Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Die vertakt precies wel zeer laag niet? Kan moeilijk die hoogte inschatten, maar alles onder 125cm zou ik al weg knippen.

Best ook boompaal voorzien en misschien ook een bamboe stok aanbinden. Gewoon onderaan de stam en een paar keer vastmaken. Elke 60cm ofzo (met iets elastisch) en dan kun je de top ook vastleggen dat die wat rechter staat.

Boompaal (of nog beter 3)

Prima, bedankt. Hij vertakt zeer laag idd, is een gekregen geboortedorp van de gemeente.
De boompaal ga ik nog zetten.

Heb voor het eerst Asters gezet en die groeien blijkbaar eerst kaarsrecht omhoog? Vervolgens zijn ze door de hevige regenval omgevallen :sop:

Ik ben geen vakman zoals @GADGET maar tegenwoordig worden bomen niet meer altijd zo stevig vastgezet met boompalen:

Er zijn altijd verschillende methodes en gedachten natuurlijk.

Het gaat hem vooral om het feit dat je de wortels wilt stabiliseren. Als dat heel de tijd over en weer wiegt trek je die haarwortels steeds los.

Daarom dat er tegenwoordig minder hoog aangebonden wordt. Pakweg op 60cm. Zo heb je toch de wortels stabiel en heeft de stam en kruin nog de mogelijkheid om te bewegen.

Bij grotere formaten kan er ook kluitverankering (je hebt zelfs afbreekbare zodat het niet in de grond blijft zitten) gebruikt worden ipv palen. Het is maar wat uw goesting is :)

We hebben hier een klein probleemke. Welke stappen kan ik ondernemen?

De buren naast ons hebben hun woning een jaar geleden verkocht, helaas weet ik niet aan wie.
Volgens andere buren aan een jong koppel dat van plan is die woning te verbouwen, echter blijkbaar zitten ze krap in kas en wonen ze bij de ouders / schoonouders tot ze voldoende centjes hebben om te verbouwen. Maar dat zijn geruchten, ik kan niet vinden wie de eigenaars nu zijn.

Sindsdien staat het huis te verkommeren, al wordt de brievenbus dus wel geledigd (de eigenaar zal soms langskomen, maar ik heb dat nog nooit opgemerkt). Er woont daar op dit ogenblik dus niemand. Ondertussen groeien de planten en struiken van de tuin van de buren al meters op de parking achteraan het appartementsblok (5 eigenaars) én dat hindert nu enorm hard.

Ik heb al zeker 20x aangebeld maar er is daar dus nooit iemand, het huis is effectief niet bewoond. Ik heb dan maar ne brief in de brievenbus gestoken met de vraag hun plantengroei aan onze kant op te kuisen / te snoeien of ons toestemming te geven dit zelf te snoeien. De brief is effectief weg maar er is géén enkele reactie op gekomen.

Daarna een 2de brief. Wéér geen antwoord. Daarna een aangetekende brief. Nog altijd geen antwoord. Nochtans ledigen ze dus hun post en hebben ze die brieven dus normaal gezien weldegelijk gelezen (of weggegooid maar dat is niet mijn probleem).

Wat kan ik nu nog doen? Ik weet de namen van de buren dus ook niet eens.

Laatst bewerkt:
Dit heeft misschien meer met recht te maken dan met tuinieren he @makila :tongue:

Nu ik weet niet hoe de situatie gesteld is maar als het wat struiken of hagen zijn, zou ik zelf toch al een deel durven afknippen hoor.

Mochten ze effectief interesse in hun planten hebben, zouden ze het wel onderhouden.

Dit heeft misschien meer met recht te maken dan met tuinieren he @makila :tongue:

Nu ik weet niet hoe de situatie gesteld is maar als het wat struiken of hagen zijn, zou ik zelf toch al een deel durven afknippen hoor.

Mochten ze effectief interesse in hun planten hebben, zouden ze het wel onderhouden.
Vooral klimop, netels, distels, pisbloemen en doornstruiken. Echt van die shit planten. Voorts ook veel bomen die dreigen door de omheining te breken en .. Echt een oerwoud / serieus bos aan de overkant en dat wegkrijgen is enorm veel werk.

Ik heb al een beetje bijgeknipt en met ne haksel erdoor, maar dat is echt zwaar werk, voor shit dat van de buren is en niet van ons hé. :tongue:

Als dit het verkeerde topic is, mag een moderator dit gerust verplaatsen naar het juiste topic.

Vooral klimop, netels, distels, pisbloemen en doornstruiken. Echt van die shit planten. Voorts ook veel bomen die dreigen door de omheining te breken en .. Echt een oerwoud / serieus bos aan de overkant en dat wegkrijgen is enorm veel werk.

