Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kunnen we tuindagen niet wat vroeger zetten dan? Kwestie van het geen 2 weken meer te moeten rekken eer het regent.Donderdag en vrijdag valt er wat regen, heb ik begrepen
En volgende week zou het iedere dag 2-3 mm regenen, onvoldoende om de grondwaterstand te doen stijgen, wel voldoende om de tuin in orde te houden.
De grote onweersbui en stevige regenbui is voor 1, 2 of 3 juni. Ieder jaar dat ik mee doe aan de ecotuindagen, raast er hier een onweer met de nodige rukwinden over om alles naar de Filistijnen te helpen. 5-6 jaar geleden zou het persmoment van de organisatie plaatsvinden in mijn tuin, maar die ochtend heeft het toen zo hard geregend dat de vrt en VTM andere dingen om te filmen hadden.
Ik doet dat met resten van pvc afvoerbuizen, gewoon een 5 cm in de grond steken en dan water erin. Werkt top en ik heb de indruk dat 10 l daar in gieten veel meer de plant helpt dan 10l gewoon rond de plant te gieten.Effe een trucje om niet teveel water te gebruiken om zo'n plant te irrigeren: bloempot met gat naast de kluit zetten, een beetje water in gieten en dan bloempot wat 'aan te draaien' in de modder.
Nadien om de x dagen die bloempot volgieten met water, dat sijpelt dan langzaam in de bodem, veel efficiënter dan gewoon gieten. Ook langzaam minderen met gieten.
Hier doen we dat op het eind van de zomer. Veel kans dat die toch redelijk laag staan.Maandagochtend heeft het hier gedurende zo'n 15 min heel hard geregend.... joepie!!!
Maar mijn lege watertanks zullen nog niet zoveel gevuld zijn. Ze zijn leeg dat ik helaas enkele weken terug een deel heb moeten leegpompen omdat ze dringend moeten gereinigd worden (maar wel het grootste gedeelte aan het grondwater teruggegeven).
Een mens doet dat in maart, omdat april die tanks normaal gezien makkelijk opvult (heb een groot dak oppervlakte)... maar dit jaar niet natuurlijk met zo'n droog voorjaar.
De vraag is vooral : waarom zou je die mest willen geven?We hebben hier 2-3 maand terug een olijfhaag geplant (elaeagnus ebbingei). Vanaf wanneer zouden we die al mest mogen geven? Nu al in juni? Of pas in de herfst of volgend jaar?
Omdat in 99% van de gevallen de plant beter gaat groeien. Ik ga niet voor elke plant gaan kijken of die effectief mest nodig heeft en geld gaan steken in bodemanalyse en die zever. Hup, mest erop en we zien wel.De vraag is vooral : waarom zou je die mest willen geven?
Waar haalt ge compost als ge geen composthoop hebt?Beter een mulchlaag van compost rondom aanbrengen (1 a 2 keer per jaar). Da’s goedkoper, voedzaam voor planten en de grond, laat de bodem niet uitdrogen in de zomer en in de winter goed voor tegen de vrieskou.
Op verschillende plaatsen kan je compost kopenWaar haalt ge compost als ge geen composthoop hebt?
Welke compost zou je aanraden?Op verschillende plaatsen kan je compost kopen
Meststoffen =geforceerde groei=extra last van schimmels en plaagdieren
Ik zou zeggen: niet in het plaatselijke containerpark. Ik heb mijn compost bij een lokale composteerder. Voor mij was dat De Winter in Herent, jij zal in jouw regio iets moeten vinden…Welke compost zou je aanraden?
Door stormweer hebben tomatenplanten wat regen gehad op de bladeren.. kan dit kwaad? :/
Na wat te zoeken lijkt ons dit inderdaad de beste manier om het te doen, dit najaar of volgend voor jaar.Ik zou compost toevoegen, na een aantal jaren ga je een veel betere vochthuishouding krijgen in je bodem.
Alternatief is kruiptijm volgens mij, maar dat is niet zo comfortabel om over te lopen
Gewoon compost op de bodem leggen, en dan verder niets meer doen.Na wat te zoeken lijkt ons dit inderdaad de beste manier om het te doen, dit najaar of volgend voor jaar.
Gaat wel over redelijk wat m², hoe zouden we dit het gemakkelijkst kunnen vermengen? Is dat sowieso met de schup, of bestaat daar apparatuur voor? Evt compost erboven opgooien en dan met de frees over alles heen gaan?
Ha oei echt, oké, ja je ziet ik ken er echt niets van.Gewoon compost op de bodem leggen, en dan verder niets meer doen.
Niet teveel compost ineens aanbrengen
En een schup? Neen, gewoon op de bodem uitstrooien, het bodemleven doet de rest wel.