ThomasMore
Well-known member
Ik kan je deels hierin volgen. Woon overigens zelf in die regio.Ik zeg ook niet dat zij dat zegt. Ik reageerde op peppe.
Ik vind dat een hele rare opmerking. De autochtonen kiezen er ook niet voor om hun buurt drastisch te zien veranderen. Ik geef nog eens het voorbeeld, heb dat hier af en toe al gepost op het forum. Denderleeuw. Vooral de Leeuwbrugwijk aan het station. Van een oer-Vlaams dorpje, naar een Kinshasa / Matongewijk 2.0 op 15j tijd. Opgegroeid en getogen, en 25j gewoond. Ik woon er niet meer ondertussen, maar neem er elke dag de trein.
Dat voelt inderdaad vreemd aan. Al de winkels/frituren/slagers/bakkers verdwijnen, en in de plaats komen snackbars, winkels met Afrikaanse specialiteiten, dagwinkels, nachtwinkels, Western Union filialen,... Ik hoor in de buurt van het station geen Nederlands meer. Logisch, want 99% van de mensen die ik in die buurt zie hebben Nederlands niet als moedertaal. Dat is een getto geworden. Zwerfafval tiert er welig, treintickets worden niet meer gekocht. Conducteurs zie ik op die spoorlijn niet meer (ik vraag me af waarom).
Als je dan opmerkingen leest in de aard van: tjah, als jij er voor kiest om langs een spoorweg of vlieghaven te gaan wonen, en dan klaagt dat het leven ondragelijk is geworden. Verhuis dan he![]()
![]()
Degoutant.
Eerste en vooral: een beetje empathie mag wel, zowel voor Nsaku die recent vanuit Congo in Denderleeuw is neergestreken als voor Marie-Jeanne die er al sinds 1950 naast de kerk woont.
De bevolkingssamenstelling in gemeentes als Liedekerke, Denderleeuw en Ninove is schijnbaar enorm hard veranderd de laatste 20 jaar. Als je naar het straatbeeld kijkt dan zie je inderdaad de nachtwinkels, Afrikaanse cafés, restaurants, enz... Denk niet dat je in de jaren '80 sushi kon eten in Denderleeuw? Vandaag gaat dat wel. In bepaalde buurten kan je met je eigen ogen vaststellen dat er Afrikanen rondlopen.
Het aantal buurten waar je dit merkt lijkt toe te nemen. In Ternat, Asse, Affligem zie je dit ondertussen ook.
De cijfers (bron Provincies in Cijfers) bevestigen dat gevoel, al moet je dit met een behoorlijke korrel zout nemen vermits niet wordt vermeld over welke nationaliteiten het precies gaat.
% van inwoners met een andere nationaliteit van 2024 vergeleken met 2000:
| Gemeente | % niet-Belgische herkomst (2000) | % niet-Belgische herkomst (2024) |
|---|---|---|
| Denderleeuw | 6,6 % | 34,0 % |
| Liedekerke | 5,4 % | 32,2 % |
| Ninove | 4,2 % | 23,7 % |
| Affligem | 4,0 % | 23,0 % |
| Ternat | 3,5 % | 20,0 % |
| Asse | 7,5 % | 28,0 % |
| Aalst | 8,6 % | 29,3 % |
Vermoedelijk zal het aandeel Afrikaanse nationaliteiten hoog scoren. Door die migratie en de bijhorende veranderingen (nieuwe culturen, gewoontes, enz...) ontstaan uiteraard uitdagingen.
Waar ik het niet mee eens ben uit je post is de correlatie die je legt tussen 'getto' en 'Afrikanen'. Het is heel makkelijk om in die val te trappen. Zelf heb ik me ook al betrapt om die link te leggen... In mijn geval door een Afrikaanse tiener die in het centrum van Liedekerke halsbrekende toeren uithaalde met een e-step. Snel leg je dan de link en verdenk je een hele groep van marginaal verkeersgedrag. Ik probeer daar echt op te letten om het niet meer te doen.
Ik doe nu moeite om buiten mijn bubbel te treden en raak al 's aan de praat met iemand uit de streek die Afrikaanse roots heeft. Daar heb ik nog geen slechte ervaringen mee gehad. Vanuit die compleet onrepresentatieve steekproef merk ik wel dat de nieuwe inwoners ook gaan werken, bezorgd zijn om hun kinderen, hobby's hebben enz...
Dus on topic: respect voor iedereen en we komen ver. Tegelijkertijd mag je de kleine criminaliteit zoals aan het station in Denderleeuw grondig aanpakken wat mij betreft.
Want ik begrijp de frustratie van buurtbewoners wel. In Denderleeuw heb je een café waarvan de uitbaters lak hebben aan elke regel en geen enkel fatsoen voor de buurt. Veel geluidsoverlast, illegaal eten serveren, de tuin vol afval enz... Dat soort zaken mag hard worden aangepakt. Café is recent nog voor een maand gesloten door de burgemeester van Denderleeuw. Het feit dat dit een Congolees café is doet echter niks terzake.
Laatst bewerkt:
".