Auto Tweedehands automaat duurder?

Dag iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste eigen (tweedehands) auto te kopen. Ik heb een budget van ongeveer 16 000 euro. Mijn voorkeur gaat uit naar een kleine wagen, aangezien ik in de stad woon. Ik ben persoonlijk wel een fan van een volkswagen golf of een seat ibiza. Nu hebben we bij mijn ouders thuis zowel een handgeschakelde auto als een automatische auto, dus ik kan met beiden rijden, maar ik heb toch een sterke voorkeur voor een automaat. Ik voel mij veel meer op mijn gemak tijdens het rijden en mijn enige "harde eis" zou dan ook zijn dat het een automaat is.

Nu speur ik al enkele dagen wat sites af, en het valt mij toch op dat het aanbod automatische "kleine" stadsauto's zeer beperkt is ten opzichte van het aanbod handgeschakelde. Meer nog, het lijkt zelfs dat bijvoorbeeld een automatische volkswagen golf duurder is dan een handgeschakelde. Klopt dit? Hoe pak ik de zoektocht dan het beste aan? Op zich is er geen haast bij, dus ik kan wel enkele weken sites afschuimen en wachten tot ik de "perfecte" auto tegen kom, maar als een automaat sowieso duurder uitkomt dan een handgeschakelde, is mijn budget misschien te beperkt...?
 
Bij veel merken moet je vaak ook al naar een duurdere uitvoering gaan om automaat te kunnen kiezen. Dus ja die zijn over het algemeen sowieso al duurder buiten de extra kost voor de automaat zelf.
 
Resultaat van de "gemiddelde" Belg (eigenlijk mogen we Europeaan zeggen), die héél lang van het idee was dat met een automaat rijden eigenlijk niet hetzelfde is als auto rijden, en enkel voor minder validen of bejaarde mensen was.

In tegenstelling tot de rest van de wereld, waar al jaren lang automaten standaard zijn en men extra moet betalen voor "stick shift".

Heb dit nooit begrepen, voor mij een handgeschakelde bak is iets dat je op een "fun" car moet hebben, een wagen die je eens in het weekend buiten pakt om plezier mee te hebben.

Een daily driver, om in de Belgische files mee rond te sjezen, waarom in godsnaam zou je dat handgeschakeld doen?

Het is wel heel hard aan het veranderen, binnenkort ga je bijna geen handgeschakelde wagens meer kunnen krijgen.
 
Bij aankoop is een DSG (automaat van volkswagen groep die in de Golf en ibiza ligt) 2-3k duurder dan een handgeschakelde. Die was courant leverbaar vanaf de Golf V. Dus wat is dat, bijna 20 jaar al? Je ziet dan ook vaak dat die meer besteld werd bij zwaardere motorisaties, de 2L GTI, GTD's en R's, de 1.4TSi met wat opties, etc... Omdat er minder van zijn, ga je mogelijk omwille van die schaarste wat meer betalen. Een DSG is wel een degelijk boite, dus het loont misschien wel om er eentje te zoeken die dat heeft... Er zijn DSG's met 6 vitessen en met 7, die met 6 is wat ouder maar kan ook wat meer koppel aan, de 7 is wat nieuwer, zuiniger en sneller maar is minder geschikt voor snelle en getunede wagens omdat die minder koppel kan hebben...
 
Bij aankoop is een DSG (automaat van volkswagen groep die in de Golf en ibiza ligt) 2-3k duurder dan een handgeschakelde. Die was courant leverbaar vanaf de Golf V. Dus wat is dat, bijna 20 jaar al? Je ziet dan ook vaak dat die meer besteld werd bij zwaardere motorisaties, de 2L GTI, GTD's en R's, de 1.4TSi met wat opties, etc... Omdat er minder van zijn, ga je mogelijk omwille van die schaarste wat meer betalen. Een DSG is wel een degelijk boite, dus het loont misschien wel om er eentje te zoeken die dat heeft... Er zijn DSG's met 6 vitessen en met 7, die met 6 is wat ouder maar kan ook wat meer koppel aan, de 7 is wat nieuwer, zuiniger en sneller maar is minder geschikt voor snelle en getunede wagens omdat die minder koppel kan hebben...
Waren de eerste generaties DSG niet bekend om hun minder goede kwaliteiten?
 
