Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Als het wat lag kosten lijkt hout mij het makkelijkste om terug te demonteren.
Een goedkopere oplossing is een chiquere partytent of shelter. Je kan in kampeerwinkels ook tijdelijke vloertegels kopen, die geraak je tweedehands makkekijk kwijt.
Is het reeds overdekt of moet dat nog gebeuren?

Je kan eens kijken voor steenschotten, afhankelijk van houtsoort, kwaliteit en dikte kom je misschien op iets van een 25 a 30 €/m² uit. Gewoon wat ytong blokken onder zodat die van de grond liggen en je bent voor enkele jaren goed.
Maar door de redelijke grote afmetingen en door de stevige constructie kunnen ze wel wat moeilijk te verwerken zijn, zeker indien ze moeten ingekort worden. In azobe kan 1 steenschot gemakkelijk 75kg of meer wegen.
Ben je fan van de look, kun je voor azobe kiezen en dan ben je voor 10-20 jaar goed.
Het is permanent overdekt door de verdieping erboven, eigenlijk hetzelfde zoals in dit voorbeeld omringd door 3 ramen: https://www.elan-architecten.be/woning-cj
Grappig wel die tenttegels!

Die steenschotten lijken ook wel interessant. Dan is het gewoon kwestie van alles gelijke hoogte te maken, ytong blokken en die platen erop. Niet slecht.
Zolang we het achteraf terug kunnen verkopen (na misschien eerst zelf tweedehands te kopen) is het prima.

Hopelijk beetje het juiste topic: we zitten in een nieuwbouw waar we de tuin pas aanleggen/aanpakken in pakweg 2 jaar. Nu zouden we wel iets van een tijdelijk terras willen (dat grotendeels overdekt is), om toch wat proper en stabiel buiten te zitten ipv op de aarde. Wat zou hiervoor een makkelijke en goedkope oplossing zijn? Dus liefst iets wat je acheraf makkelijk terug uit elkaar kan halen om eventueel te verkopen of ergens anders te hergebruiken.
Kan je niet al investeren in de ondergrond voor het terras? Vrienden van mij hebben zo een jaar lang op een soort betonnen (precies steen met beton vermengd ipv steenpuin) ondergrond gezeten met hun terrasmeubels.

Wij hadden op de plaats van het terras al steenpuin laten kappen, en daarop hebben we dan de paletten van de bouw gelegd met daarop enkele OSB en andere platen die over waren van de bouw.

Kan je niet al investeren in de ondergrond voor het terras? Vrienden van mij hebben zo een jaar lang op een soort betonnen (precies steen met beton vermengd ipv steenpuin) ondergrond gezeten met hun terrasmeubels.
Gohja kan, maar dan moeten we ook al weer meer nadenken tot waar het uiteindelijk terras moet gaan komen etc.
Wij hadden op de plaats van het terras al steenpuin laten kappen, en daarop hebben we dan de paletten van de bouw gelegd met daarop enkele OSB en andere platen die over waren van de bouw.
Hoe heb je die dan wat vlak gekregen? Gewoon aangetrild eerst?

Dit week-end voor 't eerst een stuk van mijn - euhhh - gazon gemaaid. Toch weer 4 uur mee zoet geweest (niet alleen voor dit stukje, voor heel de tuin), opvangbak is vol na 20m maaien of zo...
Normaliter doe ik dat in twee keren, zodat ik rosse plekken kan vermijden, maar mij grasmachine is defect en had één dag een vervangmachine ter beschikking. Over twee-drie weken gaat dat wel terug groener worden ...

p1811089029-5.jpg

Hoe heb je die dan wat vlak gekregen? Gewoon aangetrild eerst?
Wij hebben niks aangetrilt, we hebben een maandje gewacht nadat het steenpuin geplaatst was, en dan was het al vrij stabiel. Om het wat vlakker te maken, hebben we dan zelf wat steentjes van het puin verplaatst om de paletten op de juiste plaats te ondersteunen, vb als de ene kant wat dieper lag dan de andere, daar wat extra steentjes leggen.
Maar dat zou ik ook enkel doen als je daar dan uiteindelijk je terras wilt, dan kan je dat als ondergrond nemen. Anders zit je met dat betonpuin in je tuin.. Anders zou je ook gewoon paletten op de zand in de tuin kunnen leggen, misschien is dat ook al wel vrij stabiel.

