3m. Wij zitten nu in de living op 4 meter kijkafstand dus is 100 inch dan te klein. 120 inch had hij niet maar ik kan me al voorstellen dat die gigantisch groot is i.v.m. een 65 inch tv.

Stof om over na te denken 🤔
 
Vandaag eens langsgeweest bij Cinedream

Locatie is wat vreemd. Ergens op een industrieterrein naast een fabriek met silo's maar is dan ook geen winkel. Demo's die je kan bekijken na afspraak.

Groot gebouw waar je naar binnen gaat. Er zitten daar nog meerdere firma's allemaal ik hetzelfde gebouw.

We hebben 4 ruimtes gezien waarvan 1 zonder projectie (wel met het grootste scherm), de ruimte met een 110 inch scherm was ook wel de moeite. Volledig in het donker met zetels die trillen en ene die meebeweegt met de film. De ruimte waar de UST projectoren staan is niet groot. Ik dacht dat het groter ging zijn.

Zeer professionele hulp gekregen van Luc. Je ziet wel dat hij dit doet vol passie. Hij heeft veel uitleg gegeven en we mochten een paar demo filmpjes bekijken.

Nu is de vraag nog hoe groot het scherm moet. 100 inch is groot op een afstand van 3,3m. Wij zitten nu in de living op 4 meter kijkafstand dus is 100 inch dan te klein. 120 inch had hij niet maar ik kan me al voorstellen dat die gigantisch groot is i.v.m. een 65 inch tv.

Stof om over na te denken 🤔
Ik kijk nu op 100 inch van op zijn 3m afstand en dat is net goed. Oppassen met te groot te gaan, want dan krijg je het effect alsof je in de cinema om de eerste rij zit. Zit je heel de tijd je hoofd te draaien Enzo.

Je kan de ideale grootte wel online berekenen normaal.
 
Aaaah , ge bent in het hoofdkantoor gaan kijken ….moest ge bij de Werner gaan kijken zijn zou je nog raarder gekeken hebben . ;)
Die zijn demo ruimte is dus een lostaande garage . ;)
En stond de caravan er niet met de ust projector ingebouwd ?

Ik kijk ook op een 100” scherm en zit er ook een goei 3 meter van en dat gaat goed .

Wat je eventueel kan doen is gewoon proberen …plak eventueel met schilderstape eens de afmetingen op uwe muur en kijk wat voor u het beste uitkomt .
Vergeet echter niet dat als je groter gaat dat het beeld ook wat hoger op de muur geprojecteerd wordt
 
Aaaah , ge bent in het hoofdkantoor gaan kijken ….moest ge bij de Werner gaan kijken zijn zou je nog raarder gekeken hebben . ;)
Die zijn demo ruimte is dus een lostaande garage . ;)
En stond de caravan er niet met de ust projector ingebouwd ?

Ik kijk ook op een 100” scherm en zit er ook een goei 3 meter van en dat gaat goed .

Wat je eventueel kan doen is gewoon proberen …plak eventueel met schilderstape eens de afmetingen op uwe muur en kijk wat voor u het beste uitkomt .
Vergeet echter niet dat als je groter gaat dat het beeld ook wat hoger op de muur geprojecteerd wordt

Geen caravan gezien :)

Ik heb het al afgeplakt en nu eens in paint getekend (poging tot)

Sowieso komt er een ander tv meubel, deze is nu 55 hoog & ik ga er 1 nemen van 36 hoog, scheelt toch ook al 19 cm.

In de tv kan je me zien staat achter de zetel die staat op 4m tot aan de muur, de tv staat nu 50cm af van de muur.

Bij deze is het al beslist, dankzij nog sponsering van mijn vrouw kan ik gaan voor de 120" :biglaugh: met de LG HU715Q. Luc heeft me ook die Samsung LSP7 getoond en de Optoma P1 (beeld was niet vloeiend). Bij de LG HU85 zagen de kleuren er toch beter uit, 3 lasers vs 1 laser en dat zie je ook in de prijs. Sowieso voor de LG gekozen alleen al voor WebOS.

Aja die 2 kasten vliegen achter de zetel & de tv meubel vliegt buiten

thfU0D5.jpg
 
Geen caravan gezien :)

Ik heb het al afgeplakt en nu eens in paint getekend (poging tot)

Sowieso komt er een ander tv meubel, deze is nu 55 hoog & ik ga er 1 nemen van 36 hoog, scheelt toch ook al 19 cm.

In de tv kan je me zien staat achter de zetel die staat op 4m tot aan de muur, de tv staat nu 50cm af van de muur.

Bij deze is het al beslist, dankzij nog sponsering van mijn vrouw kan ik gaan voor de 120" :biglaugh: met de LG HU715Q. Luc heeft me ook die Samsung LSP7 getoond en de Optoma P1 (beeld was niet vloeiend). Bij de LG HU85 zagen de kleuren er toch beter uit, 3 lasers vs 1 laser en dat zie je ook in de prijs. Sowieso voor de LG gekozen alleen al voor WebOS.

