Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Leuk boekje voor mensen met kleine kinderen :biglaugh:

3010472.jpg

Leuk boekje voor mensen met kleine kinderen :biglaugh:

3010472.jpg
En gebaseerd op waargebeurde feiten!

Ik moet wel zeggen dat een van die twee katten een redelijke gangster is, ook totaal niet bang van mensen. Ik ben die op de stoep eens gepasserd: ik stapte naar huis, en zij in de andere richting met een muis in de bek. Enige dagen terug was ik met de hond aan het spelen in de tuin, passeerde ze gewoon de hond en mij op twee meter met een jong vogeltje. De hond wist even niet wat er gebeurde.

Ik heb er eentje die de mollen gewoon vangt. Mijn buurman die al jaren een plaag had in zijn weide is er op enkele maanden zo van af geraakt en is het beestje eeuwig dankbaar.

Ik ga het sowieso met constructie doen. Lijkt me ook gewoon properder dan met draad spannen. Zeker in de wintermaanden.
Dus ook met bovenlat (half rond)
Deel je die schets eens?
Ik ga ze ook in een hoek zetten. Dus eigenlijk 2x4 bomen

Het is maar een simpele schets hoor. Wel op schaal getekend:

C1-B1-DC8-F-00-EE-46-AB-974-D-1-D2-B18-CE50-B0.jpg

Dit wordt dwars geplaatst voor het hekwerk en poortje (onderste gedeelte) dat er nu al staat op de grens van oprit en tuin.

Ik ga dus per boom een eigen kader maken en deze met elkaar verbinden. Afstand tussen de bomen is 4m en 3m en totale hoogte is 3m. Ik heb mijn etages wel wat groter gemaakt: 50cm tussen elke etage, omdat het voor mij niet volledig dicht moet zijn :)

Deze ochtend nog meer exoten in de tuin, er zat zowaar een groene parkiet in m'n boom :unsure:
Dat zal een halsbandparkiet zijn.
Allemaal te "danken" aan die klootzak van een directeur van het melipark, Guy Floorizone, die er 50 heeft losgelaten in 1974.

Ik heb twee olijfbomen in de tuin, allebei in een aparte plantenbak. Ze hebben een mooi plekje in de zon (zuidgericht) al heeft er eentje een iets minder gunstige plek omdat er een Portugese Laurier naast staat die op het einde van de dag voor beetje schaduw zorgt.
Vorig jaar had ik last van één of andere lever en dat is toen opgelost (vermoedelijk door advies van @ugar waarvoor dank). De andere had was wit ‘stof’ op zich en dat heb ik ook opgelost gekregen.

Het valt mij nu erg op dat de boom die enkel wat last had van wit stof nu volop knopjes aan het aanmaken is. Die oogt ook veel ‘gezonder’. De andere daarentegen blijft vele gele punten hebben aan de bladeren, er komen weinig nieuwe bladeren aan en geeft een meer povere indruk. Ze krijgen beide dezelfde hoeveelheid water en meststoffen op hun beurt.

Iemand een idee wat ik kan doen?

Is het de plant is die het minst ideaal geplaatst staat die wat minder groeit?
Yes! Het is wel zo dat dat echt op het allerlaatste van de dag is en dat de plant dus een halfuurtje zon mist tegenover de andere. Dat wordt zelfs gecompenseerd denk ik door dat de plant vroeger zon krijgt. Ik vermoed dat er andere redenen zijn :(.

Het is maar een simpele schets hoor. Wel op schaal getekend:

C1-B1-DC8-F-00-EE-46-AB-974-D-1-D2-B18-CE50-B0.jpg

Dit wordt dwars geplaatst voor het hekwerk en poortje (onderste gedeelte) dat er nu al staat op de grens van oprit en tuin.

Ik ga dus per boom een eigen kader maken en deze met elkaar verbinden. Afstand tussen de bomen is 4m en 3m en totale hoogte is 3m. Ik heb mijn etages wel wat groter gemaakt: 50cm tussen elke etage, omdat het voor mij niet volledig dicht moet zijn :)
Is er een reden waarom de linkse paal uit het midden staat?

Ik zit met een hoek, dus gaat zoiets worden.
Twijfel alleen als ik best de palen achter de boom zet of tussen.
Op basis van wat beslis je dit?
Hier is de bedoeling dan het de inkijk wat beperkt. Bomen komen om de 2 meter. Hoogte moet ik nog bekijken.
Afstand-Leibomen-hoek-b7aed9c9.jpg

Palen er tussen en om de 3m is prima.