Dit week-end voor 't eerst een stuk van mijn - euhhh - gazon gemaaid. Toch weer 4 uur mee zoet geweest (niet alleen voor dit stukje, voor heel de tuin), opvangbak is vol na 20m maaien of zo...
Normaliter doe ik dat in twee keren, zodat ik rosse plekken kan vermijden, maar mij grasmachine is defect en had één dag een vervangmachine ter beschikking. Over twee-drie weken gaat dat wel terug groener worden ...

p1811089029-5.jpg

Voorbije week ook een paar dagen bezig geweest met een stuk hoog gras van onze tuin te maaien. Het is toch altijd wel een klusje. Ik doe een combinatie van eerst platmaaien met de trimmer en nadien een paar keer erover met de grasmaaier. Je wilt het gras uiteraard afvoeren om de bodem te verarmen. Het is m.i. in ieder geval in totaliteit veel meer werk dan gewoon iedere keer het gras kort te maaien. Maar goed, de natuur wil ook wat :-)

Onze tuin heeft ongeveer 15-20a weide/hoog gras. Niet zelf zo aangelegd, onze bouwgrond was al een stuk van 30a weide, rond het huis gaan we wat 'tuin aanleggen'. Hoe kunnen we die weide het best onderhouden? Dit maaien met de grasmaaier duurt toch zo'n 3-tal uur, dus we zien het niet zitten om dit om de 2-3 weken helemaal af te rijden. Wil het ook wel langer laten staan voor de natuur (dan komen er bloemetjes in). Maar als we het lang laten worden, raken we er niet meer door met de grasmaaier, en met de bosmaaier gaat het veel langer duren.
Had liever een bos gehad, maar om dat stuk bos te laten worden gaan we het lang moeten laten 'verwilderen'.
Dieren zetten doen we liever niet, omdat we het ook willen beginnen beplanten met bomen en struiken (haag).

Onze tuin heeft ongeveer 15-20a weide/hoog gras. Niet zelf zo aangelegd, onze bouwgrond was al een stuk van 30a weide, rond het huis gaan we wat 'tuin aanleggen'. Hoe kunnen we die weide het best onderhouden? Dit maaien met de grasmaaier duurt toch zo'n 3-tal uur, dus we zien het niet zitten om dit om de 2-3 weken helemaal af te rijden. Wil het ook wel langer laten staan voor de natuur (dan komen er bloemetjes in). Maar als we het lang laten worden, raken we er niet meer door met de grasmaaier, en met de bosmaaier gaat het veel langer duren.
Had liever een bos gehad, maar om dat stuk bos te laten worden gaan we het lang moeten laten 'verwilderen'.
Dieren zetten doen we liever niet, omdat we het ook willen beginnen beplanten met bomen en struiken (haag).

Een tuinman nemen? :unsure:

Eender wat je er mee doet, zo'n groot oppervlakte vraagt nu eenmaal veel werk. Nu niets zegt je dat je om de 2-3 weken het gras moet maaien, ik vermoed dat je wel een deftig grasmachine hebt voor zo'n oppervlakte, die zou daar nog perfect door moeten kunnen na 4-6 weken groeien hoor.