Aja die 2 kasten vliegen achter de zetel & de tv meubel vliegt buiten

thfU0D5.jpg
Kleine extra tip: Ga ook voor een deftige surround-setup ;) Een groot scherm doet heel veel naar beleving toe, maar het geluid moet je ook zeker niet onderschatten.
En uw scherm gaat hoogstwaarschijnlijk lager hangen dan je hier tekent hoor. Dat gaat ongeveer op dezelfde hoogte hangen als uw tv normaal. Het midden van het scherm op +- 120cm van de grond.
 
Dat lijkt mij inderdaad te hoog, zelf al 5 jaar een beamer in mijn mancave en ik zou niet meer zonder willen.
in combinatie met ne goeie surround en relax zetel :love:

Al even aan het twijfelen voor een upgrade naar 4k, maar het is nog iets buiten mijn budget momenteel.
En ik zou ook mijn muur eens moeten schilderen met van die speciale verf voor op te projecteren maar het komt er maar niet van :p
 
Dat lijkt mij inderdaad te hoog, zelf al 5 jaar een beamer in mijn mancave en ik zou niet meer zonder willen.
in combinatie met ne goeie surround en relax zetel :love:

Al even aan het twijfelen voor een upgrade naar 4k, maar het is nog iets buiten mijn budget momenteel.
En ik zou ook mijn muur eens moeten schilderen met van die speciale verf voor op te projecteren maar het komt er maar niet van :p
Blijf weg van die verf en koop u een spanscherm ;). Die verf is goed als extreme noodoplossing, maar ook niet meer dan dat.
Verf liever de rest van de kamer matzwart, dat gaat een beter effect hebben ;).

Ik ben wel verschoten van de upgrade naar 4K eigenlijk. Ik mistte helemaal niks bij mijn vorige projector, maar bij de nieuwe ziet alles er toch een heel pak beter uit. Al heb ik het gevoel dat kleurdiepte en HDR een groter effect spelen dan de resolutie zelf...
 
Kleine extra tip: Ga ook voor een deftige surround-setup ;) Een groot scherm doet heel veel naar beleving toe, maar het geluid moet je ook zeker niet onderschatten.
En uw scherm gaat hoogstwaarschijnlijk lager hangen dan je hier tekent hoor. Dat gaat ongeveer op dezelfde hoogte hangen als uw tv normaal. Het midden van het scherm op +- 120cm van de grond.

Voor geluid heb ik de Samsung HW-Q950A

Een versterker met externe speakers is al terug een berg kabels erbij. Die kabels moeten dan ook aan de andere kant van de muur geraken dus heb ik tegen mij zelf gezegd: geen kabels meer maar zeg nooit nooit. 😉. Mss voor een volgende project 😁
 
Blijf weg van die verf en koop u een spanscherm ;). Die verf is goed als extreme noodoplossing, maar ook niet meer dan dat.
Verf liever de rest van de kamer matzwart, dat gaat een beter effect hebben ;).

Ik ben wel verschoten van de upgrade naar 4K eigenlijk. Ik mistte helemaal niks bij mijn vorige projector, maar bij de nieuwe ziet alles er toch een heel pak beter uit. Al heb ik het gevoel dat kleurdiepte en HDR een groter effect spelen dan de resolutie zelf...

Okee, merci voor de tip, ik ben het nu al jaren gewoon op mijn witte muur maar vermoedelijk ga ik bij het plaatsen van een scherm vloeken dat ik dat niet eerder gedaan heb :p

Ik mis eigenlijk ook niet direct 4K, maar ik game geregeld op zowel mijn beamer als op mijn 27" 4k monitor en dan merk ik toch wel een groot verschil. maar het is zonde van iets te vervangen waar je nog vrij content van bent.
 
Ik heb een Epson LS500 sinds een paar maanden.
Gekocht want: aantal lumen hoog, input lag goed genoeg om te gamen (niet dat ik dat ooit doe, maar soit).
Nadeel: moet iets verder van de muur staan dan de meeste meeste UST's.
Ik gebruik geen projectiescherm op dit moment.

De grootste nadelen ten opzichte van een traditionele TV zijn dat overdag televisie kijken in een verlichte ruimte moeilijk is en dat ge hem toch wel hoort blazen, zeker als ge de helderheid op 100% zet. Persoonlijk vind ik het niet storend, wij kijken sowieso vrijwel alleen 's avonds tv. Heb daar dan speciaal een meubel voor gemaakt met een 'kuip' in zodat ge enkel het 'oog' van de beamer nog hebt uitsteken boven de kast, voor de rest is hij helemaal verzonken. Dees was de v1 van de kast, ik ga nog de 'echte' maken, daarin ga ik achterin ook nog een compartiment maken voor een scherm (dat dan op zijn beurt ook wegzinken in een sleuf achterin) en zorgen voor meer ventilatie voor de beamer.

Qua scherm zou dat dan zoiets worden: https://www.coolblue.be/nl/product/409918/elite-screens-f100nwh-16-9-240-x-232.html

Geheel komt ook nog op een stalen onderstel, moet nog een deurke en een lade op etc maar zoals ge kunt zien heb ik genoeg andere dingen die nog moeten gebeuren in huis.

Grootste voordelen: geen lelijke tv in huis, groot beeld. De enige plek in ons huis waar het echt mogelijk is om tv te zien zit ge met een kijkafstand van ~5m, ge moet al een serieuze TV ophangen om te kunnen zien dan.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan