Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

:unsure:
Een artikel uit 2010... Maar omdat je die uitspraak van nu quotete, en daarbij zei "er komen/zijn dus al quota" dacht ik dat er daar een verandering in zou komen. Blijkbaar dus gewoon een verderzetting van wat er al 12 jaar aan de gang is. Dat gaat trouwens ook niet over quota in de sportredactie, maar gewoon over op het scherm, in het algemeen. Wat je punt was.

edit, en uit de huidige beheersovereenkomst (2021-2025)

KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde video-aanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):-Geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,-Afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst17naar 9,5% in 2025,-Handicap: van 1,5% naar 2% in 2025. Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel-of turfsystemen.
KPI 11.De VRT streeft naar een meer diverse samenstelling van haar personeelsbestand, afhankelijk van de instroom die gerealiseerd kan worden:-Minstens 40% vrouwen voor het gehele personeelsbestand,-Genderevenwicht voor hoger kader in 2025,-Minstens 7% voor personen met buitenlandse herkomst18in 2025,-Minstens 2% voor personen met een handicap en re-integratie van chronisch zieken.
Als je blank, man en niet gehandicapt bent dan heb je minder kans op een job tegenwoordig :laugh:
Het zou gewoon moeten zijn 'wie het best geschikt is voor de job'

Maar dat zegt Sheldon niet, dat is ervan gemaakt in een paar volgende posts. Er stond gewoon:

Als reactie op Knarf die zei:

Knarf gaat een vergelijking maken met "het is hetzelfde alsof hij dit en dit zou hebben gezegd, dus niet homo-onvriendelijk". Terwijl de Cats zeggen dat het wel degelijk anders overkomt bij hén (degene die geviseerd zijn) en Sheldon zegt dat het ook anders overkomt bij hem (precies wat de Cats dus zeggen, dat veel meer mensen daar dagelijks last van hebben). En op Twitter genoeg mensen zeggen dat ze er elke dag mee te maken krijgen, en hoe hen dat precies beïnvloedt. En dat dat genormaliseerd wordt als je dat op tv gewoon toelaat.

Dan kun je toch zeggen dat de mening van iemand die daarbuiten staat, niet geviseerd wordt in de uitspraak en ook geen enkele backlash zal voelen van die uitspraak, er in het dagelijkse leven ook niet mee geconfronteerd wordt, misschien iets minder waarde heeft dan wat die anderen ervan vinden, die het elke dag meemaken? Ik vind in ieder geval van wel. Ik heb niet het idee dat mijn mening daarin even zwaar moet doorwegen als die van de Cats of van mensen die daarmee te maken hebben dagelijks.

Nu ben jij toch ook serieus aan het verbloemen wat hij zegt hoor. Jij schrijft dat je vindt dat de mening van iemand die niet met de problematiek in contact komt er minder toe doet. Daar kan ik u in volgen.
Ik weet namelijk niet hoe zijn dat ervaren. Hij schrijft letterlijk dat ik niet mag bepalen wat überhaupt homofoob is, dat is toch een gradatie erger, niet?

Ik probeer echt zo objectief mogelijk de zaken die hier geschreven worden te lezen, maar ik kan hier echt niet mee om. Ik verdraag het niet wanneer mensen voor mij gaan bepalen waar ik wel of niet een mening over mag hebben.

Homofoob? Het is gewoon zo dat er veel lesbische vrouwen bij zijn, is helemaal niet homofoob

Ik heb al op skivakanties een dubbel bed gedeeld met een maat die homo is en ik heb ook al zo een klap als Eddy gedaan
Ik heb vroeger zelfs meermaals luidop geschreeuwd op de werkvloer toen ne collega (die homo is), met de heftruck voorbij kwam gereden: 'Pas op de X komt eraan! Straks rijdt hij in UW gat!'

Maar die gast wist zelf van die (flauwe) grap af en lachte er zelf mee (hij zat mee in het complot). Het was eerder om ne andere (nieuwe) collega schrik aan te jagen.

Niet elke homofobe opmerking wil meteen zeggen dat je een hekel hebt aan alle homo's en lesbiennes he.
Sommige zaken zijn gewoon kwetsend ook al zijn die zo niet bedoeld. Ik beweer ook nergens dat Demarez een lesbiennehater is he.
Dat hangt ook van persoon tot persoon af. Zie hierboven. Anderzijds reed er ook ne Chinees rond met de heftruck (ook homo) en daar moest je zeker bovenstaande grap niet mee uithalen, die vond dat kwetsend. 1 iemand heeft dat toen toch gedaan en die mocht het meteen bij de baas komen uitleggen.

Je moet gewoon uw medemens respecteren en beseffen dat de ene zijn grens lager of hoger ligt dan de andere.

Laatst bewerkt:
Een artikel uit 2010... Maar omdat je die uitspraak van nu quotete, en daarbij zei "er komen/zijn dus al quota" dacht ik dat er daar een verandering in zou komen. Blijkbaar dus gewoon een verderzetting van wat er al 12 jaar aan de gang is. Dat gaat trouwens ook niet over quota in de sportredactie, maar gewoon over op het scherm, in het algemeen. Wat je punt was.
Ik heb de beheersovereenkomst van 2021-2025 erbij gezet in mijn edit. En klopt, gaat niet specifiek over de sportredactie. Maar geloof je écht dat heel de VRT quota krijgt en ze dan gaan zeggen "maar in de sportredactie is het goed?".
Der is een reden dat ze Imke en Aster daar aan boord trekken éh.

Laat die quota maar eens zien dan.

Er moeten geen quota zijn.
Iedereen moet gelijke kansen hebben om er aan deel te nemen, mensen moeten vrij zijn om hun keuze te maken.
Als 99% van de bouwvakkers mannen zijn, is dat hun keuze net zoals er blijkbaar minder vrouwen kiezen om op een sportredactie te werken of meer vrouwen bij syndicus-kantoren.

Je kan niet en de mensen de vrijheid geven om te kiezen en dan quota gaan opleggen als het je niet aanstaat dat die keuze van de mensen niet voor een gelijke verdeling zorgt.
Hoeveel opdelingen gaan we nog maken dan?
Overal x-aantal % transgenders, dwergen, holebi's, vluchtelingen,... Hoeveel groepjes gaan we maken?

Geef de mensen de vrijheid om journalistiek te kiezen (zoals dat nu al is) en geef ze dan de vrijheid om te gaan solliciteren waar ze willen (zoals dat nu ook zo is).
Maar kom dan niet klagen dat er meer vrouwen kiezen om op de redactie van de Flair te gaan werken dan op een sportredactie omdat ze die keuze maken.

Dit is natuurlijk wel een mooie bliksemafleider voor hun eigen falen natuurlijk voor het niet bereiken van de halve finales. Ik lees met aandacht hoe er zich hier een paar elke keer opnieuw vragen geen waarde oordeel te vellen over de uitspraken, omdat wij niet in die groep behoren maar dan wel in verweer schieten en voor een hele groep gaat spreken; waarvan 99 % het waarschijnlijk op een normale manier kan relativeren want ze zijn dit inmiddels gewoon en hebben er zich een schild tegen opgezet.

Ik heb met een paar collega's naar de kwartfinale van het basket gezien tussen Japan en Belgie. Schiet ons af, hang ons aan de schandpaal maar daar werden de woorden ook niet geschuwd van : " amai een klein Japke" of " amai ziet die de ring wel hangen" of " de die da's echt een vuil jappannerke". Soms lost ge nu al eens in een heat of the moment iets verkeerd; en ik vind dit hetzelfde met Demarez het gesprek ging over een feestje tja...hij werd wat uitgelokt en wou de flauwe zwans en plezante spelen met een paar naamvervormingen. Wie dit nog nooit in zijn leven heeft gedaan... Die woorden zijn wat ze zijn, wat het natuurlijk ongelukkig maakt is dat hij een voorbeeld functie heeft en dat hij toevallig op antenne was. Ik zou in ieder geval niet graag op de vrt werken, want als ik zie hoe collegiaal ze daar zijn....

Ann Wauters is nu toch de laatste die moet reageren in dit geval? Jaar en dag onder een dictator gespeeld die tegen holebi's is. Maar nu wel staan bleiren op de barricades voor 30 seconde 'platte praat, flauwe humor en ongeoorloofde opmerking omtrent seksuele geaardheid'. Demarez heeft in zijn kunde het proberen recht te zetten waar hij kon, hij heeft zijn excuses aangeboden en de ballen gehad van we gaan de confrontatie aan via een zoom-meeting.

Ik hoor dag dagelijks schunnigere grappen op Studio Brussel, MNM of andere radiozenders. Maar ja Peter VDV heeft ondertussen zo'n reputatie opgebouwd dat die met alles weg kan komen. Alle geluk hebben we Tom De Cock niet meer op de radio anders hadden we gegarandeerd weer met een uur vol verontwaardiging gezeten.....

Het is vooral kwetsend omdat het achter de rug is gebeurt van iemand van wie het ze niet verwachten(professioneel sportanker) , Moest Linde Merckpoel die mopjes maken in de kleedkamer met hen zou er ook goed gelachen worden en ne steek terug zijn a la Rosse Linde , you know

Ik denk dat niemand betwist dat de uitspraak van Demarez inderdaad volledig ongepast is, maar je moet het ook in zijn context plaatsen.
Ik denk ook niet dat Demarez de intentie had zijn flauwe opmerkingen/moppen in de ether te sturen, maar dit inderdaad "slechts" (stoere) toogpraat is onder een aantal "close" medewerkers, die niet bedoeld was om openbaar gemaakt te worden.
Hij heeft echt géén enkel excuus. Hij heeft een voorbeeldfunctie en had dit gewoon niet mogen zeggen op de werkvloer. Amen!

Anderzijds, voor hetzelfde geld, is Demarez zelf homo sé. Ik denk het nu wel niet, maar is dat onmogelijk? Neen hoor. Het is niet omdat je kwetsende grapjes maakt over homo's en lesbiennes dat je daarom zelf automatisch hetero bent.

Zo was er onlangs zelfs nog ne hoog geplaatste, in Frankrijk die publiek tegen de holibi gemeenschap was, maar hij bleek achteraf bezien, dus zelf homo te zijn.

Eens zien wat er zal gebeuren als ik morgen zeg tegen een homo man dat hij niet weet hoe ik mij voel als hetero man omdat hij zich niet kan inleven in mijn wereld. Het kot zal snel te klein zijn.
Als het over de huidige discussie gaat. Moest jij ooit gediscrimineerd, uitgesloten, beledigd, in elkaar gemept, whatever worden om uw geaardheid, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar dat is het geval niet.

In een andere context kan dat eventueel wel.

Als het over de huidige discussie gaat. Moest jij ooit gediscrimineerd, uitgesloten, beledigd, in elkaar gemept, whatever worden om uw geaardheid, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar dat is het geval niet.

In een andere context kan dat eventueel wel.

Waarom in deze discussie dan niet? Omdat ik dat niet heb meegemaakt? Ga jij in toekomstige discussies dan ook bepalen waar ik wel en niet een een mening over mag hebben? Ik heb het daar echt heel lastig mee.

Als je door uw geaardheid wordt beledigd of fysiek aangevallen vind ik dat verschrikkelijk voor u, dat meen ik oprecht. Ik wens het niemand toe om dat mee te maken en hoop met u mee dat we ooit in een maatschappij leven waarbij dat probleem volledig van de baan is.

