Nee, er zijn twee uitspraken. Die van Musk en die van Raiss. Die factcheck die je aanhaalt, gaat over Musk. Dat Raiss niet gezegd heeft dat ze België moeten verlaten. Niet moeilijk, want Musk had daar maar één zin en één conclusie gepost, dus meer valt daar niet uit te halen. "Belgiums must leave Belgium?" 100% fout dus.
Raiss echter heeft het nooit gehad over "mensen die een probleem hebben met een waarnemend burgemeester met hoofdddoek". Ze heeft over de mensen die racistische commentaren op facebookposts gaan schrijven, gezegd dat als een hoofddoek je ZO hard stoort dat je mensen met een hoofddoek zelfs niet meer wilt zien, en je racisme gaat uiten, dat je naar een andere gemeente moet.
En ik reageerde dan ook op haar concrete uitspraak, namelijk dat je naar een andere gemeente zou moeten als je een aanstoot neemt aan haar hoofddoek. Beeld je overigens eens in wat het zou geven als Guy D'haeseleer zou zeggen dat bepaalde groepen maar moeten weg verhuizen uit Ninove? Het kot zou (terecht) te klein zijn.
Wanneer de verregaande, gevaarlijke islamisering zich
volgens de Franse veiligheidsdiensten al verspreid heeft over minstens 5 van de 19 Brusselse gemeenten, heb je overigens géén enkele garantie dat verhuizen niet meer is dan een tijdelijke oplossing.
Iets helemaal anders dan wat jij zegt. Het gaat niet om "kritisch staan tegenover een hoofddoek", het gaat om haat en minachting, en die verspreiden tov individuen.
Het is maar hoe je het bekijkt, ik kan een hoofddoek bij een fundamentalistische gelovige in de politiek gerust ook zien als een symbool van minachting of zelfs haat jegens mij als ongelovige als je weet hoe die religie zich verhoudt tot ongelovigen. Zeker vanuit Molenbeek zou ik gegeven de naderende 10e verjaardag van de aanslagen in Parijs en Brussel wat meer nederigheid aan de dag leggen.
Een politica moet overigens niet neutraal zijn (i.t.t. een ambtenaar) maar ik mag haar zeker en vast ook afrekenen op waar een symbool dat ze draagt in mijn ogen potentieel voor staat.
Wat hij zegt is niet waar, maar het past in jouw idee en had volgens jou waar kùnnen zijn, dus doen we alsof het niet gebouwd is op een leugen?
Wat hij zegt is geen volledige leugen. Het is gewoon overdreven en gericht op sensatie, maar er zit een kern van waarheid in. De 'factcheckers' willen gewoon te graag dit wegzetten als een volledige leugen door het te minimaliseren via 'context'. .
Het is alvast minder een leugen dan dat islamofobie écht racisme zou zijn - wettelijk is dat misschien zo, maar als je genoeg idiote politici vindt die een wet stemmen dat Pi gelijk is aan 4,13 dan is Pi daarom nog geen 4,13 -, maar in dat sprookje gaan jij en vele anderen ook mee.
Laten we vooral ook niet doen alsof de kritiek alleen vanuit Musk kwam, ik lees duidelijk ook kritiek vanuit de hoek van de MR