Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Cm per dag is veel te veel. Dan zit je met verlies/lek

Paar mm maximaal. En eigenlijk ook niet consistent alle dagen.

Ter info: mijn zwembad is nu 3cm ofzo gezakt. En dan spreek ik over heel het jaar tot nu toe. Nog niks bijgevuld...
In tegenstelling tot de andere 99,99999999999999% van de zwembad eigenaars weet jij natuurlijk wel waarmee je bezig bent ;)

Wat zijn zoal de gangbare tarieven voor gras te laten zaaien? Betreft +-10 are dat gezaaid moet worden. Is reeds volledig gefreesd met een spitfrees en genivelleerd. Zou dus nog moeten eggen en zaaien.

In tegenstelling tot de andere 99,99999999999999% van de zwembad eigenaars weet jij natuurlijk wel waarmee je bezig bent ;)

Misschien wel, maar aan dat waterniveau heb ik weinig invloed hoor :p daar doe (kan) ik niks speciaals aan doen.

Je hebt vooral verlies bij hoge temp verschillen. Bv je water opwarmen overdag en snachts nog nachten van 3° ofzo. Dan zie je het letterlijk verdampen.

Wat zijn zoal de gangbare tarieven voor gras te laten zaaien? Betreft +-10 are dat gezaaid moet worden. Is reeds volledig gefreesd met een spitfrees en genivelleerd. Zou dus nog moeten eggen en zaaien.

750€-1000€ ?

Ik weet nu niet of ik best hier post of in dat ander topic :tongue:. Ik zal daar mijn post droppen. Alvast merci voor de replies hierboven.

Eens een vraag voor de experten :).

We hebben in onze tuin een paar mooie (vind ik :)) eiken staan, maar de klimop is er redelijk stevig in aan het woekeren.
In hoeverre is dit slecht voor die bomen? Ik wil ze absoluut niet verliezen. Als ik de klimop het beste eruit haal, gewoon beneden aan de bron een stuk eruit snijden? Wat foto's ter verduidelijking. Die betonnen platen op de achtergrond zijn 3m hoog, het zijn geen kleine boompjes.

3kyARs7.jpg

drBSGAt.jpg

Eens een vraag voor de experten :).

We hebben in onze tuin een paar mooie (vind ik :)) eiken staan, maar de klimop is er redelijk stevig in aan het woekeren.
In hoeverre is dit slecht voor die bomen? Ik wil ze absoluut niet verliezen. Als ik de klimop het beste eruit haal, gewoon beneden aan de bron een stuk eruit snijden? Wat foto's ter verduidelijking. Die betonnen platen op de achtergrond zijn 3m hoog, het zijn geen kleine boompjes.

3kyARs7.jpg

drBSGAt.jpg
Ik denk dat dit artikel het allemaal mooi samenvat, er is bijna evenveel discussie over dit onderwerp als over de curryworst/frikandel discussie

Dan laten we het erin. Liever zo dan een hoop verdroogde draden erin. Was met de vraag aan het stellen omdat de boom met meeste erin het traagste in blad kwam.

Uithalen die handel.. afknippen en eruit trekken.

Paar redenen waarom je het wél zou doen: je kan veelal aan de stam zien of de boom gezond is. Sommige ziektes tekenen duidelijk op de stam. Natuurlijk onmogelijk te zien als die vol klimop hangt..

In de kruin moet dat sowieso niet groeien. Zorgt enkel voor extra ballast. Een boom die bladeren/vruchten laat vallen (bv voor zelfbehoud wegens extreme droogte oid) blijft met die extra ballast hangen. Compleet overbodig. Zwaardere belasting in herfst/winter (sneeuwlast), wederom compleet overbodig.

Laat dat op de grond groeien of tegen je betonplaten daar, maar verder heeft dat geen nut

Uithalen die handel.. afknippen en eruit trekken.

Paar redenen waarom je het wél zou doen: je kan veelal aan de stam zien of de boom gezond is. Sommige ziektes tekenen duidelijk op de stam. Natuurlijk onmogelijk te zien als die vol klimop hangt..