Ik heb al een beetje bijgeknipt en met ne haksel erdoor, maar dat is echt zwaar werk, voor shit dat van de buren is en niet van ons hé. :tongue:

Als dit het verkeerde topic is, mag een moderator dit gerust verplaatsen naar het juiste topic.

De wijkagent misschien eens contacteren?

Ik heb een tweetal weken geleden drie zieke/dode bomen moeten uitdoen, en ter compensatie moet ik nu 3 nieuwe "inheemse hoogstambomen, hoogte A, stamomtrek 18cm+" planten voor 30 april 2023. Het is hier een zwarte Kempense zandgrond, dus iets als een wilg ga ik hier al niet moeten zetten, maar iemand een suggestie wat wel kan?

Ik was sowieso aan het denken om een wintereik (Quercus petraea) te plaatsen, aangezien deze biologisch zeer waardevol is. Maar voor de rest?

Hier staan 2 grote eiken achter in de tuin. Elk jaar kan ik daar een aantal maanden nauwelijks komen wegens processierupsen.

Ik heb hier ook nog een vijftiental eiken staan (4 inlandse, en een tiental amerikaanse), en geen rupsen hier al een chance.

Ik heb een tweetal weken geleden drie zieke/dode bomen moeten uitdoen, en ter compensatie moet ik nu 3 nieuwe "inheemse hoogstambomen, hoogte A, stamomtrek 18cm+" planten voor 30 april 2023. Het is hier een zwarte Kempense zandgrond, dus iets als een wilg ga ik hier al niet moeten zetten, maar iemand een suggestie wat wel kan?

Ik was sowieso aan het denken om een wintereik (Quercus petraea) te plaatsen, aangezien deze biologisch zeer waardevol is. Maar voor de rest?
Ruwe berk, Eenstijlige meidoorn, Hulst, Grove Den, Wilde kers, Zomereik.

Hoe bestrijden jullie onkruid in het gazon? Ik gebruikte vroeger Bayer Gazon Net, maar blijkbaar niet meer te vinden. Vind geen enkel middel om onkruid in het gazon te bestrijden eerlijk gezegd. Alleen nog producten tegen mos.

We hebben net gebouwd en de tuin is nu één onkruidveld, met ook kweekgras. We zouden graag al beginnen planten, maar dat is nu niet het goede moment... voor bloemenweide met gras is het nu te laat, bomen en struiken is ook beter in het najaar. Kunnen we best het onkruid regelmatig wieden en het kweekgras met de riek verwijderen (of sproeien, dat doen we liever niet maar is echt veel werk), tot we effectief gaan beplanten? Volgens mijn vader is dat het beste omdat we anders volgend jaar nog meer onkruid gaan hebben door de zaden. Maar eigenlijk zou het onkruid van ons nu nog wel mogen groeien, zolang we er geen last van krijgen later (is mooier dan blote grond). Het is ook een vrij grote oppervlakte (+/- 15 are).

Ik vraag me ook af welk onkruid echt schadelijk is of overwoekert, en welke inheemse planten gewoon kunnen blijven staan. Kweekgras is blijkbaar wel echt een woekeraar.

Hoe bestrijden jullie onkruid in het gazon? Ik gebruikte vroeger Bayer Gazon Net, maar blijkbaar niet meer te vinden. Vind geen enkel middel om onkruid in het gazon te bestrijden eerlijk gezegd. Alleen nog producten tegen mos.
Je bent op zoek naar Genoxone of Primstar (naargelang welk onkruid je wil bestrijden in je gras). Die Bayer Gazon Net is gelijkwaardig aan Primstar denk ik. Is in België verboden om te kopen en te gebruiken zonder spuitlicentie en daarom ook niet zomaar verkrijgbaar hier. In Nederland was het nog wel vrij te verkijgen, maar dat is ook gestopt sinds mei dit jaar (al zie ik vreemd genoeg nog wel Nederlandse webshops die het verkopen aan particulieren).

Dat terzijde, je kan in België gewoon iemand met een spuitlicentie 1 of 2x per jaar laten langskomen als je nog een strak gazon wil.

Je bent op zoek naar Genoxone of Primstar (naargelang welk onkruid je wil bestrijden in je gras). Die Bayer Gazon Net is gelijkwaardig aan Primstar denk ik. Is in België verboden om te kopen en te gebruiken zonder spuitlicentie en daarom ook niet zomaar verkrijgbaar hier. In Nederland was het nog wel vrij te verkijgen, maar dat is ook gestopt sinds mei dit jaar (al zie ik vreemd genoeg nog wel Nederlandse webshops die het verkopen aan particulieren).

Dat terzijde, je kan in België gewoon iemand met een spuitlicentie 1 of 2x per jaar laten langskomen als je nog een strak gazon wil.
Bedankt voor de nuttige info ;)

Terug
Bovenaan