Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hebben jullie ideetjes wat ik het best kan doen met Dicentra Spectablis die begint over te gaan? Het is elk jaar een spectaculair feest in het voorjaar maar tegen half juni is het beste er echt af en begint hij af te sterven en dus een 'gat' in de border, zou ik daar iets onder kunnen planten ofzo?

Laatst bewerkt:
Wij hebben een bouwgrond gekocht en terwijl de wederhelft helemaal hypet over de nieuwbouw, ben ik al aan het dromen over de tuin. In totaal is het 20 are dat momenteel een onkruidveld is. Is het zwaar aan te raden om daar -als de tijd rijp is- een tuinarchitect op te zetten of is dat geldverspilling en doen die mensen niets dat we zelf niet kunnen? Het doel is een deel moestuin, een deel “verwilderde” tuin, en een deel gazon on de kinderen op te laten spelen.

Wij hebben een bouwgrond gekocht en terwijl de wederhelft helemaal hypet over de nieuwbouw, ben ik al aan het dromen over de tuin. In totaal is het 20 are dat momenteel een onkruidveld is. Is het zwaar aan te raden om daar -als de tijd rijp is- een tuinarchitect op te zetten of is dat geldverspilling en doen die mensen niets dat we zelf niet kunnen? Het doel is een deel moestuin, een deel “verwilderde” tuin, en een deel gazon on de kinderen op te laten spelen.
Ik zie geen enkele reden om daar een tuinarchitect voor in te schakelen. Het zijn dit week-end eco tuindagen van velt. Bezoek wat open tuinen in de buurt en steel met je ogen. Www.velt.nu en dan ecotuindagen. Je krijgt dan een dynamische map met de te bezichtigen tuinen. En die tuineigenaren gaan je met plezier en raad en daad bijstaan. En dat is allemaal gratis.
Indien je me een idee van regio aangeeft, kan ik misschien zelfs enkele tuinen in je buurt suggereren. Ik heb er met name al enkele gezien.

Ik ben toch blij van een tuinarchitect genomen te hebben. Nu ben ik immens geïnteresseerd in de tuin en zit er ganser dagen in bezig en van te genieten maar 6 jaar geleden kende ik er niks van en die gast heeft ons echt super goed geholpen in ontwerp en dingen getekend waar wij nooit op gekomen waren, zelfs ons tuinhuis/overdekt terras/BBQ/pizzaoven volledig uitgetekend waardoor we gewoon nog een handtekening nodig hadden van een architect voor de vergunning. Nu nog na 6 jaar bel ik hem geregeld met vragen en vorig jaar heeft hij hier nog langs gekomen en een uur of de tour gedaan met tips en trics zonder iets aan te rekenen (uiteraard onze kost wel gevraagd natuurlijk) ik weet ook wel dat dit uitzonderingen zijn maar moest je hier in de buurt wonen ik zou geen seconde twijfelen.

Ik ben de verwildering gaan bezoeken in Vinderhoute, wat een heerlijke tuin :love: ze zijn elke zaterdag open tot eind juni ook, voor mensen in de buurt. Doen blijkbaar leuke workshops ook, dus ga ze volgen.

Volgende op de agenda is 3 juli de proefdag in de kruisbessen proeftuin :clap:

Hoe zouden jullie de inrichting van ons terras aanpakken? We hebben reeds een lounge set en 2 grote houten zitbanken van 330cm die nog moeten meeverhuizen.

Optie A: eettafel op hoger gelegen terras en lounge op lager terras
Optie B: lounge op hoger gelegen terras en eettafel op lager terras
Optie C: eettafel en lounge beide op hoger gelegen terras

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar optie B omdat de lounge het vaakst gebruikt gaat worden om buiten te zitten met vrienden en dit de aangenaamste plek is om te zitten gezien die aansluit met de leefruimte binnen.

Foto ter illustratie:

Met de vele regen van afgelopen dagen, schiet het onkruid weer op in onze kiezel.
Blijkbaar noemt dit "heermoes", afkomstig van het braakliggend stuk grond naast ons huis

Iemand een idee wat je hiertegen kan ondernemen ? Gewoon uittrekken kan je bijna niet bijhouden en met gewoon product besproeien helpt precies ook niet veel

Met de vele regen van afgelopen dagen, schiet het onkruid weer op in onze kiezel.
Blijkbaar noemt dit "heermoes", afkomstig van het braakliggend stuk grond naast ons huis

Iemand een idee wat je hiertegen kan ondernemen ? Gewoon uittrekken kan je bijna niet bijhouden en met gewoon product besproeien helpt precies ook niet veel
Heermoes is denk ik praktisch onverwoestbaar, en gooi je dat snoeiafval ergens, dan begint het daar te groeien.

