Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Well-known member
Nu gezien de waarschijnlijk grote kost van uw ritueel begin ik mij wel te bedenken dat dat toch maar klein ballekes moeten zijn. Anders komt ge toch niet rond op het einde van de maand?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ze worden al eens verward met het sappige en vlezige van bitterballen, om on topic te blijven.Nu gezien de waarschijnlijk grote kost van uw ritueel begin ik mij wel te bedenken dat dat toch maar klein ballekes moeten zijn. Anders komt ge toch niet rond op het einde van de maand?
Klein ballekes dusZe worden al eens verward met het sappige en vlezige van bitterballen, om on topic te blijven.
Klein ballekes dus
Chatgpt to the rescue :nu dat ik dat zo zie: hoe ging dat spelletje waarbij je die boulet in papier had en dan moest je iets aan de binnenkant van de spietjes schrijven en dan moest je zo open en dicht doen, maar ik kan me totaal niet herinneren hoe dat het allemaal weer juist ging
Ahja, dat is zo’n klassieker! Dat spelletje heet meestal een “cootie catcher” of “fortune teller” in het Engels — in het Nederlands zeggen sommigen “happertje” of “vouwspelletje”.
Hier is hoe het juist ging, stap voor stap (zowel het vouwen als het spelen):
---
Zo vouw je het happertje:
1. Neem een vierkant blaadje papier.
2. Vouw het dubbel tot een driehoek, en dan terug open. Doe dat ook in de andere richting, zodat je een kruisvouw hebt.
3. Vouw alle vier de hoeken naar het midden (naar het kruispunt van de vouwen).
4. Draai het blaadje om.
5. Vouw weer alle vier de hoeken naar het midden.
6. Vouw het blaadje nu horizontaal en verticaal zodat je vingers erin kan steken — dat vormt die “spietjes” die open en dicht kunnen.
---
Zo speel je het:
1. Aan de buitenkant schrijf je kleuren (of cijfers).
Bijvoorbeeld: rood, blauw, geel, groen.
2. Aan de binnenkant onder de kleuren schrijf je cijfers.
3. Onder elk cijfer (dus helemaal binnenin, onder de flapjes) schrijf je een zin, opdracht of voorspelling.
Bijvoorbeeld:
“Je gaat morgen lachen tot je buik pijn doet.”
“Doe 10 sprongen.”
“Je wordt later rijk.”
4. Dan laat je iemand spelen:
Ze kiezen eerst een kleur → jij spelt die hardop en beweegt het happertje open/dicht bij elke letter.
Dan kiezen ze één van de zichtbare cijfers → jij beweegt weer open/dicht zoveel keer als het cijfer aangeeft.
Dan kiezen ze opnieuw een cijfer → je tilt dat flapje op en leest de voorspelling of opdracht voor.
---
Wil je dat ik even een voorbeeld maak (met bijvoorbeeld grappige of “waarheid of durf”-achtige zinnetjes erin)?
Moh, nochtans de stap die ik wel snapte.die eerste stap herken ik niet
Neem een vierkant blaadje papier.
Ik geef toe, het is wel heel wollig en academisch omschreven.ik mocht nooit iets nemen, ik moest altijd vragen of ik het kon krijgen. #shittychildhood
Eet je jouw frietjes uit gerecycleerd inpakpapier of niet, laat ons eens daarmee beginnenEn moet dat gerecycleerd papier zijn of net niet?![]()
Recht uit de frietketel!Eet je jouw frietjes uit gerecycleerd inpakpapier of niet, laat ons eens daarmee beginnen

Met de hand geschept dan?Recht uit de frietketel!![]()
Met de hand? Nee nee, met een grijparm uit de kermis!Met de hand geschept dan?

Neem je dan ook even die pruik van die das mee?Ok ik laat mezelf wel buiten![]()
Ah das een pruik! Ik dacht dat dat weggelopen Neroke was van FC de kampioenen?Neem je dan ook even die pruik van die das mee?

Nee, jong, den @Ruigen Das heeft eerst schapen en een lammetje gestolen om er een Spiessens pruik van te maken. Niet gelukt trouwens.Ah das een pruik! Ik dacht dat dat weggelopen Neroke was van FC de kampioenen?![]()
Der die das die... Begint met Der mijnen HerrNeem je dan ook even die pruik van die das mee?
Dat Dilbeeks, daar verstaat ge toch de bitterballen van....Der die das die... Begint met Der mijnen Herr