Concerts of the Year 2024 van de redactie

concerts of the year 2024.jpg

Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om al onze eindejaarslijstjes boven te halen. En daar horen voor mij en mijn kleine maar sterke redactie uiteraard ook liveconcerten bij. We hebben dit jaar heel wat concerten meegemaakt en ik vroeg aan mijn mederedacteurs wat ze nu eigenlijk het allerbeste concert van 2024 vonden. Graag willen we ook weten welk concert jullie het beste vonden, dus laat zeker een bericht achter met jullie favorieten!

Het beste concert volgens @Strijkijzer

Dit jaar heb ik weer vele geweldige optredens mogen meemaken dankzij BeyondGaming. De keuze van beste concert dit jaar was aartsmoeilijk omdat er gewoon veel dingen waren die me echt zijn bijgebleven. Zo was er Apocalyptica met hun "Plays Metallica, Vol. 2"- tour. Hun optredens zijn over het algemeen altijd zeer goed, en dat was deze keer niet anders. Daarnaast zag ik ook twee keer Brutus (een keer op Dour en een keer in de AB) wat ook weer een diepe indruk naliet. Korn (Lokerse Feesten), Ada Oda (AB), Michael Franti (AB), B R I Q U E V I L L E (Pelagic Fest) gaven ook allen een fantastisch optreden, allen in hun eigen gekende stijl ...

Maar ...

Er was toch een optreden dat er echt volledig boven uitstak, op alle vlakken. Bovenal was het een concert dat heel wat voeten in de aarde had om te organiseren en dus niet te vaak herhaald zal worden. Dit was Jo Quail op dunk!festival waarbij ze een heel orkest meebracht om nummers te spelen die ze normaal alleen niet kan spelen. Hiervoor bracht ze de Italiaanse bariton Lorenzo Esposito Fornasari en Wilmink Project Orkest uit Nederland met zich mee. Het concert duurde maar 45 minuten, maar ik heb genoten van elke seconde. De muziek ging door merg en been, en de gastzangers deden het ook uitstekend. Het concert heette Supplication en is een cyclus van drie nummers die de verweving van ruimte en tijd verkennen, met een trage cadans en minimale harmonische beweging. Jo Quail beschrijft het schrijven van Supplication als een intiem proces. Vooral die laatste opmerking van Jo Quail kan ik zeker beamen. De theaterzaal van de Vooruit hielp zeker ook mee aan de sfeerschepping tijdens het concert. Hopelijk doet ze dit nog eens opnieuw!

Het was alvast een geweldig jaar op vlak van muziek voor mij en hopelijk zet dit zich verder in 2025!

Runner-ups: Apocalyptica @ AB, Korn @ Lokerse Feesten, Brutus @ AB en Dour, LLNN @ Botanique, B R I Q U E V I L L E @ Pelagic Fest, Ada Oda @ AB, Michael Franti @ AB, Guitar Wolf @ Botanique, Porridge Radio @ Botanique, Trixie Whitley @ Botanique

Hof-w20.jpg

Het beste concert volgens @shiftyke

Het jaar 2024 was op muzikaal vlak een echte Grand Cru, het hele jaar lang kregen we waanzinnig goeie albums voorgeschoteld. Dit staat in sterk contrast met mijn concertbezoeken. Doorgaans ben ik wel minstens één keer per maand in één van onze vele concertzalen te vinden, maar helaas was dat dit jaar niet het geval. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen mooie dingen te zien waren.

Vorig jaar was mijn Concert of the Year Darkside in de Cirque Royal. Het scheelde niet veel of ze gingen weer met die eer lopen want hun twee uur durende passage in de Vooruit VierNulVier was op zijn zachtst uitgedrukt zeer intens. In de Bozar werden we betoverd door niemand minder dan Anoushka Shankar. De Brits-Amerikaanse van Indische afkomst is een ware virtuoze op de sitar en de band die ze meehad, blies me van begin tot einde van mijn sokken.

Echter was er weinig of niets te doen aan Godspeed You! Black Emperor. De Canadezen worden op ons forum op handen gedragen en gezien de massale opkomst bleek ook de rest van het land die mening toebedeeld. Voor GY!BE was het een succesvol jaar, hun album "No Title as of 13 February 2024 28,340 Dead" zal in vele eindejaarslijstjes een prominente plaats innemen. Desondanks ik Godspeed You! Black Emperor sinds hun comeback in 2010 al ettelijke keren zien spelen heb, wist deze show mij toch te verrassen. Uiteraard omdat we voor het eerst de nummers van "No Title as of 13 February 2024 28,340 Dead" live te horen kregen, maar ook omdat de nieuwe nummers een kant van GY!BE lieten horen die ik nog nooit eerder gehoord had. Nummers als "GREY RUBBLE" kwamen loeihard en bezwerend binnen, alsof ik naar een Bongripper-show aan het kijken was. Gelukkig was de set mooi gebalanceerd en kregen we ook die gekende breekbaarheid te horen. Na een avond vol intense crescendo's werd er afgesloten met een ultieme kers op de taart. Een passage uit het legendarische "Lift Your Skinny Fists like Antennas to Heaven" werd ingezet en het publiek bedankte met een fenomenaal applaus. Misschien moet ik in maart 2025 eens afzakken naar de VierNulVuur om dit nog een keertje mee te maken.