Ik denk dat vaak wordt gezegd dat het een kwestie is van dat uit te putten door het elke keer uit te trekken, zodat het op een bepaald moment niet meer kan groeien, maar lijkt me hier ook onbegonnen werk.

Heermoes duidt op een tekort aan mineralen in de grond. Consequent uittrekken en de grond verrijken met lavameel. Dat is een proces dat tijd vraagt...

Heermoes duidt op een tekort aan mineralen in de grond. Consequent uittrekken en de grond verrijken met lavameel. Dat is een proces dat tijd vraagt...
Helaas, zoals @Sylverscythe zegt nogal onbegonnen werk

Allé ik kan het hier in de kiezel wel uittrekken, dat is de voorkant van ons huis. Maar naast ons ligt volledig braak en daar groeit dat heel fel op blijkbaar.
Zelf is onze voortuin nog niet aangeplant (ligt nu zwarte worteldoek), maar zo te horen is dat ook geen goed idee of ik heb het daar ook

Je kan de scheuten ook met een schoffel te lijf gaan of mulchen en laten vergaan in de bodem, op die manier geeft de plant zelf de mineralen die hij diep uit de grond heeft opgenomen terug af. Je mag dat alleen niet doen met de bloeistengels waar de sporen aan komen.

Helaas, zoals @Sylverscythe zegt nogal onbegonnen werk

Allé ik kan het hier in de kiezel wel uittrekken, dat is de voorkant van ons huis. Maar naast ons ligt volledig braak en daar groeit dat heel fel op blijkbaar.
Zelf is onze voortuin nog niet aangeplant (ligt nu zwarte worteldoek), maar zo te horen is dat ook geen goed idee of ik heb het daar ook
Van wikipedia:

Heermoes is lastig te bestrijden. De wortelstokken groeien meters diep de grond in en vertakken zich daarnaast in het horizontale vlak sterk[1]. Ze breken gemakkelijk en slaan tijdens de groei een voedingsvoorraad op. Bij schoffelen of ploegen worden de wortelstokken tot stukjes kleine wortelstokjes gemaakt die opnieuw zullen uitlopen. Daardoor is mechanisch of handmatig verwijderen vrijwel onmogelijk. De plant is resistent tegen veel chemicaliën. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de soort als een hardnekkig onkruid wordt beschouwd.

De plant kan niet goed tegen dichte schaduw en dichte beplanting is dan ook een bruikbare manier om hem onder controle te houden. De plant groeit het best op vochtige, voedingsarme en zure gronden. Drainage, bemesting en toevoegen van kalk worden dan ook wel aangegeven om in specifieke omstandigheden de plant te verzwakken en onder controle te houden. Heermoes in de tuin geeft aan dat de bodem niet vruchtbaar is. Door de diepe wortels kan heermoes voeding uit lagere aarde halen en naar boven brengen. Heermoes simpelweg afknippen en laten liggen lost het probleem al op. Bemesten met biologische, eigen gemaakte mest zal het proces versnellen.
:unsure:

Een andere vraag, voor de mensen die wat bessen in de tuin hebben. Vorig jaar, eerste jaar, had ik wat frambozen, roze bessen, saskatoon, ... maar alles in kleine hoeveelheden.

Dit jaar leek het dan een beter jaar te worden, want ja, struiken wat groter. Had een rode bes (aalbes) die enkele mooie dikke bessen begon te krijgen, begonnen te kleuren dus bijna rijp. Een dag later: allemaal verdwenen, en ook wat takken afgebroken. Ik vermoed dat de vogels dit hebben gedaan (merels, spreeuwen, kauwen, ... allemaal in de buurt).

Maar ik vroeg me dus af, zijn die zo gek van rode aalbessen dat ik het bij die andere bessen niet heb gemerkt, of is dit omdat ze nu weten dat er wat te eten valt? M.a.w., is het beter dat ik gewoon enkel roze bessen en andere zaken kweek die niet zo populair zijn, of is het een geval van over alles netten te hangen?

Kippen zijn ook zot op aalbes.

Ik heb vorig jaar geen enkele okkernoot kunnen eten.
Hier zit een groep van 50 kauwen in de buurt en die smijten alle okkernoten op de baan en wachten tot een auto erover rijdt.

Terug
Bovenaan