Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier na wat opzoekwerk en advies van de lokale boomkweker een nieuwe bloeiende struik gevonden voor in de voortuin.
Viburnum Plicatum 'st Keverne'.
kalina%20keverne0.jpg

Juist nog even bekijken wat we er rond gaan zetten van bodembedekker...
Vergeet wel niet dat die redelijk breed wordt, en niet mooi is wanneer je hem snoeit.
Zelf heb ik de Viburnum Plicatum 'Watanabee' staan, die groeit wat meer de hoogte in, maar als losstaand exemplaar zijn de breeduitstoelende varianten wel mooier . Naast de variëteit die je hier toont is ook Viburnum plicatum 'Mariesii' een hele mooie om solitair aan te planten.

Vergeet wel niet dat die redelijk breed wordt, en niet mooi is wanneer je hem snoeit.
Zelf heb ik de Viburnum Plicatum 'Watanabee' staan, die groeit wat meer de hoogte in, maar als losstaand exemplaar zijn de breeduitstoelende varianten wel mooier . Naast de variëteit die je hier toont is ook Viburnum plicatum 'Mariesii' een hele mooie om solitair aan te planten.
Hij krijgt een plek van 5 op 5 waar hij zijn gang kan gaan.
Ik wou vooral geen te hoog exemplaar in de voortuin.

Mooi wel zo'n vibernum, zou ook wel zo eentje willen. Voorlopig wel geen plaats voor :p

Straks om m'n bestelling en ze geven goed weer dit weekend. Heb er al zin in!

Gisteren trouwens de Sorbus even moeten staken, dat jonge boompje kreeg het echt hard te verduren door de wind, gewoon even schuin een bamboe stokje tegen en dat was genoeg.

Hier worden volgende week ook al mijn plantjes geleverd voor mijn border, ben eens benieuwd. Mijn vrouw had wat rondgekeken op pinterest voor zo borderplannen en dat dan gevolgd, hopelijk ziet het er in het echt even goed uit :laugh:

Hier worden volgende week ook al mijn plantjes geleverd voor mijn border, ben eens benieuwd. Mijn vrouw had wat rondgekeken op pinterest voor zo borderplannen en dat dan gevolgd, hopelijk ziet het er in het echt even goed uit :laugh:
Ik hoop dat je vrouw ook rekening heeft gehouden met standplaats en grondsoort, dan zal dat wel in orde komen

Nee, niet direct imo buiten de bladeren opruimen.

Of ziet het er niet uit zoals op de foto?
nee het zijn niet de groene bladeren, maar de nieuwe rode (kleine) die zwart kijken

Vandaag wat in de tuin gewerkt; alles begint nu echt uit te lopen, bij de vaste planten alvast niet veel 'verliezen', volgens mij. De bloempluktuin staat wel helemaal vol met margrieten, die zaaien zich echt onwaarschijnlijk uit... In plaats van eens in mijn bloemenweide te groeien...

Hier gisteren ook wat in de tuin gewerkt. Robotmaaier geïnstalleerd en de lampenpoetsersgrassen die er niet doorkomen verwijderd en andere lampenpoetsersgrassen gesplitst om die te vervangen.

En vooraan een extra groot stuk gras/onkruid van de gemeente gemaaid, want ik zag dat er gigantisch veel pisbloemen opkwamen en ik wil niet wachten tot ze in het zaad staan en hier overal gaan verspreiden tot in onze voortuin.

Bloemen van paardenbloemen vind ik eigenlijk best mooi. Aangezien ik door de engerlingen vrijwel geen gazon meer heb laat ik ze maar groeien. De bladeren zijn zelfs eetbaar. Best lekker. Mijn moeder maakte daar vroeger pannenkoeken van.

De bloem zelf is ook eetbaar :thumb:

Iemand nog tips voor bodembedekkers onder fruitstruiken?
Enkele opties
- Hondsdraf
- Geranium (de vaste planten dus, geen pelargoniums)
- Bosaardbei

Bloemen van paardenbloemen vind ik eigenlijk best mooi. Aangezien ik door de engerlingen vrijwel geen gazon meer heb laat ik ze maar groeien. De bladeren zijn zelfs eetbaar. Best lekker. Mijn moeder maakte daar vroeger pannenkoeken van.
Er foerageren in totaal 100 verschillende solitaire bijen op de paardenbloem. Het is zo met voorsprong de plant met het meest ecologische nut van allemaal.

