Uit wat eet jij liefst jouw frietjes?

Uit wat eet jij liefst jouw frietjes?

• Totaal aantal stemmers
    56
Klein ballekes dus
images

Wat had je verwacht?
Toch niet zo groot als een boulet?
En bovendien, die sneetjes erin moet ook al pijnlijk zijn.

nu dat ik dat zo zie: hoe ging dat spelletje waarbij je die boulet in papier had en dan moest je iets aan de binnenkant van de spietjes schrijven en dan moest je zo open en dicht doen, maar ik kan me totaal niet herinneren hoe dat het allemaal weer juist ging

nu dat ik dat zo zie: hoe ging dat spelletje waarbij je die boulet in papier had en dan moest je iets aan de binnenkant van de spietjes schrijven en dan moest je zo open en dicht doen, maar ik kan me totaal niet herinneren hoe dat het allemaal weer juist ging
Chatgpt to the rescue :

Ah 😄 ja, dat is zo’n klassieker! Dat spelletje heet meestal een “cootie catcher” of “fortune teller” in het Engels — in het Nederlands zeggen sommigen “happertje” of “vouwspelletje”.

Hier is hoe het juist ging, stap voor stap (zowel het vouwen als het spelen):

---

🧾 Zo vouw je het happertje:

1. Neem een vierkant blaadje papier.

2. Vouw het dubbel tot een driehoek, en dan terug open. Doe dat ook in de andere richting, zodat je een kruisvouw hebt.

3. Vouw alle vier de hoeken naar het midden (naar het kruispunt van de vouwen).

4. Draai het blaadje om.

5. Vouw weer alle vier de hoeken naar het midden.

6. Vouw het blaadje nu horizontaal en verticaal zodat je vingers erin kan steken — dat vormt die “spietjes” die open en dicht kunnen.

---

🎲 Zo speel je het:

1. Aan de buitenkant schrijf je kleuren (of cijfers).
Bijvoorbeeld: rood, blauw, geel, groen.

2. Aan de binnenkant onder de kleuren schrijf je cijfers.

3. Onder elk cijfer (dus helemaal binnenin, onder de flapjes) schrijf je een zin, opdracht of voorspelling.
Bijvoorbeeld:

“Je gaat morgen lachen tot je buik pijn doet.”

“Doe 10 sprongen.”

“Je wordt later rijk.”

4. Dan laat je iemand spelen:

Ze kiezen eerst een kleur → jij spelt die hardop en beweegt het happertje open/dicht bij elke letter.

Dan kiezen ze één van de zichtbare cijfers → jij beweegt weer open/dicht zoveel keer als het cijfer aangeeft.

Dan kiezen ze opnieuw een cijfer → je tilt dat flapje op en leest de voorspelling of opdracht voor.

---

Wil je dat ik even een voorbeeld maak (met bijvoorbeeld grappige of “waarheid of durf”-achtige zinnetjes erin)?

Ik snap er de bitterballen van...

fe1d8d43c22fded59bab93c8896ddd35.jpg
die eerste stap herken ik niet, maar dit is het dus. Waar ge u als kind toch mee bezig weet te houden he. (niet dat ik me nu niet met onnozelheden bezig hou, ...)

ik mocht nooit iets nemen, ik moest altijd vragen of ik het kon krijgen. #shittychildhood
Ik geef toe, het is wel heel wollig en academisch omschreven.

Een bladje: Hoe groot of hoe klein moet dat zijn?
Neem: Hoe moet je dat nemen? Met een vork of de blote hand?
Papier: ja, daar begint het. Welk papier? Welke dikte? Welke kleur?
Zoveel vragen.

Ah das een pruik! Ik dacht dat dat weggelopen Neroke was van FC de kampioenen? :unsure:
Nee, jong, den @Ruigen Das heeft eerst schapen en een lammetje gestolen om er een Spiessens pruik van te maken. Niet gelukt trouwens.

Dat de politie die beide zaken niet aan elkaar koppelt, dat snap je toch niet?

Dat lammetje was voor eigen consumptie trouwens.

Terug
Bovenaan