Het werd dus een jaar van kwaliteit boven kwantiteit, maar als meerwaardezoeker kan ik daar best mee leven. Op naar 2025!

Runner-ups: Darkside @ VierNulVier, Anoushka Shankar @ Bozar

godspeed_small.jpg

Het beste concert volgens @Killjoy

Dat ik deze tekst uit mijn mouw schud in de kille catacomben van Vorst Nationaal geeft aan dat het wederom een druk jaar van kilometers vreten, parkingstress en vettige boef was. Muzikaal was het dan ook weer een 'goeike' met sterke optredens en kleine teleurstellingen. Heb ik noodgedwongen The Eras tour van Tay Tay moeten skippen omdat ik al een afspraak had met Måneskin? Heb ik Korn aan me laten voorbijgaan omdat er soms keuzes gemaakt dienden te worden? Kiezen is soms verliezen.

Naast de laagtes waren er gelukkig ook memorabele hoogtes. Miles Kane maakte in de piepkleine Balzaal van de Vooruit indruk, louter met een gitaar en branie, en Phoenix en The Smashing Pumpkins toonden dat gietende regen een sfeerversterker kan zijn die een band schept tussen publiek en podium. En dan waren er uiteraard de prinsessen. Dua, Pommelien en Olivia Rodrigo maakten stuk voor stuk indruk met ijzersterke performances die de hysterie van hun jonge publiek rechtvaardigden.

Voor mijn beste ga ik echter weer chauvinistisch voor een band uit mijn eigen streek, namelijk de Compact Disk Dummies. Het had ook GOOSE kunnen zijn die een overdonderend verjaardagsconcert in de Lotto Arena gaf, maar het zijn dus de Dummies geworden die blijven hun sterke livereputatie waarmaken tijdens hun clubtour. De nummers van de nieuwe langspeler klinken live een stuk pittiger, en ook de classics kregen wat extra peper in hun gat door het uitstekende drumwerk van Robin Wille en het stevige electrogebeuk van de broertjes Coorevits. Lennert blijft een crowdpleaser die zijn beste dansmoves blijft bovenhalen en al eens de zaal induikt, maar het zijn uiteraard nummers als het pompende "I Remember" en "The Reeling" die het meeste indruk blijven maken. Live zijn het bommetjes die de hele zaal in beweging krijgen en die in de verf zetten hoe meesterlijk sterk de Compact Disk Dummies live zijn.

Runner-ups: Miles Kane @ VierNulVier, GOOSE @ Lotto Arena

IMG-6004.jpg

Het beste concert volgens @Kid_C

Ik moet mijn muziekcollega's bijtreden dat 2024 naast fantastische albums ook héél veel goede optredens bracht. Tijdens Jessica Pratt kon je een speld horen vallen, Lankum bracht een geweldige live versie van hun topalbum "False Lankum", Avalanche Kaito zorgde voor hét feest van de Gentse Feesten en de toekomst is verzekerd na een verschroeiende passage van Maruja in Brussel en Oostende. Shout-out naar Sonic City want het is enorm straf hoe ze elk jaar zoveel goede artiesten op een weekend kunnen boeken.

Het was bijgevolg van kill your darlings om het concert van het jaar te kiezen. Net als vorig jaar kies ik voor de show waar ik het meest elektriciteit in de lucht voelde hangen en dat is wat Cool Sorcery dit jaar deed op Leffingeleuren (nog zo'n festival met telkens een killer line-up). Cool Sorcery is een Braziliaanse band die de saus haalt bij Thee Oh Sees en King Gizzard ten tijde van hun garagepsych-periode. Ze stonden op de afsluitdag als laatste band geprogrammeerd in café De Zwerver, een moment waarop de vermoeidheid traditioneel meer aanwezig is dan de zin om nog één keer de zaal af te breken. Maar, daar trokken de Brazilianen zich niets van aan, van de eerste seconde trokken ze een dikke streep aan gitaarfuzz door het café waar geen muziekliefhebber aan kon weerstaan. Wat volgde was een dik uur aan waanzinnige riffs, drumrolls, songs over skaten tegen aliens, moshpits en zweet dat van het plafond viel. Cool Sorcery ging dan nog eens twintig minuten over tijd, dat kan als laatste band, en liet geen spaander heel van iedereen die aanwezig was. Hopelijk keren ze nog eens terug naar het Europese vasteland, ik ben zonder twijfel terug aanwezig. Wat. Een. Band.

Runner-ups: Jessica Pratt @ AB, Lankum @ AB, Maruja @ KAAP, Avalanche Kaito @ Gentse Feesten, Tucker Zimmerman @ Sonic City, Mabe Fratti @ Sonic City, Darkside @ Vooruit

cool socery.jpg

Terug
Bovenaan