Waren de eerste generaties DSG niet bekend om hun minder goede kwaliteiten?
Voor zover ik weet niet, die DSG6 bakken waren relatief betrouwbaar en zijn door hun technische eigenschappen blijvend gebruikt voor de krachtigere modellen ook al was die nieuwe DSG7 er al... Je wil alleen een DSG7 bak niet over zijn limiet brengen wat door tjoening van een lagere motorisatie wel eens durft voor te vallen... Dat gaat dan wel makkelijker stuk.

Ik heb zelf altijd M6 bakken gehad van VAG en ik rij al een jaar of 4 niet meer met VAG dus ik ben zeker geen expert ter zake. Die manuele bakken heb ik altijd als prettig ervaren... (icm een 2.0TDi en 2.0TSi)
 
Dsg is juist altijd bekent geweest om hun onbetrouwbaarheid.Ik zou een handgeschakelde seat Ibiza kopen, dat laatste model is hun mooiste model ooit.
 
Resultaat van de "gemiddelde" Belg (eigenlijk mogen we Europeaan zeggen), die héél lang van het idee was dat met een automaat rijden eigenlijk niet hetzelfde is als auto rijden, en enkel voor minder validen of bejaarde mensen was.

In tegenstelling tot de rest van de wereld, waar al jaren lang automaten standaard zijn en men extra moet betalen voor "stick shift".

Heb dit nooit begrepen, voor mij een handgeschakelde bak is iets dat je op een "fun" car moet hebben, een wagen die je eens in het weekend buiten pakt om plezier mee te hebben.

Een daily driver, om in de Belgische files mee rond te sjezen, waarom in godsnaam zou je dat handgeschakeld doen?

Het is wel heel hard aan het veranderen, binnenkort ga je bijna geen handgeschakelde wagens meer kunnen krijgen.

Toch in de goedkopere klasse heeft een automatische bak toch nog redelijk wat nadelen.
Vaak hoger benzineverbruik, trager, duurder, zwaarder, minder betrouwbaar en heeft een automatische bak al niet wat meer kracht nodig die je niet gaat vinden in kleinere stadswagens.


Met rest van de wereld bedoel je de VS waar kleine stadswagens nauwelijks bestaan :p.
Een Yaris heeft enkel maar een automatische versnellingbak op hun hybrid model bijvoorbeeld.
 
Mijn ouders hebben thans een Yaris niet hybride automaat, ongeveer 8 jaar oud
Met dat elektrische auto's altijd automaat zijn, had ik eerlijk gezegd ook het idee dat hybride's dat dan ook moeten zijn. Ik leer weer iets bij. :p
 
Met dat elektrische auto's altijd automaat zijn, had ik eerlijk gezegd ook het idee dat hybride's dat dan ook moeten zijn. Ik leer weer iets bij. :p
Nevermind ik had het verkeerd gelezen.
Die van mijn ouders is geen hybride, heeft wel automaat.
De Toyota hybrides hebben inderdaad altijd automaat.
 
Nevermind ik had het verkeerd gelezen.
Die van mijn ouders is geen hybride, heeft wel automaat.
De Toyota hybrides hebben inderdaad altijd automaat.
En bij nader inzien heb ik uw post eigenlijk ook verkeerd gelezen. :')
 
Just my 2 cents:
Ik had als eerste auto ook een automaat en je verleert er HEEL veel mee. Auto defect en je krijgt een vervangwagen? Vergeet maar dat het een automaat zal zijn... Eens wisselen van auto met je partner die handgeschakeld rijdt? Zal je nooit doen want veel te onwennig.
Eerste keer terug handgeschakeld rijden, dacht ik dat ik naar drive schakelde aan een rood licht, bleek den achteruit te zijn... Gelukkig niemand achter mij toen want ik had die vollen bak aangereden anders.