Mijn issue hier gaat niet over de Demarez discussie, wel over het feit dat mijn mening gewoon wordt opzij geschoven, zonder zelfs te weten wat ik ervan vind.

Er moeten geen quota zijn.
Iedereen moet gelijke kansen hebben om er aan deel te nemen, mensen moeten vrij zijn om hun keuze te maken.
Als 99% van de bouwvakkers mannen zijn, is dat hun keuze net zoals er blijkbaar minder vrouwen kiezen om op een sportredactie te werken of meer vrouwen bij syndicus-kantoren.

Je kan niet en de mensen de vrijheid geven om te kiezen en dan quota gaan opleggen als het je niet aanstaat dat die keuze van de mensen niet voor een gelijke verdeling zorgt.
Hoeveel opdelingen gaan we nog maken dan?
Overal x-aantal % transgenders, dwergen, holebi's, vluchtelingen,... Hoeveel groepjes gaan we maken?

Geef de mensen de vrijheid om journalistiek te kiezen (zoals dat nu al is) en geef ze dan de vrijheid om te gaan solliciteren waar ze willen (zoals dat nu ook zo is).
Maar kom dan niet klagen dat er meer vrouwen kiezen om op de redactie van de Flair te gaan werken dan op een sportredactie omdat ze die keuze maken.
Het ergste van al is dat als je bij de vrt gaat solliciteren als blanke hetero man en je haalt ongeveer dezelfde score als een holebi/allochtone/gehandicapte tegenkandidaat, dat die dan sowieso de voorkeur moet krijgen.
Maar dat leidt ons te ver in deze discussie neem ik aan.

Wel on topic: ik vraag me af waarom iedereen uit de uitspraken van Demarez afleidt dat hij geen respect heeft voor hun prestaties?
Je kan toch én respect hebben voor sportprestaties én een gedacht hebben over hun uiterlijk/geaardheid/...? Die 2 hoeven elkaar toch niet uit te sluiten?
Ik heb bv onnoemelijk veel respect voor Kevin De Bruyne z'n prestaties, maar ik heb die ook al meermaals 'de rosse' genoemd. Voor hem is dat waarschijnlijk kwetsend (hoewel, hij zal dat al zo vaak gehoord hebben, dat dat hem al lang niets meer doet), maar dat doet niets af van z'n prestaties. En neen, dat is geen professionele mening, want ik ben geen sportjournalist, maar dat geroddel van Demarez was dat vermoed ik ook niet.

Laatst bewerkt:
Waarom in deze discussie dan niet? Omdat ik dat niet heb meegemaakt? Ga jij in toekomstige discussies dan ook bepalen waar ik wel en niet een een mening over mag hebben? Ik heb het daar echt heel lastig mee.

Als je door uw geaardheid wordt beledigd of fysiek aangevallen vind ik dat verschrikkelijk voor u, dat meen ik oprecht. Ik wens het niemand toe om dat mee te maken en hoop met u mee dat we ooit in een maatschappij leven waarbij dat probleem volledig van de baan is.

Mijn issue hier gaat niet over de Demarez discussie, wel over het feit dat mijn mening gewoon wordt opzij geschoven, zonder zelfs te weten wat ik ervan vind.
Jij mag uw mening hebben, net zoals ik mijn mening over pakweg racisme mag hebben.
Maar als een person of color zegt dat hij/zij het wel als racisme aanvoelt, dan heb ik daar 0,0 over te zeggen als blanke.

Net zoals jij als hetero uiteindelijk niks te zeggen hebt over homofobie als een homo/lesbienne het wel zo aanvoelt.
We behoren niet tot de groepen die aangevallen worden dus wij kunnen niet weten hoe die persoon het ervaart.

Het ergste van al is dat als je bij de vrt gaat solliciteren als blanke hetero man en je haalt ongeveer dezelfde score als een holebi/allochtone/gehandicapte tegenkandidaat, dat die dan sowieso de voorkeur moet krijgen.
Maar dat leidt ons te ver in deze discussie neem ik aan.