Een tuinman nemen? :unsure:

Eender wat je er mee doet, zo'n groot oppervlakte vraagt nu eenmaal veel werk. Nu niets zegt je dat je om de 2-3 weken het gras moet maaien, ik vermoed dat je wel een deftig grasmachine hebt voor zo'n oppervlakte, die zou daar nog perfect door moeten kunnen na 4-6 weken groeien hoor.
Ja, ik vrees er ook voor, dat er geen onderhoudsvriendelijke oplossing is. We doen het nu met een gewone grasmachine op benzine. Zou graag een zitmaaier kopen, maar daar heb je wel wat stockageruimte voor nodig (+ is duur).
We hebben zo'n groot stuk grond ook gekregen van de familie, we zijn niet rijk genoeg voor een tuinman. En verkavelen/verkopen doen we liever niet, nu zitten we rustig...

Ja, ik vrees er ook voor, dat er geen onderhoudsvriendelijke oplossing is. We doen het nu met een gewone grasmachine op benzine. Zou graag een zitmaaier kopen, maar daar heb je wel wat stockageruimte voor nodig (+ is duur).
We hebben zo'n groot stuk grond ook gekregen van de familie, we zijn niet rijk genoeg voor een tuinman. En verkavelen/verkopen doen we liever niet, nu zitten we rustig...

Kan je een deel van het perceel niet "verstoppen". Als in je werkt iets uit waar je je tuin van wenst te maken, waar je terras komt, borders, gazon, kippenhok whatever. En vervolgens het wilder deel met een omheining of bomen/hagen verstoppen?

Hier ook een 30 are tuin. Combinatie tussen een stuk klassiek gazon. Stukken die over langere periodes niet gemaaid worden (maar wel nog steeds een keer of 3 per jaar) en dan vooral ook op diverse plekken zeer ruime bosschages al groenbuffers met naburige percelen. Ik plant ieder jaar een aantal bomen/struiken bij om zo ook meer en meer afgeschermd te zitten van buren. Dit is vooral aan de randen van het perceel met hier en daar een uitschieter. De enige echte opening die er momenteel nog is betreft het zicht op een naburige koeienweide. Een tuin van 30 are moet gewoon een substantieel aantal grote bomen hebben. Als je die nog niet hebt gewoon beginnen aanplanten. Dat varieert bij ons van monumentale kastanje- en lindebomen tot pas aangeplante fruitbomen. In totaal een 50tal bomen momenteel. Ik heb ook bijvoorbeeld tientallen grote vlierbessenstruiken in de tuin. Is voor mij echt ideaal want je hebt er zeer weinig onderhoud aan. Verder natuurlijk wel zeer regelmatig blijven maaien (en snoeien waar nodig).

Kom kom. Ik heb hier 800m2 van dat lang weide gras. Ik heb daarjuist tussen 9 en 10 een uurtje gemaaid. Ik heb 1/3 gedaan. Morgen doe ik nog een stukje s avonds. Ondertussen een pintje drinken en wat rond de vuurkorf prielen. Tegen eind van de week ben ik klaar. En binnen 2-3 w nog eens.

En dan nog eens 5 6 x herhalen dit jaar en klaar. Ja, het is werk. Maar als je een tuin hebt, weet je dat je werk hebt. Ik heb hier nog stukken te herzaaien, Hagen, bomen, moestuin, compostbak, houtkot etc te onderhouden. Elke dag een uurtje.

Je kan proberen op 10cm te maaien zonder bak, dat gaat heel snel gaan. En dan een dag of 2 3 later op 4-6 cm. Je gaat dan droog en nat gras gecombineerd in debak krijgen, krijg je 3x zoveel in een bak,ga je al een pak sneller klaar zijn.

Het beste is om dat gewoon één keer per jaar te maaien, met enkele graspaadjes er doorheen. Dat maaien doe je eigenlijk best met een GOEDE zeis. dan laat je het maaisel drogen en dan kan je dat makkelijker verwerken
Alternatief is een balkmaaier, die vind je vanaf 1000 EUR, zoiets dus (https://www.hbm-machines.com/be-nl/...nk0eL6msEYoMsiSRVXgWTlu1rtCSfrOsaAreoEALw_wcB)
Een goede grasmachine kan dat ook aan, maar dan zit je met giga veel maaisel dat je weer niet gecomposteerd krijgt.