Wij verbinden dat met rond gekarteld betonijzer. Vrij lichte constructie en toch stevig. Spankabels etc... Vergeet dat.

Deze ochtend nog meer exoten in de tuin, er zat zowaar een groene parkiet in m'n boom :unsure:

Dat zal een halsbandparkiet zijn.
Allemaal te "danken" aan die klootzak van een directeur van het melipark, Guy Floorizone, die er 50 heeft losgelaten in 1974.
Ik weet niet waar jullie wonen, maar in Brussel en de Noordrand is dat dagelijkse kost, die halsbandparkieten. Maken ook een heel karakteristiek geluid.

Hebben hier geen natuurlijke vijanden en zijn dus vrij succesvol.

Is er een reden waarom de linkse paal uit het midden staat?

Ik zit met een hoek, dus gaat zoiets worden.
Twijfel alleen als ik best de palen achter de boom zet of tussen.
Op basis van wat beslis je dit?
Hier is de bedoeling dan het de inkijk wat beperkt. Bomen komen om de 2 meter. Hoogte moet ik nog bekijken.
Afstand-Leibomen-hoek-b7aed9c9.jpg

Links staat het huis en rechts blijf ik 2m van de perceelgrens + het poortje, vandaar dat dat niet helemaal in het midden staat en dat de linkse oversteek wat korter is.

Als ik de bomen tussen de palen zet , zit ik met 2 palen extra (omwille van dat poortje) en dat vind ik te wat te veel. Vandaar de keuze om het voor de palen te zetten.

En probeer is eens te schetsen dat je bomen 3m uit elkaar staan. Da’s minder druk qua palen.

@GADGET : de constructie gewoon uit betonijzer gemaakt? Is ook wel interessant.

weet niet waar jullie wonen, maar in Brussel en de Noordrand is dat dagelijkse kost, die halsbandparkieten. Maken ook een heel karakteristiek geluid.

Hebben hier geen natuurlijke vijanden en zijn dus vrij succesvol.

Dat is ook waar ze destijds zijn uitgezet! Ik zit zelf in het Waasland toch vrij ver van hun gekende populaties.

@GADGET : de constructie gewoon uit betonijzer gemaakt? Is ook wel interessant.

Ja. Houten palen van 10 of 12 cm.
Gekarteld betonijzer 18mm. Gewoon door de palen boren (kan je op voorhand al boren voor je die rechtzet). Waar de ijzers mekaar raken (nieuwe lengte. Zijn 6m lang) stukje buis van 22mm. Stukje van 15cm ofzo. Ik tap daar 2e draad in en zet dan 2 boutjes er in om die betonijzers vast te zetten zeg maar. Moeilijk uit te leggen, kan daar wel eens een foto van nemen.

Op zich super simpel. En het is wel veel degelijker dan die lelijke houten latten. En oogt veel fijner

Ja. Houten palen van 10 of 12 cm.
Gekarteld betonijzer 18mm. Gewoon door de palen boren (kan je op voorhand al boren voor je die rechtzet). Waar de ijzers mekaar raken (nieuwe lengte. Zijn 6m lang) stukje buis van 22mm. Stukje van 15cm ofzo. Ik tap daar 2e draad in en zet dan 2 boutjes er in om die betonijzers vast te zetten zeg maar. Moeilijk uit te leggen, kan daar wel eens een foto van nemen.

Op zich super simpel. En het is wel veel degelijker dan die lelijke houten latten. En oogt veel fijner

Dat oogt inderdaad veel fijner dan zo’n houten latten. Dan moet ik is rond kijken in de buurt waar ik zo’n ijzers kan vinden.

Das wel een goed idee.
Moet ik onthouden. En werkt waarschijnlijk veel sneller dan met hout.
Volgens mij ook wel langer dan 6m te vinden. Of dan misschien een pak duurder

Das wel een goed idee.
Moet ik onthouden. En werkt waarschijnlijk veel sneller dan met hout.
Volgens mij ook wel langer dan 6m te vinden. Of dan misschien een pak duurder

Metaal is altijd 6m. Langer ga je dat niet meteen vinden. Geloof me ook maar als je dat door 2 palen moet schuiven op 4m hoogte dat 6m lang genoeg is :p

Terug
Bovenaan