In de kruin moet dat sowieso niet groeien. Zorgt enkel voor extra ballast. Een boom die bladeren/vruchten laat vallen (bv voor zelfbehoud wegens extreme droogte oid) blijft met die extra ballast hangen. Compleet overbodig. Zwaardere belasting in herfst/winter (sneeuwlast), wederom compleet overbodig.

Laat dat op de grond groeien of tegen je betonplaten daar, maar verder heeft dat geen nut
Is dat allemaal zo drastisch? Tis niet dat die totaal bedekt is en voor droogte heb ik niet veel schrik. Die staan op de oever van een waterweg die ge op de foto niet ziet en behoort tot afwatering van de Nete. Ik heb die nog nooit droog weten staan. Ik zou niet weten hoe ik klimop uit een 20m hoge boom ga halen...

De mijne is leeg sinds vandaag, iemand ervaring met modelletjes van 50.000L :unsure: ?
Ik zou niet weten wat de inhoud van de onze is, huis is van 1930 en schepte tot nu toe het er gewoon met de gieter uit. Ik giet ook maar het absolute minimum. Maar het zal een irrigatiepomp worden denk ik.

Ik zou niet weten wat de inhoud van de onze is, huis is van 1930 en schepte tot nu toe het er gewoon met de gieter uit. Ik giet ook maar het absolute minimum. Maar het zal een irrigatiepomp worden denk ik.

Ik giet normaal ook amper maar aangezien ik zeer veel nieuwe vaste planten gezet heb moet ik wel.

Ik giet normaal ook amper maar aangezien ik zeer veel nieuwe vaste planten gezet heb moet ik wel.
Ik heb enkele struiken/boompjes gezet dus die probeer ik ook wel genoeg te geven. Gelukkig heb ik ze allemaal voor de winter geplant dus lijkt toch dat ze hun plan nog redelijk trekken.

Wanneer gaat het eens regenen, want mijn waterpunt gaat het niet blijven trekken...
Donderdag en vrijdag valt er wat regen, heb ik begrepen
En volgende week zou het iedere dag 2-3 mm regenen, onvoldoende om de grondwaterstand te doen stijgen, wel voldoende om de tuin in orde te houden.
De grote onweersbui en stevige regenbui is voor 1, 2 of 3 juni. Ieder jaar dat ik mee doe aan de ecotuindagen, raast er hier een onweer met de nodige rukwinden over om alles naar de Filistijnen te helpen. 5-6 jaar geleden zou het persmoment van de organisatie plaatsvinden in mijn tuin, maar die ochtend heeft het toen zo hard geregend dat de vrt en VTM andere dingen om te filmen hadden.

Ik heb enkele struiken/boompjes gezet dus die probeer ik ook wel genoeg te geven. Gelukkig heb ik ze allemaal voor de winter geplant dus lijkt toch dat ze hun plan nog redelijk trekken.
Effe een trucje om niet teveel water te gebruiken om zo'n plant te irrigeren: bloempot met gat naast de kluit zetten, een beetje water in gieten en dan bloempot wat 'aan te draaien' in de modder.
Nadien om de x dagen die bloempot volgieten met water, dat sijpelt dan langzaam in de bodem, veel efficiënter dan gewoon gieten. Ook langzaam minderen met gieten.

Is dat allemaal zo drastisch? Tis niet dat die totaal bedekt is en voor droogte heb ik niet veel schrik. Die staan op de oever van een waterweg die ge op de foto niet ziet en behoort tot afwatering van de Nete. Ik heb die nog nooit droog weten staan. Ik zou niet weten hoe ik klimop uit een 20m hoge boom ga halen...

Ladder, hoogtewerker, touwen,.. dat weet ik ook niet hoe jij dat moet aanpakken.

En nee, zo drastisch zal het niet zijn.

Maar het is gewoon beter dat er niet te laten in groeien. En dat was je vraag toch dacht ik? Als je daar van in het begin bij bent is dat dus geen moeite en nu wel. Verder doe je daar uiteraard mee wat je wil, die boom gaat heus niet afsterven volgend jaar.

Los van het feit of het al dan niet goed is, ik zie toch liever de stam en takken van een eik ipv een nest klimop

En als die eik ooit weg moet, vind je misschien wel iemand die die wil komen omsmijten als hij maar het hout krijgt.
Die klimop erop gaan ze zeker niet willen ;)

Terug
Bovenaan