Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

OK om nu al tomaten / aubergine / pepers te planten? of nog weekje of 2 wachten?
De voorspellingen voor de komende twee weken wijzen toch op wisselvallig weer maar met "normale" temperaturen voor de tijd van het jaar, dus ik zou denken dat het nu kan.

Maar er is een aparte thread over de moestuin waar je waarschijnlijk meer mensen gaat vinden met ervaring.

Gisteren klaprozen plantjes gekregen van een kameraad, hij had ze uitgedaan en letterlijk 10min later staken ze bij mij in de grond.

Ik vrees dat dat weinig kans op slagen gaat hebben, volgend jaar zaai ik dat.

Of kan ik dat nu nog zaaien? En stokrozen, gaat dat ook? Zonnige plek.

Gisteren klaprozen plantjes gekregen van een kameraad, hij had ze uitgedaan en letterlijk 10min later staken ze bij mij in de grond.

Klaprozen heb ik nooit succesvol kunnen planten, maar gewoon met zaad ging dat makkelijk. Stokrozen net omgekeerd, maar dat was maar 1 poging dus mogelijk was het zaad niet in orde. Uiteindelijk gewoon plantjes besteld en dat werkte.

Morgen gaan halen en dit weekend zaaien. (Wij zaaien al onze bloemenweides volgende week. 8kg bloemenzaad...)

Iemand tips om online mooie ontwerpen te vinden of een betaalbare tuinarchitect?

Stadstuin, rechthoek, 95 m2, muren links-rechts-achter
Onderhoudsvriendelijk, kindvriendelijk

Bedankt

Iemand tips om online mooie ontwerpen te vinden of een betaalbare tuinarchitect?

Bedankt
Als start zou ik eens op Pinterest kijken. Het is verbazend hoe specifiek je daar kan zijn qua zoekterm en dingen te vinden. Eens je daar dingen gezien hebt die je mooi vindt, kan je gaan googelen naar hoe het voor mekaar te krijgen. Je zal er ook veel vinden dat je eventueel zelf kan doen, zodat je of kan besparen op óf net specifiek duurder kan gaan voor bepaalde zaken.

Als start zou ik eens op Pinterest kijken. Het is verbazend hoe specifiek je daar kan zijn qua zoekterm en dingen te vinden. Eens je daar dingen gezien hebt die je mooi vindt, kan je gaan googelen naar hoe het voor mekaar te krijgen. Je zal er ook veel vinden dat je eventueel zelf kan doen, zodat je of kan besparen op óf net specifiek duurder kan gaan voor bepaalde zaken.
Pinterest is daar idd goe voor, maar niet om door te linken voor iets specifiek van materiaal.

Bedankt

Als je kindvriendelijk zegt bedoel je allicht dat je ze zoveel mogelijk speelruimte wil geven? Dan zou ik eens kijken voor klimplanten op de muren en dan misschien een hele smalle border langs de achterkant, van die hele grote potten kan ook maar dan ben je wel gelimiteerd in keuze en in mijn ogen meer werk.

Veel hangt af van de condities natuurlijk, de hoeveelheid zon, vochtigheid en bodemtype dus je zal zeker wel wat research moeten doen om de juiste planten te vinden.

Een tuinarchitect zal voor een klein perceel niet super duur zijn maar goedkoop zijn ze nooit hoor.

Onderhoudsvriendelijk, kindvriIemand tips om online mooie ontwerpen te vinden of een betaalbare tuinarchitect?
Zelf een ontwerp maken is niet zo moeilijk hoor. Wat je als eerste moet doen is bepalen welke stijl jullie willen, dan een lijstje opstellen wat jullie beide graag willen (incl de kinderen), dan uiteindelijk op schaal de tuin tekenen en dan maar verschillende versies ontwerpen.

En bij het ontwerpen moet je rekening houden met de kijk en looplijnen en als je met de beplanting begint altijd de bomen en heesters als eerste tekenen. En bv nooit een tuinpad langs een muur zetten maar wat meer in de tuin (zo kan je langs het pad planten planten = intimiteit).

En houd er rekening mee dat gaandeweg een tuin altijd kan veranderen omdat je plots grotere borders wilt, een extra padje, of planten wil verplaatsten, enz… Dat is hier toch het geval :D

Binnen 2,5 weken lentefeest in de tuin hier. En de tuinaannemer is er nog ALTIJD niet met de grasmatten.

Hoe lang moet dat liggen voor er over gelopen kan worden?

Binnen 2,5 weken lentefeest in de tuin hier. En de tuinaannemer is er nog ALTIJD niet met de grasmatten.

Hoe lang moet dat liggen voor er over gelopen kan worden?

Gaat niet lukken.

3-4 weken. In het begin moet dat echt nat/vochtig gehouden worden. Ga je vol putten trappen als je er binnen de 2 weken op loopt

Vreemd, hier wordt dat echt wekelijks door de gemeente gedaan vanaf juni. Ben ik ook wel blij voor, want het zou geen zicht zijn in een wijk om constant gras en onkruid van 20cm hoog te hebben staan. Het zijn ook geen echte bermen naast een gewestweg ofzo, eerder "grasperkjes" naast het voetpad in een rustige wijk.
Blijkbaar moeten we zelfs niet wachten tot juni, de groendienst is vandaag al voor een eerste keer gepasseerd om de gras/onkruidstroken van de gemeente te maaien. Dus vanaf nu zullen ze (twee)wekelijks komen maaien normaal gezien. Zal m'n werk weeral wat verlichten. :woohoo:

Nu onze Viburnum is aangeplant en het goed lijkt te doen ben ik op zoek naar een mooie laagblijvende bodembedekker voor eronder. Iemand suggesties voor soorten waar ik eens naar moet kijken?
Als ik een lijstje heb kan ik dat aan den 'baas' voorleggen :unsure:

Terug
Bovenaan