Eigenlijk moet je gewoon een auto zoeken waarmee je qua rijcomfort een klik hebt. De opvolger van mijn ford fiesta automaat was een ford Ka'tje en dat is de zaligste auto waarmee ik gereden heb. Enkel omwille van elektrisch rijden zou ik nog overschakelen naar een automaat. Het is echt puur gewenning. En dit komt van iemand die tijdens haar 20ste uur rijles nog steeds aan rode lichten stil viel omdat het spel tussen koppeling en gas zo moeilijk leek. 😬
 
Just my 2 cents:
Ik had als eerste auto ook een automaat en je verleert er HEEL veel mee. Auto defect en je krijgt een vervangwagen? Vergeet maar dat het een automaat zal zijn... Eens wisselen van auto met je partner die handgeschakeld rijdt? Zal je nooit doen want veel te onwennig.
Eerste keer terug handgeschakeld rijden, dacht ik dat ik naar drive schakelde aan een rood licht, bleek den achteruit te zijn... Gelukkig niemand achter mij toen want ik had die vollen bak aangereden anders.

Eigenlijk moet je gewoon een auto zoeken waarmee je qua rijcomfort een klik hebt. De opvolger van mijn ford fiesta automaat was een ford Ka'tje en dat is de zaligste auto waarmee ik gereden heb. Enkel omwille van elektrisch rijden zou ik nog overschakelen naar een automaat. Het is echt puur gewenning. En dit komt van iemand die tijdens haar 20ste uur rijles nog steeds aan rode lichten stil viel omdat het spel tussen koppeling en gas zo moeilijk leek. 😬
Waarom moet je met een automaat schakelen aan de lichten? Ik rij al 4 jaar automatic en denk in ervoor 2 of 3 jaar manueel. Sinds 4 jaar kan ik de momenten manueel op 2 handen tellen. Eerste moment terug manueel is dat idd weer even wennen, maar ik denk niet dat je dit echt verleerd. Stilvallen aan de lichten omdat je geen koppeling induwt tel ik niet mee 😝
 
Waarom moet je met een automaat schakelen aan de lichten? Ik rij al 4 jaar automatic en denk in ervoor 2 of 3 jaar manueel. Sinds 4 jaar kan ik de momenten manueel op 2 handen tellen. Eerste moment terug manueel is dat idd weer even wennen, maar ik denk niet dat je dit echt verleerd. Stilvallen aan de lichten omdat je geen koppeling induwt tel ik niet mee 😝
Mijn eerste auto is ondertussen ook al bijna 20j geleden. 😬

Stilvallen aan de lichten was toen ik leerde rijden, meer dan 20j geleden dus
 
Just my 2 cents:
Ik had als eerste auto ook een automaat en je verleert er HEEL veel mee. Auto defect en je krijgt een vervangwagen? Vergeet maar dat het een automaat zal zijn... Eens wisselen van auto met je partner die handgeschakeld rijdt? Zal je nooit doen want veel te onwennig.
Eerste keer terug handgeschakeld rijden, dacht ik dat ik naar drive schakelde aan een rood licht, bleek den achteruit te zijn... Gelukkig niemand achter mij toen want ik had die vollen bak aangereden anders.

Eigenlijk moet je gewoon een auto zoeken waarmee je qua rijcomfort een klik hebt. De opvolger van mijn ford fiesta automaat was een ford Ka'tje en dat is de zaligste auto waarmee ik gereden heb. Enkel omwille van elektrisch rijden zou ik nog overschakelen naar een automaat. Het is echt puur gewenning. En dit komt van iemand die tijdens haar 20ste uur rijles nog steeds aan rode lichten stil viel omdat het spel tussen koppeling en gas zo moeilijk leek. 😬
Goh ja, ik ben het er op zich wel mee eens dat je misschien veel verleert als je allereerste auto meteen een automaat is. Echter heb ik ondertussen al 7 jaar mijn rijbewijs en rij ik al 7 jaar overwegend met een handgeschakelde auto. Wanneer ik met een automaat rij, voel ik mij gewoon veel relaxter. Ik zou zelfs durven beweren dat het in mijn geval echt wel veiliger is om met een automaat te rijden.
 
Ik vraag als vervangwagen gewoon een automaat hoor. De meeste vervangwagens zijn tegenwoordig gewoon hybride of ev...
Daarvoor moet je het niet laten.
 
Terug
Bovenaan