Tweede zone voor receiver zonder die functie

rubenvb

Well-known member
Hi allen,

Ik heb een hele tijd geleden, toen de dieren nog spraken en A/V receivers nog betaalbaar waren, een Yamaha RX-V381 gekocht voor een luttele 219 euro.
Nu ik intussen in een groter huis woon, bekabelde luidsprekervoorzieningen heb getroffen, en dus een tweede (keuken) zone heb om aan te sturen.

Nu heb ik indertijd de achteraf gezien misschien stomme keuze gemaakt om dan nu ongeveer een nieuwe receiver te kopen en dan ineens ook ondersteuning voor nieuwe audio/video formaten datarates te hebben.
Big was my surprise toen het receiverlandschap een bar maanlandschap geworden was, en de enige Yamaha die voldoet aan de tweede zone eis is de 800-euro kostende RX-V6A.
Bij de competitie die nog overblijft is er weinig goedkoper (Denon zit rond de 600 startprijs, maar geen idee of die dan ook 2 zones hebben).

Is er een manier om dat op een handige manier toch bvb de front-left en front-right met een schakelaar (liefst semi-automatisch) aan te sturen op die tweede zone luidsprekers?

En voor je met soundbars komt; ik heb geen zin in een beperkte draadloos-only sound installatie. Die dingen hebben vaak zelfs maar een enkele HDMI poort. Waardeloos.
 
Speaker switch toevoegen. Mogelijk ga je wel wat aan geluidskwaliteit inboeten afhankelijk van de kwaliteit van de schakeling.
 
Dit is een side effect van receiver en versterker in 1 systeem te steken.
Idealiter heb je een receiver die je met meerdere externe versterkers kan koppelen.

ga je effectief dezelfde muziek afspelen in de 2 zones?
Zo nee, waarom geen aparte receiver + versterker voor in de keuken?
er bestaan mini versterkers van 30 of 40 euro, of je zoekt tweedehands een degelijke fit voor in de keuken.
Zo ja, blijft het bij 2 zones? (ik heb er 5 en wil ze eigenlijk niet verbinden met dezelfde source)
Zo nee, je gaat het niet op speaker niveau moeten verbinden maar op een hoger niveau, bijvoorbeeld door vanaf uw smartphone naar meerdere versterkers te sturen, al dan niet draadloos. Uw smartphone wordt de receiver die meerdere receiver/amps bestuurt.
Als je zeker bij 2 zones blijft, koop die speaker switch of een versterker met 2 zones.
 
Of naar multi room audio gaan met een streamer + amp/speakers of integrated per zone.
Ik gebruik Roon daarvoor en ik ben daar super tevreden van.
 
Terug
Bovenaan