Wij hebben een redelijk onkruidvrije gazon en dat willen we liefst zo houden. :p Eens de paardenbloemen hun zaad beginnen verspreiden is er geen houden meer aan. Vanaf juni komt er in onze wijk wekelijks iemand van de gemeente het gras/onkruid maaien aan de straatkant, maar eerder mogen ze dit niet denk ik. Sommige bewoners doen dit dan maar zelf voor juni, anderen laten het gewoon zo.

M'n vader maakte vroeger soms groene pannekoeken. Geen idee wat de groene kleur veroorzaakte, maar mogelijk waren dat dus ook de bladeren van de paardenbloemen.

Wij hebben een redelijk onkruidvrije gazon en dat willen we liefst zo houden. :p Eens de paardenbloemen hun zaad beginnen verspreiden is er geen houden meer aan. Vanaf juni komt er in onze wijk wekelijks iemand van de gemeente het gras/onkruid maaien aan de straatkant, maar eerder mogen ze dit niet denk ik. Sommige bewoners doen dit dan maar zelf voor juni, anderen laten het gewoon zo.
Het is bij wet verboden om die bermen te maaien voor juni, niet alleen voor de gemeente, ook voor de bewoners. Bermen mogen ook maar één keer per jaar gemaaid worden door de gemeente, dus niet wekelijks.

Laatst bewerkt:
Bij het planten van mijn nieuwe Viburnum toch een paar dikke engerlingen opgespit.
Ik vraag mij af of die de reden waren dat mijn groenblijvende Carex het wat minder deed op die plek (planten die helemaal kapot gingen).
Opvallend dat enkel de Carex Grayi last had en de Carex Morrowii niet zo zeer...

Ik vraag mij nu af of ik best iets van aaltjesbehandeling uitvoer?!

Ik ben begonnen met m'n nieuwe vaste planten in de grond te zetten maar ik moet eerst ook enkele zaken verzetten, nu voor het meeste geen probleem maar de Ajuga staat al in bloei, dat lijkt me dan een no-go zeker?

Ik ben begonnen met m'n nieuwe vaste planten in de grond te zetten maar ik moet eerst ook enkele zaken verzetten, nu voor het meeste geen probleem maar de Ajuga staat al in bloei, dat lijkt me dan een no-go zeker?
Ik denk dat als je de wortels amper verstoort, door dus een hele kluit mee te verplaatsen, die impact wel zal meevallen. Maar zal wel een risico inhouden.

Ik denk dat als je de wortels amper verstoort, door dus een hele kluit mee te verplaatsen, die impact wel zal meevallen. Maar zal wel een risico inhouden.

YOLO het groeit toch als kool :D

Zonet al de helft van de Border gevuld met nieuwigheden, zo'n landhak is wel een gerief zeg, aangezien de Border vroeger gazon was, nog veel wortels in de grond maar met de landhak er vlotjes door en ideaal om vervolgens aan te planten.

Het is bij wet verboden om die bermen te maaien voor juni, niet alleen voor de gemeente, ook voor de bewoners. Bermen mogen ook maar één keer per jaar gemaaid worden door de gemeente, dus niet wekelijks.
Vreemd, hier wordt dat echt wekelijks door de gemeente gedaan vanaf juni. Ben ik ook wel blij voor, want het zou geen zicht zijn in een wijk om constant gras en onkruid van 20cm hoog te hebben staan. Het zijn ook geen echte bermen naast een gewestweg ofzo, eerder "grasperkjes" naast het voetpad in een rustige wijk.

Ik heb zelfs de indruk dat sommige mensen een haag of een bodembedekker geplant hebben in plaats van het gras om geen onkruid te hebben, want dat is maar op enkele plaatsen zo. Zou vreemd zijn dat de gemeente voor 2 huizen gekozen heeft om een haag of een bodembedekker te planten. In de beken naast de weg zie je dikwijls ook een worteldoek die mensen spannen om het onkruid weg te houden.

Terug
Bovenaan