Het beste is om dat gewoon één keer per jaar te maaien, met enkele graspaadjes er doorheen. Dat maaien doe je eigenlijk best met een GOEDE zeis. dan laat je het maaisel drogen en dan kan je dat makkelijker verwerken
Alternatief is een balkmaaier, die vind je vanaf 1000 EUR, zoiets dus (https://www.hbm-machines.com/be-nl/...nk0eL6msEYoMsiSRVXgWTlu1rtCSfrOsaAreoEALw_wcB)
Een goede grasmachine kan dat ook aan, maar dan zit je met giga veel maaisel dat je weer niet gecomposteerd krijgt.
Bedoel je dan de graspaadjes vaker maaier en de rest 1x per jaar?

Ik zou graag een zeis gebruiken, maar het lijkt het me gevaarlijk ivm verwondingen op benen. Misschien is een balkmaaier idd een goed idee. We gebruiken nu toch al een grasmachine zonder bak, op de hoogste stand, maar raakt steeds verstopt en daardoor gaat het moeizaam. Het maaisel probeer ik zoveel mogelijk te verzamelen achteraf en af te voeren (aan de kanten leggen, en als 'mulch' als er nog niks in het zaad stond). Is het maaisel van een balkmaaier dan beter te verwerken?

Wij willen starten met het aanpakken van onze tuin.
Hiervoor willen we nieuwe tuinpaden, oprit, dam, .. graven.
Ik vroeg me echter af met wat we deze nieuw gegraven doorgangen moeten afzetten?
-> zetten we dit meteen af op het correcte niveau (0-pas) van toekomstige aanpalende gras, zoja, mag dit met eender welk materiaal? Heb hier nl. nog heel wat grote houten planken voor liggen die hiervoor kunnen dienen, maar als ik dan later een borderrand wil plaatsen zal dit hout in de weg zitten vermoed ik?

Bedoel je dan de graspaadjes vaker maaier en de rest 1x per jaar?
Ja
Ik zou graag een zeis gebruiken, maar het lijkt het me gevaarlijk ivm verwondingen op benen.
Totaal geen risico
Kijk maar eens naar dit filmpje, dat mes komt nooit in de buurt van haar benen

Maaien met de zeis gaat trouwens nog best wel vooruit, eens je de techniek vasthebt.

Aan dat tempo maai je natuurlijk geen 30a (en je moet ook haren en kienen), maar 't geeft wel aan dat dat redelijk vlot gaat indien je een groot blad gebruikt.
Misschien is een balkmaaier idd een goed idee. We gebruiken nu toch al een grasmachine zonder bak, op de hoogste stand, maar raakt steeds verstopt en daardoor gaat het moeizaam. Het maaisel probeer ik zoveel mogelijk te verzamelen achteraf en af te voeren (aan de kanten leggen, en als 'mulch' als er nog niks in het zaad stond). Is het maaisel van een balkmaaier dan beter te verwerken?
Ja, dat maaisel is dan niet helemaal kapot gemaaid. Je kan dat dus laten drogen op het veld, en nadien "hooien". Je kan dat droog stro dan mengen met anders grasmaaisel om te composteren, of je kan dat hooi gebruiken om dieren mee te voederen,...

Ik heb lelies waar op de bloemknoppen precies witte spinnenwebben hangen.

Iemand een idee wat dit is ?

De aantasting was er vorig jaar ook en lijkt niet over te gaan op andere lelies :thinking:

Je kan dat droog stro dan mengen met anders grasmaaisel om te composteren,

Om de verhouding bruin en groen materiaal in evenwicht te houden dan?

Ik heb na 4 jaar eindelijk success met Ratelaar in de bloemenweide, er duiken her en der al plantjes op en duidelijk nog meer op komst :love:

Terug
Bovenaan