Tv dialoog stil, muziek luid

Retteketet

Active member
Volgend probleem bij het streamen of Netflix kijken: de dialogen horen wij amper, dus hebben we de neiging het volume wat te verhogen. Echter bij muziek of ander sound staat het niveau dan precies veel te hoog. Waardoor we volume weer stiller zetten. Het verschil in db is echt groot.
Zo zitten we voortdurend het volume te verhogen om vervolgens weer te verlagen.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Samsung smart tv, geluid via sonos soundbar en sub. Netflix via ps4 en streamen met chromecast.
 
87_whisper_and_explosion.png
 
Heeft dat niets te maken met surround sound? Als je een stream bekijkt waar het geluid via verschillende kanalen wordt gestuurd afhankelijk van de positionering op het scherm. Dialoog is meestal frontaal terwijl muziek eerder ruimtelijk is.

Als je televisie niet alle kanalen kan afspelen kan dat verschillen in volume geven. Enfin, zo was dat toch hier.
 
Hangt van de soundtrack af. Toen mij tv gewoon aan een stereo versterker was aangesloten had ik hier ook veel last van. Nu met mijn Denon AVR heeft die zoiets als "Audyssey Dynamic Volume" en die trekt die volume verschillen gelijk, de dialogen zijn beter verstaanbaar en plotse volumeverschillen zoals bv bij explosies zijn niet opeens super luid.
 
Dit is een vraagstuk zonder simpele concrete oplossing, helaas. Tenzij je uw woonkamer als een cinemazaal wil inrichten.

Het komt feitelijk neer op dynamic range, downmixing en kamer akoestiek.

Dynamic range:

Downmixing:


Een oplossing voor bovenstaande problemen is een 7.1 (of meer subwoofers) systeem installeren, maar dat geeft hoogstwaarschijnlijk problemen met de kamer akoestiek. Al kan dat deels opgelost worden door de suwoofer gain op min te zetten.


Mijn vader heb ik gezegd ermee te leren leven en sindsdien klaagt hij er niet meer over 🤷‍♂️

Games hebben hier minder last van omdat die audio tracks on-the-fly gegenereerd worden en zich daarmee ook op de geconfigureerde setup kunnen afstellen (mono, stereo, 5.1, 7.1) en er dus geen echte downmixing gebeurt. The last of us (en andere Naughty Dog games) laten toe de dynamic range te configureren en dat maakt een heel verschil. test dat maar eens om te zien of daar uw probleem ligt.
 
Eens bekeken op mijn sonos systeem en die heeft een 'nachtmodus'. Dempt de luide geluiden, dus dit helpt al.
 
Terug
Bovenaan