Wel on topic: ik vraag me af waarom iedereen uit de uitspraken van Demarez afleidt dat hij geen respect heeft voor hun prestaties?
Je kan toch én respect hebben voor sportprestaties én een gedacht hebben over hun uiterlijk/geaardheid/...? Die 2 hoeven elkaar toch niet uit te sluiten?

Tuurlijk kan dat perfect.
Ik ben ook den eerste die kan lachen met een mop over MJ (of zelf een maken) en kindjes of zijn neus.
Maar heb nog altijd enorm veel respect voor die man.

Er wordt, zoals zo vaak in die collectieve verontwaardiging, vergezochte conclusies getrokken die (opnieuw) alle redelijke dialoog onmogelijk maakt.

En dat komt allemaal voort uit dat beeld dat een beeld van de mensen hebben van onze maatschappij die geleid wordt door tirannieke hetero blanke mannen die iedereen onder de knoet houden.
Ben je dan "slachtoffer" van die tirannieke blanke mannen dan moet en zal er naar je geluisterd worden net omdat je een slachtoffer bent en liefst trek je daar dan vergezochte foute conclusies uit die niet op feiten gebaseerd zijn maar op hoe jij de wereld ziet;

Jij mag uw mening hebben, net zoals ik mijn mening over pakweg racisme mag hebben.
Maar als een person of color zegt dat hij/zij het wel als racisme aanvoelt, dan heb ik daar 0,0 over te zeggen als blanke.

Net zoals jij als hetero uiteindelijk niks te zeggen hebt over homofobie als een homo/lesbienne het wel zo aanvoelt.
We behoren niet tot de groepen die aangevallen worden dus wij kunnen niet weten hoe die persoon het ervaart.
Dat is het probleem net. Ge kunt niet racisme of homofobie meer aanvoelen dan een andere. Het is racisme/homofobie of het is het niet. Er is een duidelijke haat, discriminatie of het is er niet.

Omdat iemand zich meer beledigd voelt door een onschuldige uitspraak, wil niet zeggen dat dit automatisch homofobie of iets dergelijke is.

edit, en uit de huidige beheersovereenkomst (2021-2025)

KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde video-aanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):-Geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,-Afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst17naar 9,5% in 2025,-Handicap: van 1,5% naar 2% in 2025. Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel-of turfsystemen.
KPI 11.De VRT streeft naar een meer diverse samenstelling van haar personeelsbestand, afhankelijk van de instroom die gerealiseerd kan worden:-Minstens 40% vrouwen voor het gehele personeelsbestand,-Genderevenwicht voor hoger kader in 2025,-Minstens 7% voor personen met buitenlandse herkomst18in 2025,-Minstens 2% voor personen met een handicap en re-integratie van chronisch zieken.
Dus geen quota. Wel KPI's.

Dat is helemaal geen scheve vergelijking. Als je u daar zo aan stoort dan ga je niet naar landen waar dat dergelijke zaken bestaan.
Dus een holebi (of iemand die gewoon als holebi gemarkeerd wordt door den Eddy) moet wegblijven uit landen waar ze moeilijk tegen holebi's doen?

Lijkt me iets dat een Orban en Putin graag zouden horen.

Dus een holebi (of iemand die gewoon als holebi gemarkeerd wordt door den Eddy) moet wegblijven uit landen waar ze moeilijk tegen holebi's doen?

Nee
Maar wel als je al zoveel aanstoot neemt aan dit

Da's nochtans standaard bij artiesten. Zij treden in zo'n landen niet meer op.
Waarom zou ge naar landen gaan waar homo's in elkaar worden geslagen of constant opmerkingen krijgen en gediscrimineerd worden als ge al begint te wenen voor "maar daar zal er niet gepoept worden ze"

Terug
Bovenaan