Turnen

Het turnen blijf ik toch altijd de meest spectaculaire en fenomenale sport vinden om te volgen op de OS. Hiernet Biles weer ... wauw.

Laten we wel wezen: merendeel van de vrouwen heeft een groeibeperking (en is vaak nog bitter jong)

Valt me echt op dat die gymnasten niet heel groot zijn, zowel mannen als vrouwen.

Zou dat te maken hebben met vertraagde groei door het intensief trainen van kindsbeen af, of dat kortere mensen een voordeel hebben owv kortere en dus meer explosieve spieren?

Valt me echt op dat die gymnasten niet heel groot zijn, zowel mannen als vrouwen.

Zou dat te maken hebben met vertraagde groei door het intensief trainen van kindsbeen af, of dat kortere mensen een voordeel hebben owv kortere en dus meer explosieve spieren?
Lager zwaartepunt lijkt me idd voordeel te zijn voor meeste disciplines

Bij sommige andere sporten is het dan wel het omgekeerde :D

Net even op pubmed medische publicatie gezocht : het komt niet door de training, kleiner zijn Id gewoon een voordeel

Ergens wel logisch dat een laag zwaartepunt een voordeel oplevert.
Iron cross op de ringen is ook gemakkelijker met korte armen dan lange, simpele mechanica.

Anderzijds hoor je ook constant dat pubers beter nog niet naar de gym gaan voor krachttraining omdat hun lichaam nog in ontwikkeling is.
Maar jonge kinderen die doorgroeien (pun intended) naar gymnasten op hoog niveau maken toch hetzelfde mee?

Tja, voor veel sporten is de juiste lichaamsbouw ook gewoon heel belangrijk. Het is geen toeval dat pakweg de gemiddelde hoogspringer een keimagere lange zwiep met lange benen is, net zomin dat de gemiddelde acrogymnast iemand is die in uw binnenzak past en de gemiddelde zwemmer gigantische armen heeft. Heeft idd allemaal te maken met simpele mechanica.

Nuja, maar ze blijft het toch maar doen die Simone Biles. Haar naam staat voor mij toch echt wel synoniem aan de olympische spelen, wat een atlete.

Nuja, maar ze blijft het toch maar doen die Simone Biles. Haar naam staat voor mij toch echt wel synoniem aan de olympische spelen, wat een atlete.

Ze zat wel 2 keer langs de mat, maar de oefeningen die zij kan zijn echt fenomenaal. Staande ovatie, wat een atlete.

Deze OS wel echt een vernieuwde appreciatie gekregen voor gymnastics. Die teamfinale bij de mannen was ook spannend tot de allerlaatste seconde, zalig gewoon.

Vroeger gingen ze je zelf niet selecteren als je groter dan gemiddeld was. Nina Derwael heeft nog geluk gehad dat ze mocht blijven competitie turnen toen ze nog heel jong was want ze is vrij groot.

Die vloeroefening ook weer, die combinatie van sprongkracht en dan toch zo'n controle houden bij die landing telkens...ik vraag me af of ze er nog 4 jaar zou kunnen bijdoen om voor eigen publiek dat kunstje nog eens te herhalen.

Ge moogt er eigenlijk niet op hopen maar als ze er zoals in Tokyo weer allemaal letterlijk van tussen vallen ziet het er goed uit voor Nina.

Terug